Huispersoneel

07-02-2020 09:48 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het topic over schoonmaken ging het kort even over het hebben van personeel aan/in huis. Niet de schoonmaakster of de tuinman die 1x per week of maand komen, maar echt structureel (iemand zei 4 uur per dag schoonmaken O_O ).

Nou heb ik nogal wat fantasie en probeerde ik me dus voor te stellen wat huispersoneel hebben nou precies inhoudt en wat ik zou willen als geld geen probleem was.

Wat zijn nou eigenlijk mogelijkheden? Ik denk dan aan zo’n ouderwetse (evt inwonende) huishoudster die opruimt, schoonmaakt, wast, kookt, etc. Bestaat dat nog bij de echt rijken? Of een butler? Als ik (kort) Google zie ik vooral au pairs of jonge vrouwen uit Hongarije en Roemenië..

Tweede vraag is: wat zou jij willen aan ondersteuning in/rond huis als je superrijk was?
TO trapt af: ik geloof niet dat ik altijd iemand in huis zou willen. Wel elke dag een uur of 3/4 schoonmaak, was, strijk en ook simpele dingen zoals de vaatwasser. Verder een tuinman, die ook de planten binnen verzorgt.
En misschien een kok op afroep of een goede gezonde maaltijden bezorging oid. En een vaste oppas die zowel de middagen als de avonden/weekenden/nachten flexibel inzetbaar is.

Ik vraag me alleen af of de flexibiliteit en commitment die ik dan zou willen, wel wordt aangeboden op de Nederlandse markt (al kan je iemand dan natuurlijk er ruim voor betalen).

Niet dat ik ooit denk dat ik t ga kunnen betalen, maar dromen mag :-D
Ervan uitgaande dat ik dan ook m'n droomhuis kan betalen wil ik dan het volgende wel:

- twee keer per week (als ik weg ben) schoonmaak
- twee keer per week een kok die gezonde maar lekkere maaltijden voor me bereidt (ook voor de rest van de week) en de keuken opruimt
- tuinman (geen idee hoe vaak die moet komen want ik heb nu geen tuin) die ook de binnenplanten verzorgt
- iemand om het zwembad schoon te houden
- elk jaar groot onderhoud (schilderen etc.)
- elke week een massage aan huis
- personal trainer
Vriendin die expat was had: een nanny voor de kinderen, een housegirl (schoonmaken en koken), een chauffeur/tuinman/poolboy. Ze had dus overdag constant drie mensen om zich heen die ze moest aansturen. Lijkt heerlijk, maar heeft ook zijn mindere kanten. Ik zou er niet moeten aan denken eigenlijk.

Schoonmaakster als ik weg ben, lijkt me dan wel heerlijk.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
belgali schreef:
07-02-2020 10:15
Vriendin die expat was had: een nanny voor de kinderen, een housegirl (schoonmaken en koken), een chauffeur/tuinman/poolboy. Ze had dus overdag constant drie mensen om zich heen die ze moest aansturen. Lijkt heerlijk, maar heeft ook zijn mindere kanten. Ik zou er niet moeten aan denken eigenlijk.

Schoonmaakster als ik weg ben, lijkt me dan wel heerlijk.
Moet er ook niet aan denken want die mensen moet je inderdaad ook managen. Ik had in mijn vorige huis een schoonmaakster, die kwam 1x per 2 weken een paar uur. Was wel een luxe hoor maar ik neem er niet weer eentje. Ik houd het zelf toch wel prima bij.
Ik zou niet structureel iemand over de vloer willen hebben. Wat me wél interessant lijkt is iemand die 2 keer per jaar mijn huis een grondige poetsbeurt geeft.

Ik zou overigens wel gewoon thuis zijn als iemand in mijn huis bezig is.
mijn oma had vroeger "een meisje" in huis, gewoon in Nederland. Zij had haar eigen studio in huis. Zij kookte en deed het huishouden. Geen idee hoeveel uur per week en hoe het verder ging. Deze vrouw, het was al lang geen meisje meer, heeft daar tot de jaren '80 zeker gewerkt.

Wij hadden vroeger ook "een meisje" die kwam 5 dagen in de week. Zij zorgende ook voor het huishouden, een deel voor het eten en voor de kinderen. Wij waren met 4 kinderen en mijn beide ouders werkten. Das was perfect. Deze meiden bleven vaak een aantal jaren, totdat ze zelf gingen trouwen. Heel gezellig voor ons, met sommige van die meiden hebben we nog jaren contact gehouden. Dit was trouwen in de jaren '60/'70.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Elk kwartaal een paar mensen die het hele huis echt helemaal poetsen.
En een wekelijkse schoonmaker, een dagdeel per week.

En een mannetje of vrouwtje die bepaalde klussen als schilderen en reparaties aan het huis zouden komen doen.

De tuin doen we dan zelf wel, dat vind mijn partner leuk en heeft daar dan ook de tijd voor.

De rest doen we samen. Niet te vaak iemand in huis maar genoeg om de nare klussen niet meer zelf te hoeven doen.
En als ik echt geld als water zou hebben .. voor mij/de kinderen een chauffeur voor langere afstanden.
Ik heb chronische pijnklachten en ver rijden gaat niet meer.
Als ik heel rijk was nam ik een huishoudster voor 40 uur in de week, die dan volledig mijn huishouden zou bestieren, inclusief koken.

En iemand die de tuin doet. Al zou ik het grootste deel in laten zaaien met bloemen en planten die goed zijn voor bijen en hommels en de natuur dan verder haar gang laten gaan.
Ik zou best ruimer willen wonen, maar dat er dan (waarschijnlijk) ook op regelmatiger basis klussen/poetswerk/alles bijhouden etc gedaan zou moeten worden weerhoudt mij daar wel enigszins van.
Een wekelijkse schoonmaakster die komt als ik weg ben.

Een klusjesman+ schilder 'op afroep' die dan zo ieder kwartaal allerlei onderhoudsdingetjes in een dag of 2 komen fixen.

Voor twee maaltijden per week een gezonde maaltijd bezorgd. Graag inclusief de optie door te geven wat iedereen (niet) lust zodat het altijd naar algemene tevredenheid is.

Een zeer flexibele en lieve oppas die vast 1x per twee weken komt maar ook alles uit handen kan laten vallen om tussendoor de gaten in het rooster op te vullen.

Zoiets?
hamerhaai schreef:
07-02-2020 10:31
mijn oma had vroeger "een meisje" in huis, gewoon in Nederland. Zij had haar eigen studio in huis. Zij kookte en deed het huishouden. Geen idee hoeveel uur per week en hoe het verder ging. Deze vrouw, het was al lang geen meisje meer, heeft daar tot de jaren '80 zeker gewerkt.

Wij hadden vroeger ook "een meisje" die kwam 5 dagen in de week. Zij zorgende ook voor het huishouden, een deel voor het eten en voor de kinderen. Wij waren met 4 kinderen en mijn beide ouders werkten. Das was perfect. Deze meiden bleven vaak een aantal jaren, totdat ze zelf gingen trouwen. Heel gezellig voor ons, met sommige van die meiden hebben we nog jaren contact gehouden. Dit was trouwen in de jaren '60/'70.
In de jaren 80 had een gezin waarvan ik de kinderen kende dat ook, al was dat geen meisje maar een getrouwde van rond de 40.
Die heeft daar ook jarenlang het huishouden en het opvangen van de kinderen na school gedaan, terwijl de ouders in hun winkels aan het werk waren. Op zich is dat prima voor de kinderen, ik weet alleen niet of ik het zelf als ouder zou willen. Maar dat is persoonlijk, je moet iets over hebben voor zakelijk succes.
Een tuinman ja!
En een werkster die gewoon dagelijks komt.
Ik zou wel een soort assistent willen die gewoon lopende zaken regelt, wat personal shopt voor me, mij evt rondrijdt, me aanspoort met sporten.
Lady_Day schreef:
07-02-2020 10:21
Moet er ook niet aan denken want die mensen moet je inderdaad ook managen. Ik had in mijn vorige huis een schoonmaakster, die kwam 1x per 2 weken een paar uur. Was wel een luxe hoor maar ik neem er niet weer eentje. Ik houd het zelf toch wel prima bij.

Dan zou ik nog iemand inhuren om die mensen te managen. In mijn fantasie heb ik toch geld zat.
Lijkt me helemaal niks die drukte.
Ik zou meer een type zijn voor robots die alles bijhouden.
MarvelousMrsMaisel schreef:
07-02-2020 10:55
Dan zou ik nog iemand inhuren om die mensen te managen. In mijn fantasie heb ik toch geld zat.
En diegene moet je ook managen. Ben niet zo'n managertype ;)
Daarom zeg ik: op afroep. Dat je ergens achteraan moet zitten, dat vind ik altijd het vermoeiendst.

On topic, met al dat uitbestede werk heb ik natuurlijk energie zat om met mijn personal trainer in tip top shape te komen.
redbulletje schreef:
07-02-2020 10:57
Lijkt me helemaal niks die drukte.
Ik zou meer een type zijn voor robots die alles bijhouden.
Je levert zoveel privacy in met personeel in huis.
Ik heb een paar jaar geleden tijdelijk iemand van thuiszorg gehad die een paar uurtjes per week kwam schoonmaken en dat vond ik al verschrikkelijk.
granny71 schreef:
07-02-2020 11:10
Ik heb een paar jaar geleden tijdelijk iemand van thuiszorg gehad die een paar uurtjes per week kwam schoonmaken en dat vond ik al verschrikkelijk.
Lijkt mij ook niks, ik heb rust en prikkelvrije dagen nodig om een beetje op te laden voor de andere sociale dingen als werk, school, kinderen, verjaardagen ect.ect. nodig.

Het lijkt me wel fijn als er meerdere keren per jaar een team mensen komt om te poetsen en helpen met dingen uitzoeken, wegbrengen ect. En dan 1 ochtend per week opofferen voor de wat grotere klussen in huishouden, dan weer weg, kan ik weer tijdje bijkomen. :-D
Als ik heel veel geld zou hebben zou ik een landgoed kopen en dat laten bestieren door een team professionals, die het hoofdgebouw zouden willen exploiteren als conferentieoord o.i.d.. Zelf zou ik in een kleine, luxe bungalow willen wonen, waarbij ik de benefits heb van maaltijden, schoonmaak, chauffeursdiensten, etc.. De immense tuin zou voor mezelf en heel veel dieren zijn, die mede verzorgd worden door een daarvoor opgeleid persoon. Ik zou in feite helemaal ontzorgd willen leven. Voor in eigen huis een huisrobot inderdaad, want liever geen gedoe met mensen.
granny71 schreef:
07-02-2020 11:10
Is ook zo. Ik was ook blij dat de kraamzorg weer weg ging, ook al was ze fantastisch.

Ik wil best graag een werkster, maar ik schrik ervoor terug om dan iemand in huis te hebben. Ik heb er ook een hekel aan als de ketel gecontroleerd wordt of zoiets.
Mijn moeder had een werkster maar heeft dat uiteindelijk stopgezet omdat ze zich verplicht voelde om de middag/avond voordat ze kwam alles op te ruimen want ja, "je laat haar niet schoonmaken als het zo'n puinhoop is."
Het schiet dan toch wel een beetje zijn doel voorbij.
Team schoonmaaksters
Team tuinmannen
Een poolboy
Die moeten allemaal weg zijn als ik terug kom van de golfbaan, en de aansluitende lange lunch met mijn even rijke vriendinnen.
Dan komt de personal trainer langs, want natuurlijk heb ik mijn eigen gym.
Een kok die ergens anders kookt, en het dan bij mij komt opdienen.
Een chauffeur lijkt me wel wat.

Goh, in mijn fantasie zijn slecht genoeg de mannelijke krachten wel heel sexy, en ze hebben ook niet zoveel kleren aan.
Ben ik daar alleen in? :-$
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Nee, ik zou geen vast personeel willen want ik hou niet van vreemde mensen in huis. Wij zouden wel een hulp in de huishouding kunnen betalen maar ik heb zelf helemaal geen hekel aan de huishouding doen en ik heb er ook alle tijd voor want ik werk niet. Mijn schoonmoeder was ook huisvrouw maar zij had wel elke week iemand die kwam poetsen en strijken. Ik zou dat echt niet willen.

Wij laten wel mensen komen voor klussen in huis maar als de klus af is zijn we weer weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven