Schuwe kat
vrijdag 7 februari 2020 om 17:34
Hoi iedereen,
Ik heb een hele lieve kat van 8 jaar. Ik heb haar overgenomen van mijn ouders toen zij gingen verhuizen van een rijtjeshuis naar appartement en er voor twee katten (in ons opzicht) te weinig ruimte zou zijn. Mijn vriend en ik hebben 1 van die katten overgenomen, degene waar wij een grote band mee hadden en ook omdat ze graag naar buiten gaat, en bij mijn ouders die mogelijkheid er niet was. Ze is heel lief naar ons toe, echt een schooterig beestje. Nu is het wel zo, dat zodra er bezoek is ze zich gaat verstoppen onder het bed. De bel bijvoorbeeld associeert ze met vreemde mensen (want ik en mijn vriend komen binnen met sleutel). Nu vinden mijn ouders het erg jammer dat ze haar als ze bij ons zijn, niet meer kunnen zien, omdat ze bij bezoek zichzelf altijd verstopt. Vooral mijn moeder mist haar erg. Is er een mogelijkheid/idee om de kat zover te krijgen? Is de optie om haar schuilplekken (zoals onder het bed verstoppen) te blokkeren, of werkt dat juist averechts en is dat voor een kat alleen maar vervelend? Of moeten wij gewoon 'dealen' met haar karakter in dat opzicht?
Ik heb een hele lieve kat van 8 jaar. Ik heb haar overgenomen van mijn ouders toen zij gingen verhuizen van een rijtjeshuis naar appartement en er voor twee katten (in ons opzicht) te weinig ruimte zou zijn. Mijn vriend en ik hebben 1 van die katten overgenomen, degene waar wij een grote band mee hadden en ook omdat ze graag naar buiten gaat, en bij mijn ouders die mogelijkheid er niet was. Ze is heel lief naar ons toe, echt een schooterig beestje. Nu is het wel zo, dat zodra er bezoek is ze zich gaat verstoppen onder het bed. De bel bijvoorbeeld associeert ze met vreemde mensen (want ik en mijn vriend komen binnen met sleutel). Nu vinden mijn ouders het erg jammer dat ze haar als ze bij ons zijn, niet meer kunnen zien, omdat ze bij bezoek zichzelf altijd verstopt. Vooral mijn moeder mist haar erg. Is er een mogelijkheid/idee om de kat zover te krijgen? Is de optie om haar schuilplekken (zoals onder het bed verstoppen) te blokkeren, of werkt dat juist averechts en is dat voor een kat alleen maar vervelend? Of moeten wij gewoon 'dealen' met haar karakter in dat opzicht?
vrijdag 7 februari 2020 om 17:38
Leg de sleutel klaar voor je moeder. Als je weet dat ze om twee uur komt, dan kun je toch vijf minuten vooraf die sleutel even onder een bloempot leggen?
En kat laten. Beestje wat stress bezorgen. De kans dat het ooit goed komt is vrij groot (maar hier duurde het wel drie jaar en de dame is nog steeds geen fan van bezoek).
En kat laten. Beestje wat stress bezorgen. De kans dat het ooit goed komt is vrij groot (maar hier duurde het wel drie jaar en de dame is nog steeds geen fan van bezoek).
ceylon wijzigde dit bericht op 07-02-2020 17:39
1.52% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
vrijdag 7 februari 2020 om 17:40
Snap ik, dan hebben mijn ouders gewoon pech.gizzmo-returns schreef: ↑07-02-2020 17:36Laat kat lekker doen waar ze zin in heeft. Ze doet dat met een reden om zich veilig te voelen. Als het goed voelt komt ze vanzelf weer terug. Niet gaan dwingen.
Onze kat is ook vertrokken als de bel gaat.
Ze kan s'avonds laat wel komen trouwens, als ze honger heeft bv en bezoek zit rustig op de bank
vrijdag 7 februari 2020 om 17:43
Mijn katten zijn allebei niet schuw, maar schrikken ook met de deurbel. Ik hou meestal in de gaten wanneer het bezoek aankomt en doe dan zelf de deur open.
Verder zeker niet dwingen.
Mijn schoonmoeder neemt altijd iets lekkers mee voor de katten, dus die zijn niet weg te slaan als ze langs komt (tot ze het snoepje hebben gehad).
Ik zou dus inderdaad de deurbel niet gebruiken, en je ouders vragen om wat lekkers mee te nemen. Zit kat alsnog onder het bed, laat je ouders het snoepje dan voor het bed leggen.
Dikke kans dat de kat het na een paar keer wel snapt
Verder zeker niet dwingen.
Mijn schoonmoeder neemt altijd iets lekkers mee voor de katten, dus die zijn niet weg te slaan als ze langs komt (tot ze het snoepje hebben gehad).
Ik zou dus inderdaad de deurbel niet gebruiken, en je ouders vragen om wat lekkers mee te nemen. Zit kat alsnog onder het bed, laat je ouders het snoepje dan voor het bed leggen.
Dikke kans dat de kat het na een paar keer wel snapt
vrijdag 7 februari 2020 om 17:43
vrijdag 7 februari 2020 om 17:47
Herkenbaar. Een minuut nadat bezoek weg is komt onze kat gelijk weer bij ons zitten alsof er niets gebeurd is.Calamitycat schreef: ↑07-02-2020 17:43Hier komen ze pas weer binnen of naar beneden als de visite weg is. Ze vinden 'vreemde' mensen in huis echt de hel terwijl het bij mij enorme knuffelkonten zijn. Toen mijn moeder nog wel eens een paar dagen kwam logeren werden ze wat 'losser'.
vrijdag 7 februari 2020 om 17:49
Echt, het bezoek heeft de deur achter zich amper dichtgetrokken of die bange poeperd van mij komt tevoorschijn.icequeen2000 schreef: ↑07-02-2020 17:40ik heb ook zo een, zodra ze de bel hoort is ze weg maar nadien komt ze mooi knuffelen.
Ik vind de tip van een sleutel voor de ouders een goede!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
vrijdag 7 februari 2020 om 18:03
Mijn kat ook, die wist precies wanneer het laatste bezoek de deur uit was, eerder kwam ze niet benedenlille_girl schreef: ↑07-02-2020 17:47Herkenbaar. Een minuut nadat bezoek weg is komt onze kat gelijk weer bij ons zitten alsof er niets gebeurd is.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
vrijdag 7 februari 2020 om 18:28
hier ook twee poezen die niet op vreemden gesteld zijn. Vooral één van de twee. Die vlucht ook zodra de bel gaat. Laatst werd er op tv hard op de deur geklopt terwijl ze lag te slapen, ze schrok zich de tandjes. Dat was wel grappig
De ander vlucht pas als het bezoek echt de kamer in komt.
Meestal komen ze wel weer beneden als het bezoek een tijdje zit en niet al te luidruchtig is. Ik zou dus denken dat ze van je ouders de stemmen wel zouden herkennen... maar bang is bang, ik zou de poes lekker laten. Al zou ik de tip van niet aanbellen wel proberen, om te kijken of het niet vooral de bel is.
Meestal komen ze wel weer beneden als het bezoek een tijdje zit en niet al te luidruchtig is. Ik zou dus denken dat ze van je ouders de stemmen wel zouden herkennen... maar bang is bang, ik zou de poes lekker laten. Al zou ik de tip van niet aanbellen wel proberen, om te kijken of het niet vooral de bel is.
The owls are not what they seem
vrijdag 7 februari 2020 om 19:39