In huis nemen van nichtje

zondag 2 februari 2020 om 21:18
We denken er over om ons nichtje van 16 aan te bieden bij ons in huis te komen wonen. Natuurlijk alleen als ze dit zelf wil.
Ze woont nu in Duitsland met haar stiefvader en twee halfbroers. Haar stiefvader spreekt geen Duits en dus moet ze veel regelen waaronder financiën, papierwerk en ook is ze regelmatig snachts alleen thuis met de kinderen. Er zijn schulden en ze slaapt in de woonkamer achter een soort van gordijn. Ze heeft het zwaar. Haar moeder is al meer dan een jaar uit beeld. Af en toe komt ze langs maar het is onduidelijk waar zij is, wat er met haar aan de hand is en ze liegt veel, komt niet opdagen met veel teleurstelling tot gevolg. Haar vader is psychisch ziek en heeft geen gezag, maar ziet haar wel zo nu en dan.
Tegelijkertijd gaat het goed op school, heeft ze een vriendje en vriendinnen. Maar ze geeft geregeld signalen dat ze ook wel weg wil.
Wij hebben twee jongere kinderen, een kamer over, de financiële middelen en niet vergeten de rust en liefde. We gunnen haar en stabiele plek, mits ze dit zelf ook wil. Maar ik kan het ook niet helemaal overzien wat het betekent. Voor haar en voor ons. Heeft iemand hier ervaring mee? Dingen die we over het hoofd zien?
Ze woont nu in Duitsland met haar stiefvader en twee halfbroers. Haar stiefvader spreekt geen Duits en dus moet ze veel regelen waaronder financiën, papierwerk en ook is ze regelmatig snachts alleen thuis met de kinderen. Er zijn schulden en ze slaapt in de woonkamer achter een soort van gordijn. Ze heeft het zwaar. Haar moeder is al meer dan een jaar uit beeld. Af en toe komt ze langs maar het is onduidelijk waar zij is, wat er met haar aan de hand is en ze liegt veel, komt niet opdagen met veel teleurstelling tot gevolg. Haar vader is psychisch ziek en heeft geen gezag, maar ziet haar wel zo nu en dan.
Tegelijkertijd gaat het goed op school, heeft ze een vriendje en vriendinnen. Maar ze geeft geregeld signalen dat ze ook wel weg wil.
Wij hebben twee jongere kinderen, een kamer over, de financiële middelen en niet vergeten de rust en liefde. We gunnen haar en stabiele plek, mits ze dit zelf ook wil. Maar ik kan het ook niet helemaal overzien wat het betekent. Voor haar en voor ons. Heeft iemand hier ervaring mee? Dingen die we over het hoofd zien?

dinsdag 4 februari 2020 om 09:03

vrijdag 7 februari 2020 om 10:57
Even een update. Het is echt een zoektocht en hier in Nederland weet niemand iets. Cjg niet, pleegzorg niet, raad van de kinderbescherming niet, juridisch loket niet. Het enige dat duidelijk is, is dat het daar ter plaatse besproken moet worden met de kinderbescherming, maar eigenlijk weet ook niemand hoe dat daar werkt. Wel zijn zij deels bekend met de situatie, en heeft school dit in gang gezet. Dat is positief. Inmiddels is mijn nichtje enkele dagen in Nederland. Het gaat niet goed thuis. Ze kan nu even bijkomen hier maar kan haar op dit moment niet zomaar hier houden natuurlijk. Ze wil heel graag bij ons wonen, had het al gehoopt dat we het (ooit) zouden vragen.

vrijdag 7 februari 2020 om 12:21

vrijdag 7 februari 2020 om 15:24
Dankjewel. Dit is wel een goede tip!stokbootje schreef: ↑07-02-2020 12:21Je zou ook op de Facebook groep 'wereldvrouwen' kunnen vragen of er iemand in Duitsland woont die ervaring heeft, wellicht beroepsmatig, met dit soort zaken. Hoef je niet de details uit de doeken te doen, maar hopelijk kun je dan met iemand in contact komen (die ook Nederlands spreekt).

vrijdag 7 februari 2020 om 15:39
Ik vind het ontzettend lief en dapper dat je dit wilt doen.
Na het veilige gevoel bij jullie kan er wel een hoop onverwerkt leed naar boven komen. Ben daar op voorbereid bij pubers uit zich dit niet in duidelijke woorden maar vaak gedrag ( volwassenen zijn hier vaak niet anders in).
Vanuit de kant bekeken van iemand die een niet zo'n fijne jeugd heeft gehad zou ik het ontzettend fijn hebben gevonden als iemand me dit aangeboden had.
Wat vooral belangrijk is dat je met haar hierover helder communiceert en ook wat zij ervan vindt mag aangeven. Blijf verwachtingen bespreekbaar houden en ook wellicht zaken waar je nu nog niet weet hoe die zich gaan vormen en hoe jullie daarmee om zullen gaan.
Vooral eerlijk zijn en een warm thuis is zo belangrijk.
Knap hoor! Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan ♡
Na het veilige gevoel bij jullie kan er wel een hoop onverwerkt leed naar boven komen. Ben daar op voorbereid bij pubers uit zich dit niet in duidelijke woorden maar vaak gedrag ( volwassenen zijn hier vaak niet anders in).
Vanuit de kant bekeken van iemand die een niet zo'n fijne jeugd heeft gehad zou ik het ontzettend fijn hebben gevonden als iemand me dit aangeboden had.
Wat vooral belangrijk is dat je met haar hierover helder communiceert en ook wat zij ervan vindt mag aangeven. Blijf verwachtingen bespreekbaar houden en ook wellicht zaken waar je nu nog niet weet hoe die zich gaan vormen en hoe jullie daarmee om zullen gaan.
Vooral eerlijk zijn en een warm thuis is zo belangrijk.
Knap hoor! Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan ♡
♡
vrijdag 7 februari 2020 om 15:55
Noem me naïef, maar waarom niet gewoon nichtje in huis nemen zonder alles op voorhand te willen regelen? Moeder is er nooit (lijkt me dat een rechter dat meeweegt als ze het gaat aanvechten) en vaders (bio en stief) hebben geen gezag, en puber wil het graag.
Inschrijven in de gemeente, bij een school, zorgverzekering (hierboven goede tips). Wat misschien ook wel handig is is uitzoeken hoe het met kindertoeslag gaat, zo'n puber moet ook eten en kleding enzo.
Inschrijven in de gemeente, bij een school, zorgverzekering (hierboven goede tips). Wat misschien ook wel handig is is uitzoeken hoe het met kindertoeslag gaat, zo'n puber moet ook eten en kleding enzo.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
In memoriam AnnA_C

vrijdag 7 februari 2020 om 16:04
Omdat daar in Duitsland jeugdzorg meekijkt? Dan kun je een kind toch niet zonder meer laten verdwijnen lijkt me.streepjessokken schreef: ↑07-02-2020 15:55Noem me naïef, maar waarom niet gewoon nichtje in huis nemen zonder alles op voorhand te willen regelen? Moeder is er nooit (lijkt me dat een rechter dat meeweegt als ze het gaat aanvechten) en vaders (bio en stief) hebben geen gezag, en puber wil het graag.

vrijdag 7 februari 2020 om 16:07
Tuurlijk schoot dat door mijn hoofd, maar het is, voor zover ik nu weet strafbaar en de mogelijke consequenties daarvan zijn niet in het belang van mijn nichtje of ons gezin. Bovendien kan ik haar zonder toestemming of gezag niet inschrijven in een gemeente, op een school, etc.streepjessokken schreef: ↑07-02-2020 15:55Noem me naïef, maar waarom niet gewoon nichtje in huis nemen zonder alles op voorhand te willen regelen? Moeder is er nooit (lijkt me dat een rechter dat meeweegt als ze het gaat aanvechten) en vaders (bio en stief) hebben geen gezag, en puber wil het graag.
vrijdag 7 februari 2020 om 20:07

zaterdag 8 februari 2020 om 15:41