Lijf & Lijn alle pijlers

-20 in 2020 (met tabel)

08-01-2020 10:16 2048 berichten
Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die flink wat gewicht wil verliezen. Maar dan wel in een gezond tempo. We nemen er een jaar de tijd voor. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.

Wil je ook in de tabel? Vraag een van de actieve schrijvers hier (@randomwriter, @anijsblokje, @avena of @case-je) of die je wil toevoegen. Voorheen deelden we het wachtwoord van dit account, maar dat kan helaas niet meer.

Om het hier leuk en (inter)actief te houden verwijderen we mensen die twee weken niet meer hebben meegeschreven uit de tabel. Uitzonderingen voor vooraf aangekondigde afwezigheid met reden.

Naam Leeftijd Lengte Start Streef Huidig Kwijt BMI
Avena 46 169 83,2 65 75,7 (22/12) - 7,5 26,5
JEMMER 22 162 92,0 58 ... ... ...
RandomWriter 39 176 91,1 74 84,4 (26/11) - 6,7 27,2
anijsblokje 33 173 100,0 65 65,6 (11/12) - 34,4 21,9
Iertjepiertje 26 174 86,0 65 74,2 (03/12) - 11,8 24,5
grietje2 41 183 111,7 95 108,1 (27/11) - 3,6 32,3
lola-lily 33 163 79,3 65 76,9 (02/12) - 2,4 28,9
Arequipa 29 173 78,5 68 76,9 (08/12) - 1,6 25,7
OkkiePetite 33 158 87,7 62,4 77,0 (20/12) - 10,7 30,8
anoniem_64be31da12f01 wijzigde dit bericht op 08-01-2021 13:26
63.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier heeft vriend al paaseitjes in huis gehaald. :facepalm:

Ik heb ze nog maar dicht in de kast laten staan. Andere jaren zetten ik ze dan in een leuk schaaltje op tafel maar dan gaan er ongemerkt toch iedere dag een paar naar binnen. Als hij zelf wil weet hij ze te vinden.
Omdat mijn vader een te hoge bloeddruk heeft hebben we gisteren een bloeddrukmeter aangeschaft op advies van de huisarts. Hij heeft trouwens medicatie gekregen nu en gaat behoorlijk goed, gelukkig.

Nu ben ik -voor de gein- sinds gisteren ook aan het meten, aangezien m'n vader nu toch 4x per dag moet meten, en wat blijkt... mijn bovendruk is te hoog (150) en mijn onderdruk te laag (60) (gemiddeld genomen). Ik ben hier toch wel een beetje van geschrokken. Nu ben ik gaan googelen (ja ik weet het, dat moet je nooit doen) en ik kom uit op geïsoleerde systolische hypertensie.

Iemand verstand van? Ik voel me kiplekker maar is dit iets waar ik me zorgen over moet maken? Ik ben 25, dus vind mezelf wel een beetje te jong hiervoor...
@Jempo, ik ben niet medisch onderlegd, maar ik weet wel dat de onderdruk het belangrijkste is. Als die niet te hoog is, hoef je je niet direct zorgen te maken. Die is 60 bij jou, en dus wel wat te laag, maar dat kan komen door de bloeddrukmeter, jouw genen, of gewoon een momentopname.

Ik heb wel gehoord dat veel medische mensen niet zo blij zijn met het in huis halen van allemaal apparatuur (bij sommigen is het nodig hoor, zoals bij jouw vader. Mijn moeder en mijn ex hebben er bijvoorbeeld ook eentje omdat dit geadviseerd was), omdat het onzekerheid en verkeerde conclusies in de hand werkt.

Bloeddruk meten komt bij mijn weten nog best nauw, als je niet rustig zit, of praat tussendoor, je arm te hoog of juist te laag houd, kan dit al effect hebben op de uitslag. Als je je zorgen maakt, is er niks op tegen om het over een paar uur nog een keer te meten. Zittend op een stoel, twee voeten op de grond, armen rustig op tafel laten liggen en niet praten of bewegen tijdens het meten. Blijft de bovendruk te hoog en de onderdruk te laag, laat het dan gewoon eens meten door de huisarts of assistente.
@Jempo, vraag je huisarts. Wij mogen hier geen medisch advies geven op straffe van een ban.
RandomWriter schreef:
09-02-2020 14:27
@Jempo, ik ben niet medisch onderlegd, maar ik weet wel dat de onderdruk het belangrijkste is. Als die niet te hoog is, hoef je je niet direct zorgen te maken. Die is 60 bij jou, en dus wel wat te laag, maar dat kan komen door de bloeddrukmeter, jouw genen, of gewoon een momentopname.

Ik heb wel gehoord dat veel medische mensen niet zo blij zijn met het in huis halen van allemaal apparatuur (bij sommigen is het nodig hoor, zoals bij jouw vader. Mijn moeder en mijn ex hebben er bijvoorbeeld ook eentje omdat dit geadviseerd was), omdat het onzekerheid en verkeerde conclusies in de hand werkt.

Bloeddruk meten komt bij mijn weten nog best nauw, als je niet rustig zit, of praat tussendoor, je arm te hoog of juist te laag houd, kan dit al effect hebben op de uitslag. Als je je zorgen maakt, is er niks op tegen om het over een paar uur nog een keer te meten. Zittend op een stoel, twee voeten op de grond, armen rustig op tafel laten liggen en niet praten of bewegen tijdens het meten. Blijft de bovendruk te hoog en de onderdruk te laag, laat het dan gewoon eens meten door de huisarts of assistente.
Dankjewel voor je reactie! Dat lucht wel op. Door de hoge bloeddruk van m'n vader staan we allemaal een beetje op scherp momenteel... Mijn moeder heeft namelijk ook een te hoge bloeddruk en schildklierproblemen.

Ik las op internet dat je een week moet testen 's ochtends en 's avonds. Dus dat ga ik gewoon doen en ben benieuwd!
Avena schreef:
09-02-2020 14:46
@Jempo, vraag je huisarts. Wij mogen hier geen medisch advies geven op straffe van een ban.
Ik vraag ook niet om een diagnose hoor maar was benieuwd naar ervaringen. Ik zal vast niet de eerste zijn met te hoge bloeddruk hier.
Ik ben ook niet iemand die snel de huisarts belt voor ieder wissewasje. Ik heb ook eigenlijk nooit iets en voel me gewoon goed.
Jempo schreef:
09-02-2020 15:17
Ik vraag ook niet om een diagnose hoor maar was benieuwd naar ervaringen. Ik zal vast niet de eerste zijn met te hoge bloeddruk hier.
Ik zeg het meer omdat de mods hier heel streng en zeikerig in zijn en ik het vervelend zou vinden als iemand hier iets met de beste bedoelingen schrijft dat door hen uitgelegd wordt als medisch advies.
Ik snap je, maar bleh zo overdreven van ze. Is wel één van de redenen waarom ik steeds minder schrijf op viva forum.
Bij die van mij staat ook duidelijk dat je rechtop moet zitten en dan pas na 2 minuten moet meten. Ik zou een aantal dagen meten en mocht het aanhouden, dan is dat wel reden om naar de huisarts te gaan. Hoge bloeddruk (als je dat hebt) geeft niet altijd direct klachten maar is desondanks niet goed voor je lichaam.
Hier vandaag weegdag. 99 kilo, -1.5 dus. Heel tevreden mee. Morgen weer afspraak bij de diëtist. Ben benieuwd wat hij vindt.
Hi ladies, het lijkt me een goed plan om hier mee te gaan schrijven. Ik zit niet goed in mijn vel, te zwaar, niet positief, zelfmedelijden, allerlei kwaaltjes waardoor ik nu niet kan sporten, soort neerwaartse spiraal.......

Ik heb echt zin om het aan te pakken. Het is genoeg geweest... ik heb vanochtend een mail gestuurd naar een van jullie zodat ik ook in de tabel kan.

Ik ben 43 jaar, 2 kids, getrouwd en zo’n 20 kilo te zwaar, maar met 10-15 kilo eraf zou ik al zo’n ander persoon zijn denk ik......

De kilo’s zijn er de laatste jaren langzaam aan gekomen, In 2015 was ik 10 kilo lichter, dus dat lijkt me een goede stip op de horizon om mee te beginnen. Mijn zwakke momenten zijn hoofdzakelijk ‘s avonds, na het avondeten. Na een drukken dag vind ik dat ik dat dan wel verdiend heb...

Herkenbaar?

Groetjes Goodvibes80
MensInWording schreef:
09-02-2020 16:53
Bij die van mij staat ook duidelijk dat je rechtop moet zitten en dan pas na 2 minuten moet meten. Ik zou een aantal dagen meten en mocht het aanhouden, dan is dat wel reden om naar de huisarts te gaan. Hoge bloeddruk (als je dat hebt) geeft niet altijd direct klachten maar is desondanks niet goed voor je lichaam.
Dankjewel, ik ben gisterenmiddag begonnen en doe het 2x per dag ('s ochtends en 's avonds) rustig aan de keukentafel met arm op tafel. Volgens mij is dat goed.

Ik ga het deze week gewoon blijven meten en dan zien we wel. Was in elk geval een goede wake-up call.... als er iets motiveert om gezonder te leven dan is het wel je gezondheid.
@Goodvibes80 welkom! Mijn zwakke moment zit altijd net na werktijd net voor het avondeten. Dan ben ik hoe en hongerig en ga ik snel snacken. herkenbaar dus.
Jempo schreef:
09-02-2020 17:35
Dankjewel, ik ben gisterenmiddag begonnen en doe het 2x per dag ('s ochtends en 's avonds) rustig aan de keukentafel met arm op tafel. Volgens mij is dat goed.

Ik ga het deze week gewoon blijven meten en dan zien we wel. Was in elk geval een goede wake-up call.... als er iets motiveert om gezonder te leven dan is het wel je gezondheid.
Ik raad echt aan om het in ieder geval even te laten meten bij de huisarts, mocht de bovendruk niet veranderen. Soms zijn die machines niet heel precies, maar mocht het wel een goede meting zijn, dan wil je zeker niet te lang met een te hoge bloeddruk rond blijven lopen. Mijn huisarts omschrijft het als een sluipmoordenaar, vooral ook omdat er vaak geen klachten zijn.
@MensinWording, yes, onder de 100! En meteen een hele kilo eronder! Gefeliciteerd!

@Jempo, zeker waar. Mijn gezondheid is voor mij ook een belangrijke motivatie om beter voor mezelf te zorgen. Geen garanties, maar dat is het deel dat je in ieder geval zelf in de hand hebt.

@Goodvibes, welkom! Ik heb je net het wachtwoord gestuurd. En ja, ik denk dat wat je schrijft voor veel mensen herkenbaar is. Ik vind de uren na het avondeten ook het lastigst. De associatie met dat de werkdag erop zit, dat je mag ontspannen en dat daar ongezonde zooi bij hoort.
@Mensinwording, goed afgevallen en fijn dat je daarmee meteen zo ruim onder de 100 kilo zit.

@Goodvibes80; welkom! en zeker herkenbaar hoor. Hier zijn de avonden ook het lastigste. Ben dan vaak moe van het werk, en dan pak ik eerder wat lekkers om te snacken. Nu heb ik steeds minder om te snacken in huis en is die verleiding er ook minder. Scheelt wel voor mij.
Hi ladies,
Dank voor de mail! Ik heb mezelf toegevoegd. Ik snap alleen niet waarom het 2 regels zijn geworden met die data erbij. Ik krijg het ook niet aangepast.

Ik heb juist een hele lage bloeddruk. 50/100 of soms zelfs 45/90. Ook heel vervelend, want daardoor voel ik me soms flauwtjes.

Mens in wording: gefeliciteerd! Onder de 100! Wat ben je al veel afgevallen! Ik hoop dat ik je kan volgen!

Ik heb vandaag heel netjes gegeten. Maar ben nu alweer bang dat ik straks mijn snaaidrang niet kan bedwingen….. Hoe pakken jullie dat aan?
Je moet wel weer uitloggen als je met je eigen naam wil posten :D

Je hebt 2 lijntjes gekregen omdat je het jaartal erbij hebt gedaan.
samenafvallen schreef:
09-02-2020 18:23
Hi ladies,
Dank voor de mail! Ik heb mezelf toegevoegd. Ik snap alleen niet waarom het 2 regels zijn geworden met die data erbij. Ik krijg het ook niet aangepast.
Vanwege het jaartal erbij. (En de volgende keer even uitloggen en met je andere account weer inloggen.)
@Goodvibes, ik heb het al voor je aangepast!

En hoe ik snaaidrang 's avonds aanpak? Allereerst zorgen dat ik een voedzame maaltijd heb gehad. En daarna is mijn ervaring dat het de eerste avonden een kwestie van uitzitten is en dat het daarna begint te wennen. Ik heb inmiddels veel minder snaaidrang dan toen ik net begon. Overigens snaai ik weleens wat hoor. Ik eet vaak nog fruit of twee stukjes pure chocola of zo. Of als ik zin heb in hartig een handje zoute amandelen of een paar olijven. En soms gewoon iets ongezonds, omdat ik een eetstijl voor altijd wil ontwikkelen en ik ook wil leren dat het pak of de zak niet leeg hoeft. Maar ik weet van mezelf dat het voor mij het beste werkt om de eerste avonden gewoon even helemaal niks te nemen als een soort reset. Veel thee drinken en vroeg naar bed.
O ja, shit, met de verkeerde account gepost. Excuses ladies! Dank voor het aanpassen Avena. Ik denk dat ook de eerste avonden het moeilijkst zijn. Lastig om vol te houden. Dan vind ik mezelf zo’n slappe tuttebel.

Ik probeer wat minder koolhydraten te eten, en meer groenten en wat meer eiwitten. Doordat ik nu niet kan sporten moet ik echt gewoon ook minder eten. Hebben jullie een calorieën aantal als maximum?
Aanvullend op Avena want voor mij nog helpt is niet te vroeg avondeten (zolang je dan maar niet gaat snaaien voor het avondeten) en bezig blijven. Als ik op de bank zit heb ik veel meer behoefte aan snaai. Nog even een stukje wandelen na het eten of in bad gaan liggen of al mijn tandenpoetsen en in bed nog wat lezen helpt tegen de snaaibehoefte.
Welkom!

Op tijd tandenpoetsen, niks in huis, goed eten, elke ochtend wegen helpt mij ook meestal om het toch maar niet te doen. En bedenken dat het vaak bij mij een manier is om te ontprikkelen en dat het uiteindelijk niets helpt.

Vanmiddag pittig middagje en dan wil ik op weg naar huis een zak snoep. Terwijl ik goed had gegeten. Dan is het dus een manier om mezelf te belonen, te ontprikkelen, rustig te maken. Vandaag niet aan toe gegeven overigens. ;)

Hier gaat het zijn gangetje. Stappen gehaald, redelijk gegeten. Ik hoop dat de storm snel afneemt, zit niet zo ontspannen op de bank. :nope:
Ik heb mijn stappen niet gehaald, hoor. Ik ben 3x een kort rondje met de hond geweest. Die om 19u was ultrakort. De storm was flink en ik wat minder flink, haha.

Verder lekker in huis gerommeld. Vanochtend het patroon van de collega overgenomen op stof en vanmiddag de delen in elkaar genaaid. Het is een gemakkelijk patroon, maar het jurkje staat me goed, al zeg ik het zelf!

Jammer dat het weekend al weer voorbij is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven