Kind slaapt niet door storm

09-02-2020 19:08 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is een probleem waar we vaker tegenaan lopen. Onze zoon van nu bijna 4 is een lichte slaper. Op avonden zoals deze heeft hij veel ‘last’ van de wind. Maar ook bij flinke regenbuien gaat hij niet zomaar slapen of wordt hij snel wakker. We weten ondertussen niet zo goed meer hoe we ermee om moeten gaan. We zijn uiteraard luchtig over het weer, hebben al positieve associaties proberen te geven(wind is voor bootjes, regen voor de plantjes). Maar toch blijft het een lastig punt.
Zijn er meer ouders die dit ervaren met jonge kinderen? Hoe los je dit nou t beste op? We willen best streng zijn, maar feit blijft dat t weer m op zo’n moment uit zijn slaap houdt.
Dan komen ze bij ons in bed.
Star² schreef:
09-02-2020 19:09
Dan komen ze bij ons in bed.
Dat vinden we prima, alleen liggen we daar zelf nog niet in😅.
Ik zou er naast gaan zitten denk ik. Of misschien muziekje of luisterboek opzetten?
Het is zoals het is
Dan blijft hij wakker, maar niet je bed uit.
ik geef mn bek ook maar een douw
Waarom zou je streng zijn? Is toch ook eng en lawaaierig.

Probeer het zo gewoon en als hij wakker blijft, lekker bij je op de bank met een dekentje en vannacht bij je in bed.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 09-02-2020 19:11
3.30% gewijzigd
Je hebt hem gerustgesteld dat er niets aan de hand is. Hij ligt lekker warm en veilig in zijn eigen bedje. En hij valt vanzelf een keer in slaap. Hoe meer aandacht je eraan geeft, hoe groter je het maakt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
miss_musica schreef:
09-02-2020 19:10
Goed excuus om lekker vroeg in bed te duiken ;-D
miss_musica schreef:
O ik dacht dat hij 's nachts wakker werd.

Nou goed, als ze last van wat dan ook hadden bij het inslapen, dan bleef een van ons erbij tot ze sliepen.
Misschien helpt het om zachtjes een muziekje aan te zetten via tablet radio of iets.
anoniem_63cc40bea39de wijzigde dit bericht op 09-02-2020 19:13
22.30% gewijzigd
Is hij vooral bang, of ook/vooral gevoelig voor geluid?

Ik ben zelf een lichte slaper en word van het minste of geringste geluid wakker. En als dat geluid aanhoudt kan ik vaak ook heel moeilijk weer inslapen. Mij helpen oordoppen. Ik weet niet of dat een optie is voor een vierjarige?
Het is nog maar 19:00, als hij nu om 22:00 nog steeds wakker zou zijn door de storm..

De mijne van net 4 slaapt ook pas net. Was ook wat onrustig door die storm, begrijpelijk!
miss_musica schreef:
Dat was geen probleem bij ons. Ons bed voelt/ruikt toch veiliger. Als wij naar bed gingen legden we kind in eigen bed.
Ik leg ze in het grote bed en lees een boek naast ze tot ze slapen. En dan ga ik ook slapen. Maar als je niet overspannen bent kun je vast ook prima naar beneden dan :)
Herkenbaar. Hier valt ze vaak wel in slaap als ik erbij ga liggen. Als ze dan slaapt, ga ik er weer uit. Wordt ze dan wederom wakker, dan laat ik haar bij mij op de bank liggen onder een kleedje. Valt ze zo weer in slaap, ik kan nog even lekker tv kijken/boekje lezen en eer ik ga slapen, til ik haar al slapen in bed.
ollie-ollie schreef:
09-02-2020 19:13
Is hij vooral bang, of ook/vooral gevoelig voor geluid?

Ik ben zelf een lichte slaper en word van het minste of geringste geluid wakker. En als dat geluid aanhoudt kan ik vaak ook heel moeilijk weer inslapen. Mij helpen oordoppen. Ik weet niet of dat een optie is voor een vierjarige?
Beide denk ik. Hij slaapt licht, maar ik merk wel dat hij echt bang is voor de heftigheid buiten.
Dat lichte slapen heeft hij helaas van mij, ik slaap ook meestal met oordoppen. Die kreeg ik vroeger ook van mijn moeder bij dit soort weer(was idd wel wat ouder), maar ik vond ze heel vervelend.
Is hij heel bang? Of blijft hij wel in bed? Dan kan hij toch boekjes lezen tot hij in slaap valt?
BigBangTheory schreef:
09-02-2020 19:16
Herkenbaar. Hier valt ze vaak wel in slaap als ik erbij ga liggen. Als ze dan slaapt, ga ik er weer uit. Wordt ze dan wederom wakker, dan laat ik haar bij mij op de bank liggen onder een kleedje. Valt ze zo weer in slaap, ik kan nog even lekker tv kijken/boekje lezen en eer ik ga slapen, til ik haar al slapen in bed.
Zo deden wij het ook toen we hem nog konden tillen.
bettiepage_2 schreef:
09-02-2020 19:14
Het is nog maar 19:00, als hij nu om 22:00 nog steeds wakker zou zijn door de storm..

De mijne van net 4 slaapt ook pas net. Was ook wat onrustig door die storm, begrijpelijk!
Je hebt gelijk hoor! Ik gebruik dit nu meer als aanleiding om er eens daadwerkelijk een topic over te openen. Het is voornamelijk omdat we er vaker tegenaan lopen.
Meestal hebben we voornamelijk begrip, het valt hem niet echt te verwijten dat hij er last van heeft. Maar ik vraag me snel af of we niet te soft zijn. Valt nog wel mee zo te lezen.
Niet te moeilijk maken, als ie in bed ligt en niet slaapt maar rustig is gewoon laten, als ie eruit komt lekker op de bank leggen met een dekentje, uiteindelijk gaat hij heus wel slapen.
Al herinner ik me wel van vroeger hoe graag ik wilde dat ze gingen slapen zodat ik ook nog even mijn handen vrij had die avond. Was meer mijn eigen stress over het niet slapen waardoor het ingewikkeld werd volgens mij
Mijn dochter van 10 kruipt snachts nog wel eens bij ons in bed, wanneer het te hard waait. Klapperende rolluiken / wind in de schoorsteen klinkt soms eng. Ze zal er wel ooit overheen groeien.
miss_musica schreef:
09-02-2020 19:19
Je hebt gelijk hoor! Ik gebruik dit nu meer als aanleiding om er eens daadwerkelijk een topic over te openen. Het is voornamelijk omdat we er vaker tegenaan lopen.
Meestal hebben we voornamelijk begrip, het valt hem niet echt te verwijten dat hij er last van heeft. Maar ik vraag me snel af of we niet te soft zijn. Valt nog wel mee zo te lezen.
Het doel is een kind dat genoeg slaap krijgt.
Dan kies ik de snelste manier waarop dat bereikt kan worden.

Het gevolg is niet dat een kind nooit meer naar bed wil. Mocht dat ooit een keer voorkomen, dan pakken we dat op dat moment aan.
watdachtjehiervan schreef:
09-02-2020 19:19
Is hij heel bang? Of blijft hij wel in bed? Dan kan hij toch boekjes lezen tot hij in slaap valt?
Deden wij vroeger ook inderdaad. Als we écht niet konden slapen, mochten we best een Suske en Wiske lezen of een Donald Duck. Maar wel gewoon in bed. Mijn ouders begonnen er echt niet aan de bank op te maken met dekens en kussens. En weet je, meestal vielen we dan gewoon vanzelf in slaap.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Het IS lawaaig. Gewoon lekker op de bank laten liggen met een dekentje. Maar 4, dan is school toch niet verplicht? Gewoon laten rommelen, wordt vanzelf moe, en school bellen dat je 'm wat later brengt. Je zal echt niet de enige zijn.
Hier nog steeds de leukste, fijne herinneringen: met z'n allen in het grote bed, film / dvd (little house of the prairie, sound of music) en soep. Heerlijk soep eten in bed.
Nog steeds beste recept en dan heerlijk slapen.
Alles sal reg kom

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven