Zorgen of werken

16-04-2009 08:11 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat veel kerseverse moeders deze keuze moeten maken wanneer ze geen partner hebben: of bijstand of werken.

een parttime baan verschaft geen volledig inkomen voor jou en je baby.

Vinden jullie dat je als (alleenstaand) moeder de eerste paar jaar voor je kind thuis mag zorgen d.m.v. het ontvangen van bijstand, of dat je toch moet werken en je je kind dan maar 's avonds en in het weekend moet zien.

Zou jij als alleenstaande moeder bijstand willen om voor bab

Totaal aantal stemmen: 45

Ja, dan kan ik mij volledig richten op de verzorging van mij (13%)
Nee, ik probeer na de bevalling (weer) te gaan werken. (76%)
Anders, namelijk............. (11%)
Ja, leuk is dat.

kan me herinneren dat er ooit een caissiere van het jaar werd gekozen, en dat was een meisje uit Suriname of de Antillen, in ieder geval een halfbloed negerin.

Nou, de reacties waren heerlijk.

'waarom nou weer zo eentje? zijn onze Echte Hollandse kasseres niet goed genoeg?'

'ja hoor, een buitenlandse weer, zeker door die linkse bende gekoze'

Wij zegen het nog weleens tegen elkaar, als er bijv iemand op TV in beeld komt die niet blond/blauwe ogen is.

'ja hoor, waarom nou weer zo eentje..'
Hmmm, das nou net de reden waarom ik zo vaak op viva rondhang.
quote:fleurtje schreef op 16 april 2009 @ 16:33:

Hmmm, das nou net de reden waarom ik zo vaak op viva rondhang.

Sekreet.

heel eerlijk? Zo ben ik hier wel binnengekomen, via iets ongelofelijk mutsigs op de beebpijler.
Ik ben ook heel eerlijk.

Maar nu even serieus: ik zit hier vaak wél voor de verbijstering, de verbazing en het shock-gevoel. Ik ken dit niet, in mijn eigen omgeving.

Moet alleen nog leren om op mn handen te blijven zitten.
Fleurtje

En Rosie. Vooral de áltijd voorspelbare: 'het is allemaal de schuld van het linkse kabinet, Geert, jongen, mijn stem heb je', op álle berichten

Dat roepen wij bij élk nieuwsbericht, elk reclamespotje en eigen alles
Sungirl schreef ook:

Er zijn nu eenmaal niet genoeg banen voor iedereen en dan zie ik toch liever die vrouw zonder kinderen aan het werk gaan dan de vrouw met kinderen.

Dat van die niet genoeg banen vind ik ook altijd een mooie redenering om te vergoeilijken dat je in de bijstand zit. Maar dat werken meer werk genereert is een redenering die bij die mensen niet aankomt.

ik denk niet dat Chipmunk en Sungirl er anders over zijn gaan denken trouwens. Die zitten alweer op Babybrabbel. Waarom zou je werken als het niet nodig is? Want verdieping van je leven of verbreden van je horizon daar hebben die vrouwtjes nog nooit van gehoord.
quote:Eowynn_ schreef op 16 april 2009 @ 14:20:

Sugarmiss, wat een onzin. Vrouwen die 2/3 dagen werken hébben tenminste werk. Vanuit een baan is het veel makkelijker om méér uren te gaan draaien dan vanuit géén baan. Daarbij, dat is dan het voordeel dat je een partner hebt die bijdraagt aan het inkomen, dan héb je de keus. Niemand roept ook dat alleenstaande moeders full-time móeten werken, maar alleen maar dát ze moeten werken. Part-time werken met een aanvulling werd hier regelmatig genoemd.

Daarbij, in veel banen kun je met 3 dagen genoeg verdienen om op bijstandniveau te komen.

Zwieber, er is géén vrijstelling van sollicitatieplicht als je alleenstaande ouder bent.Voor wie was die vrijstelling dan wel in de eerste vier jaar?
Tijdelijke ontheffing sollicitatieplicht

In sommige gevallen hoeft u tijdelijk niet te solliciteren. Uw gemeente geeft u dan een ontheffing van de sollicitatieplicht. Zij kan dit doen in de volgende situaties:

U kunt als gevolg van individuele omstandigheden tijdelijk niet werken bijvoorbeeld omdat u moet zorgen voor een ernstig ziek familielid of omdat u zelf ziek bent;

Als er volgens de gemeente andere dringende redenen zijn;

Alleenstaande ouders met kinderen jonger dan vijf jaar hoeven niet te solliciteren als ze dat niet willen. Deze vrijstelling duurt maximaal zes jaar. In deze periode moet u wel verplicht scholing volgen, zodat u na de vrijstelling van de sollicitatieplicht sneller een baan kunt vinden. De ontheffing geldt niet autoamtisch, u moet de ontheffing van de sollicitatieplicht dus zelf aanvragen.

Gelukkig ben toch niet helemaal gek dus!

Bron: www.swz.nl
Sungirl, ik hoop echt dat het grappig bedoeld was want niemand kan toch echt nog zó beperkt denken.
Ik dacht dat dat afgeschaft was en dat ze bezig waren om die vrijstelling te heroverwegen.
quote:Eowynn_ schreef op 16 april 2009 @ 16:47:

Fleurtje

En Rosie. Vooral de áltijd voorspelbare: 'het is allemaal de schuld van het linkse kabinet, Geert, jongen, mijn stem heb je', op álle berichten

Dat roepen wij bij élk nieuwsbericht, elk reclamespotje en eigen alles herkenbaar! Wij zegen altijd bij een natuurramp, vliegtuigcrash oid; 'wacht maar tot onze Geert straks aan de macht is in Den Haag, dan is het AFgelopen met dit soort waanzin!'
Ik vind de ontwikkeling, netwerk en in de maatschappij blijven doormiddel van werken zo ongelovelijk overgewaardeerd.

Ben ik nu zo apart werk niet nodig te hebben voor mijn ontwikkeling en sociale contacten. Sterker, ik vind het nogal sneu wanneer iemand werk hiervoor nodig heeft en dit niet buiten het werk om kan bewerkstelligen.
Dat kan allemaal wel zo zijn, maar dan nog is werk in elk geval ook een middel om je eigen boodschappen te kunnen kopen ipv je hand op te houden bij de bijstand.
quote:HaagsLoesje schreef op 16 april 2009 @ 19:58:

Ik vind de ontwikkeling, netwerk en in de maatschappij blijven doormiddel van werken zo ongelovelijk overgewaardeerd.

Ben ik nu zo apart werk niet nodig te hebben voor mijn ontwikkeling en sociale contacten. Sterker, ik vind het nogal sneu wanneer iemand werk hiervoor nodig heeft en dit niet buiten het werk om kan bewerkstelligen.

Oh nee hoor, ik zou me zonder een baan ook prima vermaken en kunnen ontwikkelen. Maar vakinhoudelijke ontwikkeling en netwerken bijvoorbeeld kan alleen in mijn werk, door zichtbaar te zijn en te blijven. Als ik dat niet zou doen en jaren thuis blijf, moet ik ook de consequenties dragen en na die tijd een baan onder mijn niveau aannemen. Dat vind ik niet sneu, ik vind het eerder naïef om te denken dat je met 'persoonlijke ontwikkeling' op je CV zo weer aan het werk kan komen.

Ik heb geen kind, maar heb wel jarenlang geïnvesteerd in opleidingen en banen om ook met minder dagen werken goed rond te kunnen komen. En ik werk niet voor mensen die deze investering niet hebben gedaan, gedachteloos kinderen krijgen om vervolgens lekker thuis te willen blijven met een uitkering. Ik heb niets tegen het sociale vangnet, maar het schaamteloze gemak waarmee mensen er gebruik van willen maken vind ik absurd. Maar ja, dat is gelukkig al mosterd.
Ik werk ook niet want het is niet nodig op het moment. Ik verkeer dan wel in de luxe positie dat ik in een land woon waar je een jaar eruit mag na de geboorte van je kind met behoud van 60 tot 70% van het inkomen wat je voor je zwangerschap verdiende.

Daarna zal ik weer fulltime aan de bak moeten want parttime is bij de meeste Duitse werkgevers niet geliefd en nog steeds niet geaccepteerd. Je hebt hier ook rare constructies van 1 euro jobs en werken op 400 euro basis (fulltime baan en maar 400 euro verdienen. Snap jij het? Ik niet). Vandaar dat veel moeders er dan voor kiezen om toch de bijstand in te gaan (alleenstaanden) of helemaal niet meer te gaan werken en op het inkomen van de man te leven.

Een alleenstaande hier in Duitsland krijgt als ze niet werkt: de huur betaald, een uitkering van rond 400 euro, telefoon/internetsubsidie, kinderbijslag elke maand 160 euro en nog wat andere extraatjes. Dus waarom zou je je uit de naad werken voor 400 euro als je het ook zo krijgt?

Ergens klopt het van geen kanten en de mensen profiteren maar. Ik ben wel blij met dit jaar thuis maar ik ga daarna toch weer aan de slag. Ook om een beetje financiele onafhankelijkheid te krijgen.
quote:HaagsLoesje schreef op 16 april 2009 @ 19:58:

Het hangt ervan af op welk gebied je je wil ontwikkelen. Schilderen kan ook thuis, ja.

Chirurgie weer wat minder.

Een professioneel netwerk is retehandig mocht de kostwinner zaaddonor man ervandoor gaan of dood neervallen. Komt toch best vaak voor, 1 op de drie huwelijken gaat belly-up.

Sociale contacten, dat heeft meer niveaus, ik heb veel vrienden waar ik dol op ben die allemaal werken. Daar liep ik tijdens mijn verlof tegenaan, ik dacht tijd te hebben voor sociale contacten, maar zij niet voor mij, althans, alleen 's avonds en in het weekend.

Collega's zijn niet mijn vrienden maar wel waardevolle vakgenoten, interessante mensen en leuke gesprekspartners over werk en een beetje prive hier en daar.

Toen ik thuis zat tijdens mn verlof vloog ik echt tegen het plafond op den duur, ik ben dol op mijn kindertjes maar met een baby en een peuter (destijds) kom je echt niet een een zinnig gesprek toe en de godganse dag meuten met luiertjes en sapjes en speeltjes is voor mij echt geen geestelijk uitdagende bezigheid, sorry.

En nu ze op school zitten vraag ik me echt af wat een huismoeder doet de godganse dag.
nou rosie, alleen al met halen en brengen ben je een halve dag kwijt. Als thuisblijfmoeder blijven je kids natuurlijk niet over, dus kan je 4 keer per dag heen en weer. En verder wassen, strijken, klessebesssen, forummen, opruimen, eten koken, boodschappen etc. Ik zou me overigens prima vermaken maar ben toch wel erg blij dat ik zo af en toe wat daagjes werk.
oja, niet iedereen heeft continurooster, of course.

maargoed, het huishouden doe ik op 1 ochtend, boodschappen, opruimen en koken elke dag, en dan heb ik nog een werkster 4 uur per 2 weken, die zou ik ontslaan als ik thuis was.

Dus, dat is dan 6 uur per week huishouden door mij, 6 uur door man, pakweg 2 uur/dag opruimen, boodschappen en koken, uurtje administratie elke week..

eh..

en een hobby zoeken dan maar
Ik snap het ook niet hoor Rosie, maar een TBM'er verzint natuurlijk wel bezigheden. Overblijven hoeft dan niet (is tóch al réuze zielig natuurlijk) de traktaties voor school zijn dan een project op zich waar je weken aan kunt besteden, je kunt altijd nog besluiten om ook je handdoeken en je onderbroeken te strijken, het nodig gaan vinden dat iedereen elke 3 uur van ondergoed wisselt (zie ander topic) zodat je wat te wassen hebt, elk stofje hysterisch te lijf gaan, voorlees- luizen- oversteek- overblijf- schoolreisjes- billenafveegmoeder gaan worden op school, gaan sporten enzovoorts.
Welk topic? Elke drie uur schone onderpeuren? DAT moet ik zien

en oja, sporten. Verhip.

En ik ben al luizenmoeder! Moet je nagaan zeg.
Haagsloesje, ik kan mezelf prima ontwikkelen zónder werk, maar toch ontwikkel ik me prettiger mét werk en vind ik het gewoon belangrijk.

Je kunt in zónder werk niet doen wat je met werk wél doet. Op je werk kijk je anders naar dingen dan in je priveleven, je hebt een ander contact met collega's dan je met vrienden hebt, je wordt op een andere manier beoordeeld. Je kunt natuurlijk zelf studeren ofzo, en dat is ook goed voor je ontwikkeling, maar komt feitelijk op hetzelfde neer als werken (en voor de meeste mensen is dat niet weggelegd zónder baan, want duur).

Een beetje thuis billen afvegen, knutselen en hier en daar een vrijwilligersklusje vind ik zeker weten níet hetzelfde als werken.
maar onderbroeken strijken en 30 orsjineele traktaties kneden, dan moet ik me wel HEEL erg vervelen.
Ik overdrijf Rosie

Was een topic waarin het ging over hoe een kind 's ochtends wat meer kon opschieten en hoe moeders hem zover kreeg om 's ochtends een schone onderbroek aan te trekken. Tip was om hem 's avonds een schone aan te laten trekken, na het douchen. Maar toen kwam er weer iemand langs met 'hij trekt dan toch wél 's ochtends nóg een schone aan he?'.
Ghe, heb vorige week voor de tweede keer traktaties staan 'knutselen' Bellenblaas plus doosje rozijnen, folie erom, strikje eraan... klaar Von'k al heul lastig Ambitieuzere projecten waag ik me niet aan.
quote:Eowynn_ schreef op 17 april 2009 @ 16:53:

Ik overdrijf Rosie

Was een topic waarin het ging over hoe een kind 's ochtends wat meer kon opschieten en hoe moeders hem zover kreeg om 's ochtends een schone onderbroek aan te trekken. Tip was om hem 's avonds een schone aan te laten trekken, na het douchen. Maar toen kwam er weer iemand langs met 'hij trekt dan toch wél 's ochtends nóg een schone aan he?'.

heer-lijk!

's ochtends ben ik trouwens echt een kampbeul, moet ook wel want ze zijn dan idd niet vooruit te branden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven