Koude douche als straf?
maandag 10 februari 2020 om 17:10
Gisteren waren wij op bezoek bij mijn neef en zijn vrouw, met wie we een goede band hebben. Heel luchtig vertelden ze terloops dat hun dochter Niet had geluisterd en daarom onder de koude douche was gezet. Ik was perplex en heb daardoor niet doorgevraagd. Ik zit er alleen nu mee in mijn maag. Ligt het aan mij dat dit niet kan? Ik heb zelf redelijk ferme meningen over corrigerende tikken en dergelijke (tegenstander van) en mijn man zegt dat ik het daarom zwaarder maak dan het is. Ik hoor graag wat meningen.

maandag 10 februari 2020 om 17:30
Doe niet zo kattig. Op dat moment was ik overdonderd en thuis bleek dat mijn man een iets genuanceerder mening had. Dan lijkt een forum een prima manier om even te sparren zonder dat ik ze er meteen ‘bij moet lappen’ bij bekenden. We hebben overlappende vrienden en familie.
Ik denk wel dat ik mijn neef ga aanspreken, ga ik wel wat moed voor verzamelen want kritiek op iemand zijn opvoeding valt bij niemand goed. Maar voel hier zo sterk over en ben ook echt wel gek op zijn kinderen.

maandag 10 februari 2020 om 17:32
Heb mijn kinderen ook wel eens onder de douche gezet om ze uit een driftbui te halen. Werkt met warm water namelijk ook prima. Even uit de situatie, andere activiteit en daarna weer lekker ontspannen verder met de dag. Waarom het met koud water zou moeten zie ik niet zo. Als lijfstraf zou ik het niet toepassen. Hun vader wel misschien: Als hij ze over 12 jaar betrapt met hun eerste vriendje zal hij denk ik de aandrang om er de tuinslang op te zetten flink moeten onderdrukkenpoldervrouw schreef: ↑10-02-2020 17:21ik ken wel mensen die dit deden om kind uit een enorme woede aanval te halen. Maar ik zou het zelf niet gauw doen iig. Ik vind het niet kunnen. Afkoelen kan ook door even in de tuin te gaan staan, blokje om te gaan of even op schoot kruipen en dan stevig vasthouden..

maandag 10 februari 2020 om 17:33
Je hoeft een kind echt niet voor zijn zogenaamde harses te slaan om hem iets te leren . Uitleggen en vooral consequent zijn en blijven , dat is wat ouders zouden moeten doen . Alleen kost dat heel veel tijd en energie en dat is waar het ouders vaak aan ontbreekt .Xaviera1234567890 schreef: ↑10-02-2020 17:24Als ik hoor wat voor grote smoelen de jeugd tegenwoordig heeft dan denk ik dat een koude douche of een ram voor hun harses in hun jongere jaren best goed was geweest als pappie en mammie dat wel hadden gedaan.
Ik vind veel ouders tegenwoordig te soft en doen alsof ze therapeuten zijn met hun eeuwige gewauwel en het leiden van hun kroost. Daarom zijn er nu best veel brutale apen die winkelpersoneel uitschelden voor ouwe heks, kankerlijer, spullen uit schappen gooien enz. Heb het zelf gezien, hadden mijn kinderen niet moeten zijn want dan waren de rapen gaar.

Xaviera1234567890 schreef: ↑10-02-2020 17:24Als ik hoor wat voor grote smoelen de jeugd tegenwoordig heeft dan denk ik dat een koude douche of een ram voor hun harses in hun jongere jaren best goed was geweest als pappie en mammie dat wel hadden gedaan.
Ik vind veel ouders tegenwoordig te soft en doen alsof ze therapeuten zijn met hun eeuwige gewauwel en het leiden van hun kroost. Daarom zijn er nu best veel brutale apen die winkelpersoneel uitschelden voor ouwe heks, kankerlijer, spullen uit schappen gooien enz. Heb het zelf gezien, hadden mijn kinderen niet moeten zijn want dan waren de rapen gaar.
Tuuuuuurlijk, het is óf je kind onder de koude douche zetten en "een ram voor hun harses" geven óf opgroeien voor galg en rad, en tussenweg is er natuurlijk niet.

Oh was niet kattig, maar oprechte vraag. Ik weet jullie familiedynamiek niet.frettie schreef: ↑10-02-2020 17:30Doe niet zo kattig. Op dat moment was ik overdonderd en thuis bleek dat mijn man een iets genuanceerder mening had. Dan lijkt een forum een prima manier om even te sparren zonder dat ik ze er meteen ‘bij moet lappen’ bij bekenden. We hebben overlappende vrienden en familie.
Ik denk wel dat ik mijn neef ga aanspreken, ga ik wel wat moed voor verzamelen want kritiek op iemand zijn opvoeding valt bij niemand goed. Maar voel hier zo sterk over en ben ook echt wel gek op zijn kinderen.
Op wat voor manier zou je dat aanpakken?
maandag 10 februari 2020 om 17:34
Blijf dicht bij je gevoel wanneer je ze erop aanspreekt. Dat je het wel heel erg vond om te horen. En kom eventueel met wat voorbeelden uit je omgeving oid, die opgevoed zijn met dergelijke straffen. En hoe kwetsend zij het hebben ervaren. Je ouders gaan wantrouwen zorgt voor veel meer opvoedkundige problemen. Liegen, angst, spanning. Echt niet leuk.frettie schreef: ↑10-02-2020 17:30Doe niet zo kattig. Op dat moment was ik overdonderd en thuis bleek dat mijn man een iets genuanceerder mening had. Dan lijkt een forum een prima manier om even te sparren zonder dat ik ze er meteen ‘bij moet lappen’ bij bekenden. We hebben overlappende vrienden en familie.

Ik zou het niet op een confronterende manier brengen maar even doorvragen. "Joh ik zit er nog over na te denken en ik ben er eigenlijk een beetje van geschrokken. Doen jullie dat vaker? En hoezo?" Dan kun je daarna alsnog je oordeel vormen en kijken wat je ermee doet.frettie schreef: ↑10-02-2020 17:30Doe niet zo kattig. Op dat moment was ik overdonderd en thuis bleek dat mijn man een iets genuanceerder mening had. Dan lijkt een forum een prima manier om even te sparren zonder dat ik ze er meteen ‘bij moet lappen’ bij bekenden. We hebben overlappende vrienden en familie.
anoniem_395087 wijzigde dit bericht op 10-02-2020 17:36
0.12% gewijzigd

Als jij het product bent van de ouderwetse opvoeding denk ik dat het fijn is dat we dat tegenwoordig anders doenXaviera1234567890 schreef: ↑10-02-2020 17:24Als ik hoor wat voor grote smoelen de jeugd tegenwoordig heeft dan denk ik dat een koude douche of een ram voor hun harses in hun jongere jaren best goed was geweest als pappie en mammie dat wel hadden gedaan.
maandag 10 februari 2020 om 17:35
maandag 10 februari 2020 om 17:36
Dank voor de nuttige tip!Astromeria schreef: ↑10-02-2020 17:34Ik zou het niet op een confronterende manier brengen maar even doorvragen. "Joh is zit er nog over na te denken en ik ben er eigenlijk een beetje van geschrokken. Doen jullie dat vaker? En hoezo?" Dan kun je daarna alsnog je oordeel vormen en kijken wat je ermee doet.
maandag 10 februari 2020 om 17:37
Dank!Sjulia schreef: ↑10-02-2020 17:34Blijf dicht bij je gevoel wanneer je ze erop aanspreekt. Dat je het wel heel erg vond om te horen. En kom eventueel met wat voorbeelden uit je omgeving oid, die opgevoed zijn met dergelijke straffen. En hoe kwetsend zij het hebben ervaren. Je ouders gaan wantrouwen zorgt voor veel meer opvoedkundige problemen. Liegen, angst, spanning. Echt niet leuk.

maandag 10 februari 2020 om 17:38
Dat lijkt me iets anders, ze even lekker onder de warme douche zetten om te ontspannen. Ik krijg daarbij niet het beeld dat je ze naar boven hebt gesleurd en met kleren en al eronder hebt gezet.TijdvoorTaart schreef: ↑10-02-2020 17:32Heb mijn kinderen ook wel eens onder de douche gezet om ze uit een driftbui te halen. Werkt met warm water namelijk ook prima. Even uit de situatie, andere activiteit en daarna weer lekker ontspannen verder met de dag. Waarom het met koud water zou moeten zie ik niet zo. Als lijfstraf zou ik het niet toepassen. Hun vader wel misschien: Als hij ze over 12 jaar betrapt met hun eerste vriendje zal hij denk ik de aandrang om er de tuinslang op te zetten flink moeten onderdrukken![]()

maandag 10 februari 2020 om 17:40
Wat mij altijd weer opvalt is dat het de ongezelligste, vervelendste forummers zijn die aldoor maar lopen te beweren dat ze zo lekker zijn opgeknapt van een paar flinke ouderlijke dreunen. Je gaat je haast afvragen wat voor een monsters het wel niet waren vóór die dreunen.Xaviera1234567890 schreef: ↑10-02-2020 17:24Als ik hoor wat voor grote smoelen de jeugd tegenwoordig heeft dan denk ik dat een koude douche of een ram voor hun harses in hun jongere jaren best goed was geweest als pappie en mammie dat wel hadden gedaan.
Zelfs als ze nu vinden dat het ok is en het dus totaal geen big deal vinden, door het gesprek aan te gaan plant je wel een zaadje. Vooral als je met voorbeelden bent gekomen van (opgegroeide) kinderen die dit ontzettend kwetsend en vernederend vonden. Dat kan schuldgevoel aanwakkeren bij de ouders en ze zullen misschien eerder kiezen voor een andere straf. Succes en sterkte ermee.

Dat laatste vooral. Alles wat eraan vooraf gaat eer het kind onder de douche staat.Astromeria schreef: ↑10-02-2020 17:38Dat lijkt me iets anders, ze even lekker onder de warme douche zetten om te ontspannen. Ik krijg daarbij niet het beeld dat je ze naar boven hebt gesleurd en met kleren en al eronder hebt gezet.
En dan was het kind van TO niet eens hysterisch, maar ze luisterde niet.
maandag 10 februari 2020 om 17:41
Als straf vind ik totaal niet acceptabel. Ik zou mij niet prettig voelen bij mensen die hun kinderen op die manier straffen. Ik zou mijn kinderen ook niet aan dergelijke ouder toevertrouwen.
Als reset bij een totale driftbij kan ik mij er logisch gezien wel iets bij voorstellen. Dan niet eens zozeer als straf, maar meer om de cyclus te breken. Maar dan nog vraag ik me af of er niet betere methoden zijn. Mijn zoon kan ook een behoorlijke temperamentvolle driftkikker zijn, maar hij is meestal vrij snel "afgekoeld" als je hem gewoon even alleen laat. Dus even pas op de plaats maken als ouder. En als ie dan weer rustig is kan je vaak wel gewoon bespreken wat er nu mis ging.
Maar goed: wie ben ik. De beste stuurlij staan aan wal. Mijn kinderen zijn waarschijnlijk engeltjes vergeleken bij dat soort echte drifkikkers.
Als reset bij een totale driftbij kan ik mij er logisch gezien wel iets bij voorstellen. Dan niet eens zozeer als straf, maar meer om de cyclus te breken. Maar dan nog vraag ik me af of er niet betere methoden zijn. Mijn zoon kan ook een behoorlijke temperamentvolle driftkikker zijn, maar hij is meestal vrij snel "afgekoeld" als je hem gewoon even alleen laat. Dus even pas op de plaats maken als ouder. En als ie dan weer rustig is kan je vaak wel gewoon bespreken wat er nu mis ging.
Maar goed: wie ben ik. De beste stuurlij staan aan wal. Mijn kinderen zijn waarschijnlijk engeltjes vergeleken bij dat soort echte drifkikkers.

maandag 10 februari 2020 om 17:41
Dat dus.Lady*Voldemort schreef: ↑10-02-2020 17:40Wat mij altijd weer opvalt is dat het de ongezelligste, vervelendste forummers zijn die aldoor maar lopen te beweren dat ze zo lekker zijn opgeknapt van een paar flinke ouderlijke dreunen. Je gaat je haast afvragen wat voor een monsters het wel niet waren vóór die dreunen.

maandag 10 februari 2020 om 17:42
Nee, precies, maar het werd al eerder genoemd als methode om ze uit een bui te halen en wilde aangeven dat ze uit de situatie halen dat ook al kan veroorzaken. Geen koude douche voor nodig.Astromeria schreef: ↑10-02-2020 17:38Dat lijkt me iets anders, ze even lekker onder de warme douche zetten om te ontspannen. Ik krijg daarbij niet het beeld dat je ze naar boven hebt gesleurd en met kleren en al eronder hebt gezet.
Ik heb vrij doorsnee kinderen, dus kan niet oordelen over handen-in-het-haar-bloed-onder-nagels-kinderen, maar voor doorsnee kinderen lijkt het me niet zo nodig

maandag 10 februari 2020 om 17:46
Ik kreeg vroeger van mijn ( voor de rest superlieve )moeder , altijd een tik op mijn pols als ze vond dat ik niet luisterde. Ik had er zo’n bloedhekel aan .Het deed verdomd zeer en ik vond het vernederend. Ook omdat je als kind zijnde niks anders kunt dan het ondergaan. Ik heb er geen trauma van en mijn band met mijn moeder is opperbest. Ze wist destijds gewoon niet beter .Lady*Voldemort schreef: ↑10-02-2020 17:40Wat mij altijd weer opvalt is dat het de ongezelligste, vervelendste forummers zijn die aldoor maar lopen te beweren dat ze zo lekker zijn opgeknapt van een paar flinke ouderlijke dreunen. Je gaat je haast afvragen wat voor een monsters het wel niet waren vóór die dreunen.
Maar ik heb me altijd voorgenomen dit nooit bij mijn eigen kinderen te doen, juist vanwege het vernederende aspect.

maandag 10 februari 2020 om 17:50
maandag 10 februari 2020 om 17:52