Lamp aan plafond...hoe?

11-02-2020 10:35 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja...laat ik maar beginnen met het feit dat ik 0% kennis heb van lampen of van dingen ophangen of van electriciteit..
Dus voor sommige zal dit echt onwijs stom overkomen. Maar hoop op hulp!

Heb een lamp gekocht voor aan het plafond. In mijn huis is er geen directe connectie mogelijk van lamp in plafond.
De lamp moet dus aan plafond worden bevestigd en dan een snoer naar stopcontact die bovenaan de muur zit.
Maar...
de lamp geen snoer met stekker. De snoer van de lamp gaat van lamp in een wit blokje?? Daar zitten in totaal 3 draden in bevestigd.
Kan iemand mij in kleutertaal uitleggen, hoe ik een snoer met stekker vastmaak aan zoiets?? Kan dat uberhaupt? Of maak je de stekker vast aan die 3 draadjes? Wat doe ik met dat witte blokje..??
Kan je het niet aan een vriend(in), kennis of buur vragen?

Sorry, verkeerd gelezen
Aan dat witte blokje (kroonsteentje). Bekijk eerst deze:
https://www.youtube.com/watch?v=0gTz8luLMq0
En dan deze:
https://www.youtube.com/watch?v=6oAINmHUTeM

Dat helpt je vast op weg.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Er zit dus geen wit afdekplaatje in je plafond in de buurt?
Daar zit namelijk ook zo'n kroonsteentje in met die drie draden. Dat zou de meest logische plek zijn om jouw lamp op aan te sluiten.

Is die er niet, zal er een stekker gemaakt moeten worden die aansluit op jouw lamp.

Aangezien de kleuren van draden niet per definitie allemaal hetzelfde zijn (in oudere huizen kom je andere kleuren tegen dan tegenwoordig gangbaar zijn) en het van (levens)belang is dat je de juiste kleuren op de juiste wijze aansluit, zou ik als ik geen idee van electriciteit had, er voor de zekerheid iemand met verstand ervan bij halen.
Je hebt nergens punten in het plafond om een lamp op te hangen?
Dus plekken in het plafond die met een kapje zijn afgedekt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Dana schreef:
11-02-2020 10:44
Aan dat witte blokje (kroonsteentje). Bekijk eerst deze:
https://www.youtube.com/watch?v=0gTz8luLMq0
En dan deze:
https://www.youtube.com/watch?v=6oAINmHUTeM

Dat helpt je vast op weg.
ik heb flashbacks naar vroeger, ik heb dit ooit moeten doen op school. Bovenstaande is de manier inderdaad. Vaak verbergt men het snoer in een wit gootje, dit idee. Fraai is het niet.

Afbeelding

Weet je zeker dat er geen stroomdraad zit? Heb je niet toevallig ergens op je plafond een wit plaatje? Soms dekt men die af namelijk.
Tia.Dalma schreef:
11-02-2020 10:50

Aangezien de kleuren van draden niet per definitie allemaal hetzelfde zijn (in oudere huizen kom je andere kleuren tegen dan tegenwoordig gangbaar zijn) en het van (levens)belang is dat je de juiste kleuren op de juiste wijze aansluit, zou ik als ik geen idee van electriciteit had, er voor de zekerheid iemand met verstand ervan bij halen.
+ 1
Dank voor de snelle reacties.
Correct er is geen connectie in plafond.
Misschien toch maar een electricien laten komen. Ik dacht misschien is het super makkelijk, maar het is inderdaad belangrijk dat het juist wordt gedaan.
Wanneer zoiets worden aangelegd dat kan het zo zijn dat je betonnen plafond eraan gaat en je je plafond moet laten stucen en verven. Men moet de electra dan door het plafond trekken en een licht punt maken.

Zelf een haak in plafond maken kan ook, lamp ophangen en een lang genoeg snoer voor het stop contact eraan maken en dan het snoer weg werken maar ik denk niet dat dat een mooie oplossing.

Er zit ook niet een plaatje in het buurt tegen het plafond? Bijv een paar meter verder?

Het lijkt mij dan eerder een idee om staande lampen neer te zetten e.d.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Zou ik sowieso doen. Dalman is een man met verstand, en die is een enkele keer wel eens tegenkomen dat er maar zomaar een draad bijgetrokken was in een verkeerde kleur. Een kenner ziet dat het niet klopt of anders moet. Daar hoef je geen Masterstudie voor hebben gedaan maar verstand en ervaring is wijs met 220V er achter.
guppekop schreef:
11-02-2020 10:53
ik heb flashbacks naar vroeger, ik heb dit ooit moeten doen op school. Bovenstaande is de manier inderdaad. Vaak verbergt men het snoer in een wit gootje, dit idee. Fraai is het niet.

Afbeelding

Weet je zeker dat er geen stroomdraad zit? Heb je niet toevallig ergens op je plafond een wit plaatje? Soms dekt men die af namelijk.
Hoeft niet tegenwoordig is het mode om een mooi snoer te nemen en die te laten handen. Ik vind zo een plastic goot veel lelijker: Afbeelding
Als er een blokje in het plafond is is het echt super makkelijk maar in jouw geval zou ik wel even iemand inhuren. Ik zou even op werkspot kijken.
viva-amber schreef:
11-02-2020 11:06
Hoeft niet tegenwoordig is het mode om een mooi snoer te nemen en die te laten handen. Ik vind zo een plastic goot veel lelijker: Afbeelding
dit vind ik ook mooier maar als er echt geen enkel aansluitpunt in het plafond is dan heb je wel een issue ;-)
Everlast81 schreef:
11-02-2020 11:01
Correct er is geen connectie in plafond.
Misschien toch maar een electricien laten komen. Ik dacht misschien is het super makkelijk, maar het is inderdaad belangrijk dat het juist wordt gedaan.
Als je geen verstand van elektra hebt zou ik het niet zelf doen.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
guppekop schreef:
11-02-2020 11:08
dit vind ik ook mooier maar als er echt geen enkel aansluitpunt in het plafond is dan heb je wel een issue ;-)
Ja weet ik. Bij mij hebben ze een sluis in het plafond gemaakt maar dan moet men een sluis maken in een betonnen plafond. Gelukkig was het tijdens de verbouwing maar ik kon dus wel mijn plafond ook laten stucen.
SweetFirefly schreef:
11-02-2020 11:34
Als je geen verstand van elektra hebt zou ik het niet zelf doen.
Afbeelding
kijk eens op YouTube, voldoende filmpjes over klussen in huis.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Kan je een foto maken van je plafond?
Been there, done that, got the T-shirt.
Je kan gewoon een stekker kopen en deze op de juiste manier aansluiten op de elektra van de lamp. Dit is echt niet ingewikkeld aangezien alle draden een kleur hebben, bij de stekker wordt er aangegeven welke kleuren waar moeten. En anders even googelen.
Je hebt nog niet te maken met elektriciteit als je je draad verlengt.

Wat je doet: je koopt een kabel die lang genoeg is om het stopcontact te bereiken. Dan koop je ook een stekker. In het witte blokje zitten 3 kabels. De enige die echt van belang is dat je die goed hebt is de groen witte. De andere maken niet perse uit, maar als ze duidelijk zichtbaar zijn dan doe je dezelfde kleur in het tegenovergestelde gaatje van de kroonsteen. Dan draai je de stekker open. Daar doe je de draden in. Waarschijnlijk staan daar tekens op welke waar moet. Even Googlen op tekens stroomkabels en je ziet zo hoe je het moet aansluiten.

Het is geen rocket science. En als je het fout doet dan vliegt de aardlekschakelaar eruit en kan er niets gebeuren. Dan verwissel je de draden en doet het opnieuw. 🤷🏼‍♀️
Hecamel schreef:
11-02-2020 12:03

Wat je doet: je koopt een kabel die lang genoeg is om het stopcontact te bereiken. Dan koop je ook een stekker. In het witte blokje zitten 3 kabels. De enige die echt van belang is dat je die goed hebt is de groen witte. De andere maken niet perse uit, maar als ze duidelijk zichtbaar zijn dan doe je dezelfde kleur in het tegenovergestelde gaatje van de kroonsteen. Dan draai je de stekker open. Daar doe je de draden in. Waarschijnlijk staan daar tekens op welke waar moet. Even Googlen op tekens stroomkabels en je ziet zo hoe je het moet aansluiten.

Het is geen rocket science. En als je het fout doet dan vliegt de aardlekschakelaar eruit en kan er niets gebeuren. Dan verwissel je de draden en doet het opnieuw. 🤷🏼‍♀️
Je zit pas met stroom te werken als je de nieuwe stekker in het stopcontact doet, dus dat aansluiten kun je best proberen.
Dan komt het ophangen: als je plafond beton is heb je een klopboormachine nodig, en anders een gewone accutol. In het gat draai je een plug en in de plug een haakje. Let op: diameter van boor moet passen bij de plug, die moet weer passen op de diameter van het haakje.
Of je moet 2 gaten boren waar je een frame op moet monteren. Dan blijft de boor/plug/schroef diameter combinatie.

Een elektricien hiervoor laten komen is een beetje overdreven. Maar een klussenier, of een handige Harriet of Harry uitnodigen met wat kluservaring is wel handig. En dan de klusser goed van gevulde koeken / frikadellen voorzien.
Apatura schreef:
11-02-2020 11:56
Kan je een foto maken van je plafond?
Denk niet dat je daar veel aan hebt. Die is gewoon strak wit...en echt geen aansluiting of wit plaatje.
Hecamel schreef:
11-02-2020 12:03

Tsja...zo klink het dan weer niet zo ingewikkeld. :)
Het is ook niet ingewikkeld, maar een eerste keer is het fijn om mee te kijken en/of onder supervisie van iemand met ervaring het zelf te proberen.
Tia.Dalma schreef:
11-02-2020 13:18
Het is ook niet ingewikkeld, maar een eerste keer is het fijn om mee te kijken en/of onder supervisie van iemand met ervaring het zelf te proberen.
Daar heb je helemaal gelijk in!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven