Irritaties in het OV

04-10-2018 08:37 1302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?

To trapt af met een top 3:

1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan. :frusty:
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here
Geen probleem om in de eerste klas te gaan staan als het te druk is.

Wel op eigen risico overigens. Als de conducteur komt en je betrapt, kun je ook een boete verwachten.

Het grappige is dat de conducteur daar waarschijnlijk niet kan komen door de drukte.

Ik zou dus ook gewoon lekker in de 1e klas gaan staan als het te druk is. Zo'n kakmadam mag van mij best uit haar dak gaan hoor...
ManOpHetPrikbord schreef:
15-02-2020 14:13
Je kunt altijd nog een topic openen: ‘mijn lontje is zo kort’.
Neehoor niet nodig. Ik vind het vooral sneu voor mensen als jij die last hebben van zeer ernstig Oost-indisch Analfabetisme en ik hoop maar dat dat niet besmettelijk is.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
gregie schreef:
15-02-2020 14:16
Geen probleem om in de eerste klas te gaan staan als het te druk is.

Wel op eigen risico overigens. Als de conducteur komt en je betrapt, kun je ook een boete verwachten.

Het grappige is dat de conducteur daar waarschijnlijk niet kan komen door de drukte.

Ik zou dus ook gewoon lekker in de 1e klas gaan staan als het te druk is. Zo'n kakmadam mag van mij best uit haar dak gaan hoor...
Dat is inderdaad het risico dat ik neem. Die strijd wil ik ook wel aangaan met de NS. Hun beleid is dat het alleen mag als is omgeroepen dat het mag, vanwege drukte, maar ik maak situaties mee waarin dat wat mij betreft zeker had gekund.
Waar ik mij aan erger in het OV.

Treinen die niet op tijd rijden. We moeten allemaal milieu vriendelijk zijn etc. etc. maar de treinen rijden maar al te vaak niet of niet op tijd.

Doe fatsoenlijk onderhoud en heb genoeg personeel zou ik zeggen.

Verder erger ik mij gruwelijk aan de grafitie. Je kunt ook met harde hand optreden tegen zoiets. Het is gewoon 'private property' wat je mag en moet beschermen om de reiziger niet op kosten te jagen! Het is zo laf om niets te doen en elke week/dag die trein voor een vermogen schoon te laten maken...
MinkeDeWit schreef:
12-02-2020 08:31
Voor de verdeling van reizigers is het beter. Volgens mij ziet de NS dat ook zo. Het is natuurlijk waanzin dat de 2e klassers hutjemutje staan en in de eerste klas nog volop zuurstof is.
Je betaald niet voor niks extra voor eerste klas.
Ga je in Carré ook klagen dat je minder zicht hebt vanuit je goedkope stoel dan mensen op de voorste rijen?
Mensen die met een doodsbange hond gaan reizen en dan verwachten dat iedereen er rekening mee gaat houden.
geneet van 't laeve
Ik heb al vaker verhalen in de media voorbij zien komen van mensen in een rolstoel die niet geholpen werden in het OV en heb het nu ook zelf ervaren.

Ik ging met mijn zoontje van 8 die rolstoelgebonden is met de bus. Voor het eerst. Ik dacht dan stap ik bij het station in. Daar staat de bus altijd een paar minuten stil en dan heeft de buschauffeur wel tijd om me even te helpen met hem erin krijgen en hem vast zetten.

Deze vrouwelijke chauffeuze had daar geen zin in. Ze wees naar de oprijplaat en die zat muurvast. Nadat ik met klotsende oksels mijn sleutel verbogen had - want daarmee geprobeerd de plaat los te krijgen en ondertussen moest ik mijn zoontje in de gaten houden dat hij er niet vandoor ging - kwam ze zuchtend en steunend met een haak aanzetten die er speciaal voor was. Ik moest het evengoed zelf doen.

Ze wist ook niet hoe ik mijn zoontje moest vastzetten en bij het uitstappen bleef ze ook halsstarrig zitten terwijl de bus leeg was. Het viel me enorm tegen dat ze zo weinig behulpzaam was en ook heel onvriendelijk. Ik kan me helemaal voorstellen dat je als rolstoelgebonden persoon die zelfstandig wil en moet kunnen reizen hier niet vrolijk van wordt.

Ik ga het binnenkort nog een keer proberen en als het dan weer zo is ga ik zeker een klacht indienen bij de vervoerder.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
08-02-2020 16:47
Seriously??
Ja, seriously, volgens een artikel dat (vorig jaar?) inde Metro stond, gebeurt het zelfs regelmatig dat viespeukjes zich aftrekken in het OV.
Zelf heb ik een conducteur opgezocht die op het station de treindeuren dichthield en de spoorpolitie liet komen. Bewijsmateriaal was er genoeg, zeg maar...
Niet alleen in het OV meegemaakt maar ook nog in de bibliotheek, maar vooruit dit is geen topic over bibliotheek-ergernissen.
Dat is een nare ervaring Boannan. :hug:
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
smulrol schreef:
15-02-2020 15:01
Je betaald niet voor niks extra voor eerste klas.
Ga je in Carré ook klagen dat je minder zicht hebt vanuit je goedkope stoel dan mensen op de voorste rijen?
Maar bij Carré laten ze niet meer mensen naar binnen dan er plek is. Dus je vergelijking gaat compleet mank.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Met mijn eersteklas vervoerbewijs niet de eerste klas in kunnen omdat het bomvol staat vind ik ook een gevalletje jammer van het geld.
De laatste keer dat ik met de trein ging en voor de zekerheid een trein eerder nam, reed die trein niet. Maar diverse mensen die met de auto waren, waren te laat bij de vergadering omdat ze in de file hadden gestaan, dan wel geen parkeerplaats konden vinden bij de vergaderlocatie in de buurt van het station. Op de weg gaat het dus ook niet altijd goed, dus om dat van het spoor te eisen... Regelen van de treinenloop als er iets mis gaat is niet eenvoudig. Zelf als je voldoende personeel hebt, moet die op de juiste plaats kunnen komen.
Het zal vast al vaker zijn genoemd, maar ik vind het OV echt wel drukker geworden. Nederland heeft best veel mooie en ruim opgezette stations en je kunt ook zien dat hier veel in is geïnvesteerd, maar dan nog valt het op dat er inmiddels zo veel reizigers zijn dat het opstopt bij de trappen en roltrappen en dat in- en uitstappen ook best hectisch is. Een irritatiepuntje in Nederland vind ik dat mensen bijna altijd stil staan links op de roltrap. Doorlopen geeft net iets meer capaciteit en snelheid.
vintagejurk schreef:
15-02-2020 16:35
Ja, seriously, volgens een artikel dat (vorig jaar?) inde Metro stond, gebeurt het zelfs regelmatig dat viespeukjes zich aftrekken in het OV.
Zelf heb ik een conducteur opgezocht die op het station de treindeuren dichthield en de spoorpolitie liet komen. Bewijsmateriaal was er genoeg, zeg maar...
Niet alleen in het OV meegemaakt maar ook nog in de bibliotheek, maar vooruit dit is geen topic over bibliotheek-ergernissen.
Ik vind dit echt bizar gedrag. Mensen (mannen) die dit doen, zijn echt gestoord. Het gaat ook enorm in tegen de tijdgeest. Mannen durven alleen nog maar met hun onderbroek te douchen na een sportwedstrijd, maar dit kan kennelijk wel. Zou het helpen om een filmpje te maken en ze aan de digitale schandpaal te nagelen?
lollypopje schreef:
15-02-2020 17:14
Maar bij Carré laten ze niet meer mensen naar binnen dan er plek is. Dus je vergelijking gaat compleet mank.
Je betaald om van A naar B vervoerd te worden, je hebt ook geen zitplaats reservering als in theater of vliegtuig
Nog een irritatie: een vrouw die een of andere zure brei uit een glazen pot lepelt. Het stinkt en dat gelepel in glas maakt een irritant geluid. Eet je ontbijt gewoon thuis of zo...
Who wants to clear the fog and all the smog in your mirrors When you could just fall back and wait? ~Doechii~
15-02-2020 21:03
Het zal vast al vaker zijn genoemd, maar ik vind het OV echt wel drukker geworden. Nederland heeft best veel mooie en ruim opgezette stations en je kunt ook zien dat hier veel in is geïnvesteerd, maar dan nog valt het op dat er inmiddels zo veel reizigers zijn dat het opstopt bij de trappen en roltrappen en dat in- en uitstappen ook best hectisch is. Een irritatiepuntje in Nederland vind ik dat mensen bijna altijd stil staan links op de roltrap. Doorlopen geeft net iets meer capaciteit en snelheid.
Overbevolking, daar gaat niks meer tegen helpen behalve dat de populatie mensen met een paar eeuwen (of eerder) door allerlei natuurrampen en epidemieën wel minstens gehalveerd zal worden. Dat in NL nog steeds mensen een 3e kind overwegen/krijgen gaat dan wel weer mijn pet te boven...
Who wants to clear the fog and all the smog in your mirrors When you could just fall back and wait? ~Doechii~
smulrol schreef:
15-02-2020 21:31
Je betaald om van A naar B vervoerd te worden, je hebt ook geen zitplaats reservering als in theater of vliegtuig
Nee klopt, je hebt geen zitplaats (dat zou overigens ideaal zijn als je een vaste plek zou kunnen boeken zoals in de Duitse ice treinen) maar je betaald wel significant meer voor een 1e klas kaartje dus hebt daardoor wel meer recht op die plek in de 1e klas dan mensen die met een 2e klas kaartje daar toch gaan zitten.
Ik reis regelmatig 1e klas. Vind het geen enkel probleem als het heel druk is dat mensen uit de 2e klas dan in de 1e klas gaan staan of zitten. Maar sta wel op als iemand wel een 1e klas kaartje heeft. Die heeft dan voorrang.
Helemaal storend een tijdje geleden: 1e klas stiltecoupé. Het was druk in de trein, maar niet stampvol. Komt er een hele groep mensen in de eerst klas zitten. Hadden duidelijk (dat zeiden ze zelf) geen eersteklas kaartje. Prima. Maar ze zaten verspreid en bleven maar naar elkaar roepen. Echt zo aso.

Ook vervelend vind ik dat er zo weinig conducteurs zijn. Reis regelmatig ritten van anderhalf uur en dan zie ik zelden een conducteur. In het geval zoals hierboven vind ik dat zij wel een taak hebben om e.e.a. in goede banen te leiden.
Dat conducteurs met een groepje in de trein zitten en dan niet opstaan voor passagiers als het druk is vind ik ook niet kunnen.
Maud*de*Braose schreef:
17-02-2020 10:02
Ik reis regelmatig 1e klas. Vind het geen enkel probleem als het heel druk is dat mensen uit de 2e klas dan in de 1e klas gaan staan of zitten. Maar sta wel op als iemand wel een 1e klas kaartje heeft. Die heeft dan voorrang.
Helemaal storend een tijdje geleden: 1e klas stiltecoupé. Het was druk in de trein, maar niet stampvol. Komt er een hele groep mensen in de eerst klas zitten. Hadden duidelijk (dat zeiden ze zelf) geen eersteklas kaartje. Prima. Maar ze zaten verspreid en bleven maar naar elkaar roepen. Echt zo aso.

Ook vervelend vind ik dat er zo weinig conducteurs zijn. Reis regelmatig ritten van anderhalf uur en dan zie ik zelden een conducteur. In het geval zoals hierboven vind ik dat zij wel een taak hebben om e.e.a. in goede banen te leiden.
Dat conducteurs met een groepje in de trein zitten en dan niet opstaan voor passagiers als het druk is vind ik ook niet kunnen.
Ik had dit laatst toen het gay pride was. Ik op weg naar huis met mijn 1e klas kaartje, die halve coupé vol met travestieten en luide figuren die staand dansten en liepen te blèren SAMEN met de (homo) conducteur, op een gegeven moment hing er één half over mijn stoel heen. Er was meer dan genoeg zitplek. Leuk dat jullie zo jolig zijn maar doe dat dan op het balkon of zo...

Gister iets nieuws meegemaakt. De helft van mijn traject rijdt niet wegens werkzaamheden, dus het is 2x zo druk als normaal. Kwam er gisteren tijdens de spits een trein aan die 2/3e was als normaal. Nog eens extra druk dus. Ik had mazzel en stond in de coupé, maar de helft van de mensen kon niet mee en stond nog op het perron. Werd er omgeroepen dat de trein pas ging rijden als de balkons leeg waren, want anders was het niet veilig? Kwam de conducteur alle balkons af roepend dat de mensen uit moesten stappen, eerder gingen ze niet rijden. Uiteindelijk stapten er een stuk of 3 mensen uit bij het balkon waar ik was ingestapt, maar de rest had echt zoiets van dikke doei ik wil naar huis, dus ze gaf het op of zo. We kwamen uiteindelijk met dikke vertraging aan door dit gezeik.

Sinds wanneer is dit een ding? En waarom stuur je dan een kleinere trein dan normaal tijdens de spits terwijl de helft van het traject niet rijdt?!
Sinds wanneer moeten de balkons leeg? Echt vaak genoeg meegemaakt dat daar mensen staan/zitten ivm de drukte of omdat het handigers zoals met een kinderwagen. Er zijn zelfs zitplaatsen!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ja geen idee dus, sinds gisteravondspits? :blond: Ik denk dat je er wel mocht zitten maar ze wilde niet hebben dat er mensen stonden of zo? Maar als de helft van je passagiers nog buiten staat omdat de NS een klein rot treintje IN DE SPITS had ingezet terwijl het extra druk is, is dat toch belachelijk?
boannan schreef:
15-02-2020 16:21
Ik heb al vaker verhalen in de media voorbij zien komen van mensen in een rolstoel die niet geholpen werden in het OV en heb het nu ook zelf ervaren.

Ik ging met mijn zoontje van 8 die rolstoelgebonden is met de bus. Voor het eerst. Ik dacht dan stap ik bij het station in. Daar staat de bus altijd een paar minuten stil en dan heeft de buschauffeur wel tijd om me even te helpen met hem erin krijgen en hem vast zetten.

Deze vrouwelijke chauffeuze had daar geen zin in. Ze wees naar de oprijplaat en die zat muurvast. Nadat ik met klotsende oksels mijn sleutel verbogen had - want daarmee geprobeerd de plaat los te krijgen en ondertussen moest ik mijn zoontje in de gaten houden dat hij er niet vandoor ging - kwam ze zuchtend en steunend met een haak aanzetten die er speciaal voor was. Ik moest het evengoed zelf doen.

Ze wist ook niet hoe ik mijn zoontje moest vastzetten en bij het uitstappen bleef ze ook halsstarrig zitten terwijl de bus leeg was. Het viel me enorm tegen dat ze zo weinig behulpzaam was en ook heel onvriendelijk. Ik kan me helemaal voorstellen dat je als rolstoelgebonden persoon die zelfstandig wil en moet kunnen reizen hier niet vrolijk van wordt.

Ik ga het binnenkort nog een keer proberen en als het dan weer zo is ga ik zeker een klacht indienen bij de vervoerder.
Ik zou niet afwachten tot het weer gebeurt, Boannan. Ook één keer zulk gedrag is absoluut een klacht waard.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
boannan schreef:
15-02-2020 16:21

Ik (als begeleider) rij wekelijks met een rolstoel in de bus. Buschauffeurs mógen niet helpen, want ze mogen, noodgevallen uitgezonderd, niet van hun plek af tijdens een dienst. Het is je eigen verantwoording om de bus in en uit te komen. Die oprijplaten werken negen van de tien keer niet helaas, dan zit er niets anders op dan de rolstoel er zoals een kinderwagen, te kiepen en er in te tillen.

Het is zeker niet klantvriendelijk dat ze zo onvriendelijke is, maar zo mógen simpelweg geen assistentie bieden helaas....
Irish_Wasser_Woman schreef:
18-02-2020 13:04
Ik (als begeleider) rij wekelijks met een rolstoel in de bus. Buschauffeurs mógen niet helpen, want ze mogen, noodgevallen uitgezonderd, niet van hun plek af tijdens een dienst. Het is je eigen verantwoording om de bus in en uit te komen. Die oprijplaten werken negen van de tien keer niet helaas, dan zit er niets anders op dan de rolstoel er zoals een kinderwagen, te kiepen en er in te tillen.

Het is zeker niet klantvriendelijk dat ze zo onvriendelijke is, maar zo mógen simpelweg geen assistentie bieden helaas....
Maar als de chauffeur een speciale haak heeft om die rolstoelplank te bedienen zou zij die toch gewoon wel meteen zonder morren moeten geven?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Ugli schreef:
18-02-2020 12:06
Ja geen idee dus, sinds gisteravondspits? :blond: Ik denk dat je er wel mocht zitten maar ze wilde niet hebben dat er mensen stonden of zo? Maar als de helft van je passagiers nog buiten staat omdat de NS een klein rot treintje IN DE SPITS had ingezet terwijl het extra druk is, is dat toch belachelijk?
Ik heb vanmorgen nog op het balkon gestaan/gezeten, omdat het zo druk was. Niemand die er moeilijk over deed.

Raar dat het bij jou niet mocht, maar ik heb het vaker gehoord. Lijkt volkomen willekeurig te zijn, of het mag niet maar er wordt gewoon weinig tegen op getreden.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven