Toekomstvisie
zondag 16 februari 2020 om 07:40
Ik ben getrouwd geweest en inmiddels heb ik een lieve vriend van 11 jaar jonger. Een lieverd die me vaak zegt hoeveel hij van me houdt. Hij werkt en studeert hard om ons gezin te helpen onderhouden.
Nu is er sinds kort wat onrust ontstaan in onze relatie. Hij heeft wat onrust omdat hij het gevoel heeft nog dingen te moeten doen. Hij weet alleen niet wat. Een eigen kind hoeft hij niet maar hij heeft wel het idee dat hij nog wat vrijheid mist soms. Het gaat met ups en downs. Maar iedere maand komt het thema wel weer terug.
In relatie therapie kwam naar boven dat we voor onszelf eens moeten visualiseren waar we over 5 tot 10 jaar staan. En dat is nou net het probleem. We zien allebei geen toekomst. We houden van elkaar, heel veel. Maar een beeld schetsen van hoe het is over 5 of 10 jaar lukt niet. Nou heb ik dat al jaren hoor. Sinds mijn scheiding ligt wat mij betreft alles open. En hij heeft nooit een echte toekomstvisie gehad. Hij is geen dromer over een koophuis of reizen of een hoger geplaatste functie, dat soort dingen die ik in mijn huwelijk had.
Bij mij is dat ook allemaal weg. En het levert bij ons allebei een gevoel op van "we hebben de top bereikt en dat is het". Nu de rest van ons leven zo door gaan tot de dood. Geen idealen, geen dromen. Niets om naar uit te kijken. Dit is het. En hoe gelukkig we ons ook voelen, regelmatig geeft het onrust. En zeker voor hem (hij is 30 jaar) lijkt me dat een beetje jong om te voelen.
Ik vind het eigenlijk een beetje ondankbaar zoals we ons voelen. We hebben het goed samen, kinderen zijn gelukkig, fijn huur huisje (kopen lukt niet in deze dure tijden in dit dorp maar we zitten goed), allebei goede baan. En dan die onrust. Regelmatig denk ik: "mijn hemel, ik moet nog zo lang, en dat zonder doelen ".
Iemand die het herkent? Heb je toekomstvisie nodig om gelukkig te zijn? Of kan je ook prima gelukkig zijn met het leven in hier en nu?
Nu is er sinds kort wat onrust ontstaan in onze relatie. Hij heeft wat onrust omdat hij het gevoel heeft nog dingen te moeten doen. Hij weet alleen niet wat. Een eigen kind hoeft hij niet maar hij heeft wel het idee dat hij nog wat vrijheid mist soms. Het gaat met ups en downs. Maar iedere maand komt het thema wel weer terug.
In relatie therapie kwam naar boven dat we voor onszelf eens moeten visualiseren waar we over 5 tot 10 jaar staan. En dat is nou net het probleem. We zien allebei geen toekomst. We houden van elkaar, heel veel. Maar een beeld schetsen van hoe het is over 5 of 10 jaar lukt niet. Nou heb ik dat al jaren hoor. Sinds mijn scheiding ligt wat mij betreft alles open. En hij heeft nooit een echte toekomstvisie gehad. Hij is geen dromer over een koophuis of reizen of een hoger geplaatste functie, dat soort dingen die ik in mijn huwelijk had.
Bij mij is dat ook allemaal weg. En het levert bij ons allebei een gevoel op van "we hebben de top bereikt en dat is het". Nu de rest van ons leven zo door gaan tot de dood. Geen idealen, geen dromen. Niets om naar uit te kijken. Dit is het. En hoe gelukkig we ons ook voelen, regelmatig geeft het onrust. En zeker voor hem (hij is 30 jaar) lijkt me dat een beetje jong om te voelen.
Ik vind het eigenlijk een beetje ondankbaar zoals we ons voelen. We hebben het goed samen, kinderen zijn gelukkig, fijn huur huisje (kopen lukt niet in deze dure tijden in dit dorp maar we zitten goed), allebei goede baan. En dan die onrust. Regelmatig denk ik: "mijn hemel, ik moet nog zo lang, en dat zonder doelen ".
Iemand die het herkent? Heb je toekomstvisie nodig om gelukkig te zijn? Of kan je ook prima gelukkig zijn met het leven in hier en nu?
zondag 16 februari 2020 om 21:22
Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Ik ben gescheiden, heb twee kinderen, ga richting de 40. Hij is 30. De eerste tijd ging het goed, hij wist dat ik geen kinderen meer wilde en ook niet meer wil samenwonen zolang de kinderen jong zijn. Maar naarmate de tijd verstreek speelde steeds meer zijn eigen toekomst wensen op. Hij wil nog graag kinderen, misschien wel trouwen enz. Maar het leek dat hij zo verliefd was dat hij voor zichzelf probeerde te accepteren dat er geen kind van ons samen komen zou, hij praatte zichzelf aan dat lat relatie ook goed was. Na een tijd besloot ik de relatie stop te zetten want dat was t beste voor ons beide. Voor hem, zodat hij nu op zoek kan naar het leven wat hij wenst. En voor mij omdat de wetenschap dat dit niet zou gaan werken aan me vrat.
zondag 16 februari 2020 om 21:36
Eens. Het is eerder zo dat je door trauma even stilstaat/ blijft steken in je ontwikkeling dan dat je er nou van die geweldige sprongen van vooruit maakt.Murrmurr schreef: ↑16-02-2020 14:58Daar geloof ik niet zo in, in dat door trauma vroeg volwassen worden. (.........) Maar daarmee kun je niet oplossen wat er vroeger is gebeurd en in beide gevallen is er later een fase gekomen van ofwel 'jeugd inhalen', veel op stap gaan, losse contacten, ofwel depressie door een onverwerkt verleden. Die relaties hebben het niet gered.
maandag 17 februari 2020 om 07:21
Ik heb heel lang ook die neiging gehad om het uit te maken. Maar voor nu is dat (nog) niet aan de orde. En mijn partner gaat niet. Hij is nog steeds met man en macht me aan het overtuigen dat hij alleen voor ons gaat. En langzaam aan begin ik dat te geloven na een paar jaar relatie. Maar of dat zo blijft weet ik niet. De toekomst zal het uitwijzen.Mia1981 schreef: ↑16-02-2020 21:22Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Ik ben gescheiden, heb twee kinderen, ga richting de 40. Hij is 30. De eerste tijd ging het goed, hij wist dat ik geen kinderen meer wilde en ook niet meer wil samenwonen zolang de kinderen jong zijn. Maar naarmate de tijd verstreek speelde steeds meer zijn eigen toekomst wensen op. Hij wil nog graag kinderen, misschien wel trouwen enz. Maar het leek dat hij zo verliefd was dat hij voor zichzelf probeerde te accepteren dat er geen kind van ons samen komen zou, hij praatte zichzelf aan dat lat relatie ook goed was. Na een tijd besloot ik de relatie stop te zetten want dat was t beste voor ons beide. Voor hem, zodat hij nu op zoek kan naar het leven wat hij wenst. En voor mij omdat de wetenschap dat dit niet zou gaan werken aan me vrat.
Hebben jullie nu allebei een nieuwe partner?
maandag 17 februari 2020 om 07:32
Ballenbak888 schreef: ↑17-02-2020 07:21Ik heb heel lang ook die neiging gehad om het uit te maken. Maar voor nu is dat (nog) niet aan de orde. En mijn partner gaat niet. Hij is nog steeds met man en macht me aan het overtuigen dat hij alleen voor ons gaat. En langzaam aan begin ik dat te geloven na een paar jaar relatie. Maar of dat zo blijft weet ik niet. De toekomst zal het uitwijzen.
Hebben jullie nu allebei een nieuwe partner?
En je hebt nooit het idee dat hij wel eens rond kijkt, of flirt met andere vrouwen?
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
maandag 17 februari 2020 om 08:26
maandag 17 februari 2020 om 11:27
maandag 17 februari 2020 om 11:38
Dat is natuurlijk niet waar, maar probeer van het moment te genieten zoals je zegt.
maandag 17 februari 2020 om 11:42
De tijd van onbezorgdheid is voorbij
Vandaag begint de lange weg naar morgen
Onderweg naar morgen
Een reis, die duurt een leven lang
Onderweg naar morgen
Een onvoorspelbaar spel
Een weg bezaaid met lief en leed
Waarvan je nog zo weinig weet
De toekomst houdt zoveel voor jou verborgen
En al droom je soms van gisteren
Je weet je leeft vandaag
Voortdurend onderweg naar morgen
The time to hesitate is through
No time to wallow in the mire
Try now we can only lose
And our love become a funeral pyre
Ik weet ook niet wat ik moet geloven
maandag 17 februari 2020 om 21:20
Ballenbak888 schreef: ↑17-02-2020 11:27Ik probeer in het nu te leven en me er overheen te zetten dat een jonge vrouw die hem kinderen geeft een betere toekomst kan bieden dan ik.
En ik denk dat het kan werken. Het is voor allebei water bij de wijn doen. We zijn nu te diep in de liefde om het op te geven.
Misschien heb je nog iets aan de adviezen uit dit topic.
De TO daarvan heeft vergelijkbare vragen als jij.
relaties/jaloers/list_messages/457576
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
maandag 17 februari 2020 om 21:25
Dat is toch een compleet ander probleem?Coerage schreef: ↑17-02-2020 21:20Misschien heb je nog iets aan de adviezen uit dit topic.
maandag 17 februari 2020 om 21:27
Misschien wel qua OP, maar de rest lezende komen er best vergelijkbare vraagstukken langs. Vinnik dan hè.
maandag 17 februari 2020 om 22:56
Ik zal het eens opzoeken.Coerage schreef: ↑17-02-2020 21:20Misschien heb je nog iets aan de adviezen uit dit topic.