Wat doen jullie allemaal met jullie pubers?

18-02-2020 15:24 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic dat ik geopend heb ben ik nieuwsgierig wat jullie zoal met jullie pubers ondernemen? Hoe is jullie contact en wanneer?

Situatieschets: getrouwd, 2 pubers, drukke banen beiden overdag, pubers overdag school en clubjes. We eten rond half 7 in de avond en dat is een rustpunt in de dag. We eten aan tafel en degene die het eerste thuis is kookt meestal. Rond de 1 a 2 keer in de week eten er vriendjes mee. Ze gaan 's avonds meestal niet meer de deur uit.

Daarna verdwijnen ze naar boven. Tegen 22 uur is iedereen ineens wakker hier ofzo en willen ze gezellig aandacht van ons. Die ze dan meestal ook krijgen. Soms is er ruzie, soms een discussie en soms blijdschap of verdriet.

Ook in het weekend zijn we veel samen. We winkelen samen, gaan lunchen of doen een hightea. Soms gaan we naar de sauna (niet heel vaak hoor) of een dagje naar een stad.
Ook overdag als we op school/het werk zijn hebben we wel app contact (succes met je toets, en hoe ging het, en andersom: wat eten we en mag Pietje blijven eten etc)

We zijn best klef met elkaar maar kunnen ook heel erg kletsen en ruzie maken. Hoe is dat bij jullie? Hoe zien jullie dagen er uit met jullie pubers en hoe is jullie contact?
Niets na 22.00 uur. Waarom een nieuw topic voor het zelfde onderwerp?

Ik doe niet zo veel meer met mijn oudste, sowieso kunnen ze zich heerlijk zelf vermaken, beiden kinderen.

In vakanties gaan we zwemmen overdag, of winkelen. Kletsen, film kijken. Soms tekenen we alledrie samen ( jongste vind mijn dure potloden ook mooi) en spelen we spelletjes.

In de avonden dat geen weekend is, tafel dekken, eten, afruimen, vaat, tv kijken, huiswerk overhoren, manen om spullen voor de dag te pakken/klaar te leggen, manen om te gaan douchen en naar bed te gaan. Ze kijken tablet, oudste appt wat af.

Al is het op vrijdag dan nog wel beneden zitten en the Voice kijken. Dan word het 22.30 uur. ;-)
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 18-02-2020 15:37
Reden: Onduidelijk, zal apart postje aanmaken.
15.77% gewijzigd
Dat vh eten herken ik, alhoewel de tafel meestal niet vol zit, of voller zit. Op die avonden zitten we gerust 1,5 uur aan tafel.

Voor de rest ondernemen we niet veel met ze. Zoon zit veel op zn kamer te gamen, sport, werkt en spreekt met vrienden af. Dochters hebben verkering, werken of spreken met vriendinnen af.

We gaan een keer samen winkelen (1 op 1), een keer lunchen of naar oma. Daar blijft het bij.

We spreken altijd naar elkaar dat we elkaars beste vriendinnen niet zijn, maar dat we er wel altijd voor elkaar, zijn .
Luci_Morgenster schreef:
18-02-2020 15:31
Niets na 22.00 uur. Waarom een nieuw topic voor het zelfde onderwerp?

Ik doe niet zo veel meer met mijn oudste, sowieso kunnen ze zich heerlijk zelf vermaken, beiden kinderen.

In vakanties gaan we zwemmen overdag, of winkelen. Kletsen, film kijken. Soms tekenen we alledrie samen ( jongste vind mijn dure potloden ook mooi) en spelen we spelletjes.

In de avonden dat geen weekend is, tafel dekken, eten, afruimen, vaat, tv kijken, huiswerk overhoren, manen om spullen voor de dag te pakken/klaar te leggen, manen om te gaan douchen en naar bed te gaan. Ze kijken tablet, oudste appt wat af.

Al is het op vrijdag dan nog wel beneden zitten en the Voice kijken. Dan word het 22.30 uur. ;-)

Wat moet je verder nog met die pubers doen dan? Helemaal om 22.00 uur? Als je zelf eigenlijk wil slapen zoals jij TO?

je kan prima vragen of ze dan stil doen en gewoon naar bed gaan als je eigenlijk al om 21.00 uur omvalt.
Hier is het andersom. Als pubers thuis zijn moeten ze om 2230u naar boven en wij gaan altijd laat naar bed. We hebben niet zoveel slaap nodig.
Alleen in de vakanties deden we dingen samen. In t weekend was t sporten, en dan gingen ze stappen. Zondag de halve dag op bed liggen.
In t weekend winkelen, lunchen, high tea? Hadden wij geen geld voor hoor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Because schreef:
18-02-2020 15:35
Hier is het andersom. Als pubers thuis zijn moeten ze om 2230u naar boven en wij gaan altijd laat naar bed. We hebben niet zoveel slaap nodig.
Mijne gaat eerder, is nog een jonge puber. En ik zelf ga heel laat naar bed. Laatste stukje ging over TO en haar andere topic. ;-)
Ik ben zo benieuwd hoe het zal zijn als mijn zoon zo oud is...
Wat moet je verder nog met die pubers doen dan? Helemaal om 22.00 uur? Als je zelf eigenlijk wil slapen zoals jij TO?

Je kan prima vragen of ze dan stil doen en gewoon naar bed gaan als je eigenlijk al om 21.00 uur omvalt!
Van alles, vooral veel kletsen en films kijken
Ook wel winkelen, hun sportwedstrijd, samen koken, naar de film uiteten
En discussies wie mijn nieuwe shirt geleend heeft
Ik heb een hele fijne, liefdevolle opvoeding gehad, maar kan mij niet heugen dat mijn ouders mij in de avonden gingen vermaken, als puber zijnde.....
Ik sportte destijds 2 keer per week, op vrijdagavond deed ik vaak wat leuks met vriendinnen. Rest van de tijd zat ik boven op mijn kamer: “Duits te leren”, muziek te luisteren, te msnen, te bellen, te vozen met vriendje of was ik aan het breien. Af en toe ging ik eens naar beneden om tv te kijken of een tosti te bakken.
lilalinda schreef:
18-02-2020 15:42
Van alles, vooral veel kletsen en films kijken
Ook wel winkelen, hun sportwedstrijd, samen koken, naar de film uiteten
En discussies wie mijn nieuwe shirt geleend heeft
:rofl:

Ik miste een strechrok van de week. En mijn 7 jarige is veels te klein en dun voor die rok. Die blijft niet hangen. Niet eens op haar schouders.

Maar oudste had hem echt niet geleend en daarna in haar kast gelegd. :-D
BigBangTheory schreef:
18-02-2020 15:43
Ik heb een hele fijne, liefdevolle opvoeding gehad, maar kan mij niet heugen dat mijn ouders mij in de avonden gingen vermaken, als puber zijnde.....
Ik sportte destijds 2 keer per week, op vrijdagavond deed ik vaak wat leuks met vriendinnen. Rest van de tijd zat ik boven op mijn kamer: “Duits te leren”, muziek te luisteren, te msnen, te bellen, te vozen met vriendje of was ik aan het breien. Af en toe ging ik eens naar beneden om tv te kijken of een tosti te bakken.
Zo is het nog steeds vaak hoor. Ze liggen vooral veel in bed met telefoon
Om 22.00 uur ga ik eigenlijk wel naar bed. De middelste van 13 ligt er dan al in. De oudste van 16 meestal nog niet. Die werkt ook gemiddeld 2 avonden per week en een dag in het weekend en ze sporten nog 2 x per week s avonds

Voor de rest hangen we met zn allen voor de tv. Wat te snacken erbij. In vakanties gaan we meestal op vakantie. Of naar de Efteling met ons abonnement. Of uit eten.

En voor de rest vind ik het met 2 kinderen op het vo best lastig. Het zijn andere "zorgen" dan die we met de jongste van 5 hebben. Hoe krijg je ze aan hun huiswerk, dat weer overhoren, tot de conclusie komen dat ze het niet kennen enz.
Tien uur gaat bij mij toch echt het lampje uit. Ik ben dol op mijn kinderen maar voor alles een tijd en tien uur is voor mij bedtijd. Dan moeten ze maar eerder komen.
Daarbij ben ik niet hun entertainment.
In het weekend amuseren ze zich vooral zelf. We gaan soms dingen samen doen maar echt niet ieder weekend. Willen ze nog niet eens
Maar los van de avonden, hoe investeren jullie in jullie band? Want als ze klein zijn ga je samen puzzelen, knutselen, tekenen, blokken bouwen, naar de speeltuin, het zwembad maar daar komt een moment waarop ze dat niet meer willen en steeds meer een eigen leven gaan krijgen, hoe onderhoud je dan het contact? Wat concreet doen jullie met je pubers? Ga je wel eens samen op vakantie/weekendje weg/uit eten etc?
Ik vermoed namelijk dat ik de lat vrij hoog leg maar ik kan dat lastig staven want niet veel vriendinnen en die ik heb hebben geen pubers.
mijn kinderen vermaken zichzelf. Ik ga met dochter regelmatig winkelen, lunchen, naar de film, saune /welness naar haar paard of gezellig bij haar bakkie doen (ze woont niet meer thuis), met zoon 1 ga ik ook winkelen, lunchen, samen wandelen en we kijken graag samen films, met jongste zoon ga ik soms winkelen (als hij dat wil.)

Met alle drie ga ik regelmatig weekendjes weg of langere periodes op vakantie.

TIjdens vakanties hangt er vanaf wie er mee gaat en waar we heen gaan. Dit jaar voor het eerst geen gezinsvakantie. Ik ga met man alleen op vakantie. De twee heren blijven thuis en hebben, vooralsnog, geen plannen.

En verder loopt het zoals het loopt. Ze hebben de leeftijd dat ze niet meer perse met ons mee willen en hoeven. Prima.

In de avonduren zitten ze meestal boven, gamen etc. En soms komen ze naar beneden om wat te drinken/eten te halen. Ik vind het leuk als ze beneden blijven maar zij niet ;-) .

We eten s' avonds zoveel mogelijk samen.
Elmasunshine_ schreef:
18-02-2020 15:53
Maar los van de avonden, hoe investeren jullie in jullie band? Want als ze klein zijn ga je samen puzzelen, knutselen, tekenen, blokken bouwen, naar de speeltuin, het zwembad maar daar komt een moment waarop ze dat niet meer willen en steeds meer een eigen leven gaan krijgen, hoe onderhoud je dan het contact? Wat concreet doen jullie met je pubers? Ga je wel eens samen op vakantie/weekendje weg/uit eten etc?
Ik vermoed namelijk dat ik de lat vrij hoog leg maar ik kan dat lastig staven want niet veel vriendinnen en die ik heb hebben geen pubers.
Als afsluiting van basisschool ben ik weekend weg gegaan met iedere puber.
Ga wel eens met ze 1op1 uiteten, winkelen, naar film
Elmasunshine_ schreef:
18-02-2020 15:53
Maar los van de avonden, hoe investeren jullie in jullie band?

Die band heb ik toch al ? Dat bouw je op vanaf kleins af aan. MEt ene kind zal je dat meer hebben dan met het andere kind. Ik heb 3 totaal verschillende kinderen en doe dus ook verschillende dingen met ieder kind.
We kletsen veel, lachen veel, kijken films, koken samenen spelen nog steeds spellen ( vorige zondag nog een escape room spel, was erg leuk!).
We gaan regelmatig naar een museum, de bioscoop, uit eten en in de vakanties een stad bezoeken of naar een pretpark.
Ligt aan de leeftijd van de pubers. Hoe ouder, hoe meer ze zelf(standig) gaan doen. Je hebt minder gezamenlijke activiteiten als gezin, maar dat wil niet zeggen dat de onderlinge band slechter wordt. Het gaat min of meer vanzelf, zo heb ik het althans ervaren.
Gatinmijnsok schreef:
18-02-2020 16:02
We kletsen veel, lachen veel, kijken films, koken samenen spelen nog steeds spellen ( vorige zondag nog een escape room spel, was erg leuk!).
We gaan regelmatig naar een museum, de bioscoop, uit eten en in de vakanties een stad bezoeken of naar een pretpark.

Jaaaa escape room ! Zo leuk. En pretparken doen we ook graag.. wij zijn allemaal achtbaan liefhebbers :-)
Onze kinderen zijn inmiddels volwassen. Vroeger ging mijn man en zoon op zondag vaak naar de voetbal kijken. Dan ging ik ook iets leuks doen met onze dochter. Ergens lunchen en winkelen als de winkels op zondag open waren. Verder gingen we met het gezin vaak uit eten. Verder vermaakten ze zichzelf vooral. In het weekend gingen ze veel uit en doordeweeks zaten ze vaak met vrienden hier in de garage waar een biljart, dartbord en tennistafel stond.
Mijn pubers zijn nog jonge pubers, de komende jaren zullen steeds meer hun eigen leven opbouwen en dat hoort zo. Dan moeten we echt gaan afspreken om elkaar te zien.
poldervrouw schreef:
18-02-2020 16:03
Jaaaa escape room ! Zo leuk. En pretparken doen we ook graag.. wij zijn allemaal achtbaan liefhebbers :-)
Dit was gewoon een spel voor thuis, maar ook heel leuk om te doen.
Escaperooms, daar kijk ik naar uit. Mijn oudste vind ze nog te moeilijk en de jongste raakt te snel bang, meeste zijn eng. De exit spellen zijn nog te moeilijk soms.

Maar ze vinden het allebei leuk. Denk dat ik over een paar jaar dat ook vaker ga doen met ze. Ipv zwemmen, dat komt zo mijn neus uit. Net als de films die ik met de kinderen kijk.

Ik vind de meeste puber en kinderfilms echt een verschrikking. :-D :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven