Wijnvlek bij dochter

20-02-2020 11:06 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Mijn dochter is geboren met een enorme wijnvlek op haar been. Ze is inmiddels 10 jaar oud en gaat zich er steeds meer voor schamen.
Ze ziet er ieder jaar weer enorm tegen de zomer op. Want dan moet ze een korte broek aan. Bij het zwembad staat ze altijd met haar ene been voor haar andere been zodat niemand het ziet.
Hoe kan ik haar zover krijgen dat ze zich er niet meer voor schaamt. Want uiteindelijk hoort het natuurlijk gewoon bij haar en voorlopig kunnen we er toch niets tegen doen. Weglaseren doen ze pas als ze 12 jaar is.
Iemand nog tips?
Keer op keer tegen haar zeggen dat het bij haar hoort zou ik niet doen. Daarmee zeg je dat ze het maar moet accepteren. Ze is een (pre)puber en is nog te jong en onzeker om dat maar te accepteren. Wat je ermee bereikt is dat ze het gevoel krijgt dat je haar gevoelens niet serieus neemt.
Ik zou daarom juist veel naar haar gevoelens luisteren. Laat haar voelen dat je haar begrijpt zodat ze daar steun uit ervaart. Het is ook niet niks om zo op te vallen, als volwassene moeilijk, maar helemaal als puber.

Zelf heb ik ook gekampt met een soortgelijk probleem. Je merkt dat mensen toch even kijken en als ze niet kijken heb je nog steeds het gevoel dat je bekeken wordt. Ik heb ook in de zomer vaak lange broeken gedragen en zwemmen gemeden. Gelukkig trek ik me er als volwasse niet veel meer van aan. Hopelijk wordt het voor jouw dochter over een paar jaar veel beter.
Ik zou nogmaals contact opnemen met een dermatoloog, en nagaan of behandeling eerder kan plaatsvinden.
Ik lees op internet dat behandeling onder de 12 jaar niet gedaan wordt omdat de behandeling niet pijnvrij is, en er zelden indicaties bestaan om dan voor algehele narcose te kiezen (en daarom dus wachten tot de leeftijd van 12 jaar). Ik weet niet of dit bij jouw dochter ook de reden is om tot deze leeftijd te wachten. Mogelijk is bij jouw dochter behandeling toch eerder mogelijk.

En als bovenstaande niet kan, dan zou ik 3 opties zien in afwachting van de laserbehandeling:
1) kind leren omgaan met de situatie
2) camouflagetherapie
3) hulp van een kinderpsycholoog bij het leren omgaan met de situatie

Ik lees dat er de kans bestaat bij grote wijnvlekken dat ze niet volledig weggehaald kunnen worden middels laserbehandeling. Er is dus de kans dat je dochter nooit volledig van ‘een afwijking op haar huid’ afkomt. In dat geval is het misschien niet verkeerd dat ze ondersteund wordt bij het leren omgaan met het ‘anders zijn’ (ik schrijf het bewust tussen aanhalingstekens!)
Hoi TO,

Ik heb een enorme wijnvlek in mijn gezicht waardoor ongeveer een kwart een wijnvlek is. Ik vond het ook heel lastig en ben natuurlijk ook gepest, maar heb er wel manieren mee gevonden om ermee om te gaan. Ik geef zelf les aan het VMBO en het eerste wat ik altijd zeg met nieuwe klassen; Zoals je ziet zit er iets op mijn gezicht, wie weet wat het is? Door het feit dat je er zelf open over bent en er over begint krijg je daarna nooit meer vragen.

Natuurlijk makkelijk praten, want ik ben 25 en een 10 jarige gaat dat echt niet doen voor haar eigen klas.
Ik heb er nog steeds last van aangezien veel mensen altijd naar mij kijken op straat.

Toch heb ik ervoor gekozen om het niet weg te laten laseren.
Ik denk aan je dochter!
SteunEndeToeverlaet schreef:
20-02-2020 11:51
Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.

Waarom niet een keer in een veilige, tijdelijke setting proberen:
Naar een Center Parks ver, ver weg, waar je helemaal niemand kent, en daar zwemmen?
Gewoon om te ervaren of mensen staren, of raar doen - of helemaal niks doen; gewoon ervaren hoe ze reageren.

Want gewoon zeggen 'je moet accepteren dat elk lichaam anders is' is toch echt anders dan het ervaren.

En als de mensen niet leuk reageren ga je weer naar huis, en hoef jij in elk geval niet meer te zeggen dat zij het maar moet accepteren.
Mijn dochter heeft net zo'n wijnvlek als TO beschrijft en ze hoeft niet bij center parcs uit te proberen of mensen kijken want 1 ding is zeker: ze kijken.
Het ziet er anders uit en dus kijken mensen er naar. Soms krijgt dochter er ook een vraag over. Het is niet persé negatief maar voor een pubermeisje is het natuurlijk vreselijk, die wil niet opvallen...
Wat vervelend voor je dochter. Mag ik vragen waarom ze weghalen pas vanaf 12 jaar doen? Als ze er zo mee zit zou ik een second opinion vragen. Zou wel fijn zijn als ze er vanaf is voordat ze naar de brugklas gaat. Ik had vroeger een meisje op de middelbare school met een enorme moedervlek op haar wang. Die is daar ook mee gepest in de brugklas. Niet heel erg gepest, en niet door mij, maar toch rottig. Haar bijnaam was ‘vlekje’ (heel origineel). Een jaar later was de vlek weg. Wel een vrij groot litteken ervoor in de plaats, maar zij was blij van die vlek verlost te zijn.
SteunEndeToeverlaet schreef:
20-02-2020 11:51
Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.

Doch dat zelden op komt dagen
Zo heeft men meer te dragen
Dan God te dragen geeft.

Zo mooi!
(sorry voor off topic)
@marijke1206 je hebt een pb.
Er bestaat speciale make-up voor het camoufleren van bijv. wijnvlekken. Het is niet goedkoop, maar sommige verzekeraars vergoeden een deel van de kosten als je aanvullend verzekerd bent.

Ik zou eens een afspraak maken bij een dermatoloog om de mogelijkheden te bespreken. Vaak bieden zij zelf producten aan om de vlek te camoufleren, en zij kunnen je ook leren hoe je die producten het beste kunt gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven