Wijnvlek bij dochter
donderdag 20 februari 2020 om 11:06
Goedemorgen,
Mijn dochter is geboren met een enorme wijnvlek op haar been. Ze is inmiddels 10 jaar oud en gaat zich er steeds meer voor schamen.
Ze ziet er ieder jaar weer enorm tegen de zomer op. Want dan moet ze een korte broek aan. Bij het zwembad staat ze altijd met haar ene been voor haar andere been zodat niemand het ziet.
Hoe kan ik haar zover krijgen dat ze zich er niet meer voor schaamt. Want uiteindelijk hoort het natuurlijk gewoon bij haar en voorlopig kunnen we er toch niets tegen doen. Weglaseren doen ze pas als ze 12 jaar is.
Iemand nog tips?
Mijn dochter is geboren met een enorme wijnvlek op haar been. Ze is inmiddels 10 jaar oud en gaat zich er steeds meer voor schamen.
Ze ziet er ieder jaar weer enorm tegen de zomer op. Want dan moet ze een korte broek aan. Bij het zwembad staat ze altijd met haar ene been voor haar andere been zodat niemand het ziet.
Hoe kan ik haar zover krijgen dat ze zich er niet meer voor schaamt. Want uiteindelijk hoort het natuurlijk gewoon bij haar en voorlopig kunnen we er toch niets tegen doen. Weglaseren doen ze pas als ze 12 jaar is.
Iemand nog tips?

donderdag 20 februari 2020 om 11:13
Er zijn een aantal verenigingen / organisaties voor mensen met een wijnvlek. Misschien kan je dochter daar contact opnemen om zo in contact te komen met leeftijdgenootjes en lotgenoten met een wijnvlek.
https://www.wijnvlek-sturgeweber.nl
http://www.hecovan.nl/nl_NL/patientenorganisaties/
https://www.wijnvlek-sturgeweber.nl
http://www.hecovan.nl/nl_NL/patientenorganisaties/
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover

donderdag 20 februari 2020 om 11:15

“Mijn kind heeft een geamputeerd been en schaamt zich hiervoor. Hoe kunnen we haar helpen?”
“Hak zelf je been eraf en lopen maar!”
Het lijkt me belangrijker dat het kind van TO leert dat elk lichaam anders is en dat je je daar niet voor hoeft te schamen. En dat ze vanaf haar 12e kan kiezen of ze hier iets mee wil doen.
donderdag 20 februari 2020 om 11:20
kinderen pesten makkelijker kinderen die anders zijn, die denken nog zo niet!Treurniet12 schreef: ↑20-02-2020 11:15
“Mijn kind heeft een geamputeerd been en schaamt zich hiervoor. Hoe kunnen we haar helpen?”
“Hak zelf je been eraf en lopen maar!”
Het lijkt me belangrijker dat het kind van TO leert dat elk lichaam anders is en dat je je daar niet voor hoeft te schamen. En dat ze vanaf haar 12e kan kiezen of ze hier iets mee wil doen.
TO, een legging in zomer is ook nog tof voor die leeftijd.

donderdag 20 februari 2020 om 11:21
Heb jij een betere korte termijn oplossing? Want we hebben het over een probleem van nog 4 jaar bij een bijna puber. 2 jaar wachten op laserbehandeling te mogen starten en dan nog zo’n 2 jaar laseren? Mijn tattoo laseren duurde iig 2 jaar..
Haar zo ver krijgen vóór de pubertijd om die vlek te negeren lijkt mij moeilijker. Dus dan maar de lollige yolo optie

donderdag 20 februari 2020 om 11:24
donderdag 20 februari 2020 om 11:29
De wijnvlek ziet er weliswaar anders uit dan de vlekken van/bij Winnie, maar misschien kun je haar foto's laten zien van topmodel Winnie Harlow en het samen eens rustig hebben over hoe je dochter schoonheid ervaart en ziet, en uitleggen dat iedereen mooi is op zijn of haar eigen manier.
https://www.instagram.com/winnieharlow/?hl=nl

https://www.instagram.com/winnieharlow/?hl=nl
meauve01 wijzigde dit bericht op 20-02-2020 11:31
4.39% gewijzigd
donderdag 20 februari 2020 om 11:29
Het zit echt op haar hele onderbeen. Dus ook bij een legging of een wijde luchtige broek zie je het.
Ze is gewoon heel bang om ermee gepest te worden. Het is echt lastig want we dealen hier natuurlijk al 10 jaar mee. En hij valt ook echt heel erg op.
Ik zeg ook altijd dat het bij haar hoort en dat iedereen wel iets heeft waar hij/zij zich voor schaamt. Maar toch blijft het moeilijk. Gisteren wezen winkelen met haar en ik zie echt dat ze heel gericht naar kleding kijkt en niet koopt wat ze eigenlijk graag zou willen.
Ze is gewoon heel bang om ermee gepest te worden. Het is echt lastig want we dealen hier natuurlijk al 10 jaar mee. En hij valt ook echt heel erg op.
Ik zeg ook altijd dat het bij haar hoort en dat iedereen wel iets heeft waar hij/zij zich voor schaamt. Maar toch blijft het moeilijk. Gisteren wezen winkelen met haar en ik zie echt dat ze heel gericht naar kleding kijkt en niet koopt wat ze eigenlijk graag zou willen.

donderdag 20 februari 2020 om 11:31
donderdag 20 februari 2020 om 11:34
Dit heb ik inderdaad ook al voorgesteld aan haar. Maar dat idee vond ze echt belachelijk. Haha.
donderdag 20 februari 2020 om 11:36
Is ze bang om gepest te worden of wordt ze er mee gepest? Ik vind dat idee van die spreekbeurt nog niet zo gek.
Mijn zoon heeft een aandoening die volledig zichtbaar is, valt ook niet te verbergen of te camoufleren, het is nou eenmaal zo. Hij is er nog nooit mee gepest. Is er zelf wel heel open over, dat scheelt wellicht.
lees net je bovenstaande bericht, de spreekbeurt is dus geen optie.
Mijn zoon heeft een aandoening die volledig zichtbaar is, valt ook niet te verbergen of te camoufleren, het is nou eenmaal zo. Hij is er nog nooit mee gepest. Is er zelf wel heel open over, dat scheelt wellicht.
lees net je bovenstaande bericht, de spreekbeurt is dus geen optie.
bieslookje wijzigde dit bericht op 20-02-2020 11:37
Reden: toevoeging
Reden: toevoeging
9.60% gewijzigd
donderdag 20 februari 2020 om 11:37
Dit vind ik een goeie.
En echt TO, leer haar acceptatie en relativeren. Ja, mensen zullen kijken, wellicht haar een keertje ernaar vragen, so what. Zoals ik het nu begrijp wórdt ze nu helemaal niet gepest, maar is ze er wel bang voor. Dat is zo zonde van je tijd, bang zijn voor iets wat helemaal niet aan de orde is en waarvan je helemaal niet weet óf het ooit gaat gebeuren.

donderdag 20 februari 2020 om 11:38
Lange rokken zijn ook mooi in de zomer, leuk topje erop. Of een maxi-jurk.
Voor het zwembad zou je een lange surfbroek met bikinitopje kunnen doen.
En dan nog even uitzingen.
Je kunt 100x zeggen dat ze zich niet hoeft te schamen, maar de meeste kinderen vallen nu eenmaal niet graag op. Die willen doorsnee zijn, net als alle anderen.
Voor het zwembad zou je een lange surfbroek met bikinitopje kunnen doen.
En dan nog even uitzingen.
Je kunt 100x zeggen dat ze zich niet hoeft te schamen, maar de meeste kinderen vallen nu eenmaal niet graag op. Die willen doorsnee zijn, net als alle anderen.
donderdag 20 februari 2020 om 11:42
Zonde..Er zijn zelfs lespakketten over. Deze zijn weliswaar gericht op zichtbare zaken in het gezicht, maar de strekking van de les is hetzelfde. Misschien zijn er zelfs wel meer kinderen in haar klas die met eenzelfde situatie kampen. Misschien met haar leraar over hebben? Dan hoeft zij het niet te presenteren, maar heeft ze wel een opening om haar wijnvlek bespreekbaar te maken en wellicht leert zij door deze situatie dat ze helemaal oké is zoals ze is.marijke2106 schreef: ↑20-02-2020 11:34Dit heb ik inderdaad ook al voorgesteld aan haar. Maar dat idee vond ze echt belachelijk. Haha.
https://klassetv.nl/lespakket/op-het-eerste-gezicht/
En boekjes: https://eigengezicht.nl/wat-we-doen/boekjes/
(zelf geen ervaring mee, ik vond het net op Google)

donderdag 20 februari 2020 om 11:44
Arme meid! Ik snap hoe ze zich moet voelen.
Kun je niet eens met haar naar de dermatoloog en haar zelf het gesprek laten voeren? De arts kan dan goed uitleggen waarom het nog niet weggehaald kan worden, en heeft misschien andere tips.
Ik heb weleens iets gelezen over watervaste en veegvaste foundation, speciaal voor dit soort dingen. Misschien met haar naar een huidtherapeut gaan? Dat is wat minder klinisch dat een dermatoloog, en misschien dat ze daar wel handige tips krijgt over hoe ze het kan weg make-uppen zodat het minder zichtbaar wordt.
Ze wil zo veel mogelijk op haar vriendinnen lijken, en ze moet zich ook realiseren dat andere meisjes ook hun dingetjes hebben. Als ze er open over is tegen haar vriendinnen, kunnen die ook voor haar instaan als ze in het zwembad gepest zou worden. En bloc kunnen meisjes van 10 best beangstigend zijn!
Kun je niet eens met haar naar de dermatoloog en haar zelf het gesprek laten voeren? De arts kan dan goed uitleggen waarom het nog niet weggehaald kan worden, en heeft misschien andere tips.
Ik heb weleens iets gelezen over watervaste en veegvaste foundation, speciaal voor dit soort dingen. Misschien met haar naar een huidtherapeut gaan? Dat is wat minder klinisch dat een dermatoloog, en misschien dat ze daar wel handige tips krijgt over hoe ze het kan weg make-uppen zodat het minder zichtbaar wordt.
Ze wil zo veel mogelijk op haar vriendinnen lijken, en ze moet zich ook realiseren dat andere meisjes ook hun dingetjes hebben. Als ze er open over is tegen haar vriendinnen, kunnen die ook voor haar instaan als ze in het zwembad gepest zou worden. En bloc kunnen meisjes van 10 best beangstigend zijn!
donderdag 20 februari 2020 om 11:45
De komende twee jaar in surfbroeken rondlopen en je doodschamen niet? Tja.marijke2106 schreef: ↑20-02-2020 11:34Dit heb ik inderdaad ook al voorgesteld aan haar. Maar dat idee vond ze echt belachelijk. Haha.
donderdag 20 februari 2020 om 11:47
donderdag 20 februari 2020 om 11:51
Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.
Waarom niet een keer in een veilige, tijdelijke setting proberen:
Naar een Center Parks ver, ver weg, waar je helemaal niemand kent, en daar zwemmen?
Gewoon om te ervaren of mensen staren, of raar doen - of helemaal niks doen; gewoon ervaren hoe ze reageren.
Want gewoon zeggen 'je moet accepteren dat elk lichaam anders is' is toch echt anders dan het ervaren.
En als de mensen niet leuk reageren ga je weer naar huis, en hoef jij in elk geval niet meer te zeggen dat zij het maar moet accepteren.
Waarom niet een keer in een veilige, tijdelijke setting proberen:
Naar een Center Parks ver, ver weg, waar je helemaal niemand kent, en daar zwemmen?
Gewoon om te ervaren of mensen staren, of raar doen - of helemaal niks doen; gewoon ervaren hoe ze reageren.
Want gewoon zeggen 'je moet accepteren dat elk lichaam anders is' is toch echt anders dan het ervaren.
En als de mensen niet leuk reageren ga je weer naar huis, en hoef jij in elk geval niet meer te zeggen dat zij het maar moet accepteren.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
donderdag 20 februari 2020 om 12:01
Dat is ook wel waar. Ik heb op die leeftijd twee hersenoperaties gehad waardoor ik ruim anderhalf jaar lang heel gek haar heb gehad: eerst kaal met heel groot en zichtbaar litteken, daarna heel kort, net toen het weer min of meer aangegroeid was, moest het er weer af. Ik heb daar in al die tijd maar één rotopmerking over gehad, van een meisje dat waarschijnlijk toch wel een rotopmerking had gemaakt, want dat was gewoon geen aardig kind.SteunEndeToeverlaet schreef: ↑20-02-2020 11:51Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

donderdag 20 februari 2020 om 12:19
Bij ons op school zijn de 10-minuten gesprekken met kind, ouders en juf. Kun je niet eens tijdens zo'n gesprekje opgooien dat die spreekbeurt misschien best een goed idee is?
Ze is nog te jong om te kunnen relativeren. Maar jij kunt haar daar toch bij helpen? In ieder geval door het goede voorbeeld te geven. Dus zelf geen commentaar op andere mensen, maar ook zelf niet kritisch zijn over je eigen spiegelbeeld. Niet zeggen dat je een bepaalde broek niet draagt om je dikke billen of een blousje niet wilt dragen door je buik!
Ze is nog te jong om te kunnen relativeren. Maar jij kunt haar daar toch bij helpen? In ieder geval door het goede voorbeeld te geven. Dus zelf geen commentaar op andere mensen, maar ook zelf niet kritisch zijn over je eigen spiegelbeeld. Niet zeggen dat je een bepaalde broek niet draagt om je dikke billen of een blousje niet wilt dragen door je buik!