Hoe vaak een speelafspraak?
zondag 16 februari 2020 om 16:43
Hoe vaak hebben jullie kinderen speelafspraken in de week? En zeg je wel eens zonder goede reden 'nee'?
Mijn zoon van zeven heeft de mogelijkheid om elke dag te spelen en het liefst speelt hij thuis. Inmiddels hebben we een max van drie keer in de week omdat ik het anders te druk vind worden. Bepaalde vriendjes en zijn neefjes mogen wel altijd komen omdat die super zoet kunnen spelen. Verder kan hij lekker buiten spelen met kinderen uit de buurt.
Ik vind de meeste vriendjes van mijn zoon niet zo leuk. Ze zijn brutaal, trekken kastjes open, pakken zonder te vragen eten uit de koelkast, mijn jongste zoon is wel eens geslagen, kinderen zeuren, kunnen zich niet vermaken, bemoeien zich met mij, maken dingen stuk... Ik heb vaak het idee dat ik als politieagent overal bovenop moet zitten en word er moe van. Gang laten gaan is geen optie, dan gaan er echt dingen stuk.
Mijn zoon kan zichzelf altijd prima vermaken en vindt alles leuk en ben zelf dus meer in de weer wanneer een vriendje te spelen is dan wanneer hij alleen thuis is.
Nu is de vakantie hier weer begonnen en stond vanmorgen om 8.45 uur het eerste vriendje alweer op de deur te bonzen om te spelen. Vanmiddag hetzelfde vriendje die zichzelf dan door mijn voortuin wurmt (lees plantjes vertrapt etc) en dan door het raam gaat gluren om te kijken of iemand thuis is. Zijn ouders hebben een groot gezin en heb het idee dat ze die kinderen in het weekend graag erop uit sturen zodat zij rust hebben.
Ik heb het vriendje beide keren weer naar huis gestuurd omdat ik zelf ook een rustige dag wil, maar voel me dan ook weer flauw...
Hoe doen jullie dat? Hebben jullie vaste dagen of bepaalde vriendjes die je liever niet dagelijks in huis hebt?
Mijn zoon van zeven heeft de mogelijkheid om elke dag te spelen en het liefst speelt hij thuis. Inmiddels hebben we een max van drie keer in de week omdat ik het anders te druk vind worden. Bepaalde vriendjes en zijn neefjes mogen wel altijd komen omdat die super zoet kunnen spelen. Verder kan hij lekker buiten spelen met kinderen uit de buurt.
Ik vind de meeste vriendjes van mijn zoon niet zo leuk. Ze zijn brutaal, trekken kastjes open, pakken zonder te vragen eten uit de koelkast, mijn jongste zoon is wel eens geslagen, kinderen zeuren, kunnen zich niet vermaken, bemoeien zich met mij, maken dingen stuk... Ik heb vaak het idee dat ik als politieagent overal bovenop moet zitten en word er moe van. Gang laten gaan is geen optie, dan gaan er echt dingen stuk.
Mijn zoon kan zichzelf altijd prima vermaken en vindt alles leuk en ben zelf dus meer in de weer wanneer een vriendje te spelen is dan wanneer hij alleen thuis is.
Nu is de vakantie hier weer begonnen en stond vanmorgen om 8.45 uur het eerste vriendje alweer op de deur te bonzen om te spelen. Vanmiddag hetzelfde vriendje die zichzelf dan door mijn voortuin wurmt (lees plantjes vertrapt etc) en dan door het raam gaat gluren om te kijken of iemand thuis is. Zijn ouders hebben een groot gezin en heb het idee dat ze die kinderen in het weekend graag erop uit sturen zodat zij rust hebben.
Ik heb het vriendje beide keren weer naar huis gestuurd omdat ik zelf ook een rustige dag wil, maar voel me dan ook weer flauw...
Hoe doen jullie dat? Hebben jullie vaste dagen of bepaalde vriendjes die je liever niet dagelijks in huis hebt?
ohdeer wijzigde dit bericht op 16-02-2020 19:32
Reden: Spelfout
Reden: Spelfout
0.03% gewijzigd
donderdag 20 februari 2020 om 10:15
Soms wordt zin speelafspraak idd wel op de agenda gezet, als op de dag dat het spontaan opkomt niet kan. En als Jantje de vlg dag naar oma’s verjaardag gaat en Pietje de dag daarop naar de tandarts moet, kan het zijn dat op de eerstvolgende dag dat Jantje en Pietje “ vrij” zijn, de afspraak op de agenda wordt gezet.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)

donderdag 20 februari 2020 om 10:35
Hier wordt het wel in de agenda genoteerd. Het verschil met mij vroeger zit hem meer in het volgende:
Ik vroeg vroeger aan mijn ouders tussen de middag: “Kan ik straks bij iemand spelen/iemand bij ons?” Dat vroeg ik om 12.00 nadat ik het eerder die dag met een klasgenoot erover had gehad. Klasgenoot vroeg het dan ook thuis, soms al op het plein waar je het als ouders onderling even met elkaar besprak. En dan wist je als kind direct waar je aan toe was. Maar als ik om 12.00 op het plein sta zijn er bijna geen andere ouders. Het heeft dus heel weinig zin voor kinderen om ‘s ochtends al plannen te gaan maken voor de namiddag want je kunt niks mededelen/regelen. Soms mogen kinderen niet afspreken op BSO-dagen en hebben ze op de ene vrije middag met hun ene ouder een judo- of voetbaltraining en de andere dag speelafspraakjes. Dus dan wordt het toch al gauw agenda’s erbij pakken.
Zou ook wel willen dat mijn kind het zo kon regelen zoals ik vroeger deed maar dat kan toch alleen als ouders van klasgenoten een vergelijkbare dagindeling hebben? Mijn kind kan moeilijk tegen Fred zeggen: ga maar om 15.15 gewoon met mij mee, ik heb het tussen de middag gevraagd en het was goed, terwijl Fred op de bso wordt verwacht? Of dat mijn zoon naar Koos wil en aan mij heeft medegedeeld dat hij naar Koos gaat. Koos had echter op school moeten overblijven en geen ouder gezien om 12.00. Vervolgens sta ik niet op het plein (want zoon gaat immers naar Koos denk ik) maar diens moeder in de stress want Koos moet om 16.00 ergens naartoe en mijn kind kan niet met hen mee.
Het werkt toch alleen “zoals het bij ons vroeger werkte” als kinderen het ook op die manier met hun ouders kunnen regelen en zo niet, bedenk je andere oplossingen?
donderdag 20 februari 2020 om 10:48
Bij ons eten alle kinderen op school, dus er komen rond het middaguur helemaal geen ouders op het schoolplein. 's Ochtends afspreken gebeurt soms, maar er is inloop tussen 8.30 en 8.45 dus het lukt ook niet altijd om dat af te stemmen. Meestal worden afspraakjes dus gewoon spontaan om 15.00 gemaakt. Of soms de dag ervoor.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 20 februari 2020 om 19:50
Wat ben ik blij dat ik gewoon thuis kon lunchen tussen de middag, lekker met een gebakken eitje, wat gebakken aardappeltjes, wentelteefjes, soms een kopje soep, en dat ik niet vanaf mijn 6e veroordeeld was tot een trommeltje brood in een klaslokaal...Susan schreef: ↑20-02-2020 10:48Bij ons eten alle kinderen op school, dus er komen rond het middaguur helemaal geen ouders op het schoolplein. 's Ochtends afspreken gebeurt soms, maar er is inloop tussen 8.30 en 8.45 dus het lukt ook niet altijd om dat af te stemmen. Meestal worden afspraakjes dus gewoon spontaan om 15.00 gemaakt. Of soms de dag ervoor.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
donderdag 20 februari 2020 om 19:52
Ik kende die term ook niet, gebruik hem zelf ook nooit.
donderdag 20 februari 2020 om 19:56
Vanaf je vierde.
Die hebben hier dezelfde lestijden als de rest van de school.
donderdag 20 februari 2020 om 19:58
Nou, dat leek mij eerst ook niks. Maar wat scheelt dat veel heen-en-weer gevlieg!
Ik fietste dan naar school en terug, dan tussen de middag naar school en terug, na het eten naar school en terug en uit school wéér naar school en terug.
Zo ook mensen met auto, 8 X dat ritje.
Nu lekker om 14 uur vrij, 4 X dat ritje en ik zou niet anders meer willen.
De kinderen vinden het trouwens helemaal niet erg, hoor. Jongste weet niet beter.
Ze hebben ook weleens tosti' s of dat soort dingen tussen de middag.
donderdag 20 februari 2020 om 20:03
justagirly schreef: ↑20-02-2020 19:58Nou, dat leek mij eerst ook niks. Maar wat scheelt dat veel heen-en-weer gevlieg!
Ik fietste dan naar school en terug, dan tussen de middag naar school en terug, na het eten naar school en terug en uit school wéér naar school en terug.
Zo ook mensen met auto, 8 X dat ritje.
Nu lekker om 14 uur vrij, 4 X dat ritje en ik zou niet anders meer willen.
De kinderen vinden het trouwens helemaal niet erg, hoor. Jongste weet niet beter.
Ze hebben ook weleens tosti' s of dat soort dingen tussen de middag.
Was helemaal geen heen- en weergevlieg. We liepen naar huis om 12 uur en kwart over 1 liepen we weer terug. Op ons gemak.
donderdag 20 februari 2020 om 20:04
Ja, ik ook. Mooi was die tijd.
Maar als je kinderen nog wat kleiner zijn en je woont wat verder van school, inclusief 2 gevaarlijke wegen, dan gaat dat dus niet.
Dus voor ons was het wél veel heen- en- weer- gevlieg.
Sowieso zijn de tijden enorm veranderd en is dit veel handiger met werkende ouders.
justagirly wijzigde dit bericht op 20-02-2020 20:06
19.04% gewijzigd
donderdag 20 februari 2020 om 20:04
Precies.justagirly schreef: ↑20-02-2020 19:58Nou, dat leek mij eerst ook niks. Maar wat scheelt dat veel heen-en-weer gevlieg!
Er lag sneeuw toen de oudste 4 werd. Dat was dus de jongste de jas aan en in de kinderwagen (of eerst wakker maken, luier verschonen, etc) 11.45 weg, 12.20 weer thuis, want de oudste liep niet zo hard. Thuis alle jassen/dassen/wanten uit, boterham maken, "eet eens door, want we moeten zo terug" - "nee, ik ga niet!" x10. 12.40 de boterham in de hand geve, de jassen/dassen/wanten weer aan, eventueel had er net eentje gepoept, altijd leuk, en dan kwamen we nog pas aan bij school als de rest al in de klas zat. 13.15 weer thuis, en dan tegen 15.00 weer opnieuw, wanneer baby natuurlijk net sliep of wilde drinken of zo.
Vanaf dag 3 bleef hij over.
donderdag 20 februari 2020 om 20:07
Quincy2 schreef: ↑20-02-2020 20:04Precies.
Er lag sneeuw toen de oudste 4 werd. Dat was dus de jongste de jas aan en in de kinderwagen (of eerst wakker maken, luier verschonen, etc) 11.45 weg, 12.20 weer thuis, want de oudste liep niet zo hard. Thuis alle jassen/dassen/wanten uit, boterham maken, "eet eens door, want we moeten zo terug" - "nee, ik ga niet!" x10. 12.40 de boterham in de hand geve, de jassen/dassen/wanten weer aan, eventueel had er net eentje gepoept, altijd leuk, en dan kwamen we nog pas aan bij school als de rest al in de klas zat. 13.15 weer thuis, en dan tegen 15.00 weer opnieuw, wanneer baby natuurlijk net sliep of wilde drinken of zo.
Vanaf dag 3 bleef hij over.

donderdag 20 februari 2020 om 20:10
Maar is het dan geboren uit het gemak van de ouders, of is er echt gekeken naar wat de kinderen fijner zouden vinden?justagirly schreef: ↑20-02-2020 20:04Ja, ik ook. Mooi was die tijd.
Maar als je kinderen nog wat kleiner zijn en je woont wat verder van school, inclusief 2 gevaarlijke wegen, dan gaat dat dus niet.
Dus voor ons was het wél veel heen- en- weer- gevlieg.
Sowieso zijn de tijden enorm veranderd en is dit veel handiger met werkende ouders.
donderdag 20 februari 2020 om 20:11
Ik heb een deel van mijn basisschooltijd thuis (of bij vriendjes of vriendinnetjes, of oma thuis) geluncht en ben een deel overgebleven, maar het is nou niet dat ik nu nog teer op de herinneringen aan het thuis middageten en getraumatiseerd ben door het overblijven. Ik vond het allebei prima.
Don't waste your time on jealousy,
donderdag 20 februari 2020 om 20:19
Nou, dat moet je aan de scholen vragen.
Er zijn enquêtes gehouden destijds.
Ik had er ook mijn bedenkingen bij, maar sowieso, als je werkt moet je kind toch ook overblijven.
Dan is dat misschien zelfs wel leuker in eigen klas, in plaats van dat de helft naar huis gaat en de rest naar de opvang in school of elders.
Toen ik nog dagelijks 8 x fietste zat ik tijdelijk thuis wegens overspannenheid. Zodra ik weer ging werken was ik er dus tussen de middag ook niet meer geweest.
Qua vervoer is het zo voor iedereen efficiënter. En als je kinderen gaat vragen wat zij willen , tsja, die kunnen dat toch allemaal niet zo goed overzien als volwassenen? Die kiezen bijv ook dagelijks voor patat als ze de vrije hand kregen.
donderdag 20 februari 2020 om 20:22
donderdag 20 februari 2020 om 20:26
Ik heb alleen de enquête over het continurooster meegekregen. Toen wij daar op school kwamen was de middagpauze allang maar 1 uur (en dus nauwelijks te doen als je moest lopen).justagirly schreef: ↑20-02-2020 20:19Nou, dat moet je aan de scholen vragen.
Er zijn enquêtes gehouden destijds.
Overigens vond iedereen denk ik het continurooster wel best, omdat dan overblijven gratis werd en het eerst 1,75 per kind per dag kostte.
donderdag 20 februari 2020 om 20:29

donderdag 20 februari 2020 om 22:00
Lang niet alles was vroeger beter. Maar ik geloof oprecht dat schoolkinderen toch min of meer opgeofferd zijn aan onze drang tot economische participatie, en dat we onszelf wijsmaken dat ze het écht héus helemaal leuker vinden om op school een boterham uit een zakje te eten dan lekker rustig thuis te lunchen, en dat ze de BSO écht héus véél leuker vinden dan zelf kunnen bepalen wat je gaat doen na school: lekker buitenspelen met buurkinderen, óf gewoon even chillen op je eigen kamertje met je eigen spullen en je eigen gang gaan.
En tuurlijk zeggen die kinderen allemaal dat ze het "best leuk" vinden, want ze kennen niet anders.
Maar de échte test zou zijn: laat kinderen een half jaar lang leven zoals wij vroeger leefden: lekker thuis op het gemak lunchen, nog even de tijd om te spelen of te lezen of wat dan ook, dan weer naar school, om 4 uur thuis en dan lekker zelf kunnen besluiten of je buiten wilt spelen, of knutselen of op je eigen kamertje iets doen of een boek lezen languit op de bank, enz.
En daarna een half jaar in het huidige model van op school lunchen, daarna weer school, daarna opvang en om 6 uur thuis.
Laat kinderen daarna zelf kiezen, zou ik zeggen.
donderdag 20 februari 2020 om 22:09
pejeka schreef: ↑20-02-2020 22:00Lang niet alles was vroeger beter. Maar ik geloof oprecht dat schoolkinderen toch min of meer opgeofferd zijn aan onze drang tot economische participatie, en dat we onszelf wijsmaken dat ze het écht héus helemaal leuker vinden om op school een boterham uit een zakje te eten dan lekker rustig thuis te lunchen, en dat ze de BSO écht héus véél leuker vinden dan zelf kunnen bepalen wat je gaat doen na school: lekker buitenspelen met buurkinderen, óf gewoon even chillen op je eigen kamertje met je eigen spullen en je eigen gang gaan.
En tuurlijk zeggen die kinderen allemaal dat ze het "best leuk" vinden, want ze kennen niet anders.
Maar de échte test zou zijn: laat kinderen een half jaar lang leven zoals wij vroeger leefden: lekker thuis op het gemak lunchen, nog even de tijd om te spelen of te lezen of wat dan ook, dan weer naar school, om 4 uur thuis en dan lekker zelf kunnen besluiten of je buiten wilt spelen, of knutselen of op je eigen kamertje iets doen of een boek lezen languit op de bank, enz.
En daarna een half jaar in het huidige model van op school lunchen, daarna weer school, daarna opvang en om 6 uur thuis.
Daarom werk ik dus parttime, en vriend ook.
Wij willen ze ook rustige dagen gunnen, met een vader/moeder thuis, al is het dan niet met lunchen thuis.
Ben dan wel weer een aantal weekenden weg, en avonden, tja, dat was mijn moeder vroeger ook niet, maar er moet links- of rechtsom toch ook echt brood op de plank komen. En niet voor een SUV, villa of 4 x per jaar op vakantie hoor.
Maar om gewoon te kunnen rondkomen.
justagirly wijzigde dit bericht op 20-02-2020 22:12
3.75% gewijzigd

donderdag 20 februari 2020 om 22:10
Ik denk dat mijn kinderen voor het eerste zouden kiezen maar bij voorkeur wel als er ook wel eens andere kinderen zijn die hetzelfde ritme als hen hebben.pejeka schreef: ↑20-02-2020 22:00Maar de échte test zou zijn: laat kinderen een half jaar lang leven zoals wij vroeger leefden: lekker thuis op het gemak lunchen, nog even de tijd om te spelen of te lezen of wat dan ook, dan weer naar school, om 4 uur thuis en dan lekker zelf kunnen besluiten of je buiten wilt spelen, of knutselen of op je eigen kamertje iets doen of een boek lezen languit op de bank, enz.
Maar heel eerlijk? Ik denk dat de meeste kinderen het prettiger vinden om op school te lunchen, daarna weer school en na school (in elk geval een aantal keer per week) BSO te hebben. En niet omdat daar de meeste kinderen zijn.
donderdag 20 februari 2020 om 22:15
Ben benieuwd waarom je dat denkt. Maar ben eigenlijk benieuwder naar de mening van de kinderen zelf, na het doorlopen van de testperiode zoals door mij geschetst.NYC schreef: ↑20-02-2020 22:10Ik denk dat mijn kinderen voor het eerste zouden kiezen maar bij voorkeur wel als er ook wel eens andere kinderen zijn die hetzelfde ritme als hen hebben.
Maar heel eerlijk? Ik denk dat de meeste kinderen het prettiger vinden om op school te lunchen, daarna weer school en na school (in elk geval een aantal keer per week) BSO te hebben. En niet omdat daar de meeste kinderen zijn.