Hoe vaak een speelafspraak?

16-02-2020 16:43 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe vaak hebben jullie kinderen speelafspraken in de week? En zeg je wel eens zonder goede reden 'nee'?

Mijn zoon van zeven heeft de mogelijkheid om elke dag te spelen en het liefst speelt hij thuis. Inmiddels hebben we een max van drie keer in de week omdat ik het anders te druk vind worden. Bepaalde vriendjes en zijn neefjes mogen wel altijd komen omdat die super zoet kunnen spelen. Verder kan hij lekker buiten spelen met kinderen uit de buurt.

Ik vind de meeste vriendjes van mijn zoon niet zo leuk. Ze zijn brutaal, trekken kastjes open, pakken zonder te vragen eten uit de koelkast, mijn jongste zoon is wel eens geslagen, kinderen zeuren, kunnen zich niet vermaken, bemoeien zich met mij, maken dingen stuk... Ik heb vaak het idee dat ik als politieagent overal bovenop moet zitten en word er moe van. Gang laten gaan is geen optie, dan gaan er echt dingen stuk.
Mijn zoon kan zichzelf altijd prima vermaken en vindt alles leuk en ben zelf dus meer in de weer wanneer een vriendje te spelen is dan wanneer hij alleen thuis is.

Nu is de vakantie hier weer begonnen en stond vanmorgen om 8.45 uur het eerste vriendje alweer op de deur te bonzen om te spelen. Vanmiddag hetzelfde vriendje die zichzelf dan door mijn voortuin wurmt (lees plantjes vertrapt etc) en dan door het raam gaat gluren om te kijken of iemand thuis is. Zijn ouders hebben een groot gezin en heb het idee dat ze die kinderen in het weekend graag erop uit sturen zodat zij rust hebben.
Ik heb het vriendje beide keren weer naar huis gestuurd omdat ik zelf ook een rustige dag wil, maar voel me dan ook weer flauw...

Hoe doen jullie dat? Hebben jullie vaste dagen of bepaalde vriendjes die je liever niet dagelijks in huis hebt?
ohdeer wijzigde dit bericht op 16-02-2020 19:32
Reden: Spelfout
0.03% gewijzigd
Op de basisschool van mijn kinderen wordt nog best vaak spontaan afgesproken (dus direct na schooltijd) maar er zijn hier ook redelijk wat huisvrouwen dus dan is dat ook makkelijker. Verder merk ik dat er met kinderen in de buurt eigenlijk nooit echt wordt afgesproken. Ze gaan meestal spontaan met elkaar spelen buiten en dan komen ze ook wel thuis met vriendjes of gaan zelf naar een vriendje toe. Soms scharrelen ze zo een hele middag heen en weer.
Verder van te voren afspreken is vooral met vriendjes die ver weg wonen of als de ouder een keer een oppas nodig heeft (ik heb daar verder geen bezwaar tegen).

Overigens gingen mijn kinderen ook naar de bso maar dat was niet elke middag en bovendien konden ze toen ze wat ouder waren ook gewoon op straat spelen als ze bij de bso waren.
Overigens werken mijn man en ik allebei fulltime en ondanks dat is er toch nog echt best ruimte voor spontaan bij elkaar spelen (maar inderdaad niet elke dag.)

Hiervoor woonden we trouwens ergens waar er zelden kinderen buiten speelden en veel ouders wat verder weg woonden. Daar ging dus alles op afspraak en ook vaak verder van te voren. Waar we nu wonen wordt er veel meer buiten gespeeld en dat maakt het ook makkelijker voor de kinderen natuurlijk om over en weer met elkaar te spelen.
Valia_1 schreef:
21-02-2020 13:13
Op de basisschool van mijn kinderen wordt nog best vaak spontaan afgesproken (dus direct na schooltijd) maar er zijn hier ook redelijk wat huisvrouwen dus dan is dat ook makkelijker. Verder merk ik dat er met kinderen in de buurt eigenlijk nooit echt wordt afgesproken. Ze gaan meestal spontaan met elkaar spelen buiten en dan komen ze ook wel thuis met vriendjes of gaan zelf naar een vriendje toe. Soms scharrelen ze zo een hele middag heen en weer.
Verder van te voren afspreken is vooral met vriendjes die ver weg wonen of als de ouder een keer een oppas nodig heeft (ik heb daar verder geen bezwaar tegen).

Overigens gingen mijn kinderen ook naar de bso maar dat was niet elke middag en bovendien konden ze toen ze wat ouder waren ook gewoon op straat spelen als ze bij de bso waren.
Oh dus als je elke dag aan school staat ben je huisvrouw. Er werken ook mensen op onregelmatige tijden.
Ik sta geregeld aan de schoolpoort om mijn dochter op te halen,maar dan ben ik die dag wel om 6/6:30 uur begonnen met werken inderdaad.

Regelen jullie ouders onderling wel eens speelafspraakjes als jullie kinderen in groep 1/2 zitten? Of laten jullie het compleet aan de kinderen over.

Oh, en kinderen die in mijn kasten aan het neuzen zijn waarschuw ik maar één keer. Daarna kunnen ze een ander vriendje zoeken om in huis te spelen.
ontbijtkoekje schreef:
23-02-2020 08:41
Ik sta geregeld aan de schoolpoort om mijn dochter op te halen,maar dan ben ik die dag wel om 6/6:30 uur begonnen met werken inderdaad.

Regelen jullie ouders onderling wel eens speelafspraakjes als jullie kinderen in groep 1/2 zitten? Of laten jullie het compleet aan de kinderen over.

Oh, en kinderen die in mijn kasten aan het neuzen zijn waarschuw ik maar één keer. Daarna kunnen ze een ander vriendje zoeken om in huis te spelen.
Zelfs voor mijn zoon uit groep 5 regel ik nog wel eens een afspraakje. Als het al twee weken niet gelukt is om met een bepaald vriendje af te spreken bijvoorbeeld (wegens verplichtingen aan een van beide kanten, ongelijke roosters, wat dan ook), dan wil ik nog wel eens zelf een moeder of vader appen van 'jo, kan zoon overmorgen komen spelen?'.

Voor jongste in groep 1/2 doe ik het nog iets vaker. Ze kan prima zelf afspreken, maar als ze bijvoorbeeld drie keer 'misgrijpt' naast een bepaald kind waar ze graag mee wil spelen, dan help ik haar ook door het direct met een ouder te regelen.
Ik regel nooit speelafspraken. Deed ik ook niet bij de kleuters.
pipootje schreef:
23-02-2020 08:28
Oh dus als je elke dag aan school staat ben je huisvrouw. Er werken ook mensen op onregelmatige tijden.
Nee, dat zeg ik toch niet? Ik sta zelf ook wel eens bij de school en ik werk gewoon fulltime. Echter op deze school zijn er redelijk wat moeders die huisvrouw zijn. Dat weet ik want ik ken ze.. Er zijn er een stuk meer dan op de vorige school. Daar werkten bij alle ouders en woonden ook vaak wat verder weg van de school. Afspreken was daar moeilijker door strakkere roosters en afstand. Hier kunnen redelijk wat kinderen elke dag afspreken en ben ik vaak wat minder flexibel (door werk.)
ontbijtkoekje schreef:
23-02-2020 08:41

Ik regel nooit speelafspraken, dat is nou per definitie iets wat kinderen heel goed zelf kunnen doen.
Alecta schreef:
24-02-2020 09:30
Ik regel nooit speelafspraken, dat is nou per definitie iets wat kinderen heel goed zelf kunnen doen.
Ja dit kunnen ze prima zelf. Maar ik moet zeggen dat als er nieuwe kinderen in de klas komen ik stimuleer om ze uit te nodigen. Ik merk dat de kinderen anders zelf voor de standaard vriendjes gaan.
Teva1979 schreef:
24-02-2020 10:29
Ja dit kunnen ze prima zelf. Maar ik moet zeggen dat als er nieuwe kinderen in de klas komen ik stimuleer om ze uit te nodigen. Ik merk dat de kinderen anders zelf voor de standaard vriendjes gaan.
En wat is daar mis mee? Die nieuwe kinderen zullen ook hun eigen vriendjes hebben. Je kan nou eenmaal niet met de hele wereld bevriend zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
24-02-2020 19:41
En wat is daar mis mee? Die nieuwe kinderen zullen ook hun eigen vriendjes hebben. Je kan nou eenmaal niet met de hele wereld bevriend zijn.
En wat is er mis mee om eens 1x met een nieuw kindje te spelen.? Echt wat een gezanik op niks af.
Luci_Morgenster schreef:
24-02-2020 19:43
En wat is er mis mee om eens 1x met een nieuw kindje te spelen.? Echt wat een gezanik op niks af.
Niks mis mee. Als je kinderen dat nieuwe kindje leuk en aardig vinden, gebeurt dat vanzelf. Hoef je als ouder niet te sturen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Kastanjez schreef:
23-02-2020 21:40
Zelfs voor mijn zoon uit groep 5 regel ik nog wel eens een afspraakje. Als het al twee weken niet gelukt is om met een bepaald vriendje af te spreken bijvoorbeeld (wegens verplichtingen aan een van beide kanten, ongelijke roosters, wat dan ook), dan wil ik nog wel eens zelf een moeder of vader appen van 'jo, kan zoon overmorgen komen spelen?'.

Voor jongste in groep 1/2 doe ik het nog iets vaker. Ze kan prima zelf afspreken, maar als ze bijvoorbeeld drie keer 'misgrijpt' naast een bepaald kind waar ze graag mee wil spelen, dan help ik haar ook door het direct met een ouder te regelen.
Meen je dat?
En wat als de afspraak staat en 1 van de 2 heeft helemaal geen zin die dag?
In groep 5 moeten ze het zeker zelf kunnen regelen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Hoe lang hebben jullie gemiddeld een speelafspraak ?
Als de school uit is om 15:00 dan heb ik zelf het liefst tot 17:00, maar merk dat ouders dan vaak afhaken met ‘erg kort , ander keertje dan’ terwijl we allemaal op hooguit 10 minuten (met auto) afstand van elkaar wonen. Ik maak er tegenwoordig maar 17:30 van.

Ik ben een hond die in de slaapkamer moet , dus te lang vind ik niet prettig.
Daarom sla ik de woensdag over, voor de rest kan het iedere dag.
Feetjeviva schreef:
26-02-2020 07:53
Als de school uit is om 15:00 dan heb ik zelf het liefst tot 17:00, maar merk dat ouders dan vaak afhaken met ‘erg kort , ander keertje dan’ terwijl we allemaal op hooguit 10 minuten (met auto) afstand van elkaar wonen. Ik maak er tegenwoordig maar 17:30 van.
Hier op school standaard tot 17.00.

Vroeger of later is een uitzondering. Zijn het mensen die het bij jou te kort vinden of te kort als jouw kind bij hen speelt?
calvijn1 schreef:
24-02-2020 19:57
Meen je dat?
En wat als de afspraak staat en 1 van de 2 heeft helemaal geen zin die dag?
In groep 5 moeten ze het zeker zelf kunnen regelen
Nou ja, ik maak zo'n afspraak uiteraard in overleg, omdat kind dan al heel lang graag wil spelen maar het steeds net niet lukt. En dan staat de afspraak en is 'geen zin' geen optie meer, dan had hij niet moeten afspreken.

Waarschijnlijk 'moet' hij het prima zelf kunnen regelen, maar ik vind het niet erg om hem daar af en toe bij te helpen. Een ander smeert bij een kind van 8 nog steeds het brood of brengt de kinderen overal naar toe met de auto. Ieder legt zo zijn eigen prioriteiten in opvoeding. Ik vind het belangrijker dát hij af en toe speelt, dan dat hij het per se zelf regelt.
Feetjeviva schreef:

Bij de jongste is 1,5-2 uur nog steeds vaak de max, zeker doordeweeks. Bij oudste maakt het mij eigenlijk niet uit hoe lang hij speelt, hij blijft tegenwoordig ook wel eens ergens eten. Als ik echter gewoon weer moet werken de dag erna, wil ik voor half 6 terug zijn met mijn eigen kinderen, om voor zessen aan tafel te zitten. Dus dan is 17:15 meestal inderdaad de limiet.
Echter, nu is het vakantie en zijn er met de lunch twee kinderen gekomen, die denk ik nog wel tot 17u blijven. Ook prima, zo lang het gezellig is.
Quincy2 schreef:
26-02-2020 11:21
Hier op school standaard tot 17.00.

Vroeger of later is een uitzondering. Zijn het mensen die het bij jou te kort vinden of te kort als jouw kind bij hen speelt?
Als ze bij mij spelen vinden ze het te kort.
Als mijn kind bij anderen gaat spelen mag hij vaak ook eten en wordt het vaak tussen 18:30 en 19:00 dat ik appje krijg dat ze klaar zijn met eten en ik hem kan ophalen. Zeg er steeds vaker nee tegen , want dan zit ik na ons eigen eten ‘te wachten’ op dat appje en moet ik nog de deur uit.
Dit is bij bijna al zijn vriendjes. Wanneer hij niet mee eet stellen ze vaak 18:00 uur voor om hem op te halen.
Feetjeviva schreef:
26-02-2020 15:20
Als ze bij mij spelen vinden ze het te kort.
Als mijn kind bij anderen gaat spelen mag hij vaak ook eten en wordt het vaak tussen 18:30 en 19:00 dat ik appje krijg dat ze klaar zijn met eten en ik hem kan ophalen. Zeg er steeds vaker nee tegen , want dan zit ik na ons eigen eten ‘te wachten’ op dat appje en moet ik nog de deur uit.
Dit is bij bijna al zijn vriendjes. Wanneer hij niet mee eet stellen ze vaak 18:00 uur voor om hem op te halen.
Meestal een uurtje of 2.
Om 1400 uit en om 1600-1630 weer naar huis.
In het weekend mag er gerust meegegeten worden.
Alecta schreef:
24-02-2020 09:30
Dat ligt maar net aan je kind toch? Jouw kinderen kunnen het blijkbaar heel goed zelf. Die van mij (groep 1 en groep 4) hebben vaak nog wat hulp nodig, ze durven het niet zo goed te vragen, of de communicatie met vriendjes loopt scheef (vriendje reageert aarzelend want weet nog niet of het kan voor zijn ouders, mijn kind vat het op als dat het vriendje niet zo graag wil). Als ik het helemaal aan de kinderen zelf overlaat dan hebben ze zo eens per twee maanden een speelafspraak en wachten ze daarbij het initiatief van de ander af. Terwijl ze wel heel graag speelafspraakjes hebben. Met wat hulp en stimulans van ons hebben ze eens per twee weken ongeveer een speelafspraakje (plus twee keer per week BSO waar hun beste vriendjes ook zitten). We proberen ze zoveel mogelijk het zelf te laten doen (het vragen of het vriendje ook wil spelen), maar stimuleren wel (vragen bijv op maandagochtend of ze deze week met iemand willen spelen) en helpen in de communicatie met de andere ouder.

We sluiten het sowieso zelf altijd even kort via de app met de ouder van het vriendje. Anders moet het antwoord of het kan via de ouder, via het vriendje, via ons kind bij ons aankomen en dat is ten eerste tijdrovend en ten tweede kan er nog wel eens iets misgaan in zoveel communicatiestappen. Als dezelfde ouder elke dag met de andere ouders op het schoolplein staat is dat anders, dan regel je zoiets direct, maar wij staan er maar de helft van de week en dan afwisselend mijn man en ik. Het komt regelmatig voor dat mijn kind + vriendje op dinsdag na school komen vragen of er de volgende dag gespeeld kan worden. De moeder van vriendje en ik zeggen dan dat dat in principe kan, maar dat de vaders dat ‘s avonds nog even onderling definitief moeten afstemmen, want die zijn er op de woensdag. In 90% van de gevallen kan het dan wel, maar soms heeft een van hen al andere plannen die wij niet wisten.
Feetjeviva schreef:

Hier meestal op woensdag en dan van 12:30 (met lunch) tot ongeveer 15:30/16:00. Op de woensdag hoef je natuurlijk niet per se de hele middag af te spreken.
Wat een verschillen

Hier gaat het zo: kind komt uit school met vriendje bij zich en vraagt "mama, mag Pietje bij mij?".
Is mijn antwoord ja, dan vragen we het gelijk aan moeder/vader/opa/oma van Pietje die daar natuurlijk ook staat om Pietje op de halen. Dan spreken we gelijk een tijd af wanneer PIetje naar huis moet.

Mijn oudste komt uit met de mededeling: " Ik heb afgesprokeb met ...."
calvijn1 schreef:
26-02-2020 16:17
Wat een verschillen

Hier gaat het zo: kind komt uit school met vriendje bij zich en vraagt "mama, mag Pietje bij mij?".
Is mijn antwoord ja, dan vragen we het gelijk aan moeder/vader/opa/oma van Pietje die daar natuurlijk ook staat om Pietje op de halen. Dan spreken we gelijk een tijd af wanneer PIetje naar huis moet.

Mijn oudste komt uit met de mededeling: " Ik heb afgesprokeb met ...."
Op de school van mijn kinderen is het niet gebruikelijk om op de dag zelf af te spreken, dat maakt het verschil denk ik. En aangezien het wisselt wie ophaalt (BSO-ik-man-BSO-ik) gaat het daardoor vaak even met een appje. Als beide kinderen afgesproken hebben voor een bepaalde dag, dan betekent dat dus ook dat we dan niet op school hoeven te komen om ze op te halen. Wel zo fijn om niet voor niks heen en weer te hoeven naar het schoolplein, zeker met een klein zusje die een middagslaap doet.

Hebben jullie nooit andere plannen dan, dat je oudste het meedeelt ipv vraagt of het kan? Wij meestal niet doordeweeks, maar het komt wel eens voor.
nicole123 schreef:
26-02-2020 15:54
Dat ligt maar net aan je kind toch? Jouw kinderen kunnen het blijkbaar heel goed zelf. Die van mij (groep 1 en groep 4) hebben vaak nog wat hulp nodig, ze durven het niet zo goed te vragen, of de communicatie met vriendjes loopt scheef (vriendje reageert aarzelend want weet nog niet of het kan voor zijn ouders, mijn kind vat het op als dat het vriendje niet zo graag wil). Als ik het helemaal aan de kinderen zelf overlaat dan hebben ze zo eens per twee maanden een speelafspraak en wachten ze daarbij het initiatief van de ander af. Terwijl ze wel heel graag speelafspraakjes hebben. Met wat hulp en stimulans van ons hebben ze eens per twee weken ongeveer een speelafspraakje (plus twee keer per week BSO waar hun beste vriendjes ook zitten). We proberen ze zoveel mogelijk het zelf te laten doen (het vragen of het vriendje ook wil spelen), maar stimuleren wel (vragen bijv op maandagochtend of ze deze week met iemand willen spelen) en helpen in de communicatie met de andere ouder.

We sluiten het sowieso zelf altijd even kort via de app met de ouder van het vriendje. Anders moet het antwoord of het kan via de ouder, via het vriendje, via ons kind bij ons aankomen en dat is ten eerste tijdrovend en ten tweede kan er nog wel eens iets misgaan in zoveel communicatiestappen. Als dezelfde ouder elke dag met de andere ouders op het schoolplein staat is dat anders, dan regel je zoiets direct, maar wij staan er maar de helft van de week en dan afwisselend mijn man en ik. Het komt regelmatig voor dat mijn kind + vriendje op dinsdag na school komen vragen of er de volgende dag gespeeld kan worden. De moeder van vriendje en ik zeggen dan dat dat in principe kan, maar dat de vaders dat ‘s avonds nog even onderling definitief moeten afstemmen, want die zijn er op de woensdag. In 90% van de gevallen kan het dan wel, maar soms heeft een van hen al andere plannen die wij niet wisten.
Hier wordt eigenlijk alleen maar spontaan afgesproken, dus op de middag zelf. Kinderen weten meestal zelf wel op welke dagen van de week ze kunnen spelen (bij uitzonderingen laat ik ze dat even weten om teleurstellingen te voorkomen).
Ik heb altijd het gevoel dat kinderen het idee krijgen dat afspreken heel lastig is als je het als ouder voor ze gaat doen. Nou moet ik ook zeggen dat daar waar ik voorheen woonde het ook echt niet de gewoonte was dat ouders zich hiermee bemoeiden.
Heel soms plannen dat we even naar kapper ofzo moeten, maar voor de rest nee.
Oudste is 11, dus geen omkijken naar.

Hier op school is het dus normaal om op de dag zelf af te spreken.
Doen de kinderen zelf, die besluiten dat ze na schooltijd bij elkaar Willen spelen.

Wat tegenwoordig ook vaak gebeurt is dat een heel groepje elkaar komt ophalen om buiten te spelen (meestal op schoolplein)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven