Trots!

21-02-2020 09:47 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor wie niet zo goed tegen topics kan waarin er heel erg blij en trots wordt gedaan, dan kun je nu nog dit topic skippen :)

Ik had gisteren een oudergesprek op school (elk kind) en daaruit bleek dat mijn dochter het fantastisch doet op school. Ze heeft laatst een Cito toets gedaan voor kleuters en daaruit is gebleken dat ze bij rekenen 42 van de 48 vragen goed had en bij taal 59 van de 60!
Hoewel ik niet al te veel waarde hecht aan citotoetsen ansich, ben ik wel super trots! Ze vindt het alleen nog soms moeilijk om contact te leggen met andere kinderen, maar dat gaat steeds beter.

Wanneer was jij ontzettend trots op jouw kind?
ontbijtkoekje schreef:
21-02-2020 16:46
Had ik eerst even moeten vragen of het een Verantwoord Viva Topic is?
een VVT'tje zou wel fijn zijn de volgende keer.
Karl_Marx schreef:
21-02-2020 16:47
een VVT'tje zou wel fijn zijn de volgende keer.
Gewoon reageren op een voor jouw VVV'tje zou ik zeggen. De rest lekker links laten liggen.
Mijn zoon van 11 is visueel beperkt en ik ben supertrots op hem als ik hem tijdens een handbwedstrijd de bal zie gooien, vangen en soms zelfs scoren :flirting:
Frankly my dear, I don"t give a damn
MarvelousMrsMaisel schreef:
21-02-2020 16:00
Ik vind dat je best trots mag zijn op een mooie citoscore en een intelligent kind.

Mensen zijn vaak ook heel trots op bijvoorbeeld hun blauwe ogen of iets anders waar ze zelf geen klap voor gedaan hebben. Dus laat ze maar kletsen hier.

Ooit had ik hier op Viva het onderschrift:
We zouden vaker dankbaar moeten zijn in plaats van trots.
Lijkt mij een heel mooie toevoeging hier.
Andersom schreef:
21-02-2020 19:02
Het is dan toch ook een beetje een kwestie van definities?
Andersom schreef:
21-02-2020 19:02
Waarom niet gewoon voelen wat je voelt? Altijd maar dat corrigeren van anderen, bah!
MinkeDeWit schreef:
21-02-2020 19:08
Het is dan toch ook een beetje een kwestie van definities?

Is het ook, vandaar dat ik het een toevoeging noem. Het leven is niet compleet maakbaar, best handig om zelf het onderscheid te maken tussen de dingen waar je trots op bent en waar je dankbaar voor bent, en dit ook aan je kinderen mee te geven.
Redballoon schreef:
21-02-2020 19:18
Waarom niet gewoon voelen wat je voelt? Altijd maar dat corrigeren van anderen, bah!

Wie de schoen past, trekke hem aan.
Inderdaad. Er is helemaal niets mis met het trots zijn op (je kind) . Ook al lijkt het misschien voor anderen of het allemaal vanzelf gaat.
Wat een heerlijke topic.

Genoeg momenten waarop ik mijn handen aan mijn 6 jarig zoontje vol heb, maar ook heel trots! Bijvoorbeeld omdat:
- Het erg goed op school gaat, hij er plezier in heeft, een prachtig rapport had en mee mag draaien in de plus klas
- We soms hele ‘volwassen’ gesprekken hebben. Ik moest soms googlen om het antwoord op z’n vragen te vinden. En sommige vragen vind ik ook zo aandoenlijk! ❤️
- Hij sportief is en helemaal opgaat in voetbal. Gaaf als hij een mooi doelpunt doelpunt maakt en helemaal trots als hij dat samen met z’n vriendjes voor elkaar krijgt.
MinkeDeWit schreef:
21-02-2020 10:02
Ik ben nooit trots op dingen die ze aangewaaid krijgen, daar zijn we blij mee (goede cijfers, mooi haar, snel kunnen fietsen). Trots ben ik vooral als ze buiten hun comfort zone dingen regelen, ondanks verlegenheid toch een succesvol sollicitatiegesprek kunnen voeren, voor zichzelf opkomen, ongevraagd iets voor een ander doen.
Precies dit.
Wertyu schreef:
21-02-2020 19:40
Wat een heerlijke topic.

Genoeg momenten waarop ik mijn handen aan mijn 6 jarig zoontje vol heb, maar ook heel trots! Bijvoorbeeld omdat:
- Het erg goed op school gaat, hij er plezier in heeft, een prachtig rapport had en mee mag draaien in de plus klas
- We soms hele ‘volwassen’ gesprekken hebben. Ik moest soms googlen om het antwoord op z’n vragen te vinden. En sommige vragen vind ik ook zo aandoenlijk! ❤️
- Hij sportief is en helemaal opgaat in voetbal. Gaaf als hij een mooi doelpunt doelpunt maakt en helemaal trots als hij dat samen met z’n vriendjes voor elkaar krijgt.
Oh, ik krijg ook vragen van mijn dochter die ik doorschuif naar mijn vriend :biggrin: Vooral de laatste: 'Hoe gaan dode mensen naar de hemel mama? Misschien ga ik dat wel op school leren. Heb jij dat op school geleerd mama?'.
ontbijtkoekje schreef:
21-02-2020 19:43
Oh, ik krijg ook vragen van mijn dochter die ik doorschuif naar mijn vriend :biggrin: Vooral de laatste: 'Hoe gaan dode mensen naar de hemel mama? Misschien ga ik dat wel op school leren. Heb jij dat op school geleerd mama?'.
:nut: :flirting:
Wat heerlijk dat je kleuter het goed doet TO, ik snap dat je trots bent.

Ik zag op dochters rapport dat haar zelfvertrouwen is gegroeid, dat ze sociaal is, anderen helpt en dat ze ook netter en sneller kan werken dan eerst. Daar was ik hartstikke trots op, want voor een creatieve chaoot is dat soms best ingewikkeld.
Hallo?!
Lekker trots zijn!

Als juf kan ik ook trots zijn op een leerling met een cito groei tov zichzelf. Zeker als ze er zelf hard voor gewerkt hebben.

Mijn dochter is in deze ronde van avi E5 naar avi+ gegaan. Ze kwam het samen met haar juf vertellen. Ze leest thuis Roald Dahl, lezen kan ze geweldig. Maar zodra de avi's en dmt beginnen, klapt ze dicht. Dit deed ze soms ook tijdens de leesles. Met als resultaat dat ze ver beneden niveau moest lezen in een instructiegroep.
Na een jaar van hulp bieden, streng zijn, vragen wat ze nodig heeft etc durfde ze eindelijk te laten zien wat ze kan. En ze zei: 'dat heb ik helemaal zélf gedaan!' Dat vond ik nog het fijnst.
_Doortje_ schreef:
21-02-2020 19:54
Wat heerlijk dat je kleuter het goed doet TO, ik snap dat je trots bent.

Ik zag op dochters rapport dat haar zelfvertrouwen is gegroeid, dat ze sociaal is, anderen helpt en dat ze ook netter en sneller kan werken dan eerst. Daar was ik hartstikke trots op, want voor een creatieve chaoot is dat soms best ingewikkeld.
Dat lijkt me wel een geruststelling dat haar zelfvertrouwen is gegroeid. Kinderen moeten tegenwoordig best stevig in hun schoenen kunnen staan! Ik hoop dat het bij de mijne ook nog zal groeien want dat is het enige waar ik me wel soms wat zorgen om maak.

Apestaartje, wat zijn avi's en dmt?
ontbijtkoekje schreef:
21-02-2020 20:12
Dat lijkt me wel een geruststelling dat haar zelfvertrouwen is gegroeid. Kinderen moeten tegenwoordig best stevig in hun schoenen kunnen staan! Ik hoop dat het bij de mijne ook nog zal groeien want dat is het enige waar ik me wel soms wat zorgen om maak.

Ik merkte het ook al aan haar, ze had op sport, eindelijk, gezegd dat ze vaker aangespeeld wil worden en dat gebeurde toen ook.
Hallo?!
ontbijtkoekje schreef:
21-02-2020 20:12

Sorry.
Avi toetsen vertellen op welk niveau de leerling leest. Avi E5 bijvoorbeeld is niveau eind groep 5.
Trots op mijn jongste zoon die dit weekend ergens heel bang voor was, maar het tóch gewoon deed!
permis schreef:
21-02-2020 09:58
Hahahaha, nou je opent een apart topic van puur geluk over de eerste kleutercito, dus laten we die opmerking maar met een korreltje zout nemen..

Mijn kinderen deden het goed op school en ze zijn aardig- maar dat went allemaal best snel.
Ik ben altijd het meest trots als ze supergrappig uit de hoek komen. En dat is best vaak bij (bijna) volwassenen. Dan denk ik, zo dat is toch maar mooi mij́n kind, wat daar zo'n rake grap maakt.
Kennelijk hecht ik daar veel waarde aan.
Dit dus....heerlijk :flirting:
de juf van mijn meisje van 5 vertelde dat ze super behulpzaam is en laatst zelfs vroeg of ze de vloer bij de zandtafel nog even zou vegen terwijl ze daar niet eens gespeeld had :heart:

De juf noemt haar een cadeautje...
Don't cry, buy a bag and move on.
lilalinda schreef:
21-02-2020 15:12
Eigenlijk ben je het meest trots als een kind boven zichzelf uitstijgt
Als er iets is, waar ze moeite mee hebben en ze flikken het!
Ik snap wel wat je bedoelt maar het klinkt toch een beetje alsof je dan daarnaast niet trots op je kinderen mag zijn. Ik ben altijd trots op ze, op alles wat ze doen eigenlijk. Soms grote dingen, soms kleine. Maar ik push ze nadrukkelijk niet om de hele tijd maar boven zich uit te stijgen, lijkt me veel druk op de kinderen leggen.
Oke, oke. Ik vind Citotoetsscores ansich niet zo interessant, zeker niet van kleuters.
Maar ik snap ondertussen wel wat er een beetje mee bedoeld word. :-D

Ik was van de week trots op mijn oudste, die heeft een jongen in de klas die na wat pesterijen ( en kinderen die dat niet oke vonden, waaronder mijne) uit de kast kwam.
Op de whatsapp.

Ik dacht dat dat niet goed kon gaan, maar mijn dochter sprak de pester aan, stuurde 200 regenbogen en hartjes naar de jongen uit de kast en de hele klas volgde.

Pestkop uit de app gezet.

Die daarna zijn excuses heeft aangeboden en weer in de appgroep zit en daar ook nog zijn excuses heeft aangeboden.

Ik was heel trots op mijn dochter ( en ook op de rest van haar klas). Zelfs een beetje op de pestkop op het eind. :heart:
raffa schreef:
22-02-2020 09:55
Ik snap wel wat je bedoelt maar het klinkt toch een beetje alsof je dan daarnaast niet trots op je kinderen mag zijn. Ik ben altijd trots op ze, op alles wat ze doen eigenlijk. Soms grote dingen, soms kleine. Maar ik push ze nadrukkelijk niet om de hele tijd maar boven zich uit te stijgen, lijkt me veel druk op de kinderen leggen.

Aan de andere kant worden kinderen waarbij de ouders trots zijn op elke scheet nauwelijks uitgedaagd om eens boven zichzelf uit te stijgen.

De waarheid zal wel ergens in het midden liggen en dwingt ons als ouders ertoe om af en toe gepast trots te zijn en soms ook wel eens niet.
daenerys79 schreef:
21-02-2020 22:32
de juf van mijn meisje van 5 vertelde dat ze super behulpzaam is en laatst zelfs vroeg of ze de vloer bij de zandtafel nog even zou vegen terwijl ze daar niet eens gespeeld had :heart:

De juf noemt haar een cadeautje...

Moet je dan diep van binnen ook zo hard janken als iemand je kind net zo geweldig vindt als jijzelf? Ik wel :-$

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven