Begonnen met Curly Girl methode. Wie ook?
zaterdag 3 augustus 2019 om 16:49
Laat ik eerst even een background verhaaltje typen.
Mijn haar is al zolang ik het me kan herinneren droog en pluizig. Om sommige dagen leek het serieus op een suikerspin zo pluizig was het.
Een paar maanden geleden kwam ik op een site terecht waar de Curly Girl methode besproken werd. Ik las het en ik zag het licht. Dit zou weleens de oplossing kunnen zijn voor mijn pluizenbol!
Nu wat maandjes later is mijn haar gezonder dan ooit. Het pluist heel middelmatig, niks meer wat het eerst was. Ik heb nu krullen en grove slagen (ik wist dat ik dat had, maar door de droogte en stugheid kwam het er niet uit). Kortom, ik ben superduper blij met mijn haar en ga zeker nog wel even door met de methode.
Nog meer dames die er mee bezig zijn?
Mijn haar is al zolang ik het me kan herinneren droog en pluizig. Om sommige dagen leek het serieus op een suikerspin zo pluizig was het.
Een paar maanden geleden kwam ik op een site terecht waar de Curly Girl methode besproken werd. Ik las het en ik zag het licht. Dit zou weleens de oplossing kunnen zijn voor mijn pluizenbol!
Nu wat maandjes later is mijn haar gezonder dan ooit. Het pluist heel middelmatig, niks meer wat het eerst was. Ik heb nu krullen en grove slagen (ik wist dat ik dat had, maar door de droogte en stugheid kwam het er niet uit). Kortom, ik ben superduper blij met mijn haar en ga zeker nog wel even door met de methode.
Nog meer dames die er mee bezig zijn?
zondag 23 februari 2020 om 20:20
Hee hertje, ik had exacte hetzelfde toen ik nog CG deed - dat gel zorgde voor klitten en haaruitval. Jij hebt daar dus ook geen alternatief voor gevonden? Van mousse krijg ik ook klitten en pluis.
Ik ben gestopt met cg maar wil het binnenkort weer een poging gaan geven. Eerst heel goed uitpluizen (ha!) welke producten voor mijn haar goed zijn en waar ik blij van word (hou wel van een beetje luxe) en dan weer gaan.
Ik ben gestopt met cg maar wil het binnenkort weer een poging gaan geven. Eerst heel goed uitpluizen (ha!) welke producten voor mijn haar goed zijn en waar ik blij van word (hou wel van een beetje luxe) en dan weer gaan.
zondag 23 februari 2020 om 21:10
Heb je weleens iets van een custard geprobeerd? Die zijn vaak wat rijker dan een gel. Mijn haar gaat daar erg goed op, bijvoorbeeld die van kinky curly. Keracare heeft ook een fijne, moisturizing curling jelly heet die. Bouncecurl crème gel vind ik ook fijn maar geeft mij iets te weinig hold (gebruik hem in combinatie met Boucleme gel).Lorelai schreef: ↑23-02-2020 20:20Hee hertje, ik had exacte hetzelfde toen ik nog CG deed - dat gel zorgde voor klitten en haaruitval. Jij hebt daar dus ook geen alternatief voor gevonden? Van mousse krijg ik ook klitten en pluis.
maandag 24 februari 2020 om 19:11
dinsdag 25 februari 2020 om 07:14
Poeh als ik dat instagram account op zoek ben ik ook acuut jaloers. Maar ik ken mezelf: ik wil er al die moeite ook niet voor doen om het uit te zoeken en uit te proberen. En ik zit overdag ook teveel aan mijn haar om het goed te houden.
Ik heb sinds kort de plumping mousse van Nivea, wat een fijn spul is dat! Echt perfect voor mijn haar: het geeft krul en verstevigt zonder dat het te zwaar of te vettig wordt en daardoor weer gaat hangen.
Dat blijft het probleem bij mij: ik krijg die glanzende krullen zonder pluis soms wel gecreëerd, maar dat is een halve dag en met heel veel producten erin. Daarna zakt het uit en is het viezig en slierterig. Gedsie. En ik vertik het om iedere dag te wassen of zeiknat te maken, daar wil ik de tijd niet voor vrij maken.
Ik gebruik nauwelijks nog conditioner. Mijn as I am cowash is op, nog niet vervangen. Ik was het met petal fresh shampoo en daarna het novex black haarmasker. Soms nog kokosboost conditioner, om t op te maken. Van de leave in conditioner die ik had wordt mijn haar te zacht en slap. Dat is echt sinds ik cg producten gebruik, want ik had dat spul al ruim een jaar voor ik cg ging doen en toen was het top tegen de pluis.
Gel gebruik ik ook niet meer. Ik had het idee dat het daardoor pluiziger en droog oogde. Zonder gel was dat minder, maar miste ik versteviging en vandaar de aanschaf van de mousse.
Ik heb nu nog de cantu curl activator staan. Dat kan ik alleen in hele kleine hoeveelheden gebruiken (flinke doperwt, op halflang haar) want anders: vettig, hangen. Ben nu aan het proberen wat het verschil is met en zonder, icm de mousse.
Wat wel gebleven is: de hydrofiel om mijn haar te drogen en een föhn met diffuser. En, enkel cg producten.
En misschien zijn er betere producten of dingen die ik kan doen, maar daar heb ik voorlopig even niet de zin in. Het kost nu weinig tijd en dat is ook fijn.
Ik heb sinds kort de plumping mousse van Nivea, wat een fijn spul is dat! Echt perfect voor mijn haar: het geeft krul en verstevigt zonder dat het te zwaar of te vettig wordt en daardoor weer gaat hangen.
Dat blijft het probleem bij mij: ik krijg die glanzende krullen zonder pluis soms wel gecreëerd, maar dat is een halve dag en met heel veel producten erin. Daarna zakt het uit en is het viezig en slierterig. Gedsie. En ik vertik het om iedere dag te wassen of zeiknat te maken, daar wil ik de tijd niet voor vrij maken.
Ik gebruik nauwelijks nog conditioner. Mijn as I am cowash is op, nog niet vervangen. Ik was het met petal fresh shampoo en daarna het novex black haarmasker. Soms nog kokosboost conditioner, om t op te maken. Van de leave in conditioner die ik had wordt mijn haar te zacht en slap. Dat is echt sinds ik cg producten gebruik, want ik had dat spul al ruim een jaar voor ik cg ging doen en toen was het top tegen de pluis.
Gel gebruik ik ook niet meer. Ik had het idee dat het daardoor pluiziger en droog oogde. Zonder gel was dat minder, maar miste ik versteviging en vandaar de aanschaf van de mousse.
Ik heb nu nog de cantu curl activator staan. Dat kan ik alleen in hele kleine hoeveelheden gebruiken (flinke doperwt, op halflang haar) want anders: vettig, hangen. Ben nu aan het proberen wat het verschil is met en zonder, icm de mousse.
Wat wel gebleven is: de hydrofiel om mijn haar te drogen en een föhn met diffuser. En, enkel cg producten.
En misschien zijn er betere producten of dingen die ik kan doen, maar daar heb ik voorlopig even niet de zin in. Het kost nu weinig tijd en dat is ook fijn.
dinsdag 25 februari 2020 om 07:26
Ik heb vd week mijn haar weer laten knipoen. Geen curly kapper maar wek met een snelle krullen techniek. Geen idee precies hoe het werkt. Maar ze heeft er meer laagjes ingeknipt, wauw! Ineens veel meer krullen en het zakt minder uit. Word ik blij van 
Nu klink ik erg lyrisch en alsof ik een mega bos krullen heb. Dat is niet zo hoor, maar het is wel echt veel mooier dan een half jaar geleden. Bijna geen pluis meer en krullen die de hele dag blijven!
Nu klink ik erg lyrisch en alsof ik een mega bos krullen heb. Dat is niet zo hoor, maar het is wel echt veel mooier dan een half jaar geleden. Bijna geen pluis meer en krullen die de hele dag blijven!
dinsdag 25 februari 2020 om 08:25
Ik koop haarspul bijna allemaal online. Sommige dingen zijn ook wel in de toko te koop maar vaak veel duurder.Hertjehertje schreef: ↑24-02-2020 13:14Sally, zijn die producten online te koop of ook in de winkel?
Ik heb fijn haar, dus het moet niet te zwaar zijn.
Ik zat gisteren op instagram te kijken en ik word jaloers van Ingecurls en co. Ik heb mijn haar nog nooit zo mooi gekregen.
Ben bij de krullenkapper geweest en heb bij haar wel een goede routine geleerd. Ook al zelf geprobeerd en het werkt erg goed.
En weet nu ook beter wat mijn haar nodig heeft. Dacht dat ik hoog poreus haar had maar blijk juist een vrij lage porositeit te hebben.
dinsdag 25 februari 2020 om 11:25
Ik ben nu ongeveer een jaar geleden begonnen. Veel geprobeerd en veel geleerd. Mijn haar is nu echt wel gezonder en is stukken minder droog maar ik kan niet zeggen dat het verschil wereldschokkend is. Ja, als ik de hele rambam doe dan zit mijn haar echt wel heel goed maar ik heb daar meestal gewoon geen zin in en dus zit het 'meh' of gewoon wel 'okay'.
Wat mij goed geholpen heeft denk ik is de deep conditioning. Dat deed ik echt nooit. Ik gebruikte ook producten met siliconen en die laat ik nu ook links liggen. Wel was ik mijn haar nu 1 a 2x per maand met een shampoo die sulfaten bevat. Anders heb ik het idee dat ik niet alle spul er uit krijg.
Spul met kokos werkt in het begin heel goed, en dan opeens is het drama. Heel af en toe gebruiken is okay voor mij maar niet meerdere malen per week.
Verder heb ik er wel een modus in gevonden.
1x per week wassen met Aura Botanica shampoo (en een (paar) keer per maand met sulfaten) gevolgd door een deepco (Aura Botanica of Boucleme).
2x per week cowashen (gebruik nu Aveda ipv Boucleme, bevalt veel beter).
Styling: erwtje Boucleme curl cream en an Aura Botanica wave spray* of Aveda Texture Spray en gel: Boucleme (geel of paars), Aveda Flax Seed* of Aveda Confixor*
Diffusen a la Manes by Mell.
Druppeltje olie tegen de pluis en klaar
*Niet CG want alcohol denat.
Refreshen werkt alleen als ik geen water gebruik. Alleen een beetje curl cream of gel.
Wat mij goed geholpen heeft denk ik is de deep conditioning. Dat deed ik echt nooit. Ik gebruikte ook producten met siliconen en die laat ik nu ook links liggen. Wel was ik mijn haar nu 1 a 2x per maand met een shampoo die sulfaten bevat. Anders heb ik het idee dat ik niet alle spul er uit krijg.
Spul met kokos werkt in het begin heel goed, en dan opeens is het drama. Heel af en toe gebruiken is okay voor mij maar niet meerdere malen per week.
Verder heb ik er wel een modus in gevonden.
1x per week wassen met Aura Botanica shampoo (en een (paar) keer per maand met sulfaten) gevolgd door een deepco (Aura Botanica of Boucleme).
2x per week cowashen (gebruik nu Aveda ipv Boucleme, bevalt veel beter).
Styling: erwtje Boucleme curl cream en an Aura Botanica wave spray* of Aveda Texture Spray en gel: Boucleme (geel of paars), Aveda Flax Seed* of Aveda Confixor*
Diffusen a la Manes by Mell.
Druppeltje olie tegen de pluis en klaar
*Niet CG want alcohol denat.
Refreshen werkt alleen als ik geen water gebruik. Alleen een beetje curl cream of gel.
dinsdag 25 februari 2020 om 16:45
Yous in Almere. Ik woon in een regio met heel weinig krullenkappers. Hier moest ik al 35min voor rijden
donderdag 27 februari 2020 om 14:06
Ik probeer me momenteel te verdiepen in cg, maar wat een termen. Ik hoop snel toegang te krijgen tot de fb pagina.
Wel heb ik al een paar filmpjes gezien die me duidelijk maakte dat ik mijn haar echt beter moet verzorgen. Mijn haar is binnen een half uur droog. Vond ik dat eerder wel makkelijk 's ochtends, ik begrijp nu dat het een teken is dat mijn haar snakt naar vocht of andere voeding?
Hoge porositeit heet het dan toch? Het ziet er ook erg droog uit en ik heb bij het borstelen en wassen erg veel haaruitval.
Ik moet alleen dat elasticiteit verhaal nog uitdokteren. Of zegt bovenstaande daar ook al genoeg over?
Wel heb ik al een paar filmpjes gezien die me duidelijk maakte dat ik mijn haar echt beter moet verzorgen. Mijn haar is binnen een half uur droog. Vond ik dat eerder wel makkelijk 's ochtends, ik begrijp nu dat het een teken is dat mijn haar snakt naar vocht of andere voeding?
Hoge porositeit heet het dan toch? Het ziet er ook erg droog uit en ik heb bij het borstelen en wassen erg veel haaruitval.
Ik moet alleen dat elasticiteit verhaal nog uitdokteren. Of zegt bovenstaande daar ook al genoeg over?
vrijdag 28 februari 2020 om 06:32
Nijntje* schreef: ↑27-02-2020 14:06Ik probeer me momenteel te verdiepen in cg, maar wat een termen. Ik hoop snel toegang te krijgen tot de fb pagina.
Die elasticiteit vond ik ook moeilijk. Ik heb gewoon gekeken naar hoog of laag poreus haar.
En verder is het proberen, proberen, proberen.
vrijdag 28 februari 2020 om 07:56
Dankjewel. Ik ben nu toegelaten tot de Facebook groep en wat een verademing zeg. Meteen duidelijk hoe te beginnen. Dit weekend eerst m'n haar nog even verven en daarna ga ik beginnen.
De dingen als scrunchen, hydrofiel gebruiken, alleen in de douche kwamen en stylen op zeiknat haar pas ik sinds gistermorgen meteen al toe.
De dingen als scrunchen, hydrofiel gebruiken, alleen in de douche kwamen en stylen op zeiknat haar pas ik sinds gistermorgen meteen al toe.
vrijdag 28 februari 2020 om 08:54
In elk geval stoppen met borstelen! Als iets je haar er frizzie laat uitzien... Ik kam mijn haren onder de douche als er een flinke plens cremespoeling in zit. Ik gebruik een kam met grove tanden of mijn vingers. Dit om de klitten en dode haren er uit te halen. Als ik het droog zou borstelen dan heb ik echt een bos hooi.Nijntje* schreef: ↑27-02-2020 14:06Ik probeer me momenteel te verdiepen in cg, maar wat een termen. Ik hoop snel toegang te krijgen tot de fb pagina.
vrijdag 28 februari 2020 om 19:33
Ik doe ook de cg methode! Aantal jaren geleden heel erg mee bezig geweest, toen laten versloffen omdat m’n haar anders reageerde en geen zin en puf had om het bij te houden. Inmiddels weer begonnen, 2 weken geleden en merk meteen weer verschil en krijg complimenten dat m’n krullen zo mooi zitten 
Ik heb as week een afspraak bij een nieuwe kapper. Ik ging naar een curlsys kapper en ga nu iets nieuws proberen!
Ik heb as week een afspraak bij een nieuwe kapper. Ik ging naar een curlsys kapper en ga nu iets nieuws proberen!
zaterdag 29 februari 2020 om 16:31
WelkomNijntje* schreef: ↑28-02-2020 07:56Dankjewel. Ik ben nu toegelaten tot de Facebook groep en wat een verademing zeg. Meteen duidelijk hoe te beginnen. Dit weekend eerst m'n haar nog even verven en daarna ga ik beginnen.
Dat woordje "zeiknat" is overigens een van mijn ergenissen daar.
Wat is er mis met bijv kletsnat, druipend nat, drijfnat?
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
zaterdag 29 februari 2020 om 16:41
Ik heb daar ook voldoende ergernissen, maar spreek ze niet uit. De sfeer is daar doorgaans goed en dat houd ik graag zo....Very__Cherry schreef: ↑29-02-2020 16:31Welkom![]()
Dat woordje "zeiknat" is overigens een van mijn ergenissen daar.
Wat is er mis met bijv kletsnat, druipend nat, drijfnat?
zondag 1 maart 2020 om 23:01
Ik heb veel gelezen en toch nog een vraag. Misschien kunnen jullie me helpen?
Ik snap dat ik ga beginnen met een Final wash met daarna masker.
Maar vanaf dan..
Op wasdag (1 keer in de week, toch?) doe ik het als volgt: Ik start met een milde shampoo, daarna een masker, dan uit de douche en een leave in conditioner erin smeren, en dan daarna meteen de gel aanbrengen. Daarna het aan de lucht laten opdrogen of met de andere technieken die oké zijn. Klopt toch?
Maar wat doe ik op een niet-wasdag?
Ik lees dat mensen het haar droog laten en dan met een plantenspuit met een mengsel van conditioner en water het haar besprayen. En dan? Smeer je er dan daarna nog gel in, of is die plantenspuit het enige wat je gebruikt?
En hoe zit het op dagen dat je wel wil douchen, maar dus niet hoeft te wassen? Want het liefst douche ik elke ochtend om wakker te worden. Gebruik ik dan altijd conditioner onder de douche en alleen gel erna? Of gebruik ik niks, en stap ik uit de douche en doe ik dan leave in erin en de gel? Of zelfs niet eens de leave in?
Ik snap dat ik ga beginnen met een Final wash met daarna masker.
Maar vanaf dan..
Op wasdag (1 keer in de week, toch?) doe ik het als volgt: Ik start met een milde shampoo, daarna een masker, dan uit de douche en een leave in conditioner erin smeren, en dan daarna meteen de gel aanbrengen. Daarna het aan de lucht laten opdrogen of met de andere technieken die oké zijn. Klopt toch?
Maar wat doe ik op een niet-wasdag?
Ik lees dat mensen het haar droog laten en dan met een plantenspuit met een mengsel van conditioner en water het haar besprayen. En dan? Smeer je er dan daarna nog gel in, of is die plantenspuit het enige wat je gebruikt?
En hoe zit het op dagen dat je wel wil douchen, maar dus niet hoeft te wassen? Want het liefst douche ik elke ochtend om wakker te worden. Gebruik ik dan altijd conditioner onder de douche en alleen gel erna? Of gebruik ik niks, en stap ik uit de douche en doe ik dan leave in erin en de gel? Of zelfs niet eens de leave in?