Schoonmoeder
maandag 24 februari 2020 om 13:33
Hallo viva forum,
Ik heb even behoefte aan een beetje feedback.
Situatie is al volgt, ik ben Nederlandse, mijn vriend komt uit het buitenland en samen wonen we in een ander buitenland.
Ik ben inmiddels 8 maanden zwanger van ons eerste kind en dit loopt allemaal zoals het zijn moet. Als het kind geboren wordt, heb ik met mijn ouders afgesproken dat ze gelijk onze kant op mogen komen om hun eerste kleinkind te zien en te leren kennen. Ze komen waarschijnlijk met de auto en kunnen dan bij ons in huis op de slaapbank blijven slapen. Waar wij nu wonen is het gewoonte om na een bevalling een paar dagen in het ziekenhuis te blijven met de baby. We zullen zien hoe het loopt. Verder wat dat betreft geen problemen.
Mijn schoonmoeder heeft aangegeven dat zij graag een paar weken later wil komen, samen met broer en zus van mijn vriend. Ze komen met het vliegtuig en mijn vriend heeft aangegeven dat zijn moeder bij ons op de slaapbank kan slapen en dat zijn broer en zus misschien ergens een hotel of airbnb kunnen zoeken omdat het anders wat veel wordt in ons huis.
Daarop heeft zijn moeder gereageerd dat zij ook wel een hotel zoekt omdat ze denkt dat het te onrustig is voor de baby als zij daar slaapt, en vanwege een akkefietje 2 jaar geleden. Hierbij sliep schoonmoeder ook bij ons en dit is mij toen vrij slecht bevallen. Ze zat de hele dag op de bank wijn te drinken, verwachte dat wij haar rond zouden leiden en zouden vermaken en voeden. Toen ze rode wijn vlekken op de meubels ging maken met haar glas ben ik uit mijn slof geschoten. Laten heb ik hier weer mijn excuses voor aangeboden.
Nu komt het werkelijke probleem, lang verhaal. Mijn vriend heeft gister aan mij aangegeven dat hij verdrietig en teleurgesteld is dat zijn moeder zich nu niet welkom voelt in ons huis. Hij vindt dat ik hier wat aan moet doen, zodat zij zich wel weer prettig en welkom voelt.
Ik zit hier nu sinds gister over na te denken. Eigenlijk vind ik het wel prettig als ze in een hotel zou gaan.
Tevens heb ik mijn excuses aangeboden. Moet ik dit nog een keer doen? En zo ja, hoe dan het beste?
Als laatste wil ik nog even meegeven dat schoonmoeder en ik eigenlijk best goed door een deur kunnen normaal gesproken. We zijn erg anders van karakter en cultuur speelt misschien ook een rol, maar het heeft behalve die ene keer nog nooit gebotst.
Ik zou graag wat feedback willen. Zeker ook omdat het kan zijn dat ik op dit moment wat hormoongestuurd denk.
Ik zou graag tot een oplossing willen komen waar iedereen gelukkig mee is uiteindelijk.
Ik heb even behoefte aan een beetje feedback.
Situatie is al volgt, ik ben Nederlandse, mijn vriend komt uit het buitenland en samen wonen we in een ander buitenland.
Ik ben inmiddels 8 maanden zwanger van ons eerste kind en dit loopt allemaal zoals het zijn moet. Als het kind geboren wordt, heb ik met mijn ouders afgesproken dat ze gelijk onze kant op mogen komen om hun eerste kleinkind te zien en te leren kennen. Ze komen waarschijnlijk met de auto en kunnen dan bij ons in huis op de slaapbank blijven slapen. Waar wij nu wonen is het gewoonte om na een bevalling een paar dagen in het ziekenhuis te blijven met de baby. We zullen zien hoe het loopt. Verder wat dat betreft geen problemen.
Mijn schoonmoeder heeft aangegeven dat zij graag een paar weken later wil komen, samen met broer en zus van mijn vriend. Ze komen met het vliegtuig en mijn vriend heeft aangegeven dat zijn moeder bij ons op de slaapbank kan slapen en dat zijn broer en zus misschien ergens een hotel of airbnb kunnen zoeken omdat het anders wat veel wordt in ons huis.
Daarop heeft zijn moeder gereageerd dat zij ook wel een hotel zoekt omdat ze denkt dat het te onrustig is voor de baby als zij daar slaapt, en vanwege een akkefietje 2 jaar geleden. Hierbij sliep schoonmoeder ook bij ons en dit is mij toen vrij slecht bevallen. Ze zat de hele dag op de bank wijn te drinken, verwachte dat wij haar rond zouden leiden en zouden vermaken en voeden. Toen ze rode wijn vlekken op de meubels ging maken met haar glas ben ik uit mijn slof geschoten. Laten heb ik hier weer mijn excuses voor aangeboden.
Nu komt het werkelijke probleem, lang verhaal. Mijn vriend heeft gister aan mij aangegeven dat hij verdrietig en teleurgesteld is dat zijn moeder zich nu niet welkom voelt in ons huis. Hij vindt dat ik hier wat aan moet doen, zodat zij zich wel weer prettig en welkom voelt.
Ik zit hier nu sinds gister over na te denken. Eigenlijk vind ik het wel prettig als ze in een hotel zou gaan.
Tevens heb ik mijn excuses aangeboden. Moet ik dit nog een keer doen? En zo ja, hoe dan het beste?
Als laatste wil ik nog even meegeven dat schoonmoeder en ik eigenlijk best goed door een deur kunnen normaal gesproken. We zijn erg anders van karakter en cultuur speelt misschien ook een rol, maar het heeft behalve die ene keer nog nooit gebotst.
Ik zou graag wat feedback willen. Zeker ook omdat het kan zijn dat ik op dit moment wat hormoongestuurd denk.
Ik zou graag tot een oplossing willen komen waar iedereen gelukkig mee is uiteindelijk.
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
maandag 24 februari 2020 om 13:56
Je vriend gaat niet ‘helpen’. Het is niet zo dat jij een kind krijgt en hij niet. Doe het gewoon samen.Whatifyoufly schreef: ↑24-02-2020 13:52Omdat ik juist gedacht had dat het fijn zou zijn mijn moeder in de buurt te hebben kort na de bevalling.
Mijn vriend kan uiteraard goed helpen, maar is ook totaal onervaren.
En Nederlandse ouders hebben ook niet dag en nacht kraamhulp. Dat is maar een paar uur per dag. Mijn oudste kwam in een vakantieperiode, waardoor er maar 4 uur per dag kraamhulp beschikbaar was. De andere 20 uur redden we het, onervaren en wel, ook gewoon samen.
Laat je ouders slapen in een bnb, zeker als je het normaal ook al intensief vindt.
maandag 24 februari 2020 om 13:57
Maar ze is toch ook in de buurt als ze in een Airbnb slaapt?Whatifyoufly schreef: ↑24-02-2020 13:52Omdat ik juist gedacht had dat het fijn zou zijn mijn moeder in de buurt te hebben kort na de bevalling.
En je vriend leert het snel genoeg, net als jij. Voor je moeder is het ook alweer tig jaar geleden, en de adviezen zijn flink veranderd.
Vraag wat aanwijzigingen in het ziekenhuis (bv voor badje etc) en laat juist je vriend ook voor zijn eigen kind zorgen.
Dan kan je moeder/vader bv helpen met koken, de was doen en af en toe de baby overnemen zodat jullie een uurtje kunnen bijslapen.
Ik zou jouw ouders ook vragen een air bnb te zoeken. De kans is groot dat je ze ‘s nachts echt niet op de bank wil hebben. Mocht alles toch zwaarder zijn en wil je je moeder in de nacht wel bij je hebben, kan dat dan altijd nog. Ze weg sturen terwijl ze geen andere optie hebben, zal een stuk lastiger zijn.
Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Daar had ik niet over na gedacht.nerdopviva schreef: ↑24-02-2020 13:54Een kraamhulp blijft ook niet slapen, dus dat kan met je moeder ook. En misschien moet je er ook op letten dat je moeder niet alles overneemt waardoor je vriend onervaren blijft. Juist goed als je moeder niet overal bij is zodat jullie zelf ook kunnen ontdekken hoe het gaat met jullie baby.
maandag 24 februari 2020 om 13:58
Gelijke monniken gelijke kappen. Jouw familie dan ook in een hotel. Is je vriend na de bevalling ook een tijdje vrij?Whatifyoufly schreef: ↑24-02-2020 13:41Ik vind het belangrijker dat mijn vriend geen verdriet hier om heeft. Want dat vind ik heel vervelend.
Ze is ook absoluut nog welkom, vraag me inderdaad af of ze niet gelijk heeft dat het misschien erg intensief is zo kort na de bevalling.
Iedereen is anders, maar in ons geval werkte het niet met familie in huis net na de bevalling. Wij wonen ook in buitenland.
Een paar weken / mnd later ging t wel.
Ik snap het idee hierachter wel en het is oneerlijk voor schoonmoeder, maar TO is degene die bevalt van het kind. Met je eigen ouders heb je vaak toch een andere band dan met je schoonouders.
maandag 24 februari 2020 om 13:59
Overdag kunnen ze dan toch een paar uur langskomen?Whatifyoufly schreef: ↑24-02-2020 13:52Omdat ik juist gedacht had dat het fijn zou zijn mijn moeder in de buurt te hebben kort na de bevalling.
Wat heb je er 's nachts aan? En vroeg in de ochtend en laat op de avond heb je alleen maar last van gasten door je slaaptekort.
maandag 24 februari 2020 om 14:01
Zoals TO terecht opmerkt: dat geldt voor de aanstaande vader ook.Suzan_1991 schreef: ↑24-02-2020 13:58Ik snap het idee hierachter wel en het is oneerlijk voor schoonmoeder, maar TO is degene die bevalt van het kind. Met je eigen ouders heb je vaak toch een andere band dan met je schoonouders.
maandag 24 februari 2020 om 14:02
Goed idee om het akkefietje nog eens uit te praten denk ik. Voor mij is dit echt al lang geen punt meer, maar voor haar speelt dit blijkbaar nog wel.Carry_lm schreef: ↑24-02-2020 13:55Ouders thuis op de slaapbank zou ik ook niet willen met een pasgeboren baby. Wat dat betreft schat jouw schoonmoeder dat beter in dan jouw ouders. Ik zou er zeker over denken om ook voor hen een hotel te regelen.
Schoonmoeder is de slaapbank aangeboden, maar dit heeft ze zelf geweigerd. Het is niet zo dat jullie onderscheid maakten daarin, dat heeft ze zelf gedaan met een goede reden. Onderschat echt niet hoe fijn het is om niet te veel mensen over de vloer te hebben in het begin. Wellicht voor de bevalling wel het akkefietje uitpraten en duidelijk maken dat ze een volgende keer echt welkom is op de bank en dat je het waardeert dat ze nu zo rekening houdt met jullie. Overigens vind ik wel dat als schoonmoeder over jouw grenzen gaat bij het logeren dat jouw vriend daar ook oog voor mag hebben.
maandag 24 februari 2020 om 14:08
Voor haar man zijn het zijn eigen ouders.Suzan_1991 schreef: ↑24-02-2020 13:58Ik snap het idee hierachter wel en het is oneerlijk voor schoonmoeder, maar TO is degene die bevalt van het kind. Met je eigen ouders heb je vaak toch een andere band dan met je schoonouders.
maandag 24 februari 2020 om 14:09
Ik snap niet dat die mensen bij jullie op de slaapbank willen.
Ik zou zéker in een hotel gaan zitten.
Slaapbanken slapen meestal bagger, je hebt geen privacy en in dit geval wordt je 's nachts ook nog wakker gehouden door een krijsende baby of iemand die rond gaat stommelen omdat er nachtvoedingen moeten worden gegeven.
Ik zou lekker in een hotel gaan slapen en overdag een paar uur langs komen om met de baby te knuffelen.
Anyway: zet je eigen ouders ook in een hotel.
Slaapbanken slapen meestal bagger, je hebt geen privacy en in dit geval wordt je 's nachts ook nog wakker gehouden door een krijsende baby of iemand die rond gaat stommelen omdat er nachtvoedingen moeten worden gegeven.
Ik zou lekker in een hotel gaan slapen en overdag een paar uur langs komen om met de baby te knuffelen.
maandag 24 februari 2020 om 14:11
Maar misschien maak jij er zelf wel meer van dan het is en is schoonmoeder gewoon het verstandigste in verband met de kraamtijd. En daarom is het uitspreken van het voorval wel goed, denk ik. Dan weten jullie beiden wat er nog wel en niet speelt.Whatifyoufly schreef: ↑24-02-2020 14:02Goed idee om het akkefietje nog eens uit te praten denk ik. Voor mij is dit echt al lang geen punt meer, maar voor haar speelt dit blijkbaar nog wel.
Maar slaapgebrek, huilende baby, onhandig doen met fles- dan wel borstvoeding en dan 's nachts geen uitwijkmogelijkheid naar de woonkamer hebben omdat je daar logees hebt is geen fijne combinatie. En zoals anderen al zeiden, ook met kraamhulp heb je 's nachts niemand paraat staan.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
maandag 24 februari 2020 om 14:12
Helemaal waar. Het verschil is natuurlijk wel dat TO moet herstellen van een bevalling en haar man niet.
(En bovendien heeft TO haar schoonmoeder niet geweigerd, maar geeft die zelf aan elders te overnachten.)
dg2015 wijzigde dit bericht op 24-02-2020 14:12
18.32% gewijzigd
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
maandag 24 februari 2020 om 14:12
Absoluut! En daar ben ik me heel erg bewust van.
Ik wil niemand tegen de schenen schoppen, maar ik ben onzeker over hoe ik het het beste organiseer zonder mezelf en de baby te negeren.
Denk dat de algehele opinie over ouders ook niet op de slaapbank, best een goed idee is. Had er niet zo over na gedacht maar wordt door jullie op goede andere gedachte gebracht. Dank
maandag 24 februari 2020 om 14:13
Whatifyoufly schreef: ↑24-02-2020 14:02Goed idee om het akkefietje nog eens uit te praten denk ik. Voor mij is dit echt al lang geen punt meer, maar voor haar speelt dit blijkbaar nog wel.
Hoeft niet hoor. Ik vind het heel logisch om bij nieuwbakken ouders je op de achtergrond te houden.
maandag 24 februari 2020 om 14:14
Dit is een van de weinig slaapbanken die wel goed slaaptHexx schreef: ↑24-02-2020 14:09Ik snap niet dat die mensen bij jullie op de slaapbank willen.
maandag 24 februari 2020 om 14:16
We komen er alleen achter als ik het nog eens aansnij.nerdopviva schreef: ↑24-02-2020 14:13Hoeft niet hoor. Ik vind het heel logisch om bij nieuwbakken ouders je op de achtergrond te houden.
Ze heeft tevens tegen mijn vriend gezegt dat ze niet bij ons wil slapen vanwegen de rust voor ons én dit akkefietje. Dus ik ga er vanuit dat het toch nog speelt. Ik was het eigenlijk weer vergeten.
maandag 24 februari 2020 om 14:16
Voor jezelf en je baby (en je man vind ik, voor hem is het net zo goed een grote verandering) is rust het fijnst.Whatifyoufly schreef: ↑24-02-2020 14:12Absoluut! En daar ben ik me heel erg bewust van.
Ik wil niemand tegen de schenen schoppen, maar ik ben onzeker over hoe ik het het beste organiseer zonder mezelf en de baby te negeren.
Denk dat de algehele opinie over ouders ook niet op de slaapbank, best een goed idee is. Had er niet zo over na gedacht maar wordt door jullie op goede andere gedachte gebracht. Dank
maandag 24 februari 2020 om 14:19
Even serieus: ik zou iedereen in een hotel zetten.
Toen ik bevallen was duurde het weken voordat de baby door sliep.
Nachtenlang heb ik rondjes gelopen met een krijsende baby.
Ik moet er niet aan denken dat daarbij ook nog logées aanwezig waren waar ik rekening mee moest houden of die zich er mee zouden gaan bemoeien.
Gun jezelf de rust en privacy die je nodig hebt zo net na de bevalling.
Toen ik bevallen was duurde het weken voordat de baby door sliep.
Nachtenlang heb ik rondjes gelopen met een krijsende baby.
Ik moet er niet aan denken dat daarbij ook nog logées aanwezig waren waar ik rekening mee moest houden of die zich er mee zouden gaan bemoeien.
Gun jezelf de rust en privacy die je nodig hebt zo net na de bevalling.
maandag 24 februari 2020 om 14:21
In dat geval zou ik schoonmoeder bellen of skypen en zeggen dat ze van harte welkom is bij je thuis en dat je er naar uitkijkt om ze weer te zien - maar dat je haar tip ter harte neemt, fijn dat ze zo met je mee wil denken, en hebt gevraagd of jouw ouders ook in een B&B gaan.
Opgelost.
Opgelost.
Wat eten we vanavond?
maandag 24 februari 2020 om 14:31
Ga niet met twee maten meten, wat jou ouders voor jou zijn, zijn je vriend ze ouders voor hem. Hij heeft net zoveel rechten. Laat de ouders allebei helpen, ik snap dat jij t liefst je eigen moeder bij je hebt. Maar je vriend word ook voor t eerst papa. Geniet van je kraamtijd en accepteer hulp van beide ouders incl. De logeerpartij. Ze blijven niet eeuwig . Daarna zullen jullie t weer een tijd zonder ze moeten stellen.
maandag 24 februari 2020 om 14:31
Whatifyoufly schreef: ↑24-02-2020 14:02Goed idee om het akkefietje nog eens uit te praten denk ik. Voor mij is dit echt al lang geen punt meer, maar voor haar speelt dit blijkbaar nog wel.
Misschien is het akkefietje en de rol die dat nog speelt, veel minder groot dan jij nu denkt.
Schoonmoeder kan ook gedacht hebben dat als zij toch met broer en zus reist (die ook elders gaan slapen), dat zij dan net zo goed ook in dat hotel/B&B kan gaan slapen in plaats van op de slaapbank. Meer van 'samen uit, samen thuis'.
En heeft zij dat argument van het oude akkefietje er alleen maar terloops bij genoemd, als in: "dan ben ik verder zelf ook vrij om te doen en laten wat ik wil" of leek het echt bedoeld als 'oud verwijt dat nog niet helemaal de wereld uit is' ?
Verder: inderdaad zo snel mogelijk samen als ouders wennen aan de nieuwe gezinssituatie.
Mooi dat je óók overdag nog een beroep kunt doen op dichtbij logerende familieleden, maar het is geen voorwaarde om het te redden?
Eigen ouders ook elders logeren, maakt de situatie tussen de ouders gelijk én eigen ouders kunnen zich ook vrijer voelen om er voor zichzelf wat meer vakantie van te maken met eigen uitstapjes en uit eten e.d.?