Welk computerspel kan wel?

26-02-2020 08:32 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon (7) speelt wel eens een computerspel bij een vriendje. Wij hebben dat niet (ook geen iPad) zijn schermtijd bestaat uit Netflix.

Nu zit ik in dubio, moet ik toch voor een van z’n komende (8,9,10) verjaardag iets van een spelcomputer/toestemming om een spel te spelen geven? Of doe ik er verstandig aan om het te verbieden. Ik mocht vroeger zelf weinig tv kijken en ben nu ook een “junk” geworden.

En welk spel is dan nog wel ok?

Er is nog zo weinig onderzoek hiernaar gedaan. Dus mijn vraag: hoe doen jullie dit?
OhDeer schreef:
26-02-2020 13:41
Als ik zie wat vriendjes in de klas al op youtube, instagram of tiktok plaatsen.... ouders die er helemaal geen weet van hebben of alles maar toelaten :facepalm:

Dit is waarom ik blij ben dat mijn zoon een gamer was en verder geen interesse had in social media.
Zijn wereld draaide om skills, spelinzicht, teambuilding.

Zijn skype groepen (vanaf ongeveer 10 jaar oud) stonden niet op de headset, maar op de boxen dus ik kon meeluisteren.
Gaaf om te horen en ik kon zo nodig ingrijpen, maar is nooit gebeurd.
Fürelise schreef:
26-02-2020 13:57
Dit is waarom ik blij ben dat mijn zoon een gamer was en verder geen interesse had in social media.
Zijn wereld draaide om skills, spelinzicht, teambuilding.

Zijn skype groepen (vanaf ongeveer 10 jaar oud) stonden niet op de headset, maar op de boxen dus ik kon meeluisteren.
Gaaf om te horen en ik kon zo nodig ingrijpen, maar is nooit gebeurd.
Geen interesse in social media maar hij had wel Skype groepen - en dan afgeven op andere ouders die er geen verstand van hebben :)

Je kind krijgt vanzelf ooit de leeftijd dat je niet elke stap die ze zetten meer kunt volgen (nog los van gezinnen met meer kinderen waar het zo’n kakafonie wordt als alle gesprekken over boxen gaan). En dan heb je gewoon geen zicht meer op wat ze allemaal doen. Dan maken ook ineens die kinderen die wel door hun ouders begeleid werden tóch fouten.
Eze schreef:
26-02-2020 14:15
Geen interesse in social media maar hij had wel Skype groepen - en dan afgeven op andere ouders die er geen verstand van hebben :)

Je kind krijgt vanzelf ooit de leeftijd dat je niet elke stap die ze zetten meer kunt volgen (nog los van gezinnen met meer kinderen waar het zo’n kakafonie wordt als alle gesprekken over boxen gaan). En dan heb je gewoon geen zicht meer op wat ze allemaal doen. Dan maken ook ineens die kinderen die wel door hun ouders begeleid werden tóch fouten.

Afgeven op andere ouders?
Waar, wie, hoe?
Eze schreef:
26-02-2020 14:15

Oh .. ik begrijp het nu: omdat ik mijn voorganger quote ga je ervan uit dat ik afgeef op andere ouders.

Ik bedoelde het andersom.
Ik ben juist blij dat social media bij ons geen onderwerp was, dat lijkt me veel ingewikkelder.

Het onderwerp gamen is bij ons heel positief uitgepakt (mijn zoon is inmiddels volwassen) en dat wilde ik delen, omdat TO vragen over gamen stelde.

Sowieso vind ik dat ouders / mensen elkaar niet naar beneden moeten halen, nergens voor nodig. ;)
Skype is social media. ;)
¡Apagando las luces!
Fürelise schreef:
26-02-2020 15:26
Oh .. ik begrijp het nu: omdat ik mijn voorganger quote ga je ervan uit dat ik afgeef op andere ouders.

Ik bedoelde het andersom.
Ik ben juist blij dat social media bij ons geen onderwerp was, dat lijkt me veel ingewikkelder.

Het onderwerp gamen is bij ons heel positief uitgepakt (mijn zoon is inmiddels volwassen) en dat wilde ik delen, omdat TO vragen over gamen stelde.

Sowieso vind ik dat ouders / mensen elkaar niet naar beneden moeten halen, nergens voor nodig. ;)
Klopt, onterecht kennelijk.

Maar Skype valt wel gewoon onder social media, en ook game-gerelateerde chats kunnen zo hun issues hebben. Bij jongere kinderen is deelnemers eruit gooien iets dat regelmatig terugkomt, maar ook als de deelnemers het niet eens zijn over hoe het verder moet, kan dat ingewikkeld blijken. Ook heus leerzaam hoor, maar echt niet per se simpeler dan Instagram.
Eze schreef:
26-02-2020 16:41
Klopt, onterecht kennelijk.

Maar Skype valt wel gewoon onder social media, en ook game-gerelateerde chats kunnen zo hun issues hebben. Bij jongere kinderen is deelnemers eruit gooien iets dat regelmatig terugkomt, maar ook als de deelnemers het niet eens zijn over hoe het verder moet, kan dat ingewikkeld blijken. Ook heus leerzaam hoor, maar echt niet per se simpeler dan Instagram.

Fijn dat je aanvullende informatie geeft!
Zo hebben wij het niet ervaren, maar het zal ongetwijfeld voorkomen.
Fürelise schreef:
26-02-2020 16:53
Fijn dat je aanvullende informatie geeft!
Zo hebben wij het niet ervaren, maar het zal ongetwijfeld voorkomen.
Zag laatst een mooi verhaal over een jongen die door ziekte nooit naar school kon en voor zover zijn ouders wisten geen vrienden had. Ze dachten dat hij heel eenzaam was.
Toen hij jong overleed door betreffende ziekte stond er ineens een grote groep jongeren op de begrafenis. Blijkbaar had hij in de gaming wereld een vaste groep vrienden waar hij veel meer mee deelde dan alleen maar het spel.
Verhaal werd gedeeld door moeder, geloof ik.
Gevonden.
Kippenvel en natte ogen.

https://fhm.nl/het-waargebeurd-verhaal- ... te-bereik/

Hier wordt er nu af en toe heen en weer gereden met de eerste auto's na het halen van het rijbewijs. Tot nu toe alleen Nederland en Duitsland. Samen stappen en soms een logeerpartij.

Het Zweedse meisje met de mooie elfenstem (online crush van zoon, ook ingewikkeld & leerzaam) heb ik nog nooit gezien helaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven