Gezondheid alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 3)

29-02-2020 15:27 3008 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 2000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (publieksinformatienummer)

Als je vermoedt dat je besmet bent bel dan je huisarts, ziekenhuis of de GGD.
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 03-03-2020 12:32
4.64% gewijzigd
Susan schreef:
01-03-2020 17:32
Ik kan me voorstellen dat je dat zegt, het probleem is alleen dat je moeders thuiszorg op dit moment niet de verplichting heeft om jou te vertellen waar ze geweest is.
Dat klopt en daar maak ik me dus ook best zorgen over.
Zorgmedewerkers springen mij veel te laks om met hygiene (geven gewoon handen, hoesten in hun hand ipv elleboog etc) Dus ik kan alleen maar hopen dat ze zelf geen nauwe contacten hebben met carnavalvierders of wintersporters.
Grobbekuiken_ schreef:
01-03-2020 17:24
Dat lijkt me wel ja. Bij normale griep krijg je toch ook doorbetaald mits je niet een 0-uren contract hebt?
En ja, ik zou wel doorgeven dat het om Corona gaat, ook om je collega's te waarschuwen.
Waarom zou dat niet zo zijn?

Ik heb een 0 urencontract (is 2 weken van te voren bekend) en vanaf nu sla ik het rooster op want mijn WG zie ik er voor aan dat er aan mijn rooster gemorreld wordt en ik, mocht het zo ver komen, uitgeroosterd ben.
Alle reacties Link kopieren
Summerstyles schreef:
01-03-2020 16:34
Als je met OV reist, winkelt etc zit je echt niet altijd met schone handen aan je mobiel hoor.
Simpele oplossing: niet in winkels of OV aan je mobiel komen.
Nu er een virus heerst wat veel aandacht krijgt denkt men veel meer na over de ouderen en zwakkeren die het eventueel op kunnen lopen. Maar de realiteit in de zorg is (Ik werk 13 jaar in de zorg op verschillende plekken) dat je ook met een snotneus/hoesten/niezen gewoon geacht wordt om te komen werken. Neem maar een paracetamol is dan het advies. Er wordt veel gehamerd op ziekteverzuim. Terwijl dat soort dingen ook besmettelijk zijn en ook zwakkeren kan treffen. Misschien is dat ook niet helemaal juist dan ? Maar zo gebeurt het wel. Zou wat zijn als iedere verpleegkundige die kucht thuis moest blijven.

Ik zie in Tilburg op dit moment geen probleem. Ik werk er ook en het gros van de collega's heeft er Carnaval gevierd. Die dan nu ook allemaal maar thuis laten blijven ?
Cathy2020 schreef:
01-03-2020 17:36
Ik heb een 0 urencontract (is 2 weken van te voren bekend) en vanaf nu sla ik het rooster op want mijn WG zie ik er voor aan dat er aan mijn rooster gemorreld wordt en ik, mocht het zo ver komen, uitgeroosterd ben.
Kut zeg, maar wel een voorbeeld van wat ze kunnen doen met een 0-uren contract (denk ik). Slim dat je er iets van vastlegt. Wellicht kun je er wat mee mocht je het erop aan komen.
Jij hebt er nu niks aan, maar voor mensen met een andersoortig contract zullen vast gewoon uitbetaald worden. Zou ook niet weten waarom niet.
There is always something happening, and it's usually right now
De Telegraaf citeert de adviezen van het RIVM en vult aan met deze opmerkingen van de minister uit de persconferentie:

„Op basis van de laatste ontwikkelingen hebben we besloten de publieksinformatie verder aan te passen. Mensen die kuchten, koorts hebben en in de omgeving wonen waar het virus is geconstateerd raden we aan naar de huisarts te gaan”, zegt Bruins. „Dan kan die beslissen of er getest moet worden door de GGD.”

„De oproep om thuis te blijven voor mensen die terugkeren uit het buitenland waar het coronavirus al heerst, geldt voor mensen die beginnen te kuchen. Ook als er geen sprake is van koorts raden we aan niet naar het werk te gaan in afwachting of de klacht heviger wordt. Is dat het geval, dan moet de dokter bezocht worden”, meldt Bruins.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1289436 ... oronavirus
mdh wijzigde dit bericht op 01-03-2020 17:43
5.59% gewijzigd
De toekomst is niet meer wat het was
mick87 schreef:
01-03-2020 17:40
Nu er een virus heerst wat veel aandacht krijgt denkt men veel meer na over de ouderen en zwakkeren die het eventueel op kunnen lopen. Maar de realiteit in de zorg is (Ik werk 13 jaar in de zorg op verschillende plekken) dat je ook met een snotneus/hoesten/niezen gewoon geacht wordt om te komen werken. Neem maar een paracetamol is dan het advies. Er wordt veel gehamerd op ziekteverzuim. Terwijl dat soort dingen ook besmettelijk zijn en ook zwakkeren kan treffen. Misschien is dat ook niet helemaal juist dan ? Maar zo gebeurt het wel. Zou wat zijn als iedere verpleegkundige die kucht thuis moest blijven.

Ik zie in Tilburg op dit moment geen probleem. Ik werk er ook en het gros van de collega's heeft er Carnaval gevierd. Die dan nu ook allemaal maar thuis laten blijven ?
Maar van verpleegkundigen verwacht ik dat ze al aangeleerd hebben om te hoesten in hun elleboog ipv in hun hand. Maar ik heb geconstateerd dat dat dus niet het geval is. Lijkt me ook in geval standaard verkoudheden een betere manier om te voorkomen dat je je net volgehoeste hand niet afveegt aan de patient.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 01-03-2020 17:43
0.22% gewijzigd
redbulletje schreef:
01-03-2020 17:34
Zorgmedewerkers springen mij veel te laks om met hygiene (geven gewoon handen, hoesten in hun hand ipv elleboog etc) Dus ik kan alleen maar hopen dat ze zelf geen nauwe contacten hebben met carnavalvierders of wintersporters.
Ben jij erbij als ze komen? Je kunt er in elk geval op toezien dat ze bij binnenkomst meteen hun handen wassen voor ze iets anders in huis aanraken. Misschien ook zorgen dat er een flinke voorraad tissues in huis is en een prullenbak in het zicht om ze weg te gooien, dat soort dingen. En verzoeken om in hun elleboog te hoesten. Desnoods print je de richtlijnen van het RIVM in het groot uit en hang je dat papier naast de kapstok. Je mag best er bovenop zitten nu, vind ik, zonder bang te zijn die mensen voor het hoofd te stoten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
mick87 schreef:

zodra daar meer dan 1000 besmettingen blijken te zijn, dan zal een gebied in quarantaine gezet worden, voorals nog is daar geen spraken van, misschien over een weekje. Bij ons hameren ze ook op het ziekte verzuim, iedereen gaat gewoonziek naar werk.
Susan schreef:
01-03-2020 17:43
Ben jij erbij als ze komen? Je kunt er in elk geval op toezien dat ze bij binnenkomst meteen hun handen wassen voor ze iets anders in huis aanraken. Misschien ook zorgen dat er een flinke voorraad tissues in huis is en een prullenbak in het zicht om ze weg te gooien, dat soort dingen. En verzoeken om in hun elleboog te hoesten. Desnoods print je de richtlijnen van het RIVM in het groot uit en hang je dat papier naast de kapstok. Je mag best er bovenop zitten nu, vind ik, zonder bang te zijn die mensen voor het hoofd te stoten.
Je hebt gelijk, al zal m'n moeder waarschijnlijk vinden dat ik me aanstel ;-D
mick87 schreef:
Dat is in het algemeen toch zo? Moet je kijken hoe de reacties zijn als iemand hier vertelt zich ziek gemeld te hebben, alleen het feit dat diegene op internet kan is in sommige ogen al een bewijs dat diegene gewoon had kunnen gaan werken. Maar ik neem aan dat die visie nu, met het coronavirus, wel iets anders is en het normaal en zelfs wenselijk wordt gevonden om sneller thuis te blijven.
redbulletje schreef:
01-03-2020 17:30
Als jij mijn moeders thuiszorg was dan zou je inderdaad weg mogen blijven als je in 'n bioscoop gaat zitten in TIlburg.
En als je moeder in Tilburg zou wonen? Dan maar niet verzorgen de komende weken?
redbulletje schreef:
01-03-2020 17:45
Je hebt gelijk, al zal m'n moeder waarschijnlijk vinden dat ik me aanstel ;-D
Gewoon doen.
redbulletje schreef:
01-03-2020 17:34
Heb je dit ergens zien gebeuren ? Waar ik werk is er zeker de afgelopen twee jaar steeds meer aandacht voor hygiëne. En protocollen zijn algemeen bekend bij iederen ik hoest vrijwel nooit in mijn handen. Zou raar zijn ook.
mick87 schreef:

Als de Thuiszorg verkouden is komen ze niet bij mijn moeder, dan sturen ze iemand anders.
Susan schreef:
01-03-2020 17:45
Dat is in het algemeen toch zo? Moet je kijken hoe de reacties zijn als iemand hier vertelt zich ziek gemeld te hebben, alleen het feit dat diegene op internet kan is in sommige ogen al een bewijs dat diegene gewoon had kunnen gaan werken. Maar ik neem aan dat die visie nu, met het coronavirus, wel iets anders is en het normaal en zelfs wenselijk wordt gevonden om sneller thuis te blijven.
nu krijg je het omgekeerde, je had nu vorige week al thuis moeten blijven etc
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
mdh schreef:
01-03-2020 17:42
De Telegraaf citeert de adviezen van het RIVM en vult aan met deze opmerkingen van de minister uit de persconferentie:

„Op basis van de laatste ontwikkelingen hebben we besloten de publieksinformatie verder aan te passen. Mensen die kuchten, koorts hebben en in de omgeving wonen waar het virus is geconstateerd raden we aan naar de huisarts te gaan”, zegt Bruins. „Dan kan die beslissen of er getest moet worden door de GGD.”

„De oproep om thuis te blijven voor mensen die terugkeren uit het buitenland waar het coronavirus al heerst, geldt voor mensen die beginnen te kuchen. Ook als er geen sprake is van koorts raden we aan niet naar het werk te gaan in afwachting of de klacht heviger wordt. Is dat het geval, dan moet de dokter bezocht worden”, meldt Bruins.

Heeft hij dat echt gezegd? Naar de huisarts gaan?
Een week geleden zei Bruins dat inderdaad nog maar de afgelopen dagen heeft hij dat verbeterd tot 'bel de huisarts'.
Handig, met verschijnselen in de wachtkamer van de huisarts gaan zitten.
nounou
mick87 schreef:
01-03-2020 17:46
Heb je dit ergens zien gebeuren ? Waar ik werk is er zeker de afgelopen twee jaar steeds meer aandacht voor hygiëne. En protocollen zijn algemeen bekend bij iederen ik hoest vrijwel nooit in mijn handen. Zou raar zijn ook.
Ja, gisteren heb ik dat zien gebeuren, maar was eigenlijk te verbluft om er gelijk wat van te zeggen.
Ik heb wel een mail naar thuiszorg gestuurd en ga er vanuit dat ze die morgen lezen en hopelijk beantwoorden.
redbulletje schreef:
01-03-2020 17:43
Maar van verpleegkundigen verwacht ik dat ze al aangeleerd hebben om te hoesten in hun elleboog ipv in hun hand. Maar ik heb geconstateerd dat dat dus niet het geval is. Lijkt me ook in geval standaard verkoudheden een betere manier om te voorkomen dat je je net volgehoeste hand niet afveegt aan de patient.
Dat is wel heel slecht. Dat zou ik zeker even melden bij iemand van hogerhand.
impala schreef:
01-03-2020 15:52
Dat heb ik niet zo gehoord. Maar slecht verstaanbaar.
Zeg dan niks!
miekemv schreef:
01-03-2020 17:46
Als de Thuiszorg verkouden is komen ze niet bij mijn moeder, dan sturen ze iemand anders.
Dat is wel zo netjes. Maar geloof me: dat gaat niet overal zo.
mdh schreef:
01-03-2020 17:42

Het RIVM zegt toch echt met klem dat je telefonisch contact met de huisarts moet opnemen, komt hij weer :facepalm:
Honey, you should see me in a crown
rosanna08 schreef:
01-03-2020 17:47
nu krijg je het omgekeerde, je had nu vorige week al thuis moeten blijven etc
Dat denk ik ook inderdaad.
redbulletje schreef:
01-03-2020 17:48
Ja, gisteren heb ik dat zien gebeuren, maar was eigenlijk te verbluft om er gelijk wat van te zeggen.
Ik heb wel een mail naar thuiszorg gestuurd en ga er vanuit dat ze die morgen lezen en hopelijk beantwoorden.
En terecht. Dat kan echt niet.
Bij mij zit het er helemaal ingebakken. Ik hoest en proest altijd in mijn elleboog. Mijn vriend lacht me altijd uit als ie me dat thuis ziet doen. Ik zag net nog iemand bij de Jumbo hoesten in zijn hand. Gadverdamme. Zo verspreid je dus virussen.
Eurus schreef:
01-03-2020 17:50
Het RIVM zegt toch echt met klem dat je telefonisch contact met de huisarts moet opnemen, komt hij weer :facepalm:

Het lijkt wel alsof de minister loopt te slaapwandelen. Incompetent.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven