zoon misschien Asperger?!

17-04-2009 20:50 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is 7 jaar en zit in groep 4. Het is een jonge leerling, hij is van oktober. Hij kan groep 4 qua niveau van werken prima aan. Dat is dus het probleem niet. Hij ondervindt alleen problemen op het sociaal-emotionele vlak. Ook had/heeft hij motivatieproblemen.

Dit kwam eigenlijk een jaar geleden naar voren. Aan het begin van dit schooljaar hebben we een gesprek gehad met z'n juf en de interne begeleidster hierover. De school wilde graag meer informatie over hem, en wij ook, en we hebben afgesproken dat hij getest ging worden.

Dit is ondertussen gebeurd, maar nogal oppervlakkig. Het testbureau denkt niet dat hij Asperger heeft, de ib-er nog steeds van wel. Mijn man het het testrapport laten lezen aan iemand die er ook verstand van heeft en die ziet ook veel kenmerken die wijzen op Asperger.

Nu maakt het mij eigenlijk niet zoveel uit of hij het labeltje opgeplakt krijgt. Hij heeft duidelijk problemen en dat begint hij nu zelf ook te merken. Hij kan niet zelf spelen. Hij weet niet hoe dat moet. Ook heeft hij dus veel moeite met samenspelen. Hij wil eigenlijk altijd de regie houden. Hij zegt zelf dat hij niet weet hoe je vrienden moet maken en hij heeft ons huilend verteld dat hij zich buitengesloten voelt op school. Even voor de duidelijkheid, hij wordt niet gepest. Maar als hij kinderen vraagt of ze met hem willen spelen dat is dat meestal niet zo. Verder heeft hij last van faalangst.

Zijn iq is ook getest. Er zit een verschil van 16 tussen het verbale (126) en het performale (110) iq. Dit schijnt veel te zijn. Hij heeft veel moeite om zijn denken om te zetten in handelen. Als we hem eenvoudige opdrachtjes geven, zoals het op tafel zetten van een paar bekers, dan gaat dat helemaal mis omdat de drie bekers die normaal op tafel staan niet in de kast staan. Hij kan dan niet bedenken dat je uit andere bekers ook prima water kunt drinken bij het eten.

We hebben nu gisteren een gesprek gehad met school over het testresultaat. Ik heb aangegeven dat ik graag wil dat er nu concreet iets gaat gebeuren. Dat hij hulp gaat krijgen. Hier komt eigenlijk niet veel uit. De ib-er wil graag een second-opinion(sorry, ik weet niet of je dit zo schrijft) en geeft verder aan dat hij eigenlijk nog te jong is om aan bv. een sova-training mee te doen.

Sorry voor dit lange verhaal maar mijn vraag aan jullie is dus eigenlijk: weten jullie wat voor hulp er is voor mijn zoon als je kijkt naar zijn leeftijd en waar ik die hulp kan vinden.

Ik heb dit trouwens ook aan het testbureau gevraagd en die kwamen ook niet verder dan sova-training en dat ik dan maar even moest googelen. Ik zou het bv. zou fijn vinden als hij leert hoe hij zichzelf kan vermaken. Dat hij gaat spelen. Alleen, maar ook met andere kinderen

Ik weet dat er speltherapie bestaat maar ik heb ook begrepen dat het spelen van het kind gevolgd wordt maar dat hij daar niet leert spelen.
hoi,

Ik lees net je verhaal een je kan naar stichting mee voor een indicatie. Er zal dan opnieuw naar jou zoon en zijn situatie gekeken worden. Maar nu kunnen zij je doorverwijzen met verdere hulp. Je kan zelfs door deze situatie thuishulp in verschillende vormen krijgen voor je zoon. Leeftijd maakt niet uit...

Succes er mee!
Als je denkt dat er meer onderzoek nodig is, kun je altijd verder laten testen bij een GGZ of kinderpsychiatrische instelling. Het intelligentieprofiel is inderdaad dyharmonisch, wat bij veel kinderen (niet bij allemaal) problemen oplevert. Eventueel kan neuropsychologisch onderzoek gedaan worden om de cognitieve sterktes en zwakte beter in kaart te brengen zodat hier ook beter rekening mee gehouden kan worden.

Als je zoon idd Asperger zou blijken te hebben, moet je er niet op rekenen dat hij leert met andere kinderen te spelen. Op sociaal-emotioneel gebied kan wel wat geleerd worden, met name door af te kijken hoe anderen het doen, maar dit zal nooit natuurlijk worden voor en kind met een autisme spectrum stoornis. Dit accepteren is voor het hele gezin vaak moeilijk en daarom kunnen naast begeleiding van het kind ook ouderbegeleiding en brussencursussen gegeven worden. Hier www.balansdigitaal.nl kan je wellicht ook wat aan hebben.

Maar het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat hij sociaa-emtioneel gewoon acherloopt en idd geen autisme spectrum stoornis heeft!
MEE is er voor mensen met een handicap of chronische ziekte. Dit is nog helemaal niet vastgesteld. Mocht hij idd een autisme spectrum stoornis hebben dan zouden ze wel begeleiding kunnen bieden.
Volgens mij richt MEE zich m.n. op ouders en/ of kinderen met een verstandelijke neperking. Het iq van deze jongen valt daar bepaald niet binnen!

Je zou via de huisarts een verwijzing kunnen vragen voor verder onderzoek naar evt. asperger. School kan ook contact zoeken met de schoolarts voor zo'n verwijzing, of met cluster 4 in jouw regio, voor een observatie en verdere begeleiding.

Succes!
quote:digijuf schreef op 17 april 2009 @ 21:47:

Volgens mij richt MEE zich m.n. op ouders en/ of kinderen met een verstandelijke neperking. Het iq van deze jongen valt daar bepaald niet binnen!

MEE richt zich op iedereen met een 'beperking'. Voor zover ik weet helpen zij vooral met het zoeken van de juiste wegen in hulpverleningsland.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Coos, schrikken he, als je zo'n bericht krijgt over je lieve ventje. Onze zoon heeft PDD-NOS en de psychologe die alle tests afnam en ons de diagnose meedeelde, heeft zoon en ons begeleid. Met zoon volgde ze de methode "Ik ben bijzonder", om op kinderlijk niveau duidelijk te maken wat hij heeft. En ons begeleidde ze in de opvoeding en in het verwerken (want het is echt een schrik als je zoiets hoort, ook al vallen dingen op hun plaats). Zoon heeft nu ook een rugzakje (extra begeleiding op school dus) en het gaat erg goed met hem.

Succes en sterkte!
Centrum voor Autisme kan misschien ook helpen? Zeker na verwijzing via school(arts) of huisarts denk ik.

Uit mijn hoofd zeg ik ook dat MEE vnl werkt met mensen met een IQ onder de 70, maar dit kan veranderd zijn als Solomio dit zo stellig beweert. Ik werk zelf alleen met leerlingen met een verst. beperking (en daarbij aanverwante stoornissen) dus wij zitten sowieso goed bij MEE.

Onze leerlingen zijn vaak te zwak voor een cursus bij Centrum Autisme (hier in de regio in Leiden/Oegstgeest) , maar de cursus ik ben bijzonder ken ik ook en wij hebben hier ook goede ervaringen mee (voornamelijk met de `makkelijke` variant in de vorm van een ik-boek).

Heel veel sterkte en succes en wat knap dat jullie zoon zo goed kan aangeven waar hij tegenaan loopt.
Ja, het is aan de ene kant inderdaad schrikken. Maar bij ons is het dus nog niet zeker. Ik ben er wat over gaan lezen en ik herken inderdaad vooral op het sociale/emotionele vlak veel dingen. Een aantal andere kenmerken herken ik ook niet.

Wat dat betreft ben ik wel blij met de iq test. Ik begrijp nu dingen wel beter. Hij is dus best wel slim. Dit wisten we ook al wel. Ik begreep dan ook niet dat hij bepaalde dingen niet deed/kon. Hij zegt dan wel eens dat hij het koud heeft. In het begin zei ik dan wel dat hij dan een vest aan moest doen. Later dacht ik, dat snap je toch zelf wel, en had ik het idee dat het een vorm van aandacht vragen was (hij heeft nog twee jongere broertjes). Ik dacht dan, je bent toch niet achterlijk, dat kun je zelf toch wel bedenken. Nou, waarschijnlijk niet dus.

Maar daar moet dus ook een stuk acceptatie komen van mij en mijn man. En daar heb ik het op dit moment wel moeilijk mee. Zeker omdat hij de oudste is verwacht je bepaalde dingen van hem. Ik had het idee dat hij minder directe zorg nodig zou hebben naarmate hij ouder werd. Dat je voor hem bepaalde dingen niet meer hoeft te doen die je voor de kleinere jongens nog wel moet doen. Dat is dus waarschijnlijk niet zo.

Ik zal gaan kijken of ik meer informatie kan krijgen over mee. Ik wil zo graag dat er wat gaat gebeuren.

Toen hij zo verdrietig was en vertelde dat hij buitengesloten werd heb ik gezegd dat je wel kunt leren hoe je dat doet, samen spelen, vrienden maken. En hoe je moet omgaan met faalangst (hij noemt het paniek in zijn buik). Zijn letterlijke woorden waren toen "dat moeten we dan maar doen mama want dat heb ik wel nodig".
Heel veel sterkte en succes en wat knap dat jullie zoon zo goed kan aangeven waar hij tegenaan loopt.[/quote]

Dat is denk ik inderdaad wel knap van hem. Maar dat heeft ook wel een verdrietige kant. Want hij realiseert zich dus wel dingen.

Zijn jongere broer van 4 is een heel ander kind en sociaal/emotioneel sterk. Ze zitten dan samen op de achterbank in de auto en zijn broertje vertelt dan dat hij een nieuwe vriend heeft. Mijn oudste vraag dan hoe hij dat doet, een nieuwe vriend maken. Hij zegt dan, ik weet helemaal niet hoe je dat doet, een nieuwe vriend maken. Dat kan ik niet.

Dat maakt mij dan wel erg verdrietig.
Ik snap dat je daar verdrietig van wordt.. lijkt me ook hartbrekend als je je zoontje dat hoort zeggen. Weet helaas niet wat je kan doen, maar wil je wel sterkte wensen!!

Liefs, Liefje
Ik ben zelf een paar jaar geleden getest i.v.m. verdenking asperger, bleek bij mij niet het geval te zijn. Mijn zoontje van 7 (groep 3) heeft geen (grote) problemen op het sociale vlak maar loopt niet "in de pas" op school met zijn ontwikkeling (let bijvoorbeeld zelden op in de klas, altijd geintjes aan 't uithalen maar komt wel met een zeer goed rapport naar huis) en wordt momenteel getest op o.a. intelligentie, adhd en autisme.

Sites waar ik veel informatie heb gevonden (en ook veel herkenning) zijn o.a. www.sarr.nl (autismecentrum waar ik getest ben) en www.hiq.nl (beetje door de commerciele praat heenkijken, ze doen zelf veel therapie waar ze je graag voor willen "binnenhalen" maar verschaffen ook heel veel informatie op hun site). Beide sites hebben ook links naar andere sites waar ik veel aan heb gehad.

Mijn zoontje wordt getest bij/door een orthopedagoge die ook kinderpsychologe is (of andersom), veel vliegen in één klap. Ze is ons aangeraden door school, en de huisarts heeft een verwijzing uitgeschreven. Een second opinion lijkt me in jullie geval geen kwaad te kunnen, zeker niet omdat jullie zelf ook met zoveel vragen zitten.

Probeer die vragen beantwoord te krijgen, ik denk dat dat gewoon heel erg belangrijk is. Omdat wij zelf in een soortgelijk traject zitten nog kan ik niet zoveel zinnigs zeggen over het vervolg, maar zolang wij geen antwoorden op (de meeste van) onze vragen hebben blijven wij doorzoeken denk ik. Want zodra je zelf die antwoorden hebt, kun je er al veel makkelijker met je kind over praten en hem veel beter steunen, even los van wat er verder nog staat te gebeuren.

Ik kan me voorstellen dat het je hart breekt als je je zoontje die dingen hoort zeggen... Maar jullie doen wat jullie kunnen, jullie ondernemen actie om hem te helpen, om helder te krijgen wat jullie kunnen doen om hem te helpen, om voor hem de juiste hulptroepen ingeschakeld te krijgen!!! Ik wens jullie veel sterkte!!!
Iets anders
Zoals eerder gezegd, MEE is er voor iedereen met een handicap of een chronische ziekte. Dat kan een verandelijke of lichamelijke handicap zijn, chronische ziektes of stoornissen zoals autisme. Maar om aangemeld te kunnen worden moet dit wel al eerst vastgesteld zijn, dat kan niet alleen op basis van achterlopen in de sociaal-emotionele ontwikkeling.

@Mirjam en Mardjen

De "cursus" die jullie bedoelen is waarschijnlijk Ik ben speciaal (i.p.v. bijzonder), dit is een veel gebruikte psycho-educatie methode voor kinderen en jongeren met een ASS. Een vergelijkbare psycho-educatie methode is er ook speciaal gericht op jongeren met een verstandelijke beperking (IQ<75): Ik ben uniek.
Epsy, jij ook bedankt voor je bijdragen. Het komt over of je er veel verstand van hebt.

Hij is nu getest door een kinderpsychiatirsche instelling. Zij denken dus niet dat hij Asperger heeft. Maar ik vraag me af hoe je dat kunt weten na een gesprek van een uur met ons en een klein half uur met mijn zoon.

De school heeft aangegeven dat hij regelmatig sociaal wenselijk gedrag laat zien. Verder is hij verbaal heel sterk. Hij weet ook hoe om te gaan met omgangsvormen. Op het eerste gezicht is er dus niets mis met hem.

Ik heb dan ook een dubbel gevoel bij de second opinion. We hebben voor de eerste test ruim 7 maanden op de wachtlijst gestaan. Ik ben bang dat dit nu ook weer het geval zal zijn. Dan gebeurd er dus weer een hele poos niets.

Maar als hij het label Asperger krijgt gaan er veel meer deuren open. De ib-er verwacht de komende jaren op school steeds meer problemen naarmate hij in hogere groepen komt. Dan is het natuurlijk prettig als hij al getest is. Maar, als er weer niets uit komt hebben we eigenlijk een jaar verloren.
Coos, ik zou hem zeker wel laten testen. Een psychologisch onderzoek duurt inderdaad wel een stuk langer dan julie gesprek bij die instelling. Wat een lange wachtlijst! En in de tussentijd; schaf het boek "geef me de vijf" aan, dit geeft jullie (en de leerkracht) veel houvast hoe je het beste met hem om kunt gaan. (in het kort; uitleggen Wat er gaat gebeuren, Wie het gaat doen, Hoe het moet gebeuren, Wanneer het moet gebeuren en Waar het moet gebeuren, het Waarom hoeft dan weer niet bij "deze" kinderen.) En verder heb ik nog veel pictogrammen op mijn pc, maar ik denk niet dat hij die nodig heeft, wel?
Een gesprek van een uur met jullie en een gesprek van een half uur met jullie zoon? En dan zeker weten dat het geen Asperger is? Sorry, maar dat kan ik geen "testen" noemen...

Ik wil voorop stellen dat ik ook "slechts" een leek ben, geen studie of opleiding in de (kinder-)psychiatrische richting heb genoten of wat dan ook. Maar heb wel ervaring met dit soort testen.

Toen ik getest werd op Asperger:

- intakegesprek van anderhalf uur;

- stuk of 20 A4-tjes met vragen thuis ingevuld;

- verschillende (!) IQ-testen moeten doen;

- gesprek met psych van twee uur;

- verschillende gesprekken met andere therapeuten, bij elkaar ook uurtje of 4;

- mijn ouders (ik was toen 30 jaar!) zijn ook op gesprek geweest daar, anderhalf uur geloof ik;

- mijn partner heeft er ook een gesprek van ruim een uur gehad.

En dat alles was had geen therapeutische inslag, dat was allemaal uitsluitend om vast te stellen of ik Asperger had, puur en alleen testen dus!

Mijn zoontje wordt momenteel getest voor e.e.a.:

- intake gesprek met mij en mijn man van anderhalf uur;

- zoon is daar drie keer ruim een uur geweest voor gesprekjes en testjes;

- 4 verschillende vragenlijsten die mijn man en ik in moesten vullen, en nog 2 voor de leerkracht;

- komende week nog een gesprek met mij en mijn man;

- mogelijk nog observatie op school door orthopedagoog;

- dan pas wordt er een eerste (!) rapport opgesteld aan de hand waarvan leerkracht, IB-er van school en mijn man en ik nog dingen aan kunnen dragen;

- vervolggesprek indien nodig;

- dan pas wordt het "eindrapport" opgesteld en een eventueel behandelplan / advies.

Echt waar Coos, het lijkt mij wel heel erg sterk als men aan de hand van die korte gesprekjes kan vaststellen of jullie zoon wel of geen Asperger heeft. Zo'n diagnosestelling is echt wel wat ingewikkelder en moet ook een heel stuk zorgvuldiger aangepakt worden. Want als het geen Asperger is, dan zal jullie zoon toch op een andere manier handvatten aangereikt moeten krijgen om om te gaan met de dingen waar hij nu tegenaan loopt?

Als jullie in Zuid-Holland wonen kan ik je wel naam en adres geven van de orthopedagoge/kinderpsycholoog geven waar onze zoon naartoe gaat. Zij heeft ook een wachtlijst, maar dat is er een van weken en geen maanden.
Iets anders
Ook ik zou zeker voor aanvullend onderzoek gaan. Ik heb zelf een zoontje van 3 waar een half jaar geleden de diagnose PDD-NOS is gesteld (met als kanttekening dat hij doet denken aan Asperger, maar hij is nog te jong om die diagnose te kunnen stellen). Daarnaast heb ik zelf een jaar op het secretariaat van een polikliniek van een psychiatrische instelling gewerkt. Vanuit beide ervaringen kan ik je vertellen dat degelijke onderzoekstrajecten doorgaans veel meer om het lijf hebben dan een gesprek van een uur met de ouders en een half uurtje met het kind.

De snelste route is middels verwijzing door de huisarts. Het is dan misschien verstandig om, voordat je je zoontje ergens aanmeld voor onderzoek, te informeren of zij ook begeleiding en behandeling bieden. Zo kunnen ze jullie en je zoontje ook na een eventuele diagnose verder helpen. Bovendien heeft je zoontje, ongeacht of er een psychiatrische diagnose uitkomt of niet, hoe dan ook hulp nodig.

Je kunt ook nog overwegen om een indicatie aan te vragen bij Bureau Jeugdzorg. Zij kunnen naast psychiatrisch onderzoek ook begeleiding thuis indiceren. Zo hoef je niet eerst een diagnose te hebben voordat er hulp komt. Het kan wel een maand of 2 duren voordat de indicatie gesteld is. Dit gaat helaas niet zo vlot.

Succes! Ik weet niet waar je woont, maar mocht je een adres voor onderzoek zoeken in de regio Utrecht of Noord-Gelderland dan kan ik je wellicht verder helpen. Vraag dan gerust een engeltje om mijn mailadres.
Ik ben idd kinderpsycholoog.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar wat er precies gedaan is. In ieder geval wat meer dan je zoontje een half uur zien, want hij heeft een intelligentieonderzoek gehad wat toch wel zo'n 2 uur duurt? Ook daar wordt veel meer info uit gehaald dat alleen de scores die er uit komen. Het gedrag wordt geobserveerd en er wordt ook gekeken wat voor taakaanpak tot de scores leidt.

Wat normaal gesproken zeker gedaan wordt voor een diagnose:

intake gesprek met de ouders

invullen CBCL (ouders) en TRF (leerkracht) vragenlijst

ontwikkelingsanamnese met de ouders

intelligentie onderzoek

psychiatrisch onderzoek en/of spelobservatie

Daarnaast kan soms nog neuropsychologisch onderzoek, persoonlijkheidsonderzoek en/of een schoolobservatie plaatsvinden.

Als niet aan het bovenste rijtje voldaan wordt, zou ik zeker om uitgebreidere diagnostiek vragen. Ik ben trouwens ook benieuwd op welk punt ze hem niet vonden voldoen aan het criterium?
Hallo

MEE is inderdaad voor autisme (ook als het niet is vastgesteld en er een sterk vermoeden is) Ik werk daar namelijk! En we komen regelmatig klanten tegen bij wie er een vermoeden is. We kunnen dan verwijzen naar bijvoorbeeld centrum autisme of een andere instelling welke diagnose kan stellen. Afhankelijk van de uitslag kan er ook weer hulp worden aangevraagd. MEE kan die hulp ook voor je aanvragen.

Ook biedt centrum autisme zelf bijvoorbeeld psychoeducatie voor kinderen, dus stel hij heeft Asperger; wat houdt dat voor mij in? waar kan ik rekening mee houden etc.
quote:Solomio schreef op 17 april 2009 @ 22:02:

[...]

MEE richt zich op iedereen met een 'beperking'. Voor zover ik weet helpen zij vooral met het zoeken van de juiste wegen in hulpverleningsland.Ok, dit wist ik niet. Handig om te weten, ook i.v.m. mijn werk!
Hoi

Ik heb de reactis niet gelezen maar wel je verhaal.

Speltherapie kán wel als doel hebben leren spelen. Het hoeft niet, maar als je dat als doel bespreekt met de speltherapeut, kan hij daar zeker van profiteren.

Verder is het onzin dat hij te jong is voor SOVA, er bestaan zeker wel special methodes voor jonge kinderen.

Daarnaast kan je er ook aan denken om hem in therapie te laten observeren. Bij Creatieve therapie (beelden, drama., muziek) kan er aan verschillende doelen worden gewerkt. Dus ook aan sociale vaardigheden, maar ook aan het uitbereiden van oplossings mogelijkheden (ik las dat hij daar ook in vast loopt) Bij deze therapie stellen ze geen diagnose (dus hij krijgt geen labeltje) maar ze kunnen wel observeren waar hij vast loopt en vervolgens kunnen ze hier aan werken.

Als de school niet mee wilt werken, kan je bij de huisarts vragen voor een doorverwijzing.

Jij kent je kind het beste, ook al denken hulpverleners af en toe/ vaak dat ze het beter weten.

Succes ermee!
anoniem_53887 wijzigde dit bericht op 19-04-2009 18:40
Reden: foutje
% gewijzigd
Mijn zoon is inderdaad via een verwijzing van de huisarts terrech gekomen bij de kinderpsychiatrische instelling. De ib-er heeft een brief geschreven aan de huisarts met verzoek tot verwijzing.

Het klopt dat het meer is geweest dan alleen een gesprek. Wij hebben inderdaad ook thuis vragenformulieren ingevuld. Maar er zijn bv. geen formulieren naar school gegaan. Ik heb toen zelf aan de juf gevraagd of zij een verslag wilde maken zodat we dat mee konden nemen naar het gesprek. Ik was bang dat als dat er niet was alles weer vertraging op zou lopen.

Ze waren er ook blij mee want het was een fout van hun dat school geen vragenlijsten had gekregen.

We zijn toen gaan praten en zij wilden graag dat we duidelijk maakten waarom wij bij hun waren. Ze vonden niet dat er iets uit de vragenlijsten was gekomen wat rechtvaardigde dat we bij hun aangemeld waren. We hebben toen wel wat dingen verteld maar onze zoon zat daar gewoon bij.

Ik heb op een gegeven moment zelf aangegeven dat ik best verder wilde praten maar niet met onze zoon erbij. Het zijn toch meestal niet de meest positieve dingen die je dan vertelt en ik vond het niet goed voor hem om dat allemaal te horen.

De kinderpsychiater is toen met onze zoon weggegaan en we hebben verder gepraat met de psycholoog.

Zij hebben later overlegd en kwamen terug met de mededeling dat ze verder niets voor ons konden doen omdat ze geen psychiatrische problemen zagen. Wel mocht onze zoon als wij dat perse wilden en iq test afleggen bij hen omdat we zo lang op de wachtlijst gestaan hadden.

De ib-er heeft toen met hun contact gehad en uitgesproken dat ze dacht aan Asperger. Dat was ook voor het eerst dat wij daar van hoorden. Maar dat was voor haar dus wel de reden om aan te dringen op een verwijzing naar de kinderpsychiatrische instelling.

De reden dat ze het geen Asperger vinden is dat ze vinden dat hij zichzelf goed kan presenteren en over voldoende contactuele vaardigheden beschikt. Maar volgens de ib-er is dat dus sociaal wenselijk gedrag vertonen.

Ik denk zelf dat wij de vragenlijsten nu anders zouden invullen. Wij hebben zelf nooit gedacht aan iets als autisme. Wel aan hoogbegaafdheid. Dat is ook wat wij graag wilden weten. Is hij het nou wel of niet.

Nu ik dingen heb gelezen over Asperger herken ik dingen bij mijn zoon. Dingen, waarvan ik dacht dat hij een moeilijk, gecomliceerd kind was wat op een negatieve manier om aandacht vroeg. Met misschien niet genoeg uitdaging vanwege mogelijke hoogbegaafdheid.

Ook is het zo dat hij ondertussen weer wat ouder is geworden. Maar op bepaalde gebieden groeien zijn capaciteiten niet mee. En hoe ouder hij wordt, hoe meer dat opvalt.

Ik heb op de site gekeken van MEE en ik ga hun zeker morgen of dinsdag bellen.
[quote]xasi schreef op 19 april 2009 @ 18:32:

Verder is het onzin dat hij te jong is voor SOVA, er bestaan zeker wel special methodes voor jonge kinderen.

quote]

Xasi, kun je daar iets meer over vertellen? Wat voor methodes zijn dat dan en waar kun je dat doen? Wij wonen in midden/zuid Gelderland.
Coos, je moet echt doen wat je zelf het beste lijkt, ik kom vaak bij mensen thuis via mijn werk bij MEE, en moeders/ouders kennen hun kind echt het beste.

Goed dat je naar MEE gaat bellen (ik wil natuurlijk gelijk een beetje mn werk promoten haha) maar ik weet zeker dat je kunnen helpen met het in kaart brengen van jouw bevindingen, en je op een goede manier doorverwijzen zodat je zoon goed onderzocht wordt.

Als er dan uiteindelijk een diagnose is (of niet) kunnen ze in het eerste geval hulp aanvragen voor je zoon, en in het tweede geval gaan kijken waar je zoon dan het beste op zijn plaats is!

Succes ermee!!
ps; via MEE worden ook gratis SOVA trainingen aangeboden, in ieder geval bij onze regio wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven