Aziatisch eten!

15-04-2009 15:08 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben helemaal dol op aziatisch eten. Noodles, curries, loempia's, samosa's, you name it en ik eet het

Natuurlijk ben ik altijd op zoek naar succesreceptjes van anderen dus vandaar dit topic!

Mijn succesjes zijn pad thai en thaise groene curry. Verder maak ik ranzig lekkere onion badji en is mijn korma ook heel goed te doen.

Wie houdt er ook zo van de aziatische keuken en wat zijn jullie toppers?
Onderstaand recept is favoriet hier.

Ayam Betawi

Ingrediënten:

300 gr kipfilet

200 gr bloem

1 eetlepel knoflook poeder

1 theelepel witte peper

7 sjalotjes

5 teentjes knoflook

50 gr sambal ulek

2 theelepels trasi

2 theelepels ketumbar poeder

3 eetlepels gesmolten gula Jawa

7 eetlepels kecap manis

1 eetlepel jeruk limo-sap (knikker grote limoentjes)

plantaardige olie

zout

Bereidingswijze:

Snijd de kipfilet in kleine dunne plakjes.

Meng de bloem met de knoflook poeder, de witte peper en wat zout naar smaak.

Haal de plakjes kip door het bloem mengsel en zeef deze daarna om de overtallige bloemmengsel te verwijderen.

Verhit wat olie in een wajan en frituur hierin de plakjes kipfilet goudbruin.

Leg op keukenpapier.

Pel de sjalotjes en snijd deze fijn.

Pel de knoflook en maal deze fijn in een cobek.

Verhit ongeveer 3 eetlepels olie in een wajan, fruit hierin de sjalotjes en de knoflook ongeveer 2 minuten.

Doe de trasi, de ketumbar, de sambal, de gula Jawa en de kecap manis erbij.

Roer alles goed doorelkaar totdat er een dikke saus is ontstaan.

Doe de gebakken kipfilet en het limo-sap erbij en schep alles goed om.

Tip:

Lekker met basmati

Recept is van Lonny
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
quote:luzzeke schreef op 17 april 2009 @ 11:06:

tom kha kai, pikante kip-kokos soep

500 ml kippenboullion

blikje kokosmelk

250 gr champignons

250 gr. kipfilet

stukje laos

ongeveer 5 citroenblaadjes

2 kleine pepertjes

50 ml citroen of linoensap

50 ml vissaus

koriander (vers)

stengel citroengras in stukjes van 1 cm

Maak boullion en voeg in stukjes gesneden kipfilet toe tot gaar is, Voeg dan kokosmelk,champignos, citroengras, citroenblad en laos toe. Laat dit even pruttelen. Voeg dan citroensap, vissaus en pepertjes in stukjes toe en laat op laag vuur even staan. Voor serveren met verse koriander en eventueel 2 halve cherry tomaatjes. Eet smakelijk!Dank je wel, ik ga het eens proberen!
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Luzzeke, soepje klinkt heerlijk! Ga ik aankomende week op het programma zetten.

Pepexx, wat is gula jawa?

Overigens gister voor vrienden een rode curry met garnalen gemaakt- wel met een zakje uit Thailand-met verse cocosnoot. Echt een aanrader.
quote:libertas schreef op 18 april 2009 @ 12:06:

Luzzeke, soepje klinkt heerlijk! Ga ik aankomende week op het programma zetten.

Pepexx, wat is gula jawa?

Overigens gister voor vrienden een rode curry met garnalen gemaakt- wel met een zakje uit Thailand-met verse cocosnoot. Echt een aanrader.

Gula jawa is palmsuiker.

Dit heb je in harde blokken maar ook vloeibaar, voor dit recept gebruik ik de vloeibare variant.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Ik heb gisteren weer de Tom kha kai gemaakt. Ik haal bij de toko citroenblad, citroengras en laos en wat ik niet gebruik doe ik in de vriezer, kan perfect. Zo kan ik met kip en champignons altijd een soepje maken. Ik ga ook eens wat van dit topic maken, heerlijk !! (f)
Op de site van Wagamama (japans noodle restaurant) staan ook leuke recepten. Op de 'publieke' site 2, maar als je je aanmeldt meer.
quote:tiswah schreef op 15 april 2009 @ 17:28:

Weet iemand wat ze bij de échte nasi goreng zoals oa in indonesie gooien? Ik vind t zoooo lekker maar krijg het gewoon niet voor elkaar om het hier hetzelfde te maken!!!

Wat iemand al zei, het zijn restjes, dus het kan alles zijn.

Letterlijk betekent het gebakken rijst, dus ja. Maar mijn, échte indische oma, deed er helemaal geen groente in en die vind ik nog altijd het lekkerste mmmmmmmm.
Ik heb in Thailand 2x een curry gegeten, die je niet in restaurants kunt vinden.

Ik heb het gegeten in Takua Pa en op de foodmarket op Koh Phangan. Het is een visvurry, maar de vis is heel fijn gemalen. Het is gelig en je krijgt er een bak met kruiden en groenten apart bij gereserveerd. Het wordt opgediend met witte noedels.

Weet iemand hoe dit heet of heb je misschien een recept?
up!
...
Dit is misschien wel het goede topic voor mijn vraag!

Wie heeft er een recept voor Thit Bo Nuong?

Vroeger zat er bij ons in het dorp een erg goed Vietnamees restaurant en dit was mijn favoriete gerecht. Maar nu ben ik "groot" en kan ik het vast zelf proberen te maken. Als ik maar wist hoe...

Alvast bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven