Moeder van ex overleden

04-03-2020 22:30 455 berichten
Mijn ex (met wie ik anderhalf jaar een relatie had) en ik zijn al jaren uit elkaar en ik ben ook volledig over hem heen qua gevoelens. We hebben ook geen contant meer, hij verbrak het contact. Juist daar heb ik heel veel moeite mee gehad, omdat hij meer mijn beste vriend was (ik was vrij jong tijdens die relatie). Nu is het zo dat mijn moeder kanker heeft en ik heb via via gehoord dat zijn moeder er pas geleden aan is overleden. Ik snap het als jullie nu denken ja en wat dan nog? Hij is je ex. Klopt, ik heb nu een hele lieve vriend en denk al jaren niet meer aan mijn ex, maar wel aan hoe ik hem mis als een vriend. Destijds heb ik hem onbedoeld gekwetst en daarom hebben we geen contact meer. Het was de grootste fout van mijn leven en ik zou alles doen om hem te laten zien hoe erg het me spijt en hoeveel hij voor mij betekent.

Ik wil heel graag iets voor hem doen nu hij net zijn moeder is verloren. Ik denk dat ik hem goed zou kunnen steunen, omdat ik weet wat hij doormaakt. Alleen weet ik zeker dat hij niet herinnerd zal willen worden aan mij. Ik wou dat ik anoniem iets voor hem kon doen, maar dan zal hij zich afvragen van wie het komt. Ik wil gewoon niet dat hij zich rot voelt, omdat hij altijd veel voor me heeft betekend. Dat hij mijn ex is heeft er voor mij niks mee te maken. Ik voelde me laatst ook zo toen een vriendin met wie ik al jaren geen contact meer had (zij had het contact verbroken) zich rot voelde.

Maar wat zouden jullie doen in zo'n situatie?
lila01 schreef:
05-03-2020 00:34
Wat mis je in je huidige leven waardoor je zo in het verleden blijft hangen?

Je hoeft niet als een soort moeder Theresa op komen draven als iemand uit je verleden iets naars meemaakt. Zij hebben hun eigen familie en vriendenkring. Accepteer dat jij daar niet meer bij hoort.

Heeft je ex een nieuwe vriendin?
Als er niemand anders is die steun biedt, doe ik dat... Zoals bij haar. Is dat zo verkeerd? Ik behoor niet echt tot haar verleden, ik zie haar regelmatig, we hebben alleen minder contact dan vroeger. Wegens haar persoonlijke redenen. Als iemand zich rot voelt is steun 9/10 fijn of zie ik dat verkeerd?

Dit heeft niks te maken met in het verleden blijven hangen, ik wil gewoon dat mensen van wie ik hou gelukkig zijn. Wat blijkbaar egoïstisch is? 🙃

En nee hij heeft geen nieuwe vriendin. Als hij die wel had wist ik zeker dat hij steun had en was het prima geweest, maar hij heeft nooit echt vrienden gehad en nog steeds niet als ik het zo hoor. Dat is de reden dat ik steun wil bieden.
Oceangirl22 schreef:
05-03-2020 00:42
Oh maar dat weet ik heel goed hoor. Ik kan prima tegen kritiek, maar ik kan niet tegen onrecht en dit is wel echt onrechtvaardig. Als iemand gewoon zegt joh ik zou het niet doen heb ik daar 0 problemen mee. Het gaat om de manier waarop die vrij respectloos is..

Maar dus als het slecht gaat met mensen om me heen moet ik het negeren..? Ook als ik aanvoel dat ze steun nodig hebben?
wat is precies onrechtvaardig dan? dat ik kritiek uit? Mag dat niet? Welk onrecht word je dan aangedaan?

Waarom denk jij aan te kunnen voelen wat anderen nodig hebben waarmee je niet eens in contact staat? hoe kom je aan die extrabuitengewone gave? en is dit wel waar?

zijn serieuze vragen hoor, ik vind je denkpatroon echt fascinerend
Alle reacties Link kopieren
Oceangirl22 schreef:
Oh maar dat weet ik heel goed hoor. Ik kan prima tegen kritiek, maar ik kan niet tegen onrecht en dit is wel echt onrechtvaardig. Als iemand gewoon zegt joh ik zou het niet doen heb ik daar 0 problemen mee. Het gaat om de manier waarop die vrij respectloos is..

Maar dus als het slecht gaat met mensen om me heen moet ik het negeren..? Ook als ik aanvoel dat ze steun nodig hebben?
Als je aanvoelt dat ze steun nodig hebben betekent dat niet dat ze steun van jou nodig hebben. Weet je zeker dat als iemand zegt: 'joh ik zou het niet doen' je daar 0 problemen mee hebt? Je vraagt eronder weer naar dingen die je eerder zei.
Oceangirl22 schreef:

Hoe kun jij nou aanvoelen of een ander, waar je al jaren geen contact meer mee hebt, steun van jou wil?
Oceangirl22 schreef:
05-03-2020 00:46
Als er niemand anders is die steun biedt, doe ik dat... Zoals bij haar. Is dat zo verkeerd? Ik behoor niet echt tot haar verleden, ik zie haar regelmatig, we hebben alleen minder contact dan vroeger. Wegens haar persoonlijke redenen. Als iemand zich rot voelt is steun 9/10 fijn of zie ik dat verkeerd?

Dit heeft niks te maken met in het verleden blijven hangen, ik wil gewoon dat mensen van wie ik hou gelukkig zijn. Wat blijkbaar egoïstisch is? 🙃

En nee hij heeft geen nieuwe vriendin. Als hij die wel had wist ik zeker dat hij steun had en was het prima geweest, maar hij heeft nooit echt vrienden gehad en nog steeds niet als ik het zo hoor. Dat is de reden dat ik steun wil bieden.
maar je gaat niet over het geluk van een ander. Wat raar dat je denkt dat jij in staat bent anderen gelukkig te maken. Je kan het niet en het is niet je taak.

De vraag is waarom jij dit wil, en het antwoord op die vraag heeft alles te maken met waar jij behoefte aan hebt. Je wil blijkbaar het gevoel hebben dat jij belangrijk bent voor anderen.
hannaa45 schreef:
05-03-2020 00:49
Hoe kun jij nou aanvoelen of een ander, waar je al jaren geen contact meer mee hebt, steun van jou wil?
buitengewone bijzondere vermogens en ook een enorm groot hart. Dat moet het wel zijn.
S-Meds schreef:
05-03-2020 00:47
wat is precies onrechtvaardig dan? dat ik kritiek uit? Mag dat niet? Welk onrecht word je dan aangedaan?

Waarom denk jij aan te kunnen voelen wat anderen nodig hebben waarmee je niet eens in contact staat? hoe kom je aan die extrabuitengewone gave? en is dit wel waar?

zijn serieuze vragen hoor, ik vind je denkpatroon echt fascinerend
Nou for your information: Ik voel mensen extreem goed aan, zo goed dat ik in een groep soms niet weet of iets mijn eigen emotie is of die van een ander. En nee ik voel me daardoor niet speciaal, het kan juist heel vervelend zijn. En echt super bijzonder is het ook niet want 20% van de wereldbevolking is zo.
En dit is niet arrogant bedoeld, maar mijn gevoel klopt 9/10 keer wel...
Tis je ex geen contact opnemen. Jij weet helemaal niet of hij er op zit te wachten
Oceangirl22 schreef:
05-03-2020 00:51
...zo goed dat ik in een groep soms niet weet of iets mijn eigen emotie is of die van een ander.
En nu weet je wel of iets je eigen emotie is of van een ander? In een groep zijn lijkt me geen belangrijk gegeven hier.
Oceangirl22 schreef:
Nou for your information: Ik voel mensen extreem goed aan, zo goed dat ik in een groep soms niet weet of iets mijn eigen emotie is of die van een ander. En nee ik voel me daardoor niet speciaal, het kan juist heel vervelend zijn. En echt super bijzonder is het ook niet want 20% van de wereldbevolking is zo.
Ach meid het wordt steeds erger.
Nou ook nog hooggevoelig.
S-Meds schreef:
05-03-2020 00:49
maar je gaat niet over het geluk van een ander. Wat raar dat je denkt dat jij in staat bent anderen gelukkig te maken. Je kan het niet en het is niet je taak.

De vraag is waarom jij dit wil, en het antwoord op die vraag heeft alles te maken met waar jij behoefte aan hebt. Je wil blijkbaar het gevoel hebben dat jij belangrijk bent voor anderen.
Ik denk niet dat ik in staat ben om iedereen gelukkig te maken, maar alle beetjes helpen. Mijn moeder is ziek, ik kan haar niet beter maken, maar er niet voor haar zijn zou verkeerd zijn. Ik help haar zo veel als ik kan simpelweg omdat ik van haar hou. Zo doe ik dat met iedereen die belangrijk is voor mij. Als iemand zich rot voelt is steun 9/10 keer fijn... Ik weet zelf ook wel dat je nooit iemand weer 100% gelukkig krijgt in een paar uur, maar het is toch fijn als mensen zeggen 'ik voel me al iets beter' iemand die zich rot voelt compleet negeren vind ik harteloos.
Oceangirl22 schreef:
05-03-2020 00:55
... maar het is toch fijn als mensen zeggen 'ik voel me al iets beter' iemand die zich rot voelt compleet negeren vind ik harteloos.
Ah, je hoopt op een reactie. Hehe, dat ook boven tafel.
Er zijn veel mensen die zich rot voelen, meer dan je aandacht kan geven.
Oceangirl22 schreef:
Ik denk niet dat ik in staat ben om iedereen gelukkig te maken, maar alle beetjes helpen. Mijn moeder is ziek, ik kan haar niet beter maken, maar er niet voor haar zijn zou verkeerd zijn. Ik help haar zo veel als ik kan simpelweg omdat ik van haar hou. Zo doe ik dat met iedereen die belangrijk is voor mij. Als iemand zich rot voelt is steun 9/10 keer fijn... Ik weet zelf ook wel dat je nooit iemand weer 100% gelukkig krijgt in een paar uur, maar het is toch fijn als mensen zeggen 'ik voel me al iets beter' iemand die zich rot voelt compleet negeren vind ik harteloos.
Je moeder troost je, omdat je daar een band mee hebt.
Iemand willen troosten die al jaren geleden het contact met je verbroken heeft, is raar en opdringerig.
S-Meds schreef:
buitengewone bijzondere vermogens en ook een enorm groot hart. Dat moet het wel zijn.
Het klinkt eng ( paranormaal?) en niet gezond.
Met een vergroot hart moet je erg oppassen.
Oceangirl22 schreef:
Je kan nooit weten welke emoties anderen hebben. ook niet als ze je dat vertellen. Jij weet niet of zij emoties hetzelfde beleven als jij. Je kan niet kijken in het hoofd van een ander. Zelfs neurochirurgen hebben daar moeite mee. In dit soort gevallen gaat het gewoon om projectie van jezelf op de ander. Dat is een heel normaal psychologisch gegeven en heeft helemaal niets te maken met buitengewone vermogens. Het heeft wel alles te maken met een gebrek aan zelfkritiek en zelfreflectie. En geen goed onderscheid kunnen maken tussen jou en de ander of de ander niet kunnen zien als autonoom wezen
Oceangirl22 schreef:
En wat is dan de deal? Dat iemand zegt ik voel me al beter? is dat voor jou dan de voldoening? altruïsme is het niet. Want daarvoor beschrijf je steeds te veel dat het gaat om jouw drang te helpen omdat je het niet verdraagt.
hannaa45 schreef:
05-03-2020 01:01
Het klinkt eng ( paranormaal?) en niet gezond.
Met een vergroot hart moet je erg oppassen.
TO heb jij een persoonlijkheidsstoornis?
Mensen die menen de emoties van anderen extreem goed aan te kunnen voelen, hebben last van een te groot ego.
Iemand willen steunen die steun nodig heeft vind ik vrij normaal en alles behalve egoïstisch, het gaat me totaal niet om wat ik bereik.. Als mensen om wie ik geef steun van iemand anders hebben vind ik het helemaal prima, als ik zie dat mensen steun nodig hebben en niemand geeft die, geef ik die. Zo simpel is het. En ik laat hen vrij in de keuze of ze die steun willen of niet. Ik bied het gewoon aan, niks mis mee lijkt me. En al zou ik me nuttig willen voelen, wat is daar dan mis mee? Dat zegt ook niet dat er iets zou missen in mijn leven. Als ik mijn leven een cijfer zou moeten geven, zou dat een 9 zijn. Ik wil er gewoon zijn voor mensen om wie ik geef, that's it.
hannaa45 schreef:
05-03-2020 01:08
Mensen die menen de emoties van anderen extreem goed aan te kunnen voelen, hebben last van een te groot ego.
ja dat was al duidelijk. denken dat mensen die je niet meer willen spreken je nodig hebben omdat jij ze gelukkiger kan maken getuigt ook van een opgeblazen ego
hannaa45 schreef:
05-03-2020 01:08
Nou dan ken ik veel mensen die blijkbaar een groot ego hebben 🤔 iedereen in mn hsp-groep

Maar je mag van mij en hsp's denken wat je wil, mijn coach zei altijd 80% van de wereldbevolking begrijpt die 20% niet en dat zul je nog vaak ervaren. Nouja dat blijkt wel
Ik ga de vraag nogmaals stellen: als je zo overtuigd bent van je eigen aanpak, waarom open je dan een topic? Ik bedoel dit serieus, ik vraag het me oprecht af.
Here am I in my little bubble
Oceangirl22 schreef:
05-03-2020 01:10
Iemand willen steunen die steun nodig heeft vind ik vrij normaal en alles behalve egoïstisch, het gaat me totaal niet om wat ik bereik.. Als mensen om wie ik geef steun van iemand anders hebben vind ik het helemaal prima, als ik zie dat mensen steun nodig hebben en niemand geeft die, geef ik die. Zo simpel is het. En ik laat hen vrij in de keuze of ze die steun willen of niet. Ik bied het gewoon aan, niks mis mee lijkt me. En al zou ik me nuttig willen voelen, wat is daar dan mis mee? Dat zegt ook niet dat er iets zou missen in mijn leven. Als ik mijn leven een cijfer zou moeten geven, zou dat een 9 zijn. Ik wil er gewoon zijn voor mensen om wie ik geef, that's it.
Je dringt je op aan, volgens jou dan, eenzame mensen?
Maar je wil toch wel hun dankbaarheid, de traan die uit hun ogen vloeit, omdat tenminste een iemand (jij) hun verdriet ziet en onderkent?
Zoiets?
Oceangirl22 schreef:
05-03-2020 01:10
Iemand steunen is natuurlijk heel fijn. Maar het gaat mis op de volgende punten
- jij wil iemand steunen die niets met je te maken wil hebben
- jij wil steun bieden omdat je denkt dat die ander dat wil. niet omdat je het weet. het zijn aannames
- Je gaat er vanuit dat de andere steun nodig heeft terwijl je geen enkel deel uitmaakt van het leven van die persoon. Zeer waarschijnlijk krijgt hij steun van allerlei vrienden en vriendinnen en heeft hij jou niet nodig hij doet het al zo lang zonder jou.
- jij wil je steun opdringen in een gevoelige situatie
- jij wil niet alleen steun bieden maar je wil vooral je slechte gevoel over hoe jij iemand onheus hebt bejegend afkopen. Je wil vooral je vuile handen schoon wassen. En daar gebruik je dan iemand voor die in een kwetsbare situatie zit
- Je gelooft dat jij in staat bent om mensen gelukkig te maken terwijl mensen natuurlijk gewoon verantwoordelijk zijn voor een eigen geluk en je claimt dat je daarvoor buitengewone gaven hebt. Die gaven bestaan niet
Ik was overtuigd van mijn aanpak met mijn vriendin en ze was er ook echt blij mee. Ik wilde weten of het met hem ook kon, maar blijkbaar heb ik dan een groot ego, ben ik arrogant, positieve is: ik heb wel weer wat te lachen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven