Moeder van ex overleden

04-03-2020 22:30 455 berichten
Mijn ex (met wie ik anderhalf jaar een relatie had) en ik zijn al jaren uit elkaar en ik ben ook volledig over hem heen qua gevoelens. We hebben ook geen contant meer, hij verbrak het contact. Juist daar heb ik heel veel moeite mee gehad, omdat hij meer mijn beste vriend was (ik was vrij jong tijdens die relatie). Nu is het zo dat mijn moeder kanker heeft en ik heb via via gehoord dat zijn moeder er pas geleden aan is overleden. Ik snap het als jullie nu denken ja en wat dan nog? Hij is je ex. Klopt, ik heb nu een hele lieve vriend en denk al jaren niet meer aan mijn ex, maar wel aan hoe ik hem mis als een vriend. Destijds heb ik hem onbedoeld gekwetst en daarom hebben we geen contact meer. Het was de grootste fout van mijn leven en ik zou alles doen om hem te laten zien hoe erg het me spijt en hoeveel hij voor mij betekent.

Ik wil heel graag iets voor hem doen nu hij net zijn moeder is verloren. Ik denk dat ik hem goed zou kunnen steunen, omdat ik weet wat hij doormaakt. Alleen weet ik zeker dat hij niet herinnerd zal willen worden aan mij. Ik wou dat ik anoniem iets voor hem kon doen, maar dan zal hij zich afvragen van wie het komt. Ik wil gewoon niet dat hij zich rot voelt, omdat hij altijd veel voor me heeft betekend. Dat hij mijn ex is heeft er voor mij niks mee te maken. Ik voelde me laatst ook zo toen een vriendin met wie ik al jaren geen contact meer had (zij had het contact verbroken) zich rot voelde.

Maar wat zouden jullie doen in zo'n situatie?
mater_matuta schreef:
05-03-2020 03:59
Oh fuck it. Zonder verder te lezen voel aan welke kant dit opgaat: de HSP-toer zeker? IK ben zo sensitief, IK voel een ander altijd perfect aan, IK weet wel wat jij nodig hebt zelfs als jij daar anders over denkt, want IK weet wat jij écht vanbinnen voelt... IK, IK, IK, IK.

Maar goed, om in jouw straatje te blijven kletsen: je voelt anderen zo goed aan dat je soms niet weet of het jouw eigen emotie is of die van de ander? In dit geval: het is jóuw emotie die contact wil opnemen met je ex. Zíjn emotie gaat helemaal niet naar jou uit, want hij wil niets van/met jou, je maakt geen deel meer uit van zijn leven en oh ja, zijn moeder is ook nog recent overleden. Met andere woorden hij heeft wel iets anders aan zijn hoofd dan dealen met JOUW emotie en JOUW wens om JOU belangrijk te maken in zijn leven. Laat. Hem. Met. Rust. Allerbeste (en enige) dat je voor hem kan doen.
+1. Brrrr.
Alle reacties Link kopieren
Oceangirl22 schreef:
05-03-2020 01:21
Jij kan echt niet lezen he? Ik heb al meerdere keren uitgelegd waarom ik steun wil bieden maar je zegt nog steeds hetzelfde. Is het niet arrogant dat je denkt beter te weten wie ik ben dan ikzelf?
Jazeker. Daarom:
Je ex is iemand die niet aan jou herinnerd wil worden (heb je zelf gezegd). Behoorlijk arrogant om dan voor hem te bepalen dat hij zit te wachten op jouw steun.
Oceangirl22 schreef:
05-03-2020 01:10
Ik wil er gewoon zijn voor mensen om wie ik geef, that's it.
Jij geeft nog om je ex, hij geeft niets meer om jou.
Laat hem met rust, hij heeft al genoeg aan z'n hoofd.
TO, je zegt dat je hoog sensitief bent maar in jouw reacties ontbreekt elke vorm van sensitiviteit.

Ik denk dat je oostindisch sensitief bent.
Oceangirl22 schreef:
05-03-2020 01:13
Nou dan ken ik veel mensen die blijkbaar een groot ego hebben 🤔 iedereen in mn hsp-groep

Maar je mag van mij en hsp's denken wat je wil, mijn coach zei altijd 80% van de wereldbevolking begrijpt die 20% niet en dat zul je nog vaak ervaren. Nouja dat blijkt wel
Je geeft hsp's een verkeerde stempel. Volgens mij heb je nog niet echt leren omgaan met jouw gevoeligheid.
Zelf ben ik hoogbegaafd wat o.a. inhoudt dat ik ook hooggevoeligheid heb. Je maakt een denkfout door te weten dat je ex geen steun heeft. Hoe weet je dat en wat maakt dat jij je als barmhartige Samaritaan probeert op te stellen?
Je doet het volledig vanuit eigen belang. Jij vindt het rot dat jullie vervelend uit elkaar zijn gegaan, jij hebt behoefte aan contact om hem dit te vertellen, jij gebruikt deze gelegenheid om het met beide handen aan te grijpen.

Ik begrijp je behoefte om er voor hem te willen zijn. Dat kan je doen door hem een condoleance kaart te sturen met daarop sterkte. Dat is het.
Dan steun je hem, zonder een belang terug. Dan ben je er voor hem, ipv jouw behoefte voorop te stellen en te denken dat jij de ander nu aanvoelt.
Jij voelt jezelf vooral heel goed aan en verbind daar allerlei conclusies aan.

Vind het vooral vervelend dat je die HSP kaart trekt om je standpunt te maken. Leer eerst jezelf nog beter kennen met die gevoeligheid voordat je het misplaatst als kracht profileert.
een condoleancekaart met gecondoleerd is ook not done. hij wil geen contact met haar en is al jaren niet meer in haar leven. Dan wil je ook niet zo’n kaart ontvangen hoor
S-Meds schreef:
05-03-2020 07:33
een condoleancekaart met gecondoleerd is ook not done. hij wil geen contact met haar en is al jaren niet meer in haar leven. Dan wil je ook niet zo’n kaart ontvangen hoor
Dat is complete invulling van jouw kant en jouw eigen referentiekader.
Dat weet je helemaal niet en ik vind dat iemand daarin naar eigen behoefte een kaart mag sturen.
Het staat vaak in de krant, of gewoon ergens anders zichtbaar dat iemand is overleden. Daardoor kan je kaarten ontvangen van wie dan ook.
Ik heb helaas geen tips/advies. Maar toen mijn ex schoonmoeder overleed (inmiddels 6 jaar geleden) en toenn waren we al uit elkaar had hij al een andere vriendin, toen mocht ik komen bij de dienst.
Oceangirl22 schreef:
04-03-2020 23:03
Is het oké om over een bepaalde tijd een spraakje (want whatsapp is zo onpersoonlijk) te sturen waarin ik zeg dat ik hem oprecht nooit heb willen kwetsen, het me echt spijt en nog steeds aan hem denk omdat hij altijd erg belangrijk voor me is geweest en ik er nog steeds voor hem ben als hij me nodig heeft?
Nee. Zoals eerder gezegd de kans is enorm groot dat hij totaal niet meer met je bezig maakt en jij jezelf veel te groot maakt in je hoofd. Hij heeft vast genoeg mensen om hem heen die hem kunnen steunen. En je weet niet wat hij doormaakt. Totaal niet. Iedereen maakt dingen op zijn of haar eigen manier door.

Een vroegere collega van mijn vriend zei op de begravenis van mijn vriends vader ook iets als 'ik weet wat je doormaakt, mijn vader heeft ook kanker'. Dat was 18 jaar terug. Alleen heeft de vader van die collega het gehaald en mijn vriends vader niet. Dus nee, je hebt geen idee hoe iemand wat doormaakt

En daarbij nogmaals, het zal hem waarschijnlijk inmiddels al lang niet meer boeien wat jij denkt of vindt na al die tijd .
Qiyara schreef:
05-03-2020 07:39
Dat weet je helemaal niet en ik vind dat iemand daarin naar eigen behoefte een kaart mag sturen.
Het staat vaak in de krant, of gewoon ergens anders zichtbaar dat iemand is overleden. Daardoor kan je kaarten ontvangen van wie dan ook.
maar niet nergens op gebaseerd. De ex van TO heeft namelijk aangegeven geen enkel contact met haar te willen en houdt dat al jaren vol. Respecteer zijn wens en dat betekent dus ook: geen kaart te sturen. Het is veel speculatiever om te denken dat het overlijden van zijn moeder ineens maakt dat hij zo’n kaart wel kan waarderen terwijl hij aangegeven heeft geen contact te willen.
Ik geloof dat je goede intenties hebt om hem te contacten, maar ik denk dat het niet het resultaat geeft (voor hem) wat jij beoogt. Jullie hebben al een hele tijd geen contact, mensen ontwikkelen zich en hij is nu op een heel ander punt in zijn leven dan waar jullie paden zich scheidden.
Jullie relatie was vrij kort, en misschien heb je schuldgevoel of spijt en mis je hem. Maar het beste wat je voor hem kunt doen is hem loslaten en hem laten zijn zoals hij nu is. Mocht hij contact willen dan vindt hij je wel.

Sterkte met je moeder.
:rose:
Qiyara schreef:
05-03-2020 07:39
En als je gelezen had dan zou je weten dat TO het verhaal van het overlijden via via heeft gehoord er is dus niemand geweest die haar heeft uitgenodigd om een kaart te sturen, geen advertentie. En was dat wel zo geweest dan is het enkel gepast om de kaart te sturen naar het condoleance adres. Dus het adres van moeder of wie er dan ook wordt opgevoerd. TO wil de kaart slechts naar ex sturen. Haar motieven zijn hier over al bekend
S-Meds schreef:
05-03-2020 07:48
maar niet nergens op gebaseerd. De ex van TO heeft namelijk aangegeven geen enkel contact met haar te willen en houdt dat al jaren vol. Respecteer zijn wens en dat betekent dus ook: geen kaart te sturen. Het is veel speculatiever om te denken dat het overlijden van zijn moeder ineens maakt dat hij zo’n kaart wel kan waarderen terwijl hij aangegeven heeft geen contact te willen.
Maar het is niet dat ze hem belt, ze stuurt een kaartje. En hij kan er mee doen wat hij wil. Hij kan denken: ‘Hè nee hè, een kaartje van TO’, of ‘Aardig van haar’. Of nog iets anders, maar hij hoeft er niets mee te doen.
S-Meds schreef:
Ah dat maakt het helemaal een stuk makkelijker. Geen contact willen is geen contact willen. Als iemand in mijn omgeving zou overlijden zou ik ook totaal niet waarderen dat bepaalde exen ineens contact op zouden nemen met me. Ook niet met een kaartje. Een van die exen kan die kaart denk ik zelfs helemaal volgeschelden terugkrijgen ook nog. Hij is bezig met het overlijden van zijn moeder en jij moet ineens aandacht zoeken door de aandacht naar jezelf en jouw excuses te gaan verleggen na jaren en jaren geen enkele contact. Hou op meid, daar zit geen hond op te wachten. Laat hem focussen op dat wat er toe doet. En dat ben jij niet.
anoniem_387659 wijzigde dit bericht op 05-03-2020 07:55
Reden: Had van moeder een vader gemaakt
2.19% gewijzigd
Cookielover schreef:
05-03-2020 07:51
Maar het is niet dat ze hem belt, ze stuurt een kaartje. En hij kan er mee doen wat hij wil. Hij kan denken: ‘Hè nee hè, een kaartje van TO’, of ‘Aardig van haar’. Of nog iets anders, maar hij hoeft er niets mee te doen.
Ja lullig voor hem terwijl hij bezig is met het afscheid van zijn moeder. Komt er ineens een kaart van een ex waar hij niets mee te maken wil hebben.
Peponi schreef:
05-03-2020 07:52
Ah dat maakt het helemaal een stuk makkelijker. Geen contact willen is geen contact willen. Als iemand in mijn omgeving zou overlijden zou ik ook totaal niet waarderen dat bepaalde exen ineens contact op zouden nemen met me. Ook niet met een kaartje. Een van die exen kan die kaart denk ik zelfs helemaal volgeschelden terugkrijgen ook nog. Hij is bezig met het overlijden van je vader en jij moet ineens aandacht zoeken door de aandacht naar jezelf en jouw excuses te gaan verleggen. Hou op meid, daar zit geen hond op te wachten. Laat hem focussen op dat wat er toe doet. En dat ben jij niet.
precies
S-Meds schreef:
Ze heeft die wens gerespecteerd. Nu is er iemand overleden, dat is nogal een andere situatie. Het is jaren geleden dat zij een relatie hadden.

TO heeft een behoefte, daar mag zij gehoor aan geven. Een kaart met gecondoleerd en sterkte is steunend en in mijn ogen respectvol ook t.a.v. zijn wens die jarenlang gerespecteerd is. Hij hoeft er niks mee, alleen te ontvangen.
Iemand onbedoeld kwetsen jaren geleden, wil niet zeggen dat dit nog na al die jaren haat en nijd is dat zelfs een kaart teveel is.

Vind dat het op deze manier wel erg groots gemaakt wordt.
S-Meds schreef:
05-03-2020 07:50
En als je gelezen had dan zou je weten dat TO het verhaal van het overlijden via via heeft gehoord er is dus niemand geweest die haar heeft uitgenodigd om een kaart te sturen, geen advertentie. En was dat wel zo geweest dan is het enkel gepast om de kaart te sturen naar het condoleance adres. Dus het adres van moeder of wie er dan ook wordt opgevoerd. TO wil de kaart slechts naar ex sturen. Haar motieven zijn hier over al bekend
Haar motieven kan ik me ook niet in vinden. En een condoleance kaart stuur je inderdaad naar het condoleance adres, daar ben ik het volledig mee eens.
Qiyara schreef:
05-03-2020 07:57
Ze heeft die wens gerespecteerd. Nu is er iemand overleden, dat is nogal een andere situatie. Het is jaren geleden dat zij een relatie hadden.

TO heeft een behoefte, daar mag zij gehoor aan geven. Een kaart met gecondoleerd en sterkte is steunend en in mijn ogen respectvol ook t.a.v. zijn wens die jarenlang gerespecteerd is. Hij hoeft er niks mee, alleen te ontvangen.
Iemand onbedoeld kwetsen jaren geleden, wil niet zeggen dat dit nog na al die jaren haat en nijd is dat zelfs een kaart teveel is.

TO heeft een behoefte? En dus moet die behoefte gevoed worden? Hou toch op.
Die kerel is zijn moeder kwijt, ik denk dat zijn gevoel (geen contact willen hebben) wel iets belangrijker is dan de behoefte van TO.
Man, man, man wat maak je jezelf dan intens belangrijk zeg.
idd, dat iemand een behoefte heeft wil totaal niet zeggen dat die behoefte maar meteen 'gevoed' moet worden en de rest opzij moet. ALS ze al een kaart wil sturen dan naar het adres wat OP de kaart staat en niet naar een ander adres. Dat adres staat er niet voor niets bij. Heeft niets met 'behoeftes' te maken maar met etiquette.
Qiyara schreef:
05-03-2020 07:57

dat vind jij.
Qiyara, DIT schrijft TO in haar openingspost:

"Ik wil heel graag iets voor hem doen nu hij net zijn moeder is verloren. Ik denk dat ik hem goed zou kunnen steunen, omdat ik weet wat hij doormaakt. Alleen weet ik zeker dat hij niet herinnerd zal willen worden aan mij."

Dat weet ze dus zeker. Dus hoe bedoelt ze: ze denkt dat ze hem heel goed zou kunnen steunen? Hij wil niet eens aan haar herinnerd worden
Ik heb twee jaar geleden afscheid genomen van een hele goede vriendin. Niet dat ze is overleden maar omdat het voor mij op een gegeven moment genoeg was na jaren gedoe. Ik heb daar geen moment spijt van. Als een van mijn naasten zou overlijden zou ik GEEN steun van haar ondervinden. Ook niet als ze hetzelfde meegemaakt zou hebben. Ik verwerk mijn zaken op mijn eigen manier. Heb ik daar steun bij nodig dan heb ik daar andere mensen voor. Mensen die me lief zijn en me aan het hart gaan. Maar zij zeker niet.
anoniem_387659 wijzigde dit bericht op 05-03-2020 08:32
14.19% gewijzigd
Peponi schreef:
05-03-2020 08:28
Qiyara, DIT schrijft TO in haar openingspost:

"Ik wil heel graag iets voor hem doen nu hij net zijn moeder is verloren. Ik denk dat ik hem goed zou kunnen steunen, omdat ik weet wat hij doormaakt. A[b]lleen weet ik zeker dat hij niet herinnerd zal willen worden aan mij[/b]j."

Dat weet ze dus zeker. Dus hoe bedoelt ze: ze denkt dat ze hem heel goed zou kunnen steunen? Hij wil niet eens aan haar herinnerd worden
Lees even mijn eerste post! Ben het totaal niet eens met wat TO zegt. Ga niet in herhaling vallen.

En ALS ze dan al een kaart wil sturen dan alleen een condoleance kaart, met sterkte naar het adres waar het hoort (wat ik zo logisch vind dat ik dat niet eens had benoemd).

Verder laat ik het rusten :)
Oceangirl22 schreef:
04-03-2020 23:48
Mijn vriend was erbij toen ik hoorde dat de moeder van m'n ex was overleden en heb uren met hem gepraat over of ik iets moest sturen of niet en wat dan... Zoals ik al zei ik was jong, hij was jong, het was meer een hechte vriendschap dan een relatie. Kortom het heeft niks te maken met 'over een ex heen zijn of niet' ik heb een geweldige relatie met mijn vriend en zou mijn ex voor geen goud terug willen. Ik wil alleen wel dat het goed met hem gaat, dat is alles...
Je hebt uren met je huidige vriend hier over gepraat. Jij vind het een goed idee om iets te sturen, hij dus niet. Wat zijn zijn argumenten om het niet te doen? Ik neem aan dat de gevoelens van je huidige vriend belangrijker voor je zijn als die van je ex.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven