Moeder van ex overleden

04-03-2020 22:30 455 berichten
Mijn ex (met wie ik anderhalf jaar een relatie had) en ik zijn al jaren uit elkaar en ik ben ook volledig over hem heen qua gevoelens. We hebben ook geen contant meer, hij verbrak het contact. Juist daar heb ik heel veel moeite mee gehad, omdat hij meer mijn beste vriend was (ik was vrij jong tijdens die relatie). Nu is het zo dat mijn moeder kanker heeft en ik heb via via gehoord dat zijn moeder er pas geleden aan is overleden. Ik snap het als jullie nu denken ja en wat dan nog? Hij is je ex. Klopt, ik heb nu een hele lieve vriend en denk al jaren niet meer aan mijn ex, maar wel aan hoe ik hem mis als een vriend. Destijds heb ik hem onbedoeld gekwetst en daarom hebben we geen contact meer. Het was de grootste fout van mijn leven en ik zou alles doen om hem te laten zien hoe erg het me spijt en hoeveel hij voor mij betekent.

Ik wil heel graag iets voor hem doen nu hij net zijn moeder is verloren. Ik denk dat ik hem goed zou kunnen steunen, omdat ik weet wat hij doormaakt. Alleen weet ik zeker dat hij niet herinnerd zal willen worden aan mij. Ik wou dat ik anoniem iets voor hem kon doen, maar dan zal hij zich afvragen van wie het komt. Ik wil gewoon niet dat hij zich rot voelt, omdat hij altijd veel voor me heeft betekend. Dat hij mijn ex is heeft er voor mij niks mee te maken. Ik voelde me laatst ook zo toen een vriendin met wie ik al jaren geen contact meer had (zij had het contact verbroken) zich rot voelde.

Maar wat zouden jullie doen in zo'n situatie?
Hoi TO,
Ik zie dat je al een tijdje niet meer reageert dus ik hoop dat je nog meeleest?
Ik heb een vraagje; KENDE jij zijn moeder persoonlijk, en is het idee om iets te doen of te laten horen een manier van omgaan met rouw van jouzelf?
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
05-03-2020 14:15
Ach nee joh, een simpel kaartje kan geen kwaad.
Afhankelijk van de situatie. Ik stuur vaak kaartjes naar mensen bij wie ik een contactverbod heb. Vriendelijk bedoeld maar wordt me echt niet in dank afgenomen.

jk. Er zijn geen mensen bij wie ik een contactverbod heb en als ik dat wel zou hebben zou ik geen kaartjes sturen. De situatie van TO is ook een situatie om geen kaartje(s) te sturen.
Dit topic doet me denken aan een vriendin van mij, wiens broer zelfmoord had gepleegd. Er was een dame met wie mijn vriendin de vriendschap had verbroken om zeer duidelijke redenen. Echter, de dame had een megabord voor haar kop en toen ze via via hoorde van de vreselijke situatie nam ze contact op. Via app en na blokkade daar ook via sms en Facebook. Mijn vriendin heeft letterlijk moeten zeggen : IK WIL DAT JE GEEN CONTACT MEER OPNEEMT.
En geloof me, in zo'n precaire situatie is het vreselijk als je ook nog eens op je grenzen moet gaan letten.

Ergo: je kunt waarschijnlijk niet positiefs bijdragen voor deze persoon doen maar er is een aannemelijke kans dat het juist rot kan uitpakken.
Ik zou persoonlijk exen in zo'n situatie wel mijn blijk van medeleven geven, maar niet:
1. als die ex heeft aangegeven geen contact te willen
2. met de intentie om weer een plaats in zijn leven te krijgen
3. met een verborgen agenda doordat je de verbroken relatie erbij betrekt.
snug schreef:
05-03-2020 14:15
Ach nee joh, een simpel kaartje kan geen kwaad.
Wel als diegene een contact wil en hij op een kwetsbaar moment benaderd wordt. Het hoeft niet, maar het kan wel degelijk kwaad.
glitglam schreef:
05-03-2020 13:19
Helemaal eens met de reacties van Meds, en ik snap niet goed wat jij daar niet aan snapt, TO.
Dat het helemaal ongepast is om naar aanleiding van deze gebeurtenis weer contact te zoeken, hoe goed je het ook bedoeld. Ik snap ook niet goed waarom, (ja, je geeft aan dat je het rot voor hem vindt en een soort steunbetuiging wil sturen) maar vind je dat zelf echt niet vreemd?
En ben je dat van plan vaker te doen bij anderen in de toekomst?
Ik zou nl best een bult werk hebben om exen berichtjes te sturen of het contact te hernieuwen omdat er iets naars in hun leven is gebeurd.
Ik snap dat je nu even aan hem denkt, en dat je het echt rot voor hem vind dat hij nu verdriet heeft, maar dat moet je toch echt zelf een plek zien te geven.
Je handelt uit eigen behoefte, en ja, dat is egoistisch zoals Meds al schreef, maar jij ziet dat niet in.
Het zou meer getuigen van respect als je dit nu juist níet deed, en dit zelf/ in en met jezelf zou oplossen.
Mijn ouders leven beide niet meer en ik zou het echt niet op prijs stellen als één van mijn exen (met wie de relatie 1,5 jaar heeft geduurd en contact er niet meer was zoals bij jullie, dus zoals jullie situatie ligt) op deze manier contact zou hebben gezocht, op het moment dat mijn vader of moeder net overleden was.
Denk niet eens dat ik de moeite zou doen te antwoorden. Alsof je daarop zit te wachten in zo'n tijd..
Als ik ergens allergisch voor ben, zijn het wel mensen die schermen met hun zogenaamd "goede bedoelingen". Vaak gebezigd door mensen die iets bots en egocentrisch uithalen/zeggen en dat op passief agressieve wijze proberen te verdoezelen.
To, laat je ex alsjeblieft gewoon met rust. Toen mijn ouder overleed kreeg ik ook ineens een kaart van een ex waar ik heel duidelijk het contact mee had verbroken. Geen idee overigens hoe hij het wist want we hadden geen advertentie in de krant gezet en uiteraard had ik hem geen rouwkaart gestuurd. Woedend was ik om die kaart, snapte niet waar hij het gore lef had om mij een kaart te sturen na alles wat er tussen ons was gebeurd. Ik heb die kaart gelijk verscheurd en weggegooid. Puur om zijn eigen geweten te sussen heeft hij die kaart verstuurd.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Zij heeft een behoefte waar ze gehoor aan mag geven??

Dat is niet hoog gevoelig, dat is hoog egocentrisch.

Die man wil met rust gelaten worden, al jaren. Ze gebruikt dit sterfgeval als reden om contact te zoeken, niks sensitiefs aan.

Om over het jezelf voor l*l zetten met zo’n actie nog maar te zwijgen.

Qiyara schreef:
05-03-2020 07:57
Ze heeft die wens gerespecteerd. Nu is er iemand overleden, dat is nogal een andere situatie. Het is jaren geleden dat zij een relatie hadden.

TO heeft een behoefte, daar mag zij gehoor aan geven. Een kaart met gecondoleerd en sterkte is steunend en in mijn ogen respectvol ook t.a.v. zijn wens die jarenlang gerespecteerd is. Hij hoeft er niks mee, alleen te ontvangen.
Iemand onbedoeld kwetsen jaren geleden, wil niet zeggen dat dit nog na al die jaren haat en nijd is dat zelfs een kaart teveel is.

Vind dat het op deze manier wel erg groots gemaakt wordt.
TO, ben je er nog?
Je ex wil niet aan jou herinnert worden. Jij wilt je zin doordrammen en toch contact opnemen omdat je een schuldgevoel hebt wat je wilt sussen.
Je intenties zijn dus heel egoïstisch en niet in zijn belang, maar om je eigen straatje schoon te vegen, en dat terwijl zijn moeder net is overleden.
Ik zou je zelfdiagnose HSP maar eens herzien. Want hier is helemaal niets HSP aan.
To, zal wel druk in gesprek zijn met haar denkbeeldige vriend.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Qiyara schreef:
Ze heeft die wens gerespecteerd. Nu is er iemand overleden, dat is nogal een andere situatie. Het is jaren geleden dat zij een relatie hadden.

TO heeft een behoefte, daar mag zij gehoor aan geven. Een kaart met gecondoleerd en sterkte is steunend en in mijn ogen respectvol ook t.a.v. zijn wens die jarenlang gerespecteerd is. Hij hoeft er niks mee, alleen te ontvangen.
Iemand onbedoeld kwetsen jaren geleden, wil niet zeggen dat dit nog na al die jaren haat en nijd is dat zelfs een kaart teveel is.

Vind dat het op deze manier wel erg groots gemaakt wordt.
ook dat is een aanname.
En er blijkt nergens uit dat hij zijn wens om geen contact te hebben heeft bijgesteld. Ik zie niet hoe een overlijden daar verandering in brengt. Sterker nog: wellicht zit hij er nog minder op te wachten in deze situatie.
Oceangirl22 schreef:
04-03-2020 23:03
Is het oké om over een bepaalde tijd een spraakje (want whatsapp is zo onpersoonlijk) te sturen waarin ik zeg dat ik hem oprecht nooit heb willen kwetsen, het me echt spijt en nog steeds aan hem denk omdat hij altijd erg belangrijk voor me is geweest en ik er nog steeds voor hem ben als hij me nodig heeft?
Dat is een trap na, want je doet hiermee niets anders dan laten zien dat je ontzettend egoïstisch bent en het zelfs na het overlijden van zijn moeder om jou wil laten draaien. Bah!
Olina schreef:
05-03-2020 20:02
To, zal wel druk in gesprek zijn met haar denkbeeldige vriend.
Ach ja, ze leveren in elk geval stof tot discussie.
Oceangirl22 schreef:
04-03-2020 23:03
Is het oké om over een bepaalde tijd een spraakje (want whatsapp is zo onpersoonlijk) te sturen waarin ik zeg dat ik hem oprecht nooit heb willen kwetsen, het me echt spijt en nog steeds aan hem denk omdat hij altijd erg belangrijk voor me is geweest en ik er nog steeds voor hem ben als hij me nodig heeft?
Een spraakje??????
Froezel schreef:
05-03-2020 20:45
Een spraakje??????
Een spraakmemo via de Whatsapp, want Whatsapp is zo onpersoonlijk...
Aaaargh ik wil zo graag antwoord op mijn vrahaag
TO, dit heeft niets met hooggevoeligheid te maken. Dit is jezelf opdringen bij mensen die geen contact meer met je willen. Ook al doe je het naar jouw idee uit goede bedoelingen, dan nog ga je over de ander zijn grenzen heen.
Iemand die hooggevoelig is, zou dat feilloos moeten aanvoelen.
Qiyara schreef:

TO heeft een behoefte, daar mag zij gehoor aan geven.
De man heeft het vast moeilijk genoeg met het overlijden van zijn moeder. Dat is niet het moment om TO's behoeften te vervullen.
Cookielover schreef:
05-03-2020 09:05
Huh, waar staat dat de vriend van TO het er niet mee eens is?
Ts wil een kaart sturen. Als haar huidige vriend het daar mee eens was had hij gezegt.Top, moet je doen. Einde gesprek. Tijdsduur 1 minuut en dus geen discussie van uren.
lila01 schreef:
05-03-2020 23:29
De man heeft het vast moeilijk genoeg met het overlijden van zijn moeder. Dat is niet het moment om TO's behoeften te vervullen.
Ik snap niet goed dat er een aantal over mijn stukje tekst vallen die compleet uit context is gerukt.
Lees m'n andere berichten anders ook even.

Vermoeiend topic dit, wat een gezaag over een bescheiden kaart.
Is toch compleet wat anders dan wat TO wil doen.
Kan me zelf gewoon niet voorstellen zo haatdragend te zijn richting een ex, dat een kaart teveel is en nog überhaupt andere gevoelens op wekt als een beetje verbazing, maar waardering en daarna door met de volgende kaart.

Maar blijkbaar hebben sommige van jullie hele heftige, nare exen. Verdrietig.
Qiyara schreef:
06-03-2020 07:12
Ik snap niet goed dat er een aantal over mijn stukje tekst vallen die compleet uit context is gerukt.

Kan me zelf gewoon niet voorstellen zo haatdragend te zijn richting een ex, dat een kaart teveel is en nog überhaupt andere gevoelens op wekt als een beetje verbazing, maar waardering en daarna door met de volgende kaart.

Dat je het niet kan voorstellen wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Soms ben je klaar met mensen dat heeft niks te maken met haat maar heeft wel te maken met het feit dat bepaalde mensen geen enkele toevoeging zijn. En je hebt het recht omdat te vinden en je hebt het recht om te vragen of mensen je met rust willen laten. En je mag ook verwachten dat dat gerespecteerd wordt
Ik snap TO wel dat ze niet terugkomt. Wat een gezuig.
Qiyara schreef:
06-03-2020 07:12

Dat jij het vermoeiend vindt en denkt dat dit gaat over een kaart en niet over de gevoelens van een persoon die net zijn moeder is verloren en grenzen heeft gesteld, zegt meer over jou dan over dit topic hoor.

Ts, als iemand die in de situatie heeft gezeten en ook een kaartje kreeg: doe het niet. Je ex heeft aangegeven niet met jou bezig te willen zijn en dit is waarschijnlijk dan echt het laatste moment waarop hij met jou bezig wil zijn.
de_ondergrondse schreef:
06-03-2020 08:30
Dat jij het vermoeiend vindt en denkt dat dit gaat over een kaart en niet over de gevoelens van een persoon die net zijn moeder is verloren en grenzen heeft gesteld, zegt meer over jou dan over dit topic hoor.
Ik vind het vermoeiend dat mijn woorden uit verband worden gerukt. Net als in deze post.
Mannen kunnen soms zo onduidelijk zijn... Wat zou hij nou willen!?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven