Verhuizen na scheiding?

06-03-2020 11:22 485 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een kort half jaar geleden kondigde mijn ex aan uit elkaar te willen. We hebben twee kinderen en een koophuis, dus dat is niet van de één op de andere dag geregeld. Op dit moment woon ik nog steeds in ons gezamenlijke huis en maak ik een aantal nachten/dagen per week plaats voor hem om bij de kinderen te zijn. Een soort birdnesting zullen we maar zeggen.

Mijn oudste gaat hier in de buurt naar school, mijn jongste naar het kdv en ik werk op 15 minuten rijden. Ik zou het liefste in de buurt blijven wonen, zodat hier niks aan hoeft te veranderen. Helaas blijkt het vrijwel onmogelijk om in de buurt een huis te vinden. Ons gezamenlijke huis is voor mij te duur en kan ik dus niet behouden. Ik zou een nieuw huis moeten kopen of huren, maar helaas is er niks in de buurt te vinden binnen mijn prijsklasse. Ook voor sociale huur (of urgentie) kom ik voorlopig niet in aanmerking, de gemeente heeft aangegeven dat ik hier nog zeker 3 jaar op zal moeten wachten.

Nu kom ik wel in aanmerking voor een woning in mijn 'oude' regio, zo'n 35 kilometer verderop. Mijn ouders en vrienden wonen daar ook nog steeds. Mijn ex wil graag co-ouderschap, maar weigert ergens anders te gaan wonen waar ik wél in aanmerking kom voor een huis. Hij vindt dat ik maar een manier moet bedenken om toch in de buurt van de school van mijn oudste te blijven wonen. Ik heb voorgesteld "gezamenlijk" naar mijn oude regio te verhuizen, omdat daar voor ons beiden nog woonmogelijkheden liggen, maar daar gaat hij niet in mee.

Wat te doen? Ik sta nu op een soort kruispunt waarbij ik twijfel tussen het inschakelen van een advocaat, om af te dwingen dat er toch beweging in het proces komt. Mijn ex negeert mij volledig op het gebied van een oplossing voor een woning en steekt zijn kop in het zand, we staan dus stil in het proces.

Ik zou kunnen kijken naar woningen in omliggende gemeentes, maar deze liggen toch al snel een half uur van de basisschool vandaan. Daarbij komt dat ik dan in een wijk/stad woon waar ik verder niks heb en mij afvraag of ik daar dan zelf blij van zou worden. Aan de andere kant zou het voor mijn kinderen fijn zijn op school te kunnen blijven, maar is 30 minuten dan wel handig?

Hoe hebben jullie dit gedaan? Toch blijven en mijn eigen wensen parkeren, met als nadeel dat we sowieso verder weg belanden, of toch die advocaat bellen?
Attraverso schreef:
07-03-2020 05:22
Vind het straf dat velen hier zeggen dat wie wil scheiden zelf alle rechten verliest.
Wanneer een vrouw hier een klaagzang afsteekt over haar man roepen jullie 'Scheiden! En hij kan de pot op'.
Nu een vrouw hier komt zeggen dat haar man wil scheiden (en misschien met recht en reden, dat weten wij niet), kan hij ook de pot op.
Hij verliest niet al zijn rechten maar hij heeft ook geen veto over het huis.
Het is gezamelijk bezit en als hij geen waterdicht en door een financieel adviseur bevestigd plan kan overleggen betreft het huis dan heeft hij geen poot om op te staan.
Hij wil TO er vast uit zodat het lastiger wordt om uiteindelijk te verkopen.
emmalien schreef:
07-03-2020 07:42
Ik vind het verder niet heel relevant, vind ook niet dat ik mij daarin moet verdedigen. Maar voor de volledigheid: het is gewoon onduidelijk waarom hij wil scheiden. Hij is er zelf niet mee gekomen, hij was een paar weken afwezig en kortaf en na veel praten kwam eruit dat dit was wat ie wilde. Hij wilde niet meer in therapie, er eigenlijk ook niet verder over praten. Hij voelde zich niet meer op zijn gemak, dat was eigenlijk waar het op neer komt. En ja, dat klinkt misschien alsof hij een ander heeft. Dat gevoel heb ik ook gehad. Maar ik ga daar niet achter komen, ik ga ook niet op zoek of graven in zijn leven. Dat vind ik allemaal niet relevant voor dit proces. Dit is hoe het is, hier moet ik het nu mee doen.
De achterliggende reden/aanleiding voor zijn besluit niet meer verder te willen lijkt me wel relevant, want hier ligt waarschijnlijk ook de verklaring van het feit dat hij ervan overtuigd is dat hij de hypotheek van jullie gezamenlijk woning zonder jou rond kan krijgen.

Hij heeft een nieuwe vriendin op stapel die samen met hem de hypotheek gaat betalen, of hij krijgt ondersteuning van zijn familie is mijn idee.
Of hij heeft ergens stiekem een potje geld opgebouwd waar jij niks van weet. Als ik jou was zou ik zeker proberen daarachter te komen om beter voorbereid te zijn en er je eigen strategie op aan te passen.

Want als die aap pas bij een rechter uit de mouw komt, dan heb je misschien het nakijken.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
07-03-2020 08:41
De achterliggende reden/aanleiding voor zijn besluit niet meer verder te willen lijkt me wel relevant, want hier ligt waarschijnlijk ook de verklaring van het feit dat hij ervan overtuigd is dat hij de hypotheek van jullie gezamenlijk woning zonder jou rond kan krijgen.

Hij heeft een nieuwe vriendin op stapel die samen met hem de hypotheek gaat betalen, of hij krijgt ondersteuning van zijn familie is mijn idee.
Of hij heeft ergens stiekem een potje geld opgebouwd waar jij niks van weet. Als ik jou was zou ik zeker proberen daarachter te komen om beter voorbereid te zijn en er je eigen strategie op aan te passen.

Want als die aap pas bij een rechter uit de mouw komt, dan heb je misschien het nakijken.
Precies.
Zijn jullie eigenlijk in gemeenschap van goederen getrouwd?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

delicious35 schreef:
06-03-2020 20:08
Mijn zoon is met toestemming van de rechtbank met mij mee verhuist.
Op dit moment is er bij to nog geen sprake van co ouderschap.
De 7 km bij co ouderschap staat niet in de wet, sterker zelfs het hele begrip co ouderschap staat niet in de wet.
Als to toestemming vraag van de rechtbank om te verhuizen samen met de kinderen wordt ze geen weekend moeder als dit wordt toegekend.
Maar waarom zou vader degene moeten worden met de weekendregeling?
Puur rationeel ernaar gekeken zie ik iemand die de kinderen uit de bekende vertrouwde omgeving weg wil halen.
En dat dan de ouder die er blijft overblijft met een weekendregeling. Ik zie daar helemaal geen voordeel voor de kinderen in.

Ik snap dat er emotioneel van alles bij komt kijken, maar ik zie in dit hele topic echt geen reden waarom kinderen beter af zijn bij moeder dan bij vader. Vader is ook een volwaardig ouder he. (Wellicht was dat in jouw situatie trouwens anders, als de rechtbank het goed heeft gekeurd.)

Daarnaast wil ik wel zeggen dat ik echt begrip heb voor je gevoelens TO. Het is echt een rotsituatie. Maar ik zie niet in waarom de kinderen per se met jou mee zouden moeten.
-
Heb je geen advocaat dan? Heel snel gaan regelen. Hij wil van je af en wil daar wonen dat is geen kwestie van ‘gevoelens’ maar zakelijk en dus van geld. Laat je niet financieel naaien.
enn wijzigde dit bericht op 07-03-2020 09:16
62.07% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
merano schreef:
07-03-2020 08:41

Dit dus.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik wil ze ook liever niet uit hun omgeving halen. Maar er zijn geen woningen beschikbaar hier. Ik kan geen kant op. Dus dan zou het zo moeten blijven zoals het nu is, tot er wel iets is. Maar dat wil hij niet. Hij is al vanaf dag 1 aan het zeuren om afspraken, dingen vastleggen, tempo, etc. Hij had verwacht dat het ondertussen wel geregeld zou zijn.

Ik wil ook een eigen huis. Rust. Een eigen domein. En die optie heb ik nu via de sociale route alleen in een andere regio. Dat is ook niet mijn eerste keuze. Dat betekent voor mij ook enorm veel opofferingen. Ik had nooit gedacht weg te moeten uit de regio waar ik nu zit, ik zit hier ook op mijn plek. Maar ik wil ook oplossingen. En die zijn er hier niet op dit moment.
merano schreef:
07-03-2020 08:51
Zijn jullie eigenlijk in gemeenschap van goederen getrouwd?
Geregistreerd partnerschap, gemeenschap van goederen.
Ik krijg al een tijdje juridisch advies maar heb nu ook een verzoek uitstaan voor een afspraak bij een advocaat.
Je kan best verhuizen maar dat betekent iets voor het omgaan met je kinderen. Dan zouden ze door de week bij ex zijn en in het weekend bij jou
En schakel een advocaat in, je ex wil niet meewerken
S-Meds schreef:
07-03-2020 09:49
Je kan best verhuizen maar dat betekent iets voor het omgaan met je kinderen. Dan zouden ze door de week bij ex zijn en in het weekend bij jou

Dat stelde ik gisteren ook al voor, maar daar reageert ze totaal niet op.
emmalien schreef:
07-03-2020 09:46
Ik wil ze ook liever niet uit hun omgeving halen. Maar er zijn geen woningen beschikbaar hier. Ik kan geen kant op. Dus dan zou het zo moeten blijven zoals het nu is, tot er wel iets is. Maar dat wil hij niet. Hij is al vanaf dag 1 aan het zeuren om afspraken, dingen vastleggen, tempo, etc. Hij had verwacht dat het ondertussen wel geregeld zou zijn.
Mmm en wat zegt dit jou? Hij wil niet meer, jij moet er direct uit en jij moet het maar regelen? Ik zou echt een advocaat inschakelen. Deze man heeft een plan en dat heeft niets met fatsoen en respect te maken. Ondertussen zijn de kinderen zijn emotionele inzet van zijn schaakpartij. Jouw belangen staan niet op schaakmat alleen dat moet jij blijkbaar nog beseffen.
S-Meds schreef:
07-03-2020 09:50
En schakel een advocaat in, je ex wil niet meewerken
Ex wil alles, de kinderen, het geld en het huis. Alleen zijn ex niet meer. Die wil hij ‘even’ wegpoetsen in zijn leven.
Marana schreef:
07-03-2020 09:51
Dat stelde ik gisteren ook al voor, maar daar reageert ze totaal niet op.
tja, Zo’n constructie kan zelfs in co ouderschap, van vrijdag tot maandag bij moeder en de rest bij vader
Enn schreef:
07-03-2020 09:53
Ex wil alles, de kinderen, het geld en het huis. Alleen zijn ex niet meer. Die wil hij ‘even’ wegpoetsen in zijn leven.
Ja daarom moet ze een advocaat inschakelen
S-Meds schreef:
07-03-2020 09:54
tja, Zo’n constructie kan zelfs in co ouderschap, van vrijdag tot maandag bij moeder en de rest bij vader

Precies wat ik gisteren schreef. Hoeft zij alleen op vrijdagmiddag en op maandagmorgen naar de huidige school te rijden.
emmalien schreef:
07-03-2020 09:47
Geregistreerd partnerschap, gemeenschap van goederen.
Hij kan het huis ook uit. Hij moet dan totdat het verkocht is gewoon blijven betalen. Jij woont dan gewoon in het huis met de kinderen. Gaat hij maar bij zijn ouders wonen.
Enn schreef:
07-03-2020 09:52
Mmm en wat zegt dit jou? Hij wil niet meer, jij moet er direct uit en jij moet het maar regelen? Ik zou echt een advocaat inschakelen. Deze man heeft een plan en dat heeft niets met fatsoen en respect te maken. Ondertussen zijn de kinderen zijn emotionele inzet van zijn schaakpartij. Jouw belangen staan niet op schaakmat alleen dat moet jij blijkbaar nog beseffen.

Volgens staan ze er beiden zo in hoor. Alles wijst er op dat beide aansturen op een emotionele vechtscheiding met de kinderen als inzet/drukmiddel.
Grappig om te zien hoeveel mensen er voetstoots vanuit gaan dat het allemaal aan die nare man ligt :D
Jij en je ex hebben een vergelijkbaar inkomen. Waar woont je ex nu? En hoe is hij dan wel aan een woning gekomen?

Misschien kan hij je een tip geven.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Lady*Voldemort schreef:
07-03-2020 10:22
Grappig om te zien hoeveel mensen er voetstoots vanuit gaan dat het allemaal aan die nare man ligt :D

Dat dat valt mij ook heel erg op. Alsof er een blik vriendinnen is opengetrokken die het onder een genot van een wijntje echt ontzettend met je eens zitten zijn. Het is een nare man, waarschijnlijk gaat hij vreemd en natuurlijk wil hij de kinderen, het huis en je geld van je afpakken. Kop op meid, doe je bokshandschoenen aan, wij moedigen je wel aan vanaf de zijlijn. :cheer2:

Volgens mij komt een groot deel van alle vechtscheidingen door dit soort mensen in je omgeving die jou wel eens even gaan vertellen wat jij allemaal niet moet pikken.
De man doet anders wel erg vaag!
Dus alle reden om ervan uit te gaan dat hij niet zulke goed bedoelingen heeft. Anders zou er wel normale uitleg over gegeven worden lijkt mij, of een betere uitleg.

Ik zou trouwens erg kwaad zijn als man zo zou willen scheiden zonder normale verklaring. Wel het minste waar je recht op hebt TO!
Lady*Voldemort schreef:
07-03-2020 10:22
Ervaring zal dat wet heten denk ik.
En als deze man het zo goed bedoeld allemaal waarom krijgt TO dan zelf een brief van zijn advocaat onder de neus ?
Je kan natuurlijk er ook vanuit gaan dat hij het allemaal wel zo goed bedoeld maar heet dat niet naïef?
Blijf in jezelf geloven !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven