Schoonouders

07-03-2020 10:45 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaan mensen om met schoonouders die ze niet mogen?
Ik heb een schoonvader die ik een nare man vind. Hij heeft het type humor 'onderbroekenlol' en ik heb er een hekel aan. Hij zet een foto van een vrouw op Facebook die het per ongeluk in haar broek gedaan heeft met de tekst 'Haha, schijtwijf in het centrum'. Hij heeft een koeien toeter op de vrachtwagen en als er een dikke vrouw voor hem oversteekt laat hij hem loeien. Dat soort lol. Ik haat het!
Laatst kwamen ze met een hond ineens bij ons in huis zonder overleg terwijl wel 3 katten hebben. Totaal geen begrip als ik dan later aangeef dat ik dat niet prettig vind.
Dan heeft hij een vriendin die op zich heel lief is maar zich echt oooooveral mee bemoeit. Zucht. Ze zit gewoon op mijn allergie.

Nu heeft mijn schoonvader van de week een gesprek gevoerd met mijn vriend over onze financiële situatie. Dat hij het toch wel zorgelijk vindt dat mij vriend mee betaalt aan mijn kinderen die niet van hem zijn en we van alles kopen en dat als de relatie uit gaat mijn vriend met niets op straat komt te staan.

Nu klopt mijn schoonvader zijn plaatje niet en voel ik me aangevallen. En nu kon ik het eigenlijk niet laten de tegenaanval in de zetten. Ik heb hem netjes op de app uitgelegd dat hij zich nergens zorgen over hoeft te maken en dat we het goed geregeld hebben. Maar hij voelde de ondertoon wel. Hij voelde zich aangevallen en heeft geen antwoord gegeven. Wel heeft zijn vriendin mijn vriend geappt om te vertellen wat ik gedaan heb en dat zijn vader zich aangevallen voelt.
Mijn vriend zegt dat ik me moet inhouden en dat doe ik dus maar braaf. Maar ik voel aan alles in mijn dat ik dat niet lang vol ga houden. Mijn aversie heeft zich al 3 jaar opgehoopt en staat op ontploffen.

Hoe gaan jullie om met schoonouders die jullie niet aardig vinden? Maar gewoon slikken denk ik?
Herfstblaadje19 schreef:
07-03-2020 11:06
En de vork zit in de steel, niet aan de steel. ;)
Dankje. Ik leer ook graag bij :proud:
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Ballenbak888 schreef:
07-03-2020 10:58
Maar oké, jullie hebben gelijk. Ik ben eigenlijk net zo fout bezig als die vriendin van de vader. Ik moet me er niet mee bemoeien.
En mijn vriend betaalt tot nu toe niet aan mijn kinderen hoor. Ik vind dat mijn vriend dat niet goed heeft uitgelegd aan hem. Dus legde ik het uit. Maar goed, ik deed het niet goed blijkbaar en zou me er niet mee moeten bemoeien.
Het probleem ligt dus net zo goed bij je vriend. Maar laat het daar en bemoei je je er niet mee.

En verder zou ik het contact gewoon tot het minimum behouden. Zo is er bv geen enkele reden hem op Facebook op te zoeken?
Rosalind schreef:
07-03-2020 11:24
Het probleem ligt dus net zo goed bij je vriend. Maar laat het daar en bemoei je je er niet mee.

En verder zou ik het contact gewoon tot het minimum behouden. Zo is er bv geen enkele reden hem op Facebook op te zoeken?

Zijn Facebook moet je gewoon niet bekijken.
Je gaat je alleen maar ergeren.
Eurus schreef:
07-03-2020 11:09
Een tijdje terug schreef je anders nog hoe hard hij studeert en werkt om 'jullie gezin' te helpen onderhouden.
Hebben die koters geen vader? Ik snap schoonvader wel denk ik.
Oh wacht, jij bent het.
Tja, dan kan ik de zorgen van je vriends vader wel enigszins begrijpen.
Ik denk dat je beter met je vriend kan overleggen hoe het werkbaar is voor jou. Als je hem niet in je huis wil hebben zorg je ervoor dat je vriend naar zijn vader gaat en niet andersom bijvoorbeeld. Of je gaat ergens lunchen als je wel mee wil/moet maar geen zin hebt in de hond.

Verder zet je schoonvader op onzichtbaar op social media en blijf vriendelijk face to face. Heb ook alleen contact op die wijze. Je kan zijn bemoeizucht rondom jullie financiën ook zien als een (misplaatste) poging zorgzaam te zijn voor je vriend. Laat dat van je afglijden. Jullie weten hoe het zit en dat kan vriend prima zelf uitleggen. Ook als hij dat in jouw ogen verkeerd uitlegt of aanpakt, so what? Als schoonpa iets wil zeggen erover moet ie dat lekker doen, in gesprek met jou of je vriend. Hun mening doet er verder niet toe voor jou toch? Dat dan vriendelijk uitleggen of hem vertellen dat dat zijn zaken niet zijn als hij jou ergens over aanspreekt. Hetzelfde geldt voor de vriendin van. Vriendelijk bedanken voor de interesse of zorgzaamheid maar dat ze zich nergens zorgen over hoeven te maken, jullie hebben de schapen goed op het droge etc. Wat dat betreft kun je beter een teflonlaag kweken TO, zonde van je energie.

Je vriend kan verder zelf beslissen of hij zijn vader op afstand houdt of niet. Je kunt wat vinden van hun band en wat vader daarin goed of fout doet of gedaan heeft, maar het is niet aan jou om daarin te sturen of te veroordelen. Geef aan wat je zelf wel of niet vind kunnen als het ook jou raakt of betreft en laat het verder gaan.
Jij wordt boos omdat de vader van je vriend zegt wat hij er van vindt. En dat hij zich er niet mee moet bemoeien. Maar zelf wil je hem wel graag vertellen hoe het zit.

Dat wringt. Of je accepteert dat hij zijn mening zegt, en doe dit zelf ook. Of je kiest er voor dat iedereen zijn mening mag hebben, maar dit voor zich houdt.

PS ik vind het niet zo vreemd dat de vader een goed gesprek aangaat met zijn zoon of dat alles wel goed geregeld is. Hier op het forum wordt niet anders gedaan. Bijna 40% van de relaties gaan uiteindelijk uit elkaar, en bij samengestelde gezinnen ligt dit nog hoger. Dus het goed om na te gaan hoe je zaken geregeld hebt mochten jullie bij de groep horen die het niet redt. Dat hebben mijn partner en ik ook gedaan. Dit kan je beter regelen wanneer je nog van elkaar houdt en het beste voor hebt voor elkaar.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Je vriend is erg jong, komt in een “kant en klaar” gezin met een vrouw die 11 jaar ouder is.
Dan snap ik zijn vader wel.
Tweede relatie met kinderen is kwetsbaar.
Je vriend had het niet bespreken .
Oh, even terug komen op de vraag wat ik doe met schoonouders die ik niet zo mag. Ze hebben mijn vriend op een goede manier grootgebracht en ook de goede genen meegeven. Dus wanneer ik ze te veel afval of aan erger, betekent dit vaak ook dat ik mijn partner afval. Want voor hem zijn dit "normale dingen".

Mijn schoonmoeder hoeft mijn grote vriendin niet te zijn, we denken vaak anders over zaken. Maar we kunnen wel gewoon normaal tegen elkaar doen en een gesprek voeren. Ze bedoelt het goed, alleen vaak totaal anders dan "mijn manier". En we zullen allebei wel gelijk hebben en allebei ook niet.

Erger jij je aan je schoonvader, vertel het hem dit dan rustig. Piet, jij vindt het misschien wel leuk om te toeteren wanneer je een vrouw met overgewicht ziet. Maar heb je enig idee wat dit doet met die vrouw? Dat dit misschien wel erg kwetsend ervaren wordt?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik zou me er echt niet mee bemoeien. Je maakt je veel te druk, dat is niet gezond hoor. Ook niet vertellen dat je je aan hem ergert, kom op, die man gaat echt niet meer veranderen en zeker niet voor jou. Akkefietjes tussen hem en zijn zoon door hem en zijn zoon laten oplossen.

Je hoeft geen mening te hebben. Laat het los.

Mijn vader is een nare man en hij denkt zelf dat hij geweldig is. Op dit forum zouden ze hem een narcist noemen. Maar sinds ik besef dat ik daar niks aan ga veranderen en het geen zin heeft om tegen hem in te gaan, hebben we prima contact. Met een schoonvader zou dat nog makkelijker moeten zijn. En niet op zijn facebook kijken en niet appen helpt zeker ook.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
hamerhaai schreef:
07-03-2020 12:02
Erger jij je aan je schoonvader, vertel het hem dit dan rustig. Piet, jij vindt het misschien wel leuk om te toeteren wanneer je een vrouw met overgewicht ziet. Maar heb je enig idee wat dit doet met die vrouw? Dat dit misschien wel erg kwetsend ervaren wordt?
En dan zou ik als schoonvader denken "Zo snotneus, jij gaat mij even vertellen hoe ik me moet gedragen?"
Uit de openingspost.

Nu heeft mijn schoonvader van de week een gesprek gevoerd met mijn vriend over onze financiële situatie. Dat hij het toch wel zorgelijk vindt dat mij vriend mee betaalt aan mijn kinderen die niet van hem zijn en we van alles kopen en dat als de relatie uit gaat mijn vriend met niets op straat komt te staan.
-----

Je schoonvader heeft groot gelijk dat hij zijn zorgen utispreekt.
Als het uit gaat heeft je partner niets te zeggen over je kinderen het zijn niet zijn kinderen.
Jij en de vader van de kinderen hebben het voor het zeggen over de kinderen.
Herfstblaadje19 schreef:
07-03-2020 11:08
Je vriend had beter zijn mond kunnen houden over dat gesprek met zijn vader.
het vriendje is erg jong, en al met 1 been uit de relatie

(lopen wordt vaak als flauw gezien, maar is ook erg verhelderend hoor)
granny71 schreef:
07-03-2020 12:15
En dan zou ik als schoonvader denken "Zo snotneus, jij gaat mij even vertellen hoe ik me moet gedragen?"
Nou, snotneus. We schelen maar 12 jaar, haha.

Maar ik heb me weer te veel laten leiden door emoties. Dat is een beetje mijn ding. In mijn hoofd is een drama, spreek het uit (met wie dan ook) en geef het dan een plekje.

Ik zou graag eens met hem face to face praten. Zonder verwijten, gewoon eens uitspreken. Mijn vriend ziet hem niet als zijn vader en ik zie hem eigenlijk niet als schoonvader. Maar ik wil nooit ofte nimmer het contact tussen mijn vriend en zijn vader willen schaden.
Dus slik ik wel. Ik moet me wat vaker inhouden dan ik nu doe en loslaten. Dat zijn dingen die niet mijn sterkste kant zijn, haha.
Waarom bespreekt je vriend dit soort dingen dan met hem?
Ballenbak888 schreef:
07-03-2020 12:28
En jij ziet niet in dat dat wel eens het probleem zou kunnen zijn?
Joh, gewoon nergens mee bemoeien. Je kan hem toch niet veranderen? Gewoon niet luisteren naar wat hij zegt, en zeker niet te vaak langsgaan. Zorg dat ze zo'n klein mogelijke rol in je leven hebben, dan irriteer je je ook het minst.
lilalinda schreef:
07-03-2020 12:18

(lopen wordt vaak als flauw gezien, maar is ook erg verhelderend hoor)
Thanks. ;)
Ballenbak888 schreef:
07-03-2020 10:55
Hij heeft zijn zoon verlaten toen hij 11 jaar was. Op zijn 23ste kwam hij weer in zijn leven. En nu heeft hij het recht om zijn zorgen uit te spreken? Ik geloof dat hij dat recht al heel lang geleden verspilt heeft.
Wat fijn, dat zoon en vader toch weer contact hebben!
[quote=Ballenbak888 post_id=31064777 time=1583580499 user_id=395746]

En je scheelt 11 jaar met je jongere vriend, dan snap ik dat vader financiële advies aan zoon geeft, als hij bij een oudere vrouw met kinderen in trekt.
Niet zo slim van jou de reactie want nu steun je ze in het idee dat je vriend niet veel te zeggen heeft bij jullie. En wat heeft die koeientoeter er mee te maken? Rare framing
lilalinda schreef:
07-03-2020 12:18
Ik snap wel dat die vader een beetje bezorgd is
En jouw vriend kon tijdens dat gesprek al niet aangeven dat de financiele situatie heel anders is dan dat zijn vader dacht dat het was?
En waarom app jij het verhaal? Volwassen mensen gaan het gesprek aan.
Ik zou jouw schoonvader op facebook blokkeren, dan is dat probleem opgelost.
Ik had het wel anders moeten aanpakken inderdaad. Ik raakte geëmotioneerd als iemand me ziet als golddigger terwijl ik al 6 jaar lang vol trots in mijn eentje 2 kinderen groot breng met bijhorende luxe terwijl ik me mijn scheiding met niets op straat kwam te staan 6 jaar geleden.

En achteraf schijnt mijn vriend ze wel verteld te hebben dat we samen ongeveer evenveel verdienen waardoor hij niet degene is die mijn kinderen betaalt. Maar dat wist ik niet. Dan had ik mijn mond gehouden. Mijn trots raakte gekrenkt en ik ben te impulsief geweest.
Bedankt dat jullie me dat duidelijk gemaakt hebben.
En natuurlijk snap ik die vader zijn zorgen ook wel. Hij weet hoe het is want als hij bij zijn vriendin weg zou gaan heeft hij ook niets.
Maar als ouder zijnde vind ik dat je ook vertrouwen in je kind moet hebben.
Ballenbak888 schreef:
07-03-2020 13:31
Ik had het wel anders moeten aanpakken inderdaad. Ik raakte geëmotioneerd als iemand me ziet als golddigger terwijl ik al 6 jaar lang vol trots in mijn eentje 2 kinderen groot breng met bijhorende luxe terwijl ik me mijn scheiding met niets op straat kwam te staan 6 jaar geleden.

En achteraf schijnt mijn vriend ze wel verteld te hebben dat we samen ongeveer evenveel verdienen waardoor hij niet degene is die mijn kinderen betaalt.
Hij betaalt, neem ik aan, mee aan de huur, boodschappen, gas, water, licht enz.
Zonder zijn bijdragen aan het gezamenlijke huishouden was je veel duurder uit geweest en was er misschien geen geld geweest voor de "bijbehorende luxe".
drominique schreef:
07-03-2020 10:50
Waarom mag vader zijn zorgen niet uiten naar zijn zoon zonder bemoeienis van jou?
Jij doet hetzelfde als wat je de vriendinnen van je schoonvader kwalijk neemt.

Daarnaast: zorg dat je hem niet te veel ziet. Jij hoeft niet bij elk bezoek/elke ontmoeting te zijn: beperk je tot de belangrijke en zit het dan met je mooiste lach uit.
Dit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven