narcisme/gaslighting
maandag 9 maart 2020 om 16:31
Sorry hoor maar vind je dit zelf niet een beetje ver gaan? Ga haar anders nog banger maken. Of geloof je dit echt?Misade schreef: ↑09-03-2020 16:12@samarinde,
Het klinkt behoorlijk erg en intimiderend.
Het lijkt wel of hij een camera en/of microfoons bij jullie binnen heeft hangen in de brandmelder, lampjes oid.
Hoe kan hij anders weten wanneer jij de deur uitgaat of jij samen met je man.
Klinkt misschien vergezocht, helaas is dat niet altijd zo.
maandag 9 maart 2020 om 16:36
Zeker. In dit geval zoekt ze allerlei redenen om het maar niet aan iemand te hoeven vertellen, waardoor ze de situatie zelf in stand houdt. Kennelijk haalt ze er zelf ook iets uit.
maandag 9 maart 2020 om 17:05
Ik weet niet zeker of die beerput opengaat, ik houd namelijk zoveel mogelijk afstand tot iedereen die hij kent. Maar die beerput is wel mijn vermoeden. Iemand die doet wat hij doet, loopt al wat langer mee, zeg maar. Dit gedrag is niet gisteren begonnen. Er zijn wel wat dingen die ik weet uit zijn verleden (via-via gehoord) en het beeld dat daaruit oprijst is dat van een man die veel vrouwen heel veel ellende heeft aangedaan, vooral met zwangerschappen, plotseling verbroken relaties, niet-erkende kinderen en complexe omgangsregelingen. Ik vermoed dat dit het andere spoor is waarop hij opereert. Dus enerzijds stalken, anderzijds vrouwen aan zich binden met een kind en dán ineens in rook opgaan of de boel belazeren of wat dan ook. Onlangs heeft hij nog een kind gekregen, weer bij een zoveelste vrouw, en dat is allemaal gebeurd (zwangerschap, bevalling) in de periode dat hij mij obsessief achtervolgde. Dus ergens moet een vrouw met een baby zitten die ook door hem wordt misleid, maar dan op een heel andere manier. Dat vind ik heel tragisch, maar ik ken die vrouw niet en ik wil er niks mee te maken hebben.quattro-stagioni schreef: ↑09-03-2020 15:26Als er een beerput open zal gaan en er meerdere slachtoffers zijn, dan is er geen sprake van "er zijn maar twee spelers". Licht allereerst je man in. Zoek uit wie er nog meer slachtoffer zijn van hem. Blijkbaar heeft meneer een reputatie: mooi! Dan sta je niet alleen! Er zal alleen wel iemand de eerste stap moeten zetten. Dat kun jij doen, met jouw man als steun.
Ik overweeg het mijn man wel te vertellen, ja. Ik ben alleen serieus bang voor de consequenties. Ik kan niet inschatten hoe de stalker gaat reageren als hij wordt geconfronteerd, omdat ik alleen dit heel extreme gedrag van hem ken en dat belooft weinig goeds. Hij lijkt me niet iemand die zo'n 'terechtwijzing' sportief opvat. Kritiek is het allerergste. Hij is de oppergod, in zijn eigen beleving. Hij bedient de knoppen, hij is de baas, hij heeft alle controle. Dus ik ben bang voor een escalatie. Maar dat kan ik natuurlijk met mijn man overleggen.
Ik had gehoopt dat het op een dag vanzelf wel zou stoppen. Dat hij weer een zoveelste vrouw zou strikken en zwanger maken, zodat hij even afgeleid zou zijn. Of dat hij gewoon genoeg zou krijgen van mij/het stalken. Maar we zijn nu anderhalf jaar verder. Ik kan er over het algemeen best goed mee leven, ik probeer het gewoon te negeren en mijn leven te leiden. Maar ik merk, zeker nu ik de afgelopen weken weer zó vaak met hem geconfronteerd ben, dat ik er toch steeds mee bezig ben: hoe doet hij het, waar staat hij te posten, en inderdaad, ik begin te vrezen dat hij camera's gebruikt (gekte! een slechte film!) en dat lijkt me toch heel sterk, hij is nooit in mijn huis geweest en heeft mijn telefoon nooit vastgehad, maar het kost veel energie en daarmee wint hij - want dit is wat hij wil.
Liever niet quoten, trouwens.
maandag 9 maart 2020 om 17:16
Wat ie vooral ook erg belangrijk vindt, is wat andere mensen van hem denken. Hij kan alleen de oppergod zijn als anderen hem daarin faciliteren. Als jij het je man vertelt en je man gaat hem confronteren, dan is het snel afgelopen met deze ongein. Het speelveld wordt em dan net iets te groot, zeg maar.
maandag 9 maart 2020 om 17:21
Je kan toch met je man afspreken dat je het vertelt maar dat hij hem niet aanspreekt. Indien het weer gebeurd dan heb je een getuige. Behalve door de straat gaan doet die man niets, dus hoezo aanspreken? Indien je camera's vind, die mag niet zomaar ophangen, dus dan heb je een getuige en iets concreets om melding van te doen. Geef bij je man aan dat aanspraken weer een reactie uitlokt en dat dat net is wat je niet wil.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
maandag 9 maart 2020 om 17:32
Dat hoop ik, en dat zou kunnen. Het idee van Viva-Amber is wel goed: ik vraag of mijn man afstand wil houden, dat geeft me écht wat meer gemoedsrust, en dan heb ik in elk geval iemand die met me meekijkt en -denkt. Want hoe meer ik erover schrijf hier, hoe harder ik zelf ga geloven dat ik helemaal gestoord ben. Maar dat is een bekend patroon; zo begon het ook toen ik voor het eerst achtervolgd werd. Ik dacht dat ík gek was. Maar dat was niet zo.julius schreef: ↑09-03-2020 17:16Wat ie vooral ook erg belangrijk vindt, is wat andere mensen van hem denken. Hij kan alleen de oppergod zijn als anderen hem daarin faciliteren. Als jij het je man vertelt en je man gaat hem confronteren, dan is het snel afgelopen met deze ongein. Het speelveld wordt em dan net iets te groot, zeg maar.
maandag 9 maart 2020 om 17:35
Nou dit idd.
Mocht je nu echt echt echt serieus bang zijn dat er camera's in je huis hangen dan schijnen daar speciale detectors voor te zijn.
quaintrelle wijzigde dit bericht op 09-03-2020 17:48
27.67% gewijzigd
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Desmond Tutu
maandag 9 maart 2020 om 17:47
Mijn ex heeft mij ook gestalkt en doet dat misschien nog wel, op zeer subtiele wijze maar duidelijk was dat hij mijn social media en emailaccounts alsmede mijn telefoongegevens inclusief contacten whatsapp en locaties kon nagaan. Zo wist hij waar ik was, wat ik ging doen in het weekend, met wie ik afsprak. Je wordt er heel schterdochtig van. Het is zo simpel. Alles wat jouw griezel van je nodig zou hebben is je telefoonnummer Samarinde. Mocht je hem die ooit gegeven hebben dan kan hij met kinderlijke eenvoud alles van je volgen. Ik zou dus per direct een ander nummer nemen en je mobiel wegdoen.
maandag 9 maart 2020 om 17:49
Vriendgedumpt schreef: ↑09-03-2020 17:47Mijn ex heeft mij ook gestalkt en doet dat misschien nog wel, op zeer subtiele wijze maar duidelijk was dat hij mijn social media en emailaccounts alsmede mijn telefoongegevens inclusief contacten whatsapp en locaties kon nagaan. Zo wist hij waar ik was, wat ik ging doen in het weekend, met wie ik afsprak. Je wordt er heel schterdochtig van. Het is zo simpel. Alles wat jouw griezel van je nodig zou hebben is je telefoonnummer Samarinde. Mocht je hem die ooit gegeven hebben dan kan hij met kinderlijke eenvoud alles van je volgen. Ik zou dus per direct een ander nummer nemen en je mobiel wegdoen.
Sorry, maar dit is echt onzin. Je kan niemand volgen met alleen een telefoonnummer. Dat hij tijdens jullie relatie jouw telefoon vol heeft gezet met spyware is iets heel anders. O en strafbaar.
maandag 9 maart 2020 om 18:05
Ik vermoed dat hij haar Whatsapp aftapte en lokatie delen heeft aangezet. Whatsapp aftappen kan als je toegang hebt tot de telefoon van de ander. Dan moet je ergens iets wijzigen in je eigen telefoon (weet niet meer precies wat) zodat Whatsapp jouw telefoon aanziet voor die van je slachtoffer, en dan krijg jij ook alle Whatsapp berichten voor die persoon.
Als hij in jouw gmail kan, dan kan hij ook van alles aanpassen en aanzetten in Google, zoals je lokatie delen en je lokatie geschiedenis kan hij opzoeken.
maandag 9 maart 2020 om 18:12
YagaBaba schreef: ↑09-03-2020 18:05Ik vermoed dat hij haar Whatsapp aftapte en lokatie delen heeft aangezet. Whatsapp aftappen kan als je toegang hebt tot de telefoon van de ander. Dan moet je ergens iets wijzigen in je eigen telefoon (weet niet meer precies wat) zodat Whatsapp jouw telefoon aanziet voor die van je slachtoffer, en dan krijg jij ook alle Whatsapp berichten voor die persoon.
Als hij in jouw gmail kan, dan kan hij ook van alles aanpassen en aanzetten in Google, zoals je lokatie delen en je lokatie geschiedenis kan hij opzoeken.
Als je iemand toegang geeft tot je telefoon, je laptop en al je wachtwoorden, ja, dan kan diegene je overal volgen en alles van je weten. Met alleen een telefoonnummer kan je echt he-le-maal niks.
maandag 9 maart 2020 om 18:34
Beste Samarinde,
Ik herken je verhaal, zoiets is mij ook overkomen. Gelukkig heeft het "maar" drie jaar geduurd.
Ik kreeg te horen dat ik het me verbeeldde, en dat niemand zo gek was, en dat het zo een aardige man was..
Ondertussen kreeg ik de gekste getypte brieven met bedreigingen, getyped en zonder adres, dus geen bewijs.
De politie kon niks doen zeiden ze zonder aanwijzingen, ook al wist ik wie het was.
Ik kende hem van het station waar ik altijd een praatje maakte met die nette oude man.
De nette oude man heeft zich zelfs wel eens uitgegeven voor mijn opa voor een taxichauffeur, ik zou zijn kleindochter zijn en niks meer van hem willen weten.. Kan je nagaan hoe doortrapt.
Hij was belastinginspecteur geweest vertelde hij ooit tijdens koffie op het station, hij kwam overal achter. En gek genoeg, inderdaad: adres, verschillende telefoonnummers, namen van huisgenoten waarin hij dan weer verwees in zijn brieven. Hij belde, hij reed door de straat. Zelf woonde hij in een heel andere stad kwam ik pas veel later achter via Google (een keer had hij zijn achternaam dom genoeg wel gezet op een van de enorme stapel brieven met daarin bedreigingen, foto's van vrouwen met meswonden en losse scheermesjes in de envelop.
Ik vertel het bijna niemand nu, 10 jaar later. Je krijgt toch een beetje dezelfde reactie, of jij het bent die je dingen verbeeld.
En bewijs maar dat het niet zo is?
Zo een gek blijft ook niet weer uitgebreid poseren voor een leuk kiekje hé?
Los van dat ja, ook dat geen bewijs is volgens de politie..
Zulke mensen maken je gek, voor hen is het echt een spel.
Ik kan nog veel krankzinnige dingen noemen, maar laat maar even zo.
Saraminde, je mag me een berichtje sturen als je wil.
Er zijn maar twee opties: of jij bent makende, of je hebt last van eenzelfde psychopaat als ik had.
Iig sterkte, met heel mijn hart.
Ik herken je verhaal, zoiets is mij ook overkomen. Gelukkig heeft het "maar" drie jaar geduurd.
Ik kreeg te horen dat ik het me verbeeldde, en dat niemand zo gek was, en dat het zo een aardige man was..
Ondertussen kreeg ik de gekste getypte brieven met bedreigingen, getyped en zonder adres, dus geen bewijs.
De politie kon niks doen zeiden ze zonder aanwijzingen, ook al wist ik wie het was.
Ik kende hem van het station waar ik altijd een praatje maakte met die nette oude man.
De nette oude man heeft zich zelfs wel eens uitgegeven voor mijn opa voor een taxichauffeur, ik zou zijn kleindochter zijn en niks meer van hem willen weten.. Kan je nagaan hoe doortrapt.
Hij was belastinginspecteur geweest vertelde hij ooit tijdens koffie op het station, hij kwam overal achter. En gek genoeg, inderdaad: adres, verschillende telefoonnummers, namen van huisgenoten waarin hij dan weer verwees in zijn brieven. Hij belde, hij reed door de straat. Zelf woonde hij in een heel andere stad kwam ik pas veel later achter via Google (een keer had hij zijn achternaam dom genoeg wel gezet op een van de enorme stapel brieven met daarin bedreigingen, foto's van vrouwen met meswonden en losse scheermesjes in de envelop.
Ik vertel het bijna niemand nu, 10 jaar later. Je krijgt toch een beetje dezelfde reactie, of jij het bent die je dingen verbeeld.
En bewijs maar dat het niet zo is?
Zo een gek blijft ook niet weer uitgebreid poseren voor een leuk kiekje hé?
Los van dat ja, ook dat geen bewijs is volgens de politie..
Zulke mensen maken je gek, voor hen is het echt een spel.
Ik kan nog veel krankzinnige dingen noemen, maar laat maar even zo.
Saraminde, je mag me een berichtje sturen als je wil.
Er zijn maar twee opties: of jij bent makende, of je hebt last van eenzelfde psychopaat als ik had.
Iig sterkte, met heel mijn hart.
maandag 9 maart 2020 om 18:36
Droom verder. Er zijn hele websites voor het bespioneren van anderen. Je hebt er weinig anders voor nodig dan iemands tel nummer, fb, ip adres.
maandag 9 maart 2020 om 18:39
Ik wil het topic niet kapen trouwens. Dit gaat meer over stalkers misschien. Maar ik herken het patroon dat jij uiteindelijk de gek bent volgens je omgeving.
Ik herinner me nog dat ik films zag waarin hetzelfde gebeurde, en de hele omgeving de hoofdpersoon voor gek verslijt. Er is ook zo een film met Julia Roberts volgens mij?
Maar nooit kunnen mensen in je eigen omgeving zich voorstellen dat het gebeurt, want dat is meer iets voor films.
Geloof mij maar dat het gebeurt.
Tussen haakjes: de man heeft zichzelf verraden toen hij na drie jaar echt contact probeerde te leggen met bekenden van me, op een nogal doorzichtige manier.
Anders zouden ze nu nog misschien denken dat ik het drie jaar lang verzon.
Ik herinner me nog dat ik films zag waarin hetzelfde gebeurde, en de hele omgeving de hoofdpersoon voor gek verslijt. Er is ook zo een film met Julia Roberts volgens mij?
Maar nooit kunnen mensen in je eigen omgeving zich voorstellen dat het gebeurt, want dat is meer iets voor films.
Geloof mij maar dat het gebeurt.
Tussen haakjes: de man heeft zichzelf verraden toen hij na drie jaar echt contact probeerde te leggen met bekenden van me, op een nogal doorzichtige manier.
Anders zouden ze nu nog misschien denken dat ik het drie jaar lang verzon.
maandag 9 maart 2020 om 18:46
Ze krijgt geen brieven. Daarbij zijn die brieven wel degelijk bewijs ook al kon je niet aantonen wie het was. Wellicht zit zijn DNA wel op die brieven. Ook zonder bewijs kan het waar zijn maar op dit moment doet deze man niets concreets behalve in het straatbeeld verschijnen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
maandag 9 maart 2020 om 18:47
Ja ik snap dan ook niet waarom mensen denken dat je gek bent als je brieven en foto's van verwonde vrouwen en scheermessen laat zien, dat is veel meer tastbaar dan iemand die vaak in de buurt isviva-amber schreef: ↑09-03-2020 18:46Ze krijgt geen brieven. Daarbij zijn die brieven wel degelijk bewijs ook al kon je niet aantonen wie het was. Wellicht zit zijn DNA wel op die brieven.