De zorg in Nederland
maandag 9 maart 2020 om 19:44
Een collega van me was vandaag op karwei, zo'n 120 kilometer verderop, in de regio Rotterdam. Hij struikelde en kwam ten val en zijn arm moest het ontgelden. Ontzettende pijn in de pols en geen idee of het gebroken was, of zwaar gekneusd of anderszins. Maar hij verging van de pijn. Naar de eerste hulp van het plaatselijk ziekenhuis dus. Daar werd hij geweigerd, want hij had geen verwijsbrief van zijn huisarts. Dus heeft hij zijn huisarts gebeld, de situatie uitgelegd en men zou een verwijsbrief mailen. Maar tja. het was bijna 12 uur, dus de assistentes gingen met pauze. En die pauze duurde tot 13.00 uur. Meer dan een uur heeft mijn collega dus zijn pijn zitten verbijten op de eerste hulp tot die vermaledijde verwijsbrief eindelijk gemaild was. Eindelijk was die binnen en met de verwijsbrief in de mail op zijn telefoon ging hij naar radiologie voor de foto. Daar werd hem verteld dat hij de verwijsbrief uitgeprint bij zich moest hebben. Maar na veel vijven en zessen werd de foto dan uiteindelijk toch maar gemaakt. Zwaar gekneusd, gelukkig niet gebroken, scheurtje in het bot, was de uitkomst. Collega vroeg daarna of de pols ingetaped kon worden of dusdanig verbonden dat de pijn minder zou worden, maar.... tja... daar waren ze niet voor, dan moest hij bij zijn huisarts zijn. Collega vertelde nogmaals dat de huisarts 120 km verderop zat, maar dat maakte niet uit, hij werd niet verbonden, kreeg geen steunverband, niks. Een andere collega die samen met hem aanwezig was op dat karwei, heeft hem 120 km naar huis moeten rijden naar zijn eigen huisarts om verbonden te worden...
Mijn collega had alles bij zich: een ID, een pasje van zijn ziektekostenverzekering, bankpassen en contant geld, maar hij werd zo weggestuurd en op deze manier behandeld.
Nou heb ik het zelf gelukkig nooit meegemaakt, maar is dit normaal als je in een andere plaats in Nederland letsel oploopt, dat men je zo behandelt op de eerste hulp?
Mijn collega had alles bij zich: een ID, een pasje van zijn ziektekostenverzekering, bankpassen en contant geld, maar hij werd zo weggestuurd en op deze manier behandeld.
Nou heb ik het zelf gelukkig nooit meegemaakt, maar is dit normaal als je in een andere plaats in Nederland letsel oploopt, dat men je zo behandelt op de eerste hulp?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
maandag 9 maart 2020 om 20:02
Hoe kom je op zaterdagmiddag aan een huisarts, als je bent aangevallen door een wespenzwerm?
Mijn vriend bracht me destijds (in 1989) naar het ziekenhuis, waar ik direct van alles ingespoten kreeg. Mijn vader (ambtenaar, dus particulier) kreeg een rekening van 400 gulden...
Mijn vriend bracht me destijds (in 1989) naar het ziekenhuis, waar ik direct van alles ingespoten kreeg. Mijn vader (ambtenaar, dus particulier) kreeg een rekening van 400 gulden...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

maandag 9 maart 2020 om 20:03
Ik ben ook wel 'ns gelijk naar de eerste hulp gegaan met m'n gebroken hand en kreeg ook wel wat gemopper dat ik eigenlijk eerst naar de huisarts had gemoeten, maar ze maakten toch gewoon de foto en gaven me tijdelijk gips.
Wel 14 jaar geleden inmiddels en de service is toch wat verminderd heb ik 't idee. Was wel bij het ziekenhuis waar ik ook door m'n huisarts naar verwezen zou worden.
Wel 14 jaar geleden inmiddels en de service is toch wat verminderd heb ik 't idee. Was wel bij het ziekenhuis waar ik ook door m'n huisarts naar verwezen zou worden.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 09-03-2020 20:04
27.21% gewijzigd
maandag 9 maart 2020 om 20:03
En vervolgens doet die arts niks, omdat die huisarts er ook niks aan kan doen en adviseert je naar het ziekenhuis te gaan. Ofwel: je hebt de tijd van die huisarts verspild (en een consult), en uiteindelijk kom je alsnog in het ziekenhuis of op de eerste hulp terecht, waar je óók een uur eerder had kunnen zijn...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
maandag 9 maart 2020 om 20:04

maandag 9 maart 2020 om 20:05
Snoesje666 schreef: ↑09-03-2020 20:02Hoe kom je op zaterdagmiddag aan een huisarts, als je bent aangevallen door een wespenzwerm?
Of je belt 112, of je belt een huisartsenpost. Het is echt niet zo moeilijk.

maandag 9 maart 2020 om 20:06
Naar een regionaal huisartsenpost en je moet eerst bellen dat je er aan komt soms verwijzen ze je meteen door naar zhSnoesje666 schreef: ↑09-03-2020 20:02Hoe kom je op zaterdagmiddag aan een huisarts, als je bent aangevallen door een wespenzwerm?

maandag 9 maart 2020 om 20:06
pejeka schreef: ↑09-03-2020 20:03En vervolgens doet die arts niks, omdat die huisarts er ook niks aan kan doen en adviseert je naar het ziekenhuis te gaan. Ofwel: je hebt de tijd van die huisarts verspild (en een consult), en uiteindelijk kom je alsnog in het ziekenhuis of op de eerste hulp terecht, waar je óók een uur eerder had kunnen zijn...
Alleen heb je in dat geval al een verwijsbrief mee en heb je dus geen gezeur meer in het ziekenhuis.
En voor het geval je eigen inschatting overdreven was en de huisarts je wel prima kan helpen met goed verbinden heb je met dat bezoekje aan de huisarts jezelf flink wat zorgkosten bespaard.

maandag 9 maart 2020 om 20:07
De huisarts heeft geen rontgenogen, alleen een schots en scheef staande breuk zal ie kunnen voelen, maar een scheurtje vast niet.Marana schreef: ↑09-03-2020 20:06Alleen heb je in dat geval al een verwijsbrief mee en heb je dus geen gezeur meer in het ziekenhuis.
En voor het geval je eigen inschatting overdreven was en de huisarts je wel prima kan helpen met goed verbinden heb je met dat bezoekje aan de huisarts jezelf flink wat zorgkosten bespaard.

maandag 9 maart 2020 om 20:08
Precies, soms hoef je niet langs de huisarts maar zorgt de huisartsenpost voor een rechtstreekse verwijzing naar het ziekenhuis. Zonder uitgeprinte verwijsbrief in je hand dus.

maandag 9 maart 2020 om 20:08
Dan spreek je de eerste de beste passant aan. Die heeft namelijk wel een smartphone. En als je echt helemaal alleen ver van iedereen vandaan bent gebruik je je dumb phone om willekeurig wie te bellen die dan een huisarts en een routebeschrijving voor je op kan zoeken. Beetje blijven nadenken hè.
maandag 9 maart 2020 om 20:09
Wellicht had een huisarts de pols onderzocht en door onderzoek vastgesteld dat het om een kneuzing ging en was dus het bezoek van de SEH en een röntgenfoto overbodig geweest. Was meteen een stuk goedkoper.pejeka schreef: ↑09-03-2020 20:03En vervolgens doet die arts niks, omdat die huisarts er ook niks aan kan doen en adviseert je naar het ziekenhuis te gaan. Ofwel: je hebt de tijd van die huisarts verspild (en een consult), en uiteindelijk kom je alsnog in het ziekenhuis of op de eerste hulp terecht, waar je óók een uur eerder had kunnen zijn...
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.

maandag 9 maart 2020 om 20:11
Een gebroken been is meestal reden om de ambulance te bellen en dan kun je wel in een keer door naar de SEH.
Verder is het inderdaad een gegeven dat je niet op eigen houtje naar de SEH kunt in Nederland. Er bestaat ook nog zoiets als inlichtingen die je kunt bellen voor het nummer van een huisarts in de buurt als je geen smartphone of internet bij de hand hebt.

maandag 9 maart 2020 om 20:11
Yep, het kost een berg van het eigen risico, maar dat kost het na doorverwijzing ook.

maandag 9 maart 2020 om 20:16
Alsof je in een onbekende woonplaats wel de weg weet naar een ziekenhuis?
Daar is ie toch ook terecht gekomen door te kijken waar die zit. Ofwel het is zo ernstig dat je de 112 belt ofwel je bent in de gelegenheid om uit te zoeken waar de dichtstbijzijnde medische hulp is. En dan is de kans groot dat dat sowieso een huisarts is.
Je kan daarnaast natuurlijk ook niet verwachten dat iemand zo achterloopt dat je geen smartphone hebt.

maandag 9 maart 2020 om 20:17
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... sende-hulp
De huisartsenpost is gratis zonder doorverwijs kost de ehbo van zh je eigen risco
De huisartsenpost is gratis zonder doorverwijs kost de ehbo van zh je eigen risco

maandag 9 maart 2020 om 20:19
Als de inspectie komt en er is geen verwijzing dan heeft de seh een probleem. De assistente heeft ook recht op pauze. Wij hebben laatst 4 uur op de seh gezeten met een verwijzing op zak. Huisarts, röntgenfoto, diagnose breuk en door naar seh. Maar daar waren wij geen spoed. En gelukkig maar, want liever een pols gebroken dan een hartaanval.
En qua geprinte verwijsbrief. In ons systeem is de brief gekoppeld aan de patiënt. Ben je geen patiënt in het ziekenhuis dan moet dat allemaal worden aangemaakt.
De seh is niet voor iedereen bereikbaar...gewoon omdat andere aandoeningen voorrang hebben. Als iedereen na een val naar de seh gaat wordt het dringen. Ook triage kost tijd.
En qua geprinte verwijsbrief. In ons systeem is de brief gekoppeld aan de patiënt. Ben je geen patiënt in het ziekenhuis dan moet dat allemaal worden aangemaakt.
De seh is niet voor iedereen bereikbaar...gewoon omdat andere aandoeningen voorrang hebben. Als iedereen na een val naar de seh gaat wordt het dringen. Ook triage kost tijd.

maandag 9 maart 2020 om 20:19
Ook met verwijzing kost het je ER.*2020* schreef: ↑09-03-2020 20:17https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... sende-hulp
maandag 9 maart 2020 om 20:20
Groningen is dus nog steeds het dichtste bij en Winsum blijkbaar opgeheven. Godzijdank. Ik ken heg noch steg in Winsum.
"Naast het bejaardentehuis" volgens de telefoniste.
Okee, en waar de f*ck is dat bejaardentehuis?
Geef verdomme gewoon een adres door. Alsof een zinnig mens weet waar Winsum ligt en wat zich daar zou kunnen bevinden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
pejeka schreef: ↑09-03-2020 20:03En vervolgens doet die arts niks, omdat die huisarts er ook niks aan kan doen en adviseert je naar het ziekenhuis te gaan. Ofwel: je hebt de tijd van die huisarts verspild (en een consult), en uiteindelijk kom je alsnog in het ziekenhuis of op de eerste hulp terecht, waar je óók een uur eerder had kunnen zijn...
Aan de andere kant ging men in het verleden wel heel snel direct naar het ziekenhuis, bij een splinter, klein sneetje of verzwikte enkel. En een consult op de SEH is echt een heel stuk duurder dan een huisartsenconsult. Omdat er te veel mensen direct naar het ziekenhuis gingen voor zaken die prima door de huisarts hadden kunnen worden beoordeeld is er ingesteld dat je nu eerst naar een huisarts of huisartsenpost moet gaan.
Een jaar geleden gleed iemand uit bij de sauna, gevold de pols stond onder een andere hoek dan voor de val. We hebben toen het ziekenhuis gebeld en om advies gevraagd. Veel pijn, mevrouw haar huisarts was 75km verderop, wat is wijsheid. Met toestemming van het ziekenhuis zijn ze toen direct naar het ziekenhuis gegaan. Het kan dus wel. Maar zo maar binnen lopen wordt niet gewaardeerd.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover

De huisartsenpost is niet gratis, maar gaat niet van je eigen risico af. Zorg in Nederland is niet gratis.*2020* schreef: ↑09-03-2020 20:17https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... sende-hulp
maandag 9 maart 2020 om 20:26
Mijn reactie zou ook zijn om direct naar de EH te gaan. Sterker nog, dat heb ik ook gedaan toen ik in NL was en m’n vriend niet kon lopen vd pijn. We zijn toen wel geholpen. Lullige was dat ik zijn pasje niet bij me had, dus kon meteen de rekening aftikken. Terecht hoor en maakte me niet uit.
Cum non tum age
maandag 9 maart 2020 om 20:28
Oh? Ik weet nog, maar ja dat was lang geleden, maar wel ná Pejeka’s ideaal, dat mijn broertje met een pijnlijke pols, gevallen met het snowboarden, naar de huisarts ging, daar weggestuurd, want vast niet gebroken en de volgende dag onderweg naar school toch zoveel last had dat hij dacht: het ziekenhuis is toch onderweg, laat ik tóch even langsgaan en direct geholpen werd (toch gebroken en gegipst).mevrouwiglesias schreef: ↑09-03-2020 19:52Als iedereen die op zijn of haar pols valt zelf beslist om naar de Eerste Hulp te gaan ipv naar de huisarts wordt de gezondheidszorg nog duurder. Dit soort dingen hoort thuis bij de huisarts dus terecht dat hij werd geweigerd.
maandag 9 maart 2020 om 20:30
Zonder te bellen?pejeka schreef: ↑09-03-2020 19:51Want jij weet precies in een plaats waar je nog nooit geweest bent waar een huisarts zit, op welke tijden die spreekuur heeft en dan ga je op je gemak rondbellen voor een eventuele afspraak? Terwijl je zit te krimpen van de pijn met een arm die wellicht gebroken is? Ik zou in dat geval ook gewoon naar de eerste hulp in het ziekenhuis gaan, eerlijk gezegd.