narcisme/gaslighting
dinsdag 10 maart 2020 om 20:47
Wat 05-2019 hierboven zegt klopt.Sterrenwacht007 schreef: ↑10-03-2020 20:23Het gaat hier niet meer over narcisme, maar over stalking en manipulatie.
Of heb ik het mis en hoort dat erbij ?
Narcisme draait vooral om macht en controle. Natuurlijk wordt niet elke narcist een stalker, al komt het wel relatief veel voor bij mensen met die stoornis, maar ik denk dat elke narcist sowieso manipuleert. Als iemand zijn zin wil hebben, koste wat kost, dan zal dat niet altijd vanzelf gaan. En dan komt de manipulatie om de hoek kijken. En het 'gaslighten', wat een vorm van manipuleren is. (En het liegen, het draaien, het spiegelen of jij-bakken, het negeren en wat al niet.)
Maar stalken is natuurlijk een uitzonderlijk iets. Toch komt het blijkbaar vaker voor dat veel mensen beseffen. Ik sta er ook van te kijken als ik dit topic lees. En ja, ik denk dat narcisme er vaak de oorzaak van is. Ik heb me aanvankelijk, toen het stalken net begon, uiteraard verdiept in het fenomeen stalking, en narcisme werd altijd genoemd als een van de mogelijke oorzaken.
Sommige stalkers willen hun prooi verkrachten/vermoorden (en die schijnen nooit zo lang te wachten met toeslaan), andere stalkers houden er romantische fantasieën op na (kan jaren duren), weer andere stalkers proberen hun ex-vriendin terug te krijgen en zijn jaloers, en dan zijn er ook nog de narcistische stalkers die macht en controle willen uitoefenen over hun prooi. Ik weet niet of ik het helemaal goed heb weergegeven, maar zo heb ik het onthouden. En soms lopen die categorieën in elkaar over: een jaloers ex-vriendje kan ook een narcist zijn, dan heb je een behoorlijk gevaarlijke cocktail te pakken.
dinsdag 10 maart 2020 om 20:57
Bovendien: in mijn ervaring ís stalken een vorm van gaslighten, want het is niet de bedoeling dat het openlijk gebeurt; het is geen afspraak tussen de stalker en mij, het is een kat-en-muis-spel waarbij de kat (de stalker) doet alsof hij zich van geen kwaad bewust is, en daarom brengt hij mij expres in verwarring, zet hij me op het verkeerde been en kan hij me in het normale leven (als wij elkaar professioneel zien) met een stralende lach tegemoet lopen en doen alsof hij blij-verbaasd is om me te zien, terwijl hij me tien minuten eerder nog heeft gestalkt en bang gemaakt. Dat weet hij, dat weet ik, maar verder weet niemand het, en ik weet het weer niet zeker, in de zin dat ik geen bewijs (foto's of zo) heb van die confrontatie. Ik heb wel eens tegen hem gezegd: "Jij stond net bij de brug, toch?" En dan lacht hij verbaasd en zegt hij: "Ik? Nee hoor. Verder alles goed?"
Dat is dus gaslighten.
Dat is dus gaslighten.
dinsdag 10 maart 2020 om 22:54
Best confronterend als ik zo de tekst lees zou ik denken dat het over mijn relatie ging en dat ik het zou hebben geschreven.samarinde schreef: ↑10-03-2020 20:47Narcisme draait vooral om macht en controle. Natuurlijk wordt niet elke narcist een stalker, al komt het wel relatief veel voor bij mensen met die stoornis, maar ik denk dat elke narcist sowieso manipuleert. Als iemand zijn zin wil hebben, koste wat kost, dan zal dat niet altijd vanzelf gaan. En dan komt de manipulatie om de hoek kijken. En het 'gaslighten', wat een vorm van manipuleren is. (En het liegen, het draaien, het spiegelen of jij-bakken, het negeren en wat al niet.)
Ik moet eerlijk bekennen dat ik je uitleg erg prettig vind Samarinde. Je weet het heel goed uit te leggen en voor mij zo herkenbaar.
En ik haal er ook weer kracht uit en word weer even op scherp gezet.
Blijf in jezelf geloven !
dinsdag 10 maart 2020 om 23:36
Dank je! En fijn dat je er iets aan hebt.05-2019 schreef: ↑10-03-2020 22:54Best confronterend als ik zo de tekst lees zou ik denken dat het over mijn relatie ging en dat ik het zou hebben geschreven.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik je uitleg erg prettig vind Samarinde. Je weet het heel goed uit te leggen en voor mij zo herkenbaar.
En ik haal er ook weer kracht uit en word weer even op scherp gezet.
Het rare met narcisten (of soortgelijke engerds) is dat ze allemaal zo op elkaar lijken in hun gedrag. Eigenlijk zijn het volgens mij heel voorspelbare mensen, met heel voorspelbaar gedrag. Het vervelende is alleen dat ze zo kwaadaardig zijn in hun voorspelbaarheid, en dát maakt het in eerste instantie zo moeilijk te bevatten. Ik heb nog steeds moeite om te geloven dat iemand een ander moedwillig zoveel pijn wil doen, en dat daar dan een soort euforisch machtsgevoel uit voortkomt. Dat kennen 'normale' mensen helemaal niet. Ik kan best een kick krijgen uit bepaalde dingen, maar een ander bewust pijn doen of vernederen...? Nee.
dinsdag 10 maart 2020 om 23:45
Zou het niet herkennen een kenmerk van die stoornis kunnen zijn?yaninevera schreef: ↑10-03-2020 23:41Ik heb een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Toch herken ik mij geheel niet in de verhalen hier. Ik vind het wel heel pijnlijk om te lezen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dinsdag 10 maart 2020 om 23:57
narcisme komt ook in verschillende vormen, je hebt de arrogante brulapen en je hebt de geboren slachtoffers. uiteindelijk is het kenmerk dat beide typen zich niet in anderen kunnen verplaatsen en zichzelf centraal stellen. ten koste van anderenyaninevera schreef: ↑10-03-2020 23:41Ik heb een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Toch herken ik mij geheel niet in de verhalen hier. Ik vind het wel heel pijnlijk om te lezen.
woensdag 11 maart 2020 om 00:01
Niet alle narcisten zijn ook sadisten.samarinde schreef: ↑10-03-2020 23:36Dank je! En fijn dat je er iets aan hebt.
Het rare met narcisten (of soortgelijke engerds) is dat ze allemaal zo op elkaar lijken in hun gedrag. Eigenlijk zijn het volgens mij heel voorspelbare mensen, met heel voorspelbaar gedrag. Het vervelende is alleen dat ze zo kwaadaardig zijn in hun voorspelbaarheid, en dát maakt het in eerste instantie zo moeilijk te bevatten. Ik heb nog steeds moeite om te geloven dat iemand een ander moedwillig zoveel pijn wil doen, en dat daar dan een soort euforisch machtsgevoel uit voortkomt. Dat kennen 'normale' mensen helemaal niet. Ik kan best een kick krijgen uit bepaalde dingen, maar een ander bewust pijn doen of vernederen...? Nee.
.
woensdag 11 maart 2020 om 00:04
Dat weet ik niet.
Maar het werd hier andersom gesteld. En dat klopt niet. Het moet ook naar zijn om zoiets te lezen :
.yaninevera schreef: ↑10-03-2020 23:41Ik heb een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Toch herken ik mij geheel niet in de verhalen hier. Ik vind het wel heel pijnlijk om te lezen.
Ik vind het dapper dat je hiervoor uit durft te komen, ook al is het anoniem.
.
woensdag 11 maart 2020 om 00:16
Ik denk dat je gefopt wordt. Deze forummer heeft net een perma gekregen wegens terugkeren na een perma. Nogal hardnekkig type (zie corona-topic)
nounou
woensdag 11 maart 2020 om 00:18
Hoe weet je dit eigenlijk Yaninevera?
Mijn ex was achteraf gezien een typisch voorbeeld van een verborgen narcist. Bij narcisten denk je gelijk aan arrogante brulapen die zichzelf de allerbeste en leukste vinden. Mijn ex was juist tegenovergesteld, stelde zich zogenaamd kwetsbaar en zelfreflecterend op, maar bleek uiteindelijk een meester in het slachtofferschap. Een eeuwig slachtoffer. En als er niets te klagen was omdat hij me niet kon betrappen op iets wat hem niet zinde, dan pakte hij wel een oude koe uit de sloot om de sfeer te verpesten.
Mijn ex was achteraf gezien een typisch voorbeeld van een verborgen narcist. Bij narcisten denk je gelijk aan arrogante brulapen die zichzelf de allerbeste en leukste vinden. Mijn ex was juist tegenovergesteld, stelde zich zogenaamd kwetsbaar en zelfreflecterend op, maar bleek uiteindelijk een meester in het slachtofferschap. Een eeuwig slachtoffer. En als er niets te klagen was omdat hij me niet kon betrappen op iets wat hem niet zinde, dan pakte hij wel een oude koe uit de sloot om de sfeer te verpesten.
woensdag 11 maart 2020 om 00:23
woensdag 11 maart 2020 om 00:58
je kan alleen sadist zijn als je geen empatisch vermogen hebt, welnu dan val je in cluster c, antisociaal, narcistisch en psychopaat
woensdag 11 maart 2020 om 09:07
Dat is niet bijzonder dat is juist maar goed ook. Moet je je toch eens voorstellen dat iedereen zomaar out of the blue etiketten gaat plakken op andere mensen of lukraak diagnoses gaat stellen. En hoe zie je dat voor je als het gaat om lichamelijke aandoeningen. Partner heeft al lang een gek hoestje...hoppakee longkanker. En...Als we als leek met zijn allen vastlopen noemen we het gewoon HSP...Want de ex van je second love zei op Facebook blablablaGebruna schreef: ↑06-03-2020 21:27Ik vind het altijd heel bijzonder dat er vaak heel fel wordt gereageerd wanneer iemand het heeft over een narcist, zonder dat die diagnose officieel is gesteld "want je bent geen professional en dan mag je dat dus niet zeggen"...
Maar, zeker als je er mee te maken hebt gehad, herken je bepaalde trekken en gedrag dat nu eenmaal als narcistisch bekend staat.
Alleen, omdat er ook ergens een officiële diagnose geregistreerd staat, zou geen enkel mens, behalve wanneer er sprake is van en officiële diagnose, dat woord mogen gebruiken?
Of 'mag' je als niet-professional alleen maar zeggen: hij/zij vertoont gedrag dat lijkt op het gedrag dat een narcist volgens de boekjes vertoont?
Zoiets als chaotisch zijn, dat mag je toch ook gewoon zien/zeggen/constateren van een ander? Mag dat dan ook niet meer zodra deze term in de DSM wordt opgenomen?
Maar goed, on topic: de Grey Rock methode kende ik ook niet als zodanig.
Maar die techniek werkt goed: wel communiceren maar dan altijd met een heel hoog koetjes-kalfjes gehalte. Vooral zo in mogelijk vertellen en/of laten zien van je emoties en gevoelens zodat je daar niet mee te manipuleren bent.
Via Google kwam ik deze site tegen: https://stellanovacoaching.be/2020/01/0 ... e-narcist/
Ik vind het altijd zo vreselijk bijzonder dat het vak psychiatrie collectief bezit lijkt te zijn op dit soort topics...Onder het mom van : ik kan het weten want ik ben ervaringsdeskundige...Ja en wie ben jij dan???
Tuurlijk mag je als mens vermoedens hebben en deze uitspreken of delen maar ga alsjeblieft niet als leek op de stoel van een arts zitten. Dat is wat er helaas vaak gebeurt....enorm sneu en stompzinnig vind ik dat en los daarvan ook erg kwalijk.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
woensdag 11 maart 2020 om 09:21
Afschuwelijk dat die stalkende types zo makkelijk hun gang kunnen gaan. Maar even terugkomend van stalkers en sadisten naar gaslighting en manipulatie, ben ik wel benieuwd naar jullie gouden tips om om te gaan met manipulatie en hoe je uit discussies blijft met iemand die zich narcistisch gedraagt. Ik lees hier herhaaldelijk de grey rock methode maar wat zeg je dan concreet terug als iemand je provoceert?
En wat doe je als iemand je zwart zit te maken bij jan en alleman?
woensdag 11 maart 2020 om 09:29
Ik denk dat de vrouwen hier vooral hun ervaringen willen delen, en wat ze allemaal hebben meegemaakt.sprokkelientje schreef: ↑11-03-2020 09:12Ik ben mij echt kapot geschrokken van het gemak waarop men op dit topic strooit met zelf aan elkaar gebreide dsm diagnoses als een stelletje roeptoeters die een spelletje Wie Ben Ik spelen![]()
Ik praat er zelf ook niet makkelijk over, ik schaam me er best voor zelfs.
Op een anoniem forum is dat makkelijker.
Levensgenieter
woensdag 11 maart 2020 om 09:31
Waarom wil je dat weten? Heb je in je directe omgeving te maken met iemand waarvan je narcisme vermoedt?Vriendgedumpt schreef: ↑11-03-2020 09:21Afschuwelijk dat die stalkende types zo makkelijk hun gang kunnen gaan. Maar even terugkomend van stalkers en sadisten naar gaslighting en manipulatie, ben ik wel benieuwd naar jullie gouden tips om om te gaan met manipulatie en hoe je uit discussies blijft met iemand die zich narcistisch gedraagt. Ik lees hier herhaaldelijk de grey rock methode maar wat zeg je dan concreet terug als iemand je provoceert?
Ik denk dat je het spel niet moet meespelen. Manipuleren kan alleen als iemand zich laat manipuleren.
Wat is de relatie met de persoon? Een collega?
Levensgenieter
woensdag 11 maart 2020 om 09:32
Tja het is nu eenmaal een persoonlijkheidsstoornis die zich vooral uit in relationele sfeer. En die professionals of de buitenwereld amper tegenkomen omdat de narcist bijzonder geloofwaardig is in de schijn ophouden en zich nooit zal laten behandelen. Want met hem/ haar is niks missprokkelientje schreef: ↑11-03-2020 09:12Ik ben mij echt kapot geschrokken van het gemak waarop men op dit topic strooit met zelf aan elkaar gebreide dsm diagnoses als een stelletje roeptoeters die een spelletje Wie Ben Ik spelen![]()
anoniem_287855 wijzigde dit bericht op 11-03-2020 09:40
0.27% gewijzigd
woensdag 11 maart 2020 om 09:34
sprokkelientje schreef: ↑11-03-2020 09:12Ik ben mij echt kapot geschrokken van het gemak waarop men op dit topic strooit met zelf aan elkaar gebreide dsm diagnoses als een stelletje roeptoeters die een spelletje Wie Ben Ik spelen![]()