Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
quote:gonien schreef op 20 april 2009 @ 10:58:

Oh shit, wat een timing. Ze heeft dus last van die tandjes bij het drinken denk je?

Smurf hier heeft (wanneer was het ook alweer?) geweigerd te drinken, 2,5 dag. Ben veel met haar in bad gegaan, en heb haar vaak bij me gehad. Ook een flesje gekolfde melk gegeven omdat ze anders gewoon te weinig binnen kreeg.

En uiteindelijk....heb ik dus á la Derek Ogilvie mijn excuses aangeboden voor mijn reactie eerder (toen ze heel hard in mijn tepel beet, en ik daar nogal van schrok), en gevraagd of ze weer wilde gaan drinken.

Ok. Dit klinkt gewoon raar.

Maar goed, het heeft wel geholpen

Is 9 maanden ook niet de borstweiger periode? (Zoiets meen ik gelezen te hebben bij borstvoeding.com)

9 maanden is inderdaad een periode waarin geweigerd kan worden. Maar goed, nadat ik dit las gaf ze haar meest recente hongersignaal af (dat verandert ook met de dag zo ongeveer), dus ik heb haar even rustig op schoot genomen (die gipsbroek en de schilders op het balkon werken niet echt mee ) en een liedje gezongen (want dat werkte in de kraamweek ook zo goed, zo lekker rustgevend en dan meer nog voor mezelf dan voor Minismollie) en toen heeft ze toch wel een beetje gedronken. Lang niet genoeg, maar wel wat. Dus dat geeft wel weer hoop.

We vermoeden dat het tandjes zijn, want ze zit steeds in haar mondje te wroeten met haar handje. Spruw hebben we al uitgesloten, want het mondje is brandschoon. Nu was het mondje ook brandschoon bij de vorige keer spruw, maar toen had ze geen pijn.

Wat betreft je excuses aanbieden a la Derek Ogilvie. Ik vind dat dus helemaal niet raar, haha! En ik heb meteen nadat ik het las even met haar gebabbeld dat het vervelend is dat ze zo'n pijn heeft maar dat ze wel goed moet drinken. En daarna ging ze dus drinken.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Tja, ik weet niet wat er misgaat. Knellende bh? Ik heb een voedingsbh van Anita, dus wel verantwoord, dacht ik zo. Hij zit volgens mij gewoon pas, voelt lekker. Ik heb wel papieren compressen, zou dat het zijn? Maar links is nooit wat aan de hand en daar doe ik hetzelfde. Ik wacht de huisarts en lk even af en dan zien we wel weer. Ik geef het nog een kans, maar daarna gaat het wel een beetje ophouden, denk ik. Ik wil toch ook niet elke keer ziek en onderweg zijn.

Dank voor het meedenken en meeleven!
Supersmollie, hier ook een weigeraar gehad bij 8 maanden bij doorkomende tanden (2 dagen) en bij 12 maanden met doorkomende van kiezen (bijna 4 weken).

Bij 8 maanden heb ik wel steeds aangeboden en als hij weigerde gekolfd en in een flesje gegeven (dat ook niet van harte ging, met een papspeentje lukte het beter dan hoefde hij amper te zuigen). Wat hier uiteindelijk werkte was zorgen dat de tsr al kwam (dmv Syntocinon neusspray) zodat hij bij de eerste zuig - ondanks pijn - beloond werd met melk.

Overigens bleek hij toen ook pijn in de oren te hebben, want bij check van de oortjes op het cb bleek hij oorontsteking te hebben. Komt vaak in die combinatie voor. Dus misschien even laten checken. Halfslapend aanleggen wil ook nog wel eens helpen of een uurtje voor een voeding een paracetamolletje geven zodat ze geen pijn heeft. Dit maar 1 keer doen hoor, maar meer om een eventuele cirkel te doorbreken dat ze het niet meer wil proberen van de pijn. Als je te lang wacht blijft er een associatie voeden = pijn en zou ze het misschien niet meer willen proberen.

Dat hebben wij gehad met 12 maanden. Na een paar keer probeerde hij het niet eens meer. En dat terwijl hij toen echt nog vaak en veel dronk. Uiteindelijk wel gelukt, maar dat heeft 4 weken, kolfsessies en frustratie gekost.

Sterre: sterkte!!
Toevallig staat er morgen een CB bezoek op de agenda, kunnen de oortjes meteen even gecheckt worden. Heb net maar een zetpilletje gegeven, het arme kind heeft sinds gisteren 23 uur niet echt meer lekker geslapen.
Ik heb nog even mijn vorige bericht ge-edit en een tip toegevoegd (paracetamol). Hopelijk werkt het.

Sterkte met je meisje!
.
.
.
Mini's oortjes stonden idd al op de agenda voor morgen. Ik hoop dat ik tijd heb om iets verdovends aan te schaffen voor het tandvlees, maar ik ben bang dat het niet gaat lukken. En waar ik ook wel van baal is dat ik niet echt in de gelegenheid ben om relaxt te kolven vandaag. De eerder genoemde schilders hebben dit huis aangewezen als basis voor koud, lauw en heet water en lopen hier af en aan over het balkon. Heb vanmorgen 1 keer gekolfd en dat was beslist a-relaxt terwijl Smolman er was om de schilders onder te dompelen in vers leidingwater en ik zat toch behoorlijk beschut.

Aan fles geven doe ik sowieso never nooit. Dan melk of water uit een beker, maar de fles doe ik echt niet aan. Maar goed, ook drinken uit een beker of van een lepeltje wordt niet enthousiast ontvangen.
quote:qwertu schreef op 20 april 2009 @ 13:16:

Sterre, jij had ook overproductie toch? Toen bij mij dat probleem was opgelost, scheelde dat al een heel eind op de ontstekingen.

Welk merk je beha is, zegt niets over of 'ie jou goed past of niet natuurlijk. Maar als 'ie niet knelt, knelt 'ie niet. Kijk even of je misschien je tas altijd aan die kant draagt, of je borst niet bekneld ligt bij het op je zij slapen o.i.d. (dat was bij mij aan de hand, dus ik ben mijn armen anders neer gaan leggen), etc. Het hoeft daar niet door te komen hoor, maar het zou zo knullig zijn als het door iets onbenulligs kwam.

Ja, tenminste, nog niet officieel vastgesteld, maar ik denk het wel. Heb wel veel voeding iig!

Ik ben ook al aan het nagaan hoe ik slaap, wat ik doe met rechts (tja, alles, ik ben rechts). Goed oppassen maar. Overigens zijn volgens mij eerdere ontstekingen wel genezen (behalve die ene die een bult achterliet), maar het komt steeds op een andere plek terug.

Ook gehoord dat mensen na de zoveelste ontsteking naar het ziekenhuis moeten om via een infuus aan de ab te gaan. Dat wil ik niet...
Sterre, ik vind het echt rot voor je zeg. Ik hoop dat de ontsteking wegtrekt en dat het dan goed gaat!

Supersmollie, krijgt mini sowieso geen fles? Waarom niet?
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Gezellig trouwens de schilders die door het huis wandelen. Ik kan me nog een paar jaar geleden herinneren. Toen woonde ik in een appartement wat werd geschilderd. Ik stond om 8 uur sochtends lekker te douchen tot het ineens donker werd en de schilder precies om 8 uur sochtends met het doucheraampje begonnen was...
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
quote:biaha schreef op 20 april 2009 @ 10:49:

Ja Frans, ze zijn meedogenloos hoor!

Maar stel dat die grote boze mannen nou mijn kolf afpakken....daar ben ik dan toch mooi klaar mee.

Maarrrr, ik heb net even gebeld. Hele vriendelijke dame aan de lijn gehad. Ik moet even mailen, dan krijg ik een bevestiging terug dat ik de kolf mee naar binnen mag nemen. Kan zijn dat ik het steeds moet ophalen bij de info balie. Als ik wil mag ik het zelfs in de koelkast zetten! Maar gaat helemaal goedkomen dus.

Pinkpop, here I com!

nette service van pinkpop !!
.
.
Qwertu, weet jij of je ook preventief in je zwangerschap gentiaan violet kan gebruiken? Ik ben weer zwanger en had vorige keer al in mijn zwangerschap een schimmel gekregen.

Ik wist trouwens niet dat je flucanazol ook in orale toepassing hebt. Hier was een 200 mgram flucanozolpillenkuur van 5 weken het enige dat werkte na 8 weken aanhoudend spruw. Als ik het even kan voorkomen volgende keer - ben weer zwanger - dan gebruik ik liever een orale toepassing bij mijn kindje en ik op de tepel dan weer zolang een pillenkuur (dat toch ook in de melk terecht komt).

Smollie, Dentinox werkt hier goed op het tandvlees. Gengigel en chamodent weer niet.
quote:frans3 schreef op 20 april 2009 @ 14:02:

Supersmollie, krijgt mini sowieso geen fles? Waarom niet?

Niet van mij, dat stond er misschien niet zo duidelijk. Wel van Smolman en op het kdv, natuurlijk.
Haha ik dacht al, jee hoe doe je dat dan? Ik geef Bojan wel de fles trouwens. Eerst niet, want ik dacht dat hij dan bij mij wilde eten. Haha maar dat was teveel eer voor mij, want het interesseert hem geen drol waar de melk uitkomt .
quote:qwertu schreef op 20 april 2009 @ 14:15:

Jammer dat we niet dichter bij elkaar wonen, Smol. Ik heb hier nog drie soorten tandvleesverdoving liggen waarvan je zo een tubetje mee zou mogen nemen...

Wat lief!

Even de update van de dag. Nadat ik mijn laatste post hier had geplaatst liep ik naar boven waar Mini nog altijd niet sliep na een zetpilletje maar nog steeds lag te mopperen. Toen heb ik haar in de draagdoek gehesen, zonnehoedje opgedaan en ben ik maar gaan lopen. Enkel en alleen om haar stil te krijgen. Ik geloof dat ze in de doek een beetje heeft gedut, een paar keer. Na een flinke wandeling (met een pitstop bij de apotheek voor een flesje dentinox thx Appeltje) heeft ze thuis eindelijk een beetje geslapen. Uurtje of zo... En daarna heeft ze alleen maar gehuild. Net vlak na het eten heeft ze god zij dank weer goed gedronken en nu slaapt ze weer. Maakte me vanmiddag wel even druk, hoor, toen ze al uren niets had gedronken, een kurkdroge luier had geproduceerd en non stop huilde.
quote:frans3 schreef op 20 april 2009 @ 20:20:

Haha ik dacht al, jee hoe doe je dat dan? Ik geef Bojan wel de fles trouwens. Eerst niet, want ik dacht dat hij dan bij mij wilde eten. Haha maar dat was teveel eer voor mij, want het interesseert hem geen drol waar de melk uitkomt .

Haha!

Ik heb overigens in het begin wel eens een flesje gegeven, maar tegenwoordig doe ik dat niet meer. Bij mij alleen the real deal (ik ben erg, ik weet het...)
Is bijna 5 maanden misschien ook een notoire periode? Ventje drinkt sinds een dag of drie echt hopeloos weinig, namelijk ongeveer een kwart tot de helft wat hij normaal wegklokt. Hij neemt een paar slokken en draait daarna z'n hoofd weg. En wat ik ook doe, meer dan een paar extra slokjes krijg ik er niet in. Vanmiddag afgekolfde melk in een fles geprobeerd, met zuchten en steunen er 40 ml extra in gekregen.

Normaal heeft hij zware plasluiers, nu mag ik blij zijn als er 1 plasje in luier zit. De nachtluier is gelukkig wel vol.

Blegh ondanks dat hij zo groot en zwaar is (hij kan wel wat lijden) vind ik het helemaal niks dat hij bijna niets eet :(
Gelukkig Smollie dat ze weer heeft gedronken. Ik wens jullie een betere nacht dan gisteren toe.

Luxaflex, kan me niet heugen dat er een speciale periode is rond de 5 maanden. Ben zelf niet zo van die hangerige tijden voor het 'springen' (althans zoonlief was niet zo). Als je zoontje zelfs niet echt extra melk uit een flesje wil dan zou ik denken dat hij vindt dat hij genoeg krijgt. Hoe weet jij dat hij een kwart tot de helft drinkt van wat hij normaal drinkt? Kolf jij alles of is dat gevoelsmatig? Soms kunnen kinderen echt heel veel in een korte tijd binnenkrijgen en het drinkpatroon kan heel snel veranderen. Maar hoe gedraagt hij zich verder? Is hij actief, vrolijk of komt hij ziek over? Of misschien een tandje die door gaat komen?
Hoi Appeltje,

Nee ik kolf niet, het is puur gevoelsmatig. Hij kan nooit in de tijd die hij nu drinkt een volledige voeding binnen krijgen (zeg in een minuut of 2).

Hij is de afgelopen dagen wel flink verkouden geweest. Misschien is dat de reden wel. Verder is hij zijn vrolijke zelf Tandje heb ik gedacht maar ik voel niks. Ach ja, het is altijd raden bij die kleintjes

Hij kwam trouwens net nog even drinken, dus blijkbaar heeft zijn lijf besloten dat het toch niet voldoende was voor de nacht. Gelukkig!

Thanx voor je reactie
Luxaflex, ik heb aan het einde van de vierde maand een onrustige periode gehad met voeden.

Bleek toen dat ik ongesteld moest worden. De melk schijnt dan anders te gaan smaken. Kan dit bij jou ook spelen?
Ontzettend bedankt voor jullie reacties op mijn bostontsteking/willen stoppen verhaal!! Ik heb er veel aan gehad en begrijp dat het niet slim is om nu dan maar a la minute te willen stoppen. Ik moet het even tijd gunnen. Ik heb inmiddels van de huisarts pillen gekregen (2 stuks) om de melkproductie te stoppen maar n.a.v. de link die 1 van jullie, sorry... ben even vergeten wie, in haar reactie had geplaatst, laat ik die voorlopig nog even liggen. Het aantal bijwerkingen is niet mis en ik mag dan niet kolven terwijl ik eerst die ontsteking goed weg moet krijgen. Mijn borst is wel een stuk minder rood en het 'ei' is minder groot. Ik heb gisteren gesproken met een dame die in een borstvoedingswinkel werkt en zij gaf als advies om deze week 3 keer per dag te kolven, volgende week 2 keer per dag en daarna niet meer. Hooguit alleen wat spanning weghalen. Dat wil ik nu proberen en mocht dat allemaal niet gaan, kan ik alsnog zo'n pil slikken maar liever niet. Ik ben alleen bang dat er weer een ontsteking op de loer ligt maar slik nu nog een antibioticum dus ben nog even 'beschermd'.... Nogmaals bedankt voor jullie advies!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven