dochter te mager
maandag 20 april 2009 om 15:42
Vandaag ben ik op het cb geweest voor de laatste controle van mijn dochter (wordt in juli 4). Daar bleek dat ze voor haar leeftijd wel erg mager is. Nou is het altijd al een sprietje geweest, altijd onderin de curve gehangen maar nu was ze t.o.v. de vorige controle niets aangekomen. Ze weegt nu 12,1 kilo en is 97 cm lang. Ze heeft wel vorige week een buikgriep gehad.
Ze heeft in het verleden eetproblemen gehad (veel gespuugd, slecht eten etc.) en ze is hiervoor behandeld in het zkh door een eetteam. Het gekke is dat ze de laatste twee jaar eigenlijk prima eet. Je zou dus verwachten dat je dat terug ziet in haar gewicht.
Het cb stelt nu voor om haar vaker naar de schoolarts te sturen. Elk half jaar i.p.v. 1 keer in de 2 jaar. Ik ben eigenlijk benieuwd naar andere ervaringen van moeders!? Hoe gaat dat straks bij de schoolarts? Zijn er meer moeders met van die sprietjes?
Ze heeft in het verleden eetproblemen gehad (veel gespuugd, slecht eten etc.) en ze is hiervoor behandeld in het zkh door een eetteam. Het gekke is dat ze de laatste twee jaar eigenlijk prima eet. Je zou dus verwachten dat je dat terug ziet in haar gewicht.
Het cb stelt nu voor om haar vaker naar de schoolarts te sturen. Elk half jaar i.p.v. 1 keer in de 2 jaar. Ik ben eigenlijk benieuwd naar andere ervaringen van moeders!? Hoe gaat dat straks bij de schoolarts? Zijn er meer moeders met van die sprietjes?
maandag 20 april 2009 om 15:44
Misschien een simpele opmerking maar komt ze dan aan als ze tweemaal ipv eenmaal per jaar naar de schoolarts gaat? Als ze nu al echt te mager wordt bevonden (voor zover dat echt erg of schadelijk is) dan moet er nu toch ingegerepen worden?
Wat raden ze aan om nú te doen en hoe doet je dochter het verder?
Wat raden ze aan om nú te doen en hoe doet je dochter het verder?
Poep, wie heeft jou gescheten?
maandag 20 april 2009 om 16:12
Ik heb ook zo'n schrielkip (mooie term trouwens) Mijn zoon, dat dan weer wel, is nu 5,5 en weegt 18 kilo. Hier trouwens nooit het advies gekregen om meer naar de schoolarts te gaan, maar misschien komt dat omdat mijn zoon wel vrij lang is. Hij zit trouwens met zijn gewicht precies op de middenlijn van de curve, dus te licht is hij niet. Bij ons ligt het aan het feit dat zowel ik, als zijn vader ook niet dik zijn, ik was vroeger ook altijd iel en zijn vader is ook geen beer van een vent. Ikzelf ben wel langer dan gemiddeld. Maar als ze verder gezond is en het goed doet, vind ik het raar dat ze die extra controles invoeren, eigenlijk hetzelfde als wat Louise zegt.
maandag 20 april 2009 om 16:18
Het zit 'm er meer in dat haar lijntje wat betreft gewicht wat minder hard omhoog ging en zelf afnam (er moet toch wel iets van een stijgende lijn inzitten). Ze bungelt echt onderin de curve. Het is gewoon een beetje lastig omdat ze zo goed eet. Ik gebruik natuurlijk voor haar volle produkten en als ze wil dan mag ze ook best een extra boterham. De extra controles bij de schoolarts straks zijn puur ter controle om te kijken of ze op haar manier wel goed blijft groeien. Haar beste vriendinnetje het kdv is 8 kilo zwaarder
maandag 20 april 2009 om 16:21
maandag 20 april 2009 om 16:27
Dan zou ik me niet te druk maken. Ikzelf was als baby best stevig, in mijn peutertijd tot mijn 7e zelfs mager en daarna kwam mijn puppyvet
Maar goed, je vroeg om ervaringen van moeders met sprietjes en schoolartsenbezoek en die heb ik niet voor je dus ik zal plaatsmaken voor moeders die dat wel hebben!
Maar goed, je vroeg om ervaringen van moeders met sprietjes en schoolartsenbezoek en die heb ik niet voor je dus ik zal plaatsmaken voor moeders die dat wel hebben!
Poep, wie heeft jou gescheten?
Scoobie, maak jij je zelf zorgen over het gewicht van jouw dochter? Je zou altijd een keer bij de huisarts langs kunnen gaan om te vragen wat hij ervan vindt.
Zelf was ik als kind altijd heel mager. Het consultatiebureau vond toendertijd ook dat ik extra in de gaten moest worden gehouden. Mijn moeder en de huisarts vonden het echter onzin. Zolang er nog 'spek op mijn botten' zat (dus je bijvoorbeeld bij de pols nog een laagje vet kunt vastpakken) vond de huisarts het prima. Niet ieder kind voldoet nou eenmaal aan de groeicurve. Ik weet natuurlijk niet meer hoe zwaar ik was als vierjarige, maar in de brugklas was ik 45 kg en 1,75; heel mager dus. Hier was echter geen medische oorzaak voor. Sommige mensen kunnen nu eenmaal eten wat ze willen zonder echt aan te komen. Tijdens de pubertijd kwam hier 10 kilo bij, en na twee zwangerschappen nog eens 5 kilo, dus het is toch nog een beetje goedgekomen.
Zelf was ik als kind altijd heel mager. Het consultatiebureau vond toendertijd ook dat ik extra in de gaten moest worden gehouden. Mijn moeder en de huisarts vonden het echter onzin. Zolang er nog 'spek op mijn botten' zat (dus je bijvoorbeeld bij de pols nog een laagje vet kunt vastpakken) vond de huisarts het prima. Niet ieder kind voldoet nou eenmaal aan de groeicurve. Ik weet natuurlijk niet meer hoe zwaar ik was als vierjarige, maar in de brugklas was ik 45 kg en 1,75; heel mager dus. Hier was echter geen medische oorzaak voor. Sommige mensen kunnen nu eenmaal eten wat ze willen zonder echt aan te komen. Tijdens de pubertijd kwam hier 10 kilo bij, en na twee zwangerschappen nog eens 5 kilo, dus het is toch nog een beetje goedgekomen.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
maandag 20 april 2009 om 16:29
Bij ons, ik en mijn broers/zussen hebben daar ook last van gehad. Altijd onder de groeicurve en te mager.
Maar de pubertijd deed bij ons wonderen. Stuk voor stuk zijn we toen hard een inhaalslag begonnen vooral qua groeien en daarna met gewicht.
Al ben ik nu nog steeds een sprietje en kan eet ik zoveel mogelijk om op een normaal gewicht voor mijn lengte te blijven.
Regelmaat hielp bij ons echt, en geen lightproducten gebruiken als het niet nodig is.
Maar de pubertijd deed bij ons wonderen. Stuk voor stuk zijn we toen hard een inhaalslag begonnen vooral qua groeien en daarna met gewicht.
Al ben ik nu nog steeds een sprietje en kan eet ik zoveel mogelijk om op een normaal gewicht voor mijn lengte te blijven.
Regelmaat hielp bij ons echt, en geen lightproducten gebruiken als het niet nodig is.
maandag 20 april 2009 om 16:29
Mooi dat er niets aan de hand is, nogmaals, als ze lekker eet en het goed doet, zou ik me niet teveel zorgen maken. Die van mij eet juist heel weinig, ben al blij als ik er 's morgens 1 boterham inkrijg en 's avonds 2 hapjes eten. Ik vraag me wel eens af hoe hij dan nog kan groeien. Daarbij neem ik aan dat haar vriendinnetje even oud is dus 20 kilo, dat vind ik dan voor een bijna-vierjarige weer wat aan de zware kant, zeker voor een meisje. Zoals ik al zei die van mij is anderhalf jaar ouder en dus nog 2 kilo lichter dan haar vriendinnetje, ik zou je dochter niet met haar vergelijken hoor
maandag 20 april 2009 om 16:33
maandag 20 april 2009 om 16:35
Ah...weer een schrielkippen topic .
Misschien ter geruststelling.
Zoon van 4.
1 meter en 14 kilo.
Ik heb er een tijdje terug ook een topic over geopend omdat ik een nogal apart voedingsadvies kreeg (vond ik dan).
Kwam er op neer ,veel vetmetsen met keiharde cal. en die zitten meestal niet in de gezondste dingen (die werden dan ook opgenoemd).
Mijn zoon eet niet al te best,kan ik op mijn kop gaan staan maar het helpt niet.
Ik geloof dat hij het prima doet wat gezondheid betreft (hoewel er weinig spierkracht inzit,maar of dat daar door komt?).
Ik laat het maar lekker gaan.
Hier geen advies voor extra controle.
O ja,ik ben toen ook aan de roomboter gegaan.
Vond hij zo vies dat hij nu elke boterham met boter weigert(at hij eerst wel)
Nou daar heb ik wat mee gewonnen
Misschien ter geruststelling.
Zoon van 4.
1 meter en 14 kilo.
Ik heb er een tijdje terug ook een topic over geopend omdat ik een nogal apart voedingsadvies kreeg (vond ik dan).
Kwam er op neer ,veel vetmetsen met keiharde cal. en die zitten meestal niet in de gezondste dingen (die werden dan ook opgenoemd).
Mijn zoon eet niet al te best,kan ik op mijn kop gaan staan maar het helpt niet.
Ik geloof dat hij het prima doet wat gezondheid betreft (hoewel er weinig spierkracht inzit,maar of dat daar door komt?).
Ik laat het maar lekker gaan.
Hier geen advies voor extra controle.
O ja,ik ben toen ook aan de roomboter gegaan.
Vond hij zo vies dat hij nu elke boterham met boter weigert(at hij eerst wel)
Nou daar heb ik wat mee gewonnen
maandag 20 april 2009 om 16:36
Bedankt voor al jullie reacties! Ik maak me er eerlijk gezegd geen grote zorgen over. Vooral ook omdat ze al eens helemaal onderzocht is en er niets uitkwam. Het zou alleen fijn zijn dat ze iets zwaarder zou zijn, als ze ziek is blijft er helemaal niets van over....... Maar ja, het is nou eenmaal niet anders. Kan haar nou eenmaal niet gaan vetmesten. Ze eet gewoon tijdens het ontbijt, lunch en avondeten en dan 's ochtends en 's middags wat tussendoor. Ze werkt trouwens per dag meestal 4 boterhammen en een bord avondeten weg (en fruit, toetje etc.). Dus ik hoop dat ze binnenkort haar stijgende lijn weer te pakken heeft.
maandag 20 april 2009 om 16:38
Ik zit dus met het andere probleem..
Zoonlief is te zwaar voor zijn leeftijd!!
Hij is 3,5.. Weegt 17kg en is 98cm..
Dat cb is gewoon niks.. Weten niet waar ze het over hebben volgens mij..
Als dochterlief verder geen klachten heeft zal ik me er niet zo druk over maken..
En wat schiet je er idd mee op om vaker naar de schooldokter te gaan..
Ze word er niet dikker van!!
Zoonlief is te zwaar voor zijn leeftijd!!
Hij is 3,5.. Weegt 17kg en is 98cm..
Dat cb is gewoon niks.. Weten niet waar ze het over hebben volgens mij..
Als dochterlief verder geen klachten heeft zal ik me er niet zo druk over maken..
En wat schiet je er idd mee op om vaker naar de schooldokter te gaan..
Ze word er niet dikker van!!

maandag 20 april 2009 om 17:35

maandag 20 april 2009 om 21:03
maandag 20 april 2009 om 21:17
Geen sprietje, wel eentje die jaarlijks naar de schoolarts moet. Niet vanwege gewicht, maar vanwege lengte. Ze willen haar in de gaten houden om te kijken of de groeilijn niet nog verder afbuigt. Als dat het geval is dan worden we hoogstwaarschijnlijk naar de kinderarts doorverwezen. Ze is wel een tijdje vrij licht geweest, we hebben haar toen volle turkse yoghurt en andere volle producten gegeven. Ze nu nog niet heel zwaar (ongeveer 13,5 kilo bij bijna 4,5 jaar).
We zijn nog niet bij de schoolartsgeweest laatste cb bezoek was 5 maanden geleden. Ik ben benieuwd wat de schoolarts gaat zeggen/doen. Verwacht eigenlijk wel in de komende 2 maanden een oproepje.
We zijn nog niet bij de schoolartsgeweest laatste cb bezoek was 5 maanden geleden. Ik ben benieuwd wat de schoolarts gaat zeggen/doen. Verwacht eigenlijk wel in de komende 2 maanden een oproepje.