Thuis bevallen net zo veilig

15-04-2009 09:57 523 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uit de Volkskrant:

'Thuis bevallen net zo veilig'

ANP

gepubliceerd op 15 april 2009 08:33, bijgewerkt op 08:36

RIJSWIJK - Vrouwen die thuis bevallen hebben dezelfde kans dat hun kind overlijdt of op een intensive care unit terechtkomt als vrouwen die in het ziekenhuis bevallen. Dat geldt in elk geval voor vrouwen bij wie voor de bevalling geen risicofactoren bekend zijn.

Dat blijkt uit onderzoek van TNO, het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam (AMC) en het Maastricht Universitair Medisch Centrum (MUMC), dat woensdag werd gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift.

De onderzoekers bestudeerden de bevallingen van meer dan een half miljoen vrouwen tussen 2000 en 2006. Van elke tienduizend baby's stierven er zeven. Bij de thuisbevallingen was dit aandeel net zo hoog als bij de ziekenhuisbevallingen.

De conclusie is volgens de onderzoekers belangrijk omdat uit een recent Europees onderzoek bleek dat de babysterfte in Nederland relatief hoog is. Aangezien in Nederland ook relatief veel vrouwen thuis bevallen, 30 procent tegenover enkele procenten elders in de Westerse wereld, werd in de discussie de link gelegd tussen babysterfte en thuisbevallingen. Dat verband blijkt nu dus niet te bestaan.

Ook in Groot-Brittannië is dit resultaat belangrijk, aangezien de overheid daar probeert om de thuisbevalling te herintroduceren. In Groot-Brittannië bevalt sinds de jaren zestig vrijwel geen enkele vrouw thuis. Tegenstanders van de herintroductie twijfelen aan de veiligheid daarvan.

url: http://www.volkskrant.nl/ ... is_bevallen_net_zo_veilig

Vanmorgen op het journaal kwam het onderwerp ook aan de orde.

De relatief hoge babysterfte in Nederland zou komen door:

- feit dat vrouwen steeds ouder zwanger worden in NL.

- Door IVF en IUI e.d.

Eerder werd al eens geschreven dat het ook komt door prenatale Screening en door niet ingrijpen na geboorte bij kinderen met bepaalde afwijkingen.

Ik ga zelf thuis bevallen, als toestand het toelaat uiteraard. Als mensen me naar mijn voorkeur vragen en ik aangeef thuis te willen bevallen denkt toch een groot aantal mensen dat dit niet veilig is en snapt men de keuze niet.

Ben benieuwd naar de mening van de vrouwen hier. Waar heb je voor gekozen en waarom?

Waar kies je voor

Totaal aantal stemmen: 152

thuis bevallen (64%)
ziekenhuis (31%)
kraamhotel (3%)
weet het niet (3%)
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
sorry, maar dat zijn gewoon meningen van bezoekers en ik denk zomaar dat je op internet altijd wel meningen kan quoten die de jouwe ondersteunen. Zegt mij niks dus.

en ik hou je niet tegen om je kinderen in Polen op de wereld te zetten hoor, be my guest.
RosieRo - sorry, had te snel gelezen.
RosieRo - natuurlijk ga ik in Polen bevallen maar het gaat niet om. Ik kan zorg in maar 3 landen vergelijken want dat heb ik ervaring mee. Elk land heeft zijn zwakke en sterke punten. In mijn belevenis is dus een zwakke punt in NL – de preventieve zorg. Dus ook preventieve zorg tijdens het zwangerschap.

Toen ik zwanger wou worden wou ik uitstrijkje doen, inwendig onderzoek of allen ‘’van binnen’’ goed was want ik denk dat baarmoeder halskanker is niet alles wat mis kan zijn, echo van mijn borsten. Ik kon niks voor elkaar krijgen in NL. Heb ik dus uit eindelijk in Polen gedaan – en gelukkig want bleek dat ik een knobbel (gelukkig (nog) niet kwaadaardig) in mijn rechte borst heb. Maar die moet wel na de bevalling worden weggehaald. In NL zou ik dus tot mijn 50 – of 55 wachten tot ik een keer per jaar mammografie kreeg – of misschien leefde ik dan niet meer…

Dat zijn dus factoren die mij aan de twijfel brengen. Daroom kies ik ziekenhuis als ik ga bevallen.
Ik denk ook dat Nederland mag best voorbeeld nemen van andere landen die al veel verder zijn op het gebied van preventie. Ik wil graag iets als voorbeeld noemen; tijdens 12 weken echo kan de nekplooimeting plaats vinden. Wij weten allemaal dat resultaat van deze meting belangrijk is om de kansberekening te bepalen betreffend downsydroom.

Maar – naast de nekplooimeting het blijkt dat een heel belangrijk factor is onderzoek naar aanwezigheid of afwezigheid van de neusbot. Neusbot wordt al in Belgie, Duistand, Polen, UK, Spanje en Portugal en veel meer landen bekeken tijdens de 12 weken echo. In Nederland dus niet – om mijn vraag waroom – hoorde ik van de echoscopiste – tja dat betekend extra training, dan kunnen wij niet.

Zo jammer vind ik het. Er wordt al niet te veel prenatale onderzoeken uitgevoerd en als ze wel zijn uitgevoerd dat qua standaard zitten ze veel achter dan in andere landen.
Hoe komt dat het aantal ziekenhuisbevallingen sinds 1953 is toegenomen van 22% naar 71%?

Wie het weet, mag het zeggen!
quote:Kajaja schreef op 20 april 2009 @ 14:58:

Hoe komt dat het aantal ziekenhuisbevallingen sinds 1953 is toegenomen van 22% naar 71%?

Wie het weet, mag het zeggen!Blijkbaar zijn de prenatale risico's toch een stuk beter in te schatten sinds die tijd.
Ik denk dat wij best diep zijn gegaan in deze discussie, was niet de bedoeling. Iedereen zal zelf moeten kiezen waar die wilt bevallen.

Toch volg ik dr. Jan Nijhuis en denk ik dat ik de toekomst zal het systeem van thuisbevallingen langzaam verdwijnen;

- Er is te weinig geld voor de verloskundigen

- Ze draaien gemiddeld meer dan 50 uren per week

- Er ontstaat een tekort aan verloskundigen. ''En zonder verloskundigen geen thuisbevallingen

- Bij complicaties duurt het te lang voor moeder en kind in het ziekenhuis zijn

- Ruggenprik mag elke vrouw kiezen - dus ook wat minder thuisbevallingen
nouja, time will tell dus, maar ik denk dat het toch jammer is als een succesvolle bevallingspraktijk (1/3 van alle bevallingen) op de helling moeten zetten omdat er te weinig geld is voor fatsoenlijke verloskundige zorg voor degene die dat willen, en dat alle bevallingen noodgedwongen in ziekenhuizen moeten plaatsvinden.

ik moet er echt niet aan denken, wat mij betreft blijft de keuze gewoon gehandhaafd voor gezonde moeders en kinderen.
Ik ben wel benieuwd. Ik zat me vanmiddag al te bedenken dat mijn eventuele schoondochters later misschien wel hoogstverbaasd zijn als ik vertel dat ik thuis bevallen ben .

Toch, ik heb 1 kind in het ziekenhuis gekregen en 1 thuis en ondanks dat ik de bevalling van de eerste in het ziekenhuis niet verschrikkelijk vond, vond ik de bevalling van de 2e bij ons thuis echt veel en veel fijner.
Kajaja, ben trouwens wel benieuwd hoe lang jij al in Nederland woont .
Morrie - 5 jaar
quote:Kajaja schreef op 20 april 2009 @ 15:43:

Morrie - 5 jaar

Ik vind het heel leuk dat je dan op een Nederlands forum meeschrijft. Dat kom je toch niet vaak tegen (of het Nederlands van die anderen is zo perfect dat het me niet opvalt .

Lijkt me nog best een drempel om in het Nederlands schriftelijk te discussieren. Maar wel heel leerzaam. Knap hoor!
quote:Morrie schreef op 20 april 2009 @ 15:49:

[...]

Ik vind het heel leuk dat je dan op een Nederlands forum meeschrijft. Dat kom je toch niet vaak tegen (of het Nederlands van die anderen is zo perfect dat het me niet opvalt .

Lijkt me nog best een drempel om in het Nederlands schriftelijk te discussieren. Maar wel heel leerzaam. Knap hoor!

Bedankt voor de compliment. Ik schrijf weleens met Poolse mensen op een forum en dat is best handig want mensen die hier al langer wonen hebben vaak antwoorden op mijn vragen al lang uitgezocht dus waroom het wiel opnieuw uitvinden…

Discussie met Nederlanders vind ik zelf ook heel leerzaam; ik besef hoe anders denken wij over bepaalde dingen (in dit geval thuisbevalling) en hoe groot rol speelt hier onze cultuur die nogal verschilt.
quote:RosieRo schreef op 20 april 2009 @ 14:10:

dat van die 'rommel' en 'troep' vind ik altijd zo'n raar argument.

als je niet van rommel houdt, laat dat kind dan ook maar in het ziekenhuis

Verder eens met Tilalia en Doddie. Scheelt hoop getyp

Wat een ontzettend veel bijdragende reactie van Dorinde weer.
Dat van ons zogenaamde visitekaartje in het buitenland vind ik wel heel irrelavant. In sommige landen hebben ze de doodstraf. Bijv. in de USA. Toch fijn dat wij daar niet klakkeloos aan mee doen. Of aan massal geplande keizersnedes, zoals daar. Heb je helemaal geen ruggeprik meer nodig
quote:Kajaja schreef op 20 april 2009 @ 14:58:

Wie het weet, mag het zeggen!

Betere onderzoeken waardoor men risico kan inschatten (je mag niet eens thuis bevallen als er ook maar een scheet dwars zit)

En keuze mogelijkheid die er niet was.

Ik snap niet waarom jij je voorkeur met zoveel tekst wil onderstrepen. Heerlijk dat jij dus mag bevallen in het ziekenhuis omdat dat jouw voorkeur heeft, maar mag ik blij zijn dat het ook nog thuis mogelijk is omdat ik dat veel prettiger vind?

Ik deel jouw zorgen en angst niet. En ik heb twee zeer gezonde kinderen gekregen zonder dat er complicaties optraden in mijn eigen huis. Vond ik heel prettig en ik zou graag hebben dat mijn kinderen daar ook nog voor konden kiezen en dat de gene die daar zo bang voor zijn dat niet voor mij gaan bepalen waardoor andere straks die keus ontnomen wordt.

Als het bewezen vaker mis gaat bij vrouwen en baby's waar men geen risico bij verwacht dan heb je een argument, maar dat bewijs is er dus niet.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:Inad schreef op 20 april 2009 @ 16:41:

Dat van ons zogenaamde visitekaartje in het buitenland vind ik wel heel irrelavant. In sommige landen hebben ze de doodstraf. Bijv. in de USA. Toch fijn dat wij daar niet klakkeloos aan mee doen. Of aan massal geplande keizersnedes, zoals daar. Heb je helemaal geen ruggeprik meer nodig

Ja en in sommige landen ;mag je gewoon wapens kopen en elk vuurwerk dat hier dus verboden is. Maar die gevaren ziet men dan daar weer niet terwijl het ook veel veiliger en voorzichtiger is.

en zolang men dat niet doet zie ik niet in waarom wij alles van het buitenland moeten volgen.
inad:

en ik had echt de hele tekst gelezen, dat stuk heb ik denk ik doorheengelezen het was weer eens zo'n dag. sorry
quote:Kajaja schreef op 20 april 2009 @ 14:41:

RosieRo - natuurlijk ga ik in Polen bevallen maar het gaat niet om. Ik kan zorg in maar 3 landen vergelijken want dat heb ik ervaring mee. Elk land heeft zijn zwakke en sterke punten. In mijn belevenis is dus een zwakke punt in NL – de preventieve zorg. Dus ook preventieve zorg tijdens het zwangerschap.

Toen ik zwanger wou worden wou ik uitstrijkje doen, inwendig onderzoek of allen ‘’van binnen’’ goed was want ik denk dat baarmoeder halskanker is niet alles wat mis kan zijn, echo van mijn borsten. Ik kon niks voor elkaar krijgen in NL. Heb ik dus uit eindelijk in Polen gedaan – en gelukkig want bleek dat ik een knobbel (gelukkig (nog) niet kwaadaardig) in mijn rechte borst heb. Maar die moet wel na de bevalling worden weggehaald. In NL zou ik dus tot mijn 50 – of 55 wachten tot ik een keer per jaar mammografie kreeg – of misschien leefde ik dan niet meer…

Dat zijn dus factoren die mij aan de twijfel brengen. Daroom kies ik ziekenhuis als ik ga bevallen.

Ik vind het een beetje hypochonderig klinken allemaal, sorry. Tuurlijk is het fijn als je tijdig een knobbeltje ontdekt -maar dat kan ten eerste ook zonder mammografie, en ten tweede; waar heb je je allemaal nog niet op laten onderzoeken? Straks heb je iets in je longen/lever/weet ik veel waar, en daar is dan niet naar gekeken. Je kan niet altijd alles voor zijn of voorzien!

Los daarvan; stel dat iedereen nu jaarlijk of halfjaarlijks voor de zeer uitgebreide controle van alles wil gaan (want waarom zou je dat dan alleen doen als je zwanger bent?); enig idee wat dat dan allemaal gaat kosten? Kan me niet voorstellen dat dat in andere landen wel zomaar gebeurt..

En wat betreft de zgn. gebrekkige prenatale zorg in Nederland; je zou mogen verwachten dat hier dan veel meer kinderen met een handicap/probleem/ziekte ter wereld komen dan elders. Heb je cijfers om dat te onderbouwen?

En wat verwacht je van een enorme toename van de prenatale zorg? Dan komt het -wat dat ook moge zijn- ineens allemaal goed?
/
Daarbij gaan sommige geheel voorbij aan de risico's die je juist weer extra hebt in het ziekenhuis, We noemde al de ziekenhuis bacterieen, maar bv ook een ruggenprik.

Ben je dus geheel gezond en het je geen medische indicatie neem je juist in het ziekenhuis een verhoogd risico als je dit meetelt (en voor pijnbestrijding zou kiezen)

Maar bv ook de rit naar het ziekenhuis, opstoppingen (die we hier meer hebben dan in andere landen) en daarmee dus het risico dat je het ziekenhuis niet op tijd haald als een bevalling vlot verloopt.

Als we alle doomsenario's bij thuisbevallingen gaan noemen zou je dat bij bevallingen zonder medische indicatie ook moeten doen bij ziekenhuis bevallingen.
quote:Kajaja schreef op 20 april 2009 @ 11:23:

Ik begrijp nog steeds niet hoe worden in Nederland vrouwen zonder risicofactoren bepaald? Weinig onderzoeken tijdens zwagerschap leidt juist tot niet ontdekken van mogelijke risico’s.

In meeste landen bevallen vrouwen in het ziekenhuis. Daar wordt ook vlak voor de bevalling een echo gemaakt om te kijken hoe de baby precies ligt, of er geen navelstreng in ‘’de weg zit’’, of de placenta niet los is gekomen etc. Dat wordt dus thuis niet gedaan en is een van de meest voorkomende risicofactoren voor en tijdens de bevalling. Hoe kun je dan zeggen zonder dit te controleren dat vrouw niet in de risicogroep zit???

Ik vind prenatale zorg in Nederland echt aan de lage kant en daroom zou nooit kiezen om thuis te bevallen.

Ik heb een sterk gevoel dat door bezuinigingen in Nederland moeten wij boeten. Het feit dat verzekeraars met de KNOV, de vereniging van verloskundigen, een contract hebben gesloten waarbij deze een bonus vangen als ze minder vrouwen naar de gynaecoloog doorsturen bij gecompliceerde zwangerschappen en bevallingen is ook zorgmakend. Vandaag horen wij dat we straks eigen bijdrage gaan betalen als je naar de eerste hulp gaat zonder verwijzing van huisarts. Lekker handig, vooral in het weekend.

Nou, goede kant op gaan we hier in Nederland!!!

Ik heb er maar 1 stukje van je uitgehaald, maar wat een onwetend gelul hier van je!

Verloskundige krijgen helemaal geen bonussen, nergens voor! Als jij in het ziekenhuis wil bevallen, maakt dat voor mijn salaris geen zak uit hoor!

En kijk eens naar het sterftecijfer in Polen... Dat is significant nauwelijks een verschil met Nederland, ondanks een hoop meer interventies.

Verder heb je het over moedersterfte, inscheuren etc. Moedersterfte komt in Nl ongeveer 1 keer per jaar voor. In het ziekenhuis wel te verstaan. En dat heeft niets met de plaats van bevalling te maken, maar met de complicaties. Inscheuren en verzakkingen hebben al helemaal niets met de plaats van bevalling te maken of met degene die de bevalling doet.

Het is goed om kritisch te zijn, maar ga geen dingen verzinnen...
Leek me ook al onwaarschijnlijk dat men bonussen gaat geven en zo verhoogd risico gaan nemen als een deskundige als een verloskundige dat raadzaam vind. Als ze meer had willen verdienen had ze zelf wel niet doorgestuurd, lijkt je dat ook niet? (gynaecoloog inschakeln houd nl al in dat de verloskundige het overdraagt en daar dus al niets meer aan verdiend)

Maar die verloskundige wil zelf ook geen enkel risico nemen, daarin heb ik alle vertrouwen. Die willen ook niet dat een bevalling mis gaat doordat ze een verkeerd advies hebben gegeven.

Inderdaad dus grote onzin.
dubbel
Doddie, ik krijg er ook niet minder om. Dus als ik echt slim en gemakkelijk geld wil verdienen, dan stuur ik iedereen bij de eerste wee in voor pijnstilling. Krijg ik wel mn geld, maar hoef ik er verder niets voor te doen. (wel een beetje jammer dat je 9 maanden met iemand naar dat moment toeleeft, maar ach, dat is natuurlijk maar bijzaak )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven