Een schoon, opgeruimd huis!

20-04-2009 20:27 1902 berichten
Zoals er meerdere lijn topics bestaan, weet ik dat er ook een 'opruim' topic bestaat. Heb er in het begin een tijdje geschreven, maar geen discipline, andere zaken aan mn hoofd, dus niet vol gehouden.

Nu echter gaat de knop om!

Ik wil een opgeruimd huis!

En ik ken mezelf, dat gaat zo niet lukken, ik heb een stok achter de deur nodig. Ik moet een lijstje hebben, waarbij ik kan afstrepen, of doelen stellen voor die dag.

Zondag al heel de dag in de tuin bezig geweest, die staat er weer oppietoppie bij Alleen lag daar mn prioriteit natuurlijk niet, maar je kent het, mooi weer, lekker buiten blablabla. Het eerste excuus dus.

Ik ben momenteel elke dag thuis, zou dus elke dag heel wat kunnen doen, maar juist door het elke dag thuis zijn ben ik een kei geworden in het uitstellen, wat ik vandaag niet doe kan morgen immers wel, met als resultaat dat ik einde van de week een dag bezig ben, terwijl het elke dag een uurtje zou zijn, bij wijze van spreken.

Wie doet er mee?!

Mijn doelen voor morgen zijn alvast:

* bijkeuken uitsoppen, onbruikbare dingen weggooien, mss practisch en opnieuw indelen.

(niet een te groot doel, ben heel de ochtend al bij mn oma aan het poetsen, en zo leuk vind ik dat poetsen nou ook weer niet )
Alle reacties Link kopieren
Voor mij werkte: ken uzelve, huur een huishoudster in.

Lukt dat niet, dan zijn schoonmoeders ook handig
maroon, ik ken het.

hier ook zo'n "achmogguhmaar" type.

ben gister ineens fanatiek begonnen met opruimen, spontaan de koelkast en voorraadkast uitgeruimd en gesopt.

vanmorgen zou ik verder met de keukenkastjes en bijkeuken maar ben bij m'n vriend aan het poetsen gegaan.

dus morgen weer een frisse start: keukenkastjes en ook de bijkeuken.

moet ik niet het forum openen morgenochtend want dan weet ik zeker dat er niks gebeurt.

zullen we afsprken dat we beiden niet hier mogen komen totdat het klaar is?

succes en sopse!
Maroon, waarom schrijf je niet mee op het "bezem topic"? Daar zitten we allemaal in hetzelfde schuitje
Ik heb sinds kort ook een schoonmaakster, slechts eenmaal per 2 á 3 weken maar mééééén dat had ik echt jaaren eerder moeten doen, ideaal!! Zij doet de dingen waar ik niet aan toe kom een schijthekel aan heb
Zwieb, mn budget laat geen huishoudster toe, anders had ik dit topic ook niet geopend hoor, ik ken mijzelve ook heel goed

Mamasaar, dat is een heel goed idee! Ik zal smiddags thuis aan de sop, s'ochtends bij mn alde beppe (ouwe ouwe omaatje). Mag dan zeker tussen de middag ook niet heel even spieken he, mail checken enzo...

Fussie, dat topic bedoelde ik ja, daar heb ik in het begin meegeschreven, maar wat kronkels in mn koppie op dat moment, die kregen toen even voorrang, haha. En nu is jullie groepje zo hecht, tenminste dat denk ik, dus vandaar dat ik een nieuw topic open. Mss voel ik me als TO dan juist wel extra gemotiveerd om mn best te doen
Maroon, wat zou je willen leren?

Ik heb zelf eigenlijk altijd een schoon en opgeruimd huis, omdat als het een troep is in mijn huis, is het een troep in mijn kop en dat vind ik een vervelend gevoel.

Kan ik je helpen misschien?
Joh, er stappen nog steeds wekelijks nieuwe mensen binnen hoor Is ook wel nodig, want er vallen ook steeds mensen al dan niet tijdelijk weg (ik bijvoorbeeld, een week niet poetsen is een week niet posten )

Dus voel je vrij

maar als je liever hier post, ook prima hoor
[quote]maroon5 schreef op 20 april 2009 @ 20:27:

onbruikbare dingen weggooien,quote]

Dat moet ik echt als laatste doen, want anders kom ik nergens meer aan toe. Daar heb ik minstens een week voor nodig.

En ik ben ook zo'n miep die denkt als het vandaag niet is komt het nog wel. Ieuw ik heb echt zo'n gruwelijke hekel aan dat huishouden. 't Is toch ook veel te mooi weer. Dat kan ook nog als het regent. (maja dat denk ik nu dus al weken)
Juist Eleonora, dat gevoel heb ik dus ook. Opgeruimd huis, opgeruimd koppie! Nu het in mn koppie eindelijk weer lekker opgeruimd is wil ik dat thuis ook weer.

"vroeger' was ik altijd heel opgeruimd, alles had zn vaste plekje, elke dag een paar klusjes doen etc. Sinds mn depressie lijkt het net of ik het niet belangrijk meer vind. Terwijl ik er bijv een hekel aan heb dat mn vriend zn snoeppapiertje niet opruimt (om nu maar iets onbenulligs te zeggen) Ik moet er gewoon weer structuur en regelmaat in krijgen. Ben nogal van de hak op de tak, met de woonkamer bijvoorbeeld, en dan kan ik zo inenen op de fiets naar de supermarkt gaan, ik loop er zo bij weg. En dat stoort me steeds meer, ik wil gewoon lekker in een opgeruimd huis binnen komen! Dus tips zijn erg welkom! Werk je bijv met een vaste routine, dat je maandag de bovenverdieping doet, op woensdag altijd dweilen, dat soort zaken.

Ik heb een planbord, staat te verstoffen achter de kast, grote kans dat die vanavond nog ingevuld en opgehangen word!
Hoi ik doe ook graag mee. Ga volgende week verhuizen naar ons net verbouwde grote-mensen-huis. In ons vorige kleine appartement en nu in de tijdelijke kleine flat was/is het altijd al een zooi en nog net niet heel smerig, maar dalijk met een flink huis heb ik zeker weten houvast en aanmoediging nodig.

Dus vanaf volgende week doe ik ook mee, tot die tijd maak ik nog even rommel :-)
ai, een planbord...

dat werkt bij mij juist averechts, ik moet spontaan ergens zin in hebben anders doe ik het niet.

vaak denk ik savonds: morgen ga ik dit of dat doen maar de volgende ochtend ga ik dan heel iets anders doen.

is niet erg, zolang dat iets anders dan maar ook wat huishoudelijks is en niet badderen of forummen.

ik heb een tijdje briefjes gemaakt met drie dingen erop wat ik moest doen, nou ik deed veel maar juist die drie dingen niet dus he.

zal wel aan mijn dwarse aard liggen.
Ik lees mee voor motivatie ende vermaeck Normaal gesproken is het geen zootje maar met dit mooie weer komt het er niet van heb ik geen zin om ook maar iets uit te voeren terwijl Er zoveel op de planning staat alleen: waar moet ik beginnen De zolder? De slaapkamer? Eh? Maar de dozen en kratten zijn al gehaald en staan klaar om gevuld te worden. Dat is al een begin en dan dus maar van de zolder naar beneden werken want een opgeruimd huis=ook hier een opgeruimd koppie Alleen mijn koppie zit te vol om tot actie over te gaan.
Ik ken het, zit eigenlijk mijn kostbare tijd te forummen.......
Ik kan dus ook nie weggooien nie..

Woon nu 2 jaar in dit huis, heb dozen onder mn logeerbed staan, toen destijds neergezet, en eerlijk gezegd weet ik niet eens wat er in zit, gewoon té erg toch?! Vorige week wel al mn kledingkasten uit gemest, en alles wat ik dus sinds de verhuizing niet heb gedragen zit netjes in vuilniszakken, alleen zijn ze nog niet weggebracht (ook dat kan ik heel goed uitstellen)
Goed idee, dit topic! Heb virtuele schop onder mijn kont nodig om mijn kasten op te ruimen en dan bijvoorkeur VOOR 30 april. Ga dit topic zeker volgen terquote:Schravelvot schreef op 20 april 2009 @ 21:09:

motivatie ende vermaeck
quote:elleinspe schreef op 20 april 2009 @ 21:10:

Ik ken het, zit eigenlijk mijn kostbare tijd te forummen.......

Kijk, en dat doe ik dus niet

Was net even tuin nachtklaar aan het maken, deksel op de zandbak etc, en toen dacht ik, zal ik nog snel even de afwas wegwerken?? Neeeeeeh, mss zijn er wel weer leuke reacties op dit topic, zucht..
Gelukkig heb ik dat probleem dus niet, ik kan heel goed weggooien...........te goed denk ik!

Maar ik stel dus steeds uit.

Het is niet smerig ofzo, maar door het uitstellen moet ik vaak een hele dag of week aan de poets.

Als ik nou gewoon alle dagen wat deed was het wel makkelijker denk ik.
Wat een herkenbaarheid. Ik loop eigenlijk altijd achter de feiten aan. Alles wat ik doe voelt als gerommel in de marge en ik krijg het nooit écht op de rit.

Heb ik eindelijk de tuin op orde en de ramen gelapt, is de badkamer weer een bende en moet de koelkast nodig worden uitgesopt. Ontzettend ontmoedigend allemaal. Ik ken mensen waar álles áltijd spik en span is, ik begrijp werkelijk niet hoe je dat voor elkaar krijgt.

Kortom, ik schrijf graag mee!
The time is now
quote:maroon5 schreef op 20 april 2009 @ 21:15:

[...]

Kijk, en dat doe ik dus niet

Was net even tuin nachtklaar aan het maken, deksel op de zandbak etc, en toen dacht ik, zal ik nog snel even de afwas wegwerken?? Neeeeeeh, mss zijn er wel weer leuke reacties op dit topic, zucht..Hoe herkenbaar
Ik heb wel vaste routines ja.

Zo doe ik 's morgens altijd de keuken. Als mijn dochter naar school is, huppekee, de keuken even lappen, afwasmachine uitruimen, fornuis schoonmaken, aanrecht aflappen, even een lap langs de kastjes en de greepjes enzovoort.

Het aanrecht maak ik per dag wel een keer of drie heel goed schoon maar ik heb dan ook heel erg veel katten (11).

Ik neem met de keuken 's morgens ook altijd de eettafel mee.

ik heb een stofzuigrobot, die doet de huiskamer 's nachts maar kan niet de meubelen doen en de ingewikkelde hoekjes. Die doe ik dus zelf. Ik woon in een splinternieuw huis, er ligt nog veel zand buiten dus stofzuigen moet iedere dag.

Drie keer per week maak ik het sanitair schoon. Sopje, doekjes en soppen maar.

Een keer per week reinig ik alles klamvochtig (sopje, lap die je heel erg goed uitwringt en dan lappen). De ene dag doe ik boven, de andere beneden.

Dweilen doe ik ook een keer per week, als het nodig is vaker. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een dweilrobot heb, die doet het grove werk, ik doe wederom de hoeken en de kieren en achter de bank en zo.

Na het opstaan 's morgens, neem ik de was mee naar beneden die in de wasmachine moet. Tussendoor doe ik die in de droger. 's Middags of 's avonds vouw ik de was en berg 'm op.

Om pakweg 5 uur vraag ik mijn dochter haar kamer op te gaan ruimen en dan ga ik zelf koken. Na het eten brengt mijn man mijn dochter naar bed en ik ruim beneden op. Als ik onze dochter naar bed breng doen we het andersom. Als degene die Fien naar bed heeft gebracht dan beneden komt gaan we lekker aan onze avond beginnen.

Boodschappen doe ik in principe één keer in de week, alleen verse dingen haal ik wel eens bij maar dat doet mijn man dan

Het lijkt veel maar dat valt mee. Ik ben per dag niet meer dan 2 uur aan het huishouden kwijt.

Ik heb en paar stelregels voor mezelf:

* Nooit met lege handen naar de keuken als er lege glazen o.i.d. staan.

* Afwas in de afwasmachine of netjes op het aanrecht neerzetten voor het afwassen en op een vast moment per dag die afwas dan ook doen (of de machine leegruimen/volzetten).

* Opruimen wat je gebruikt hebt. Niet denken, 'doe ik morgen wel', want morgen doe je het niet en voor je het weet kom je om in de troep.

* Oude kranten meteen in de oude krantenbak. Niet op scheefzakkende stapels ergens neerleggen, maar huppekee de schuur in en aan de straat zetten als de school of de padvinderij langskomt om ze op te halen.

* Spullen die naar boven moeten klaarleggen om mee te nemen (op de trap) en dan ook meenemen en meteen opruimen.

* Iedere dag je bed opmaken en vuile kleding in de wasmand, niet in je slaapkamer laten slingeren. Het is geen extra werk als je het meteen doet.

* Een keer per week met de antikal onder de douche en je douchehok schoonmaken terwijl je aan het douchen bent.

* Boodschappen doen op een vaste dag in de week, het is tijdrovend en je koopt vaak dingen die je niet nodig hebt als je vaker gaat.

Nah ja, zoiets, zo doe ik het in ieder geval. Er missen vast nog dingen maar dit is even een begin
maroon, eerste ding om te doen is die dozen onder het logeerbed weg te mikken!!!!! als je iets 2 jaar niet nodig hebt gehad heb je t nooit nodig!!!!(tenzij het uiteraard foto albums zijn!)

maar ff hand in eigen boezem steken... ik ben net zo erg... zit al even thuis.. baby gekregen en dus van die kleine aan t genieten... t is rommelig in huis en er zijn wel 3duizend dingen die ik zou moeten doen, maar ik heb er gewoon geen zin in.... zodra de kleine naar bed is, duik ik t forum op.. ga ff msn`nen of doe weet ik veel wat....

en als mijn man dan thuis is krijg ik de kolder en voel ik me schuldig( hij vind dat weer gek!) en dus ruim ik dan wel op...

pfffff woensdag ga ik soppen... de hele dag... ik breng de kleine naar m`n schoonmoeder, vind ze leuk en gezellig en dan heb ik m`n handen vrij....( als jullie me hier zien... wegsturen dan!!!)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
@eleonora

nog tips voor al het rondslingerende speelgoed? ik word er gek van. heb allemaal bakken waar het in moet, maar toch slingert alles rond. lijkt wel of het jongt...
En het klinkt zo simpel Eleonora!!

(wat een gezelligheid bij jou trouwens, 11 katten! Ik heb er 2, vind het ook zo leuk!)

Ik zorg er altijd voor dat Snaak haar kamertje netjes en opgeruimd en schoon is, daar heb ik totaal geen moeite mee, ik denk omdat ze dat zelf nog niet kan.

Verder gaat het net zoals Banba zegt, ik krijg het niet op de rit. Ben ik op de bovenverdieping helemaal bij, alles spik en span dan is er dus beneden een tijdje niks gedaan. Voordat dat weer op orde is lijkt er boven weer een bom ontploft. ik focus denk ik teveel op 1 ding. Ik zal hoek voor hoek moeten aanpakken en dan gewoon routine krijgen en bij wijze van spreken in elke kamer een half uurtje aan de slag om het bij te houden.

Dat bijhouden is mss het probleem ook niet, maar om het eerst zo ver te krijgen..

Voor ik ging verhuizen had ik dus die depressie, toen interresseerde mn huishouden me helemaal niet, en ik had mezelf zo voorgenomen dat ik het hier netjes ging houden, maar het lukt me op een of andere manier gewoon niet.

Voordat ik Snaak in bed heb, en de badkamer beetje opgeruimd (dat doe ik dus wel braaf, haar badje leeggooien etc) dan staat beneden ook alles nog op me te wachten, woon met Snaak alleen, dus alle taken zijn ook voor mij..
tinkerbell, dat doet het ook hoor, eggiewaar!

ik heb twee weken terug de helft weggegooid en nu is er weer drie keer zoveel al seerst!

gek word ik er van, dat zichzelfvermenigvuldigende speelgoed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven