Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 11)

22-03-2020 19:52 3014 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 5000 doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 4204 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7 / deel 8 / deel 9/ deel 10
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 22-03-2020 19:59
2.36% gewijzigd
Zazamaenade schreef:
25-03-2020 11:10
Hij volgt Trump blijkbaar op de voet, die hoopt dat de VS met de paasdagen weer 'open for business' is.
Laat ze gezellig met zijn tweeën een paaskransje organiseren.
Alle reacties Link kopieren
purake schreef:
25-03-2020 11:07
RIVM: groei coronabesmettingen neemt af.
Zo stellig zegt Van Dissel (RIVM) dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Van Dissel is zijn naam, niemand heeft hier met hem geknikkerd neem ik aan, en ook al is het je oom dan nog doet dat er niet toe in dit verband.
nounou
impala schreef:
25-03-2020 11:11
Ik zat me ook al te ergeren aan die irrelevante grafiekjes en alle andere bla bla om de hete brij heen. Blij dat ik niet de enige ben die dit opvalt.
Impala, wat wil jij eigenlijk? Een lockdown vanaf januari?
Snowkitty schreef:
25-03-2020 11:09
Ten koste van alles? Waar haal je dat vandaan?

Wat wordt er dan momenteel niet voor opgegeven??
impala schreef:
25-03-2020 11:11
Ik zat me ook al te ergeren aan die irrelevante grafiekjes en alle andere bla bla om de hete brij heen. Blij dat ik niet de enige ben die dit opvalt.
VInd het ook storend
Luci_Morgenster schreef:
25-03-2020 10:59
Ik hoop dat dat echt grootschalig gaat gebeuren. Ik denk dat de meeste in mijn directe omgeving het al hebben gehad ondertussen. Ook een paar echt zieke mensen in een risicogroep, zou fijn zijn als wij en zij weten of ze immuun zijn nu.
Het is helemaal niet zeker of er immuniteit optreedt en als die al bestaat voor dit virus, hoe lang je dan immuun bent. Ook dat moet eerst onderzocht worden.
Alle reacties Link kopieren
https://nvic.nl

De Ned Ver van Intensive Care noemde het aantal beschikbare ic bedden gisteren voor het eerst niet meer voldoende maar gering.
546 bedden bezet.
impala wijzigde dit bericht op 25-03-2020 11:16
12.66% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
25-03-2020 11:11
Laat ze gezellig met zijn tweeën een paaskransje organiseren.

Een besmettingskransje 8-) ?
Doeslief: even niet.
nounou
impala schreef:
25-03-2020 11:11
Ik zat me ook al te ergeren aan die irrelevante grafiekjes en alle andere bla bla om de hete brij heen. Blij dat ik niet de enige ben die dit opvalt.
Jij wilde de data toch per sé zien? :mrgreen:
Zazamaenade schreef:
25-03-2020 11:16
Een besmettingskransje 8-) ?
Doeslief: even niet.
Zij krijgen het volgens eigen zeggen niet, dus dat geloof ik dan maar.
mindervanmij schreef:
25-03-2020 11:14
Wat wordt er dan momenteel niet voor opgegeven??
Als je nu oud bent en bepaalde gezondheidsklachten hebt, kan het zijn dat daar heel anders mee wordt omgegaan dan als er geen corona was. En dan niet in positief opzicht.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
25-03-2020 11:15
Het is helemaal niet zeker of er immuniteit optreedt en als die al bestaat voor dit virus, hoe lang je dan immuun bent. Ook dat moet eerst onderzocht worden.
Het is wel zeker dat er immuniteit optreedt. Niet levenslang, maar dat is ook niet nodig omdat er over een jaar een vaccin komt.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Mouthgard schreef:
25-03-2020 11:08
Ik vind het heel opvallend hoe een paar grafiekjes met willekeurige getallen, rode lijntjes en schattingen :fortune: zoveel mensen kan overtuigen en geruststellen.

Er wordt al weken niet getest, dus weet niemand hoeveel besmettingen er zijn. Het aantal opnames in ziekenhuizen daalt, maar dat gaat over een periode van 2 dagen (!).

Waarom zegt Jaap niet gewoon dat hij het niet weet, en we het wel zullen zien? Dit is echt bullshit verkopen om de rust te bewaren.
Denk je dat nou echt? Denk je dat die man echt een idioot is die dingen gaat vertellen die hij niet sterk kan onderbouwen? Het is toch geen flapdrol zeg. Die man heeft in zijn hele leven nog nooit zo hard gewerkt, onder zulke grote druk en zo urgent en belangrijk en dan denk jij dat íe een beetje ons, de rest van de bevolking, aanziet voor leeghoofden?
Hou toch op. Hij zegt dat er momenteel sprake lijkt te zijn van stabilisatie en dat er geen ongecontroleerde uitbraken meer zijn. Hij zegt niks over de toekomst, hij zegt niks over afname van maatregelen. Hij zegt enkel dat ze de boel nu onder controle hebben. En dat lijkt mij echt goed nieuws.
Als hij iets zegt wat tegen ieder ander nieuws ingaat, wat tegengesteld is aan wat er in ziekenhuizen aan de hand is, denk je dan echt dat alle andere artsen en onderzoekers dat niet zouden laten weten? voorlopig, aan de hand van de bekende cijfers, lijkt de boel zich te stabiliseren en hij wijt dat aan de genomen maatregelen.
Ik hoop echt dat deze korte trend zich gaat verlengen en dat we het lek boven hebben. Maar laten we niet overmoedig worden.

Maar blij zijn met deze ontwikkeling mag gewoon.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Tiana_76 schreef:
25-03-2020 11:15
Het is helemaal niet zeker of er immuniteit optreedt en als die al bestaat voor dit virus, hoe lang je dan immuun bent. Ook dat moet eerst onderzocht worden.
Op de vorige pagina had ik 'n artikel van een Belgische viroloog die er vanuit gaat dat je waarschijnlijk niet immuun raakt als je de ziekte doormaakt.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
25-03-2020 11:10
Jij doet niet anders. Maar dan om oproer te kraaien.

Heb jij ook maar één argument om zijn wetenschappelijk gesteunde uitspraken tegen te spreken?

WELKE WETENSCHAP?

Waar baseert Jaapmans zijn rode lijnen op? Ik zie echt nergens ook maar iets evidence based terug in de grafiekjes. Ik krijg de neiging mijn kinderen ook wat lijnen te laten trekken op een x/y as en die naar de NOS te sturen.

Kennelijk denkt men bij de overheid dat we niet volwassen genoeg zijn om niet in paniek te raken wanneer de kapitein aangeeft dat hij niet weet waar het schip eindigt. Harry Slinger praktijken dit.

Volsta gewoon met aangeven wat zou KUNNEN helpen op basis van kennis en ervaring. Ga geen lijntjes in grafieken tekenen die een dag later onwaar blijkt te zijn. Jaap heeft gerust verstand van virussen maar in dit geval zat ook hij er steeds naast met voorspellingen. Louis van Gaal heeft ook niet steeds de TOTO goed mensen.
mouthgard wijzigde dit bericht op 25-03-2020 11:23
20.29% gewijzigd
doornroosje9 schreef:
25-03-2020 11:17
Het is wel zeker dat er immuniteit optreedt. Niet levenslang, maar dat is ook niet nodig omdat er over een jaar een vaccin komt.
We moeten ook nog maar afwachten of het virus al dan niet gaat muteren.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
25-03-2020 11:15
VInd het ook storend
Omdat je het niet begrijpt?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
25-03-2020 11:16
Zij krijgen het volgens eigen zeggen niet, dus dat geloof ik dan maar.

Bolsonaro schijnt al 24 mensen om zich heen te hebben die besmet zijn, en wil zijn test niet publiceren.
nounou
redbulletje schreef:
25-03-2020 11:18
Op de vorige pagina had ik 'n artikel van een Belgische viroloog die er vanuit gaat dat je waarschijnlijk niet immuun raakt als je de ziekte doormaakt.
Precies. We kunnen het ook nog niet onderzoeken, omdat het virus pas een paar maanden in mensen leeft. Er is gewoonweg geen data. Als de immuniteit na een paar maanden weer weg is, is er nog geen vaccin beschikbaar.
Alle reacties Link kopieren
Van Dissel heeft nu in elk geval wel hardop gezegd dat je al besmettelijk bent voor je symptomen hebt. Het virus zit dan al in je keel. Je lichaam gaat daartegen strijden en dán krijg je pas de symptomen.
.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
25-03-2020 11:16
Jij wilde de data toch per sé zien? :mrgreen:
Precies! Ik ben stomverbaasd. Vanaf het prille begin wordt er al gevraagd om cijfers en data en inzicht en dan komt het, dan is het ineens irrelevant en blabla. Interessant. Solomio, nieuw onderwerp voor je ;-)
Honey, you should see me in a crown
Ben heeft wat nuttige tips voor als je je huis niet uit mag maar we doen bijna allemaal 2 dingen verkeerd..oops :proud:
https://www.youtube.com/watch?v=rCWdcqSgyts
Cateautje schreef:
25-03-2020 11:18
We moeten ook nog maar afwachten of het virus al dan niet gaat muteren.

Dat geldt voor elk virus.En is al gebeurd.
Cateautje schreef:
25-03-2020 11:18
We moeten ook nog maar afwachten of het virus al dan niet gaat muteren.
Volgens mij ging die viroloog er vanuit dat het als een soort griep aangepakt gaat worden, dus beperkte immuniteit als je de ziekte doorloopt en voor de kwetsbaren/ouderen een jaarlijkse vaccinatie nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven