Puberdochter accepteert geen kritiek

29-03-2020 12:41 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey hey,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en ik zit met iets kleins, waar jullie wellicht mij mee kunnen helpen.

Mijn ex en ik heb co-ouderschap over onze dochter. Normaal is ze de ene week bij hem en de andere week bij mij. Nu, vanwege de Corona is ze inmiddels drie weken aaneengesloten bij mij. Ze is een schat en we hebben het gezellig samen. Wel valt me op dat elke keer als ik kritiek heb, ze de bal direct terugkaatst. Meestal gaat dit om kleine dingen. Bijvoorbeeld: als ze een plakje cake pakt, doe er even een bordje onder. Want ze loopt rond met het cakeje en kruimelt de halve vloer onder. Wanneer ik er wat van zeg, dan zegt ze dat het mijn taak als moeder is om de vloer schoon te houden en dat er nog wel meer kruimels liggen. Ondertussen pakt ze wel een bordje overigens.

Maar goed, ik ben met haar het gesprek aangegaan, gevraagd waarom ze moeite heeft met kritiek. Of ze dit ook bij haar leraren doet. Antwoord was: nee geen moeite mee, het interesseert me niets. En ja, ik doe dit ook op school. Leraren vinden het grappig.

Persoonlijk vind ik het van weinig respect getuigen naar leraren en ook mij dat de bal steeds wordt teruggekaatst. Heb haar dat ook gezegd. Maar wat vinden jullie? Doe ik te moeilijk? Misschien is dit ook gewoon normaal pubergedrag natuurlijk. Kan ik haar dit bijbrengen? En hoe dan?? Want ik loop hier een beetje op vast.
lilalinda schreef:
29-03-2020 13:06
geen pubers in huis?

Als puber een rare opmerking maakt zeg ik: Ik houd ook van jou
en dan is het weer over. Maar eigenlijk, zijn mijn pubers erg lief en gemakkelijk
Gewoon mensen
Ja hoor, ik heb 3 kinderen.
Soms vliegen ze uit de bocht maar er zijn gewoon grenzen hier in huis.
Lillybit schreef:
29-03-2020 13:09
Ja hoor, ik heb 3 kinderen.
Soms vliegen ze uit de bocht maar er zijn gewoon grenzen hier in huis.
kinderen of pubers?
lilalinda schreef:
29-03-2020 13:10
kinderen of pubers?
6, 16 & 20
Lillybit schreef:
29-03-2020 13:02
Dat zou niet mijn aanpak zijn.
Denigreren accepteer ik niet.
Met normen en waarden doorgeven moet je met 3 jaar beginnen. Niet met 13 jaar.
Thanks! Ik reageer inderdaad niet op alles wat ze zegt. Vroeger noemde ze me wel eens “***-moeder”. Dat raakte me meer. Maar ook dat is uitgestorven omdat ik er niet meer op reageer. Of hooguit zeggen, “nou ja zeg, dan zet ik ook geen kopje thee meer voor je”.

Thanks voor alle tips! Ik ga vanaf nu daar niet meer over het gesprek aan, alleen zeg ik er iets van op het moment dat ze het doet. dat ze niet moet terugkaatsen, want dat maakt de sfeer niet gezellig.

Eens kijken hoe dat werkt
Dinedi schreef:
29-03-2020 13:11
Thanks! Ik reageer inderdaad niet op alles wat ze zegt. Vroeger noemde ze me wel eens “***-moeder”. Dat raakte me meer. Maar ook dat is uitgestorven omdat ik er niet meer op reageer. Of hooguit zeggen, “nou ja zeg, dan zet ik ook geen kopje thee meer voor je”.

Thanks voor alle tips! Ik ga vanaf nu daar niet meer over het gesprek aan, alleen zeg ik er iets van op het moment dat ze het doet. dat ze niet moet terugkaatsen, want dat maakt de sfeer niet gezellig.

op Kutmoeder (neem ik aan) zou ik reageren met: doe je wel ff normaal?
en door mijn blik (want inderdaad begonnen met opvoeden ver voor hun pubertijd) houden ze dan op

Maar eigenlijk richten ze hun pijlen nooit direct op 1 van ons. Vooral jongste (15 is een rottige leeftijd) komt nog wel eens chagrijnig thuis. Even rust geven, werkt dan prima
Dinedi schreef:

Hahahaha succes.
Honey, you should see me in a crown
kerst schreef:
Eens maar sommige pubers vergeten alles wat ze ooit is geleerd schijnbaar :facepalm:

Het is vooral een faaaaaase, lange adem, veel vrijheid maar ook grenzen stellen.
Dat werkt hier.
kerst schreef:
Het is echt niet dat ze geen normen en waarden heeft hoor! Ze is een schat. Lief voor de katten, ruimt haar kamer op, doet haar huiswerk, doet de muziek wat zachter als ik dat vraag - dat laatste wel met weerwoord overigens😂.
Genoeg volwassen die dit nog steeds hebben. ;-)

Als leraar VO ken ik dit van mijn leerlingen. Pubers zijn gevoelig, en zeker voor gezichtsverlies; die brutale comeback hebben ze vaak nodig om niet overweldigd te worden door schaamte. Dat klinkt dramatisch, maar pubers zijn ook dramatisch, zelfs de zelfverzekerde. Ze doet wat je vraagt - dat is al pure winst.

Voor de toekomst: pubers die erg gevoelig zijn voor kritiek denken vaak zwart-wit: als ze iets niet goed doen, zijn ze slecht en is daar niets meer aan te doen. Soms draagt de communicatie van volwassen daar aan bij. Vervang complimentjes als jij bent lief / slim / mooi / goed in wiskunde met wat was dat lief van je / wat heb je hard gewerkt / dat heb je goed aangepakt. Misschien doe je dit al, maar zo niet dan zou het kunnen helpen.
Lillybit schreef:
29-03-2020 13:17
Eens maar sommige pubers vergeten alles wat ze ooit is geleerd schijnbaar :facepalm:

Het is vooral een faaaaaase, lange adem, veel vrijheid maar ook grenzen stellen.
Dat werkt hier.
in de basis merk ik wel, dat ze goed en stabiel in elkaar zitten en "respect" (rot woord) hebben voor ons,leraren, opa, oma, de buren etc.
De opvoeding is gelukt, nu loodsen we ze door de pubertijd heen
Toen oudste begon te puberen riep jongste dat zij nooit zo zou worden :) we helpen haar nog wel eens herinneren aan die uitspraak (en kijkt oudste (20) meewarig naar jongste puber)
turquasi schreef:
29-03-2020 13:04
van mij zou ze de cake weer mogen inleveren met haar grote mond en als ze dan wat blieft dan mag ze eerst stofzuigen

Oh gelukkig nog iemand die deze aandachttrekkerij niet afdoet met enkel het verplaatsen van lucht. Woorden en gedrag hebben waarde en consequenties.
lilalinda schreef:
29-03-2020 13:15
op Kutmoeder (neem ik aan) zou ik reageren met: doe je wel ff normaal?
en door mijn blik (want inderdaad begonnen met opvoeden ver voor hun pubertijd) houden ze dan op
Hey Lila, ja dat deed ik ook in het begin, alleen zodra ik lading aan een woord gaf, juist door zo’n reactie, dan werd het erger. En dan gebruikte ze dat woord zodra ze me zag, dagenlang. (Ze was nog maar 7, en ik was net gescheiden met haar vader, dus zij kon er ook niets aan doen). Het enige wat ze heel erg belangrijk vindt, is dat het gezellig is. Als van jongs af aan. En als ik dan “dreig” om haar kopje thee niet meer te zetten, komt ze 9 vd 10 keer beneden met “sorry mam en een knuffel”.
Dinedi schreef:
29-03-2020 13:19
Het is echt niet dat ze geen normen en waarden heeft hoor! Ze is een schat. Lief voor de katten, ruimt haar kamer op, doet haar huiswerk, doet de muziek wat zachter als ik dat vraag - dat laatste wel met weerwoord overigens😂.
tuurlijk, daar is ze puber voor. Als echt alles volledig soepel gaat, dan moet je je zorgen gaan maken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Goede tip! Ze denkt inderdaad erg zwart-wit, merk ik. Ze vindt een 7 vaak ook niet goed genoeg.

Ik probeer haar dan ook wel bij te brengen dat het vooral de moeite is die ze doet.

Laatst vertelde me dat ze een 1 had voor een proefwerk. Ze verwacht dat ik boos zou worden, maar ik zei juist wat sneu! En je hebt er zo je best voor gedaan! Daarna vertelde ze direct dan ze een 9 had. Maar ik ga dit wat meer in de gaten houden, want dat zwart-wit denken zit er wel in. Ze is erg prestatie gericht, wat fijn is. Maar ik moet er inderdaad voor oppassen dat ik er niet te ver in mee ga
lilalinda schreef:
29-03-2020 13:21
in de basis merk ik wel, dat ze goed en stabiel in elkaar zitten en "respect" (rot woord) hebben voor ons,leraren, opa, oma, de buren etc.
Toen oudste begon te puberen riep jongste dat zij nooit zo zou worden :) we helpen haar nog wel eens herinneren aan die uitspraak (en kijkt oudste (20) meewarig naar jongste puber)
😂😂😂 goed te horen dat het maar een fase is inderdaad!
Lillybit schreef:
29-03-2020 13:07
Een drama niet, je mag van mij alles denken maar let op wat je zegt tegen mij.

Ik had niks gezegd over kruimels en aangegeven dat stofzuigen haar taak van de dag was.
Drama dus.
Beetje ad rem reageren op zoiets kleins levert meer op.
BeaTea schreef:
29-03-2020 13:26
Oh gelukkig nog iemand die deze aandachttrekkerij niet afdoet met enkel het verplaatsen van lucht. Woorden en gedrag hebben waarde en consequenties.

En zo wordt het een oneindige strijd waarin je kind gaat gehoorzamen uit angst voor die consequenties (straffen) en niet uit besef van goed en fout.

Jouw manier geeft snel resultaat op korte termijn maar vraagt heel veel inspanning en handhaving van jou als ouder op de lange termijn.

Negeren vind ik veel effectiever en vraagt van mij minder inspanning. Resultaat komt iets later maar werkt vanzelf door naar volgende situaties.
Nemain• schreef:
29-03-2020 13:34
Drama dus.
Beetje ad rem reageren op zoiets kleins levert meer op.
Bij jou.
Bij ons werkt het op onze manier ik hoef niet adrem te reageren, het is geen wedstrijdje wie het bijdehandste is. Het is kind herinneren aan de regels.
anoniem_360662 wijzigde dit bericht op 29-03-2020 13:36
23.98% gewijzigd
Dinedi schreef:
29-03-2020 13:19
Waarom gaat ze niet gewoon naar haar vader?
lilalinda schreef:
29-03-2020 13:21

Wij hebben er drie. Jongste was zeer overtuigd dat hij dat later allemaal nooit zou doen. Hij zou ook altijd braaf zijn huiswerk van typen maken en nooit zuchtend en steunend achter de pc zitten. Hij zou ook nooit de snoeppot/koektrommel leegeten altijd netjes zijn bordje opruimen.

Hij heeft broer en zus dubbel en dwars ingehaald. En als we dat helpen herinneren dan heeft hij dat toen hij klein was nooit gezegd.
Nemain• schreef:
29-03-2020 13:36
Waarom gaat ze niet gewoon naar haar vader?
Maakt voor het topic niet uit toch?
lilalinda schreef:
29-03-2020 13:42
Maakt voor het topic niet uit toch?
Jawel. Minder op elkaars lip is ook minder irritatie.
Nemain• schreef:
29-03-2020 13:46
Jawel. Minder op elkaars lip is ook minder irritatie.
Ouders die wel samen wonen, hebben pubers ook continue hoor
lilalinda schreef:
29-03-2020 13:47
Ouders die wel samen wonen, hebben pubers ook continue hoor
Dus? Het scheelt irritatie en het is gezond dat ze haar vader ziet. Bovendien kan je, wanneer er 2 ouders in het systeem zijn, het eens van elkaar overnemen of elkaar helpen relativeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven