Puberdochter accepteert geen kritiek

29-03-2020 12:41 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey hey,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en ik zit met iets kleins, waar jullie wellicht mij mee kunnen helpen.

Mijn ex en ik heb co-ouderschap over onze dochter. Normaal is ze de ene week bij hem en de andere week bij mij. Nu, vanwege de Corona is ze inmiddels drie weken aaneengesloten bij mij. Ze is een schat en we hebben het gezellig samen. Wel valt me op dat elke keer als ik kritiek heb, ze de bal direct terugkaatst. Meestal gaat dit om kleine dingen. Bijvoorbeeld: als ze een plakje cake pakt, doe er even een bordje onder. Want ze loopt rond met het cakeje en kruimelt de halve vloer onder. Wanneer ik er wat van zeg, dan zegt ze dat het mijn taak als moeder is om de vloer schoon te houden en dat er nog wel meer kruimels liggen. Ondertussen pakt ze wel een bordje overigens.

Maar goed, ik ben met haar het gesprek aangegaan, gevraagd waarom ze moeite heeft met kritiek. Of ze dit ook bij haar leraren doet. Antwoord was: nee geen moeite mee, het interesseert me niets. En ja, ik doe dit ook op school. Leraren vinden het grappig.

Persoonlijk vind ik het van weinig respect getuigen naar leraren en ook mij dat de bal steeds wordt teruggekaatst. Heb haar dat ook gezegd. Maar wat vinden jullie? Doe ik te moeilijk? Misschien is dit ook gewoon normaal pubergedrag natuurlijk. Kan ik haar dit bijbrengen? En hoe dan?? Want ik loop hier een beetje op vast.
Alle reacties Link kopieren
pick your battles
Bij mijn pubers maak ik alleen een strijd van echte zaken. Niet van kruimels
Alle reacties Link kopieren
Kijk naar haar acties en laat de geluidsgolven waaien.
Ze pakt een bordje. Ze luistert.
Geluid is maar trillingen in de lucht.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk zo'n puberdochter. Overal tegenin.
Alle reacties Link kopieren
Madderijn schreef:
29-03-2020 12:45
Kijk naar haar acties en laat de geluidsgolven waaien.
Ze pakt een bordje. Ze luistert.
Geluid is maar trillingen in de lucht.
Mooi gezegd.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
29-03-2020 12:48
Heerlijk zo'n puberdochter. Overal tegenin.
ik merk aan die van mij, ook dat last hebben van spanning (hoe nu verder met school) en balen van dat er steeds volwassenen thuis zijn
en ze niet even naar de Mac mogen met de halve klas
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, ik ben met haar het gesprek aangegaan, gevraagd waarom ze moeite heeft met kritiek. Of ze dit ook bij haar leraren doet. Antwoord was: nee geen moeite mee, het interesseert me niets. En ja, ik doe dit ook op school. Leraren vinden het grappig.

En hoe eerlijk is dit antwoord? of is het alleen maar grootdoenderij?Vaak zijn ze op een ander toch een stuk braver, maar ja dat laat je niet aan je moeder merken toch.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
29-03-2020 12:43
pick your battles
Bij mijn pubers maak ik alleen een strijd van echte zaken. Niet van kruimels
Dit. Gewoon normaal pubergedrag.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Madderijn schreef:
29-03-2020 12:45
Kijk naar haar acties en laat de geluidsgolven waaien.
Ze pakt een bordje. Ze luistert.
Geluid is maar trillingen in de lucht.
👍 ja daar heb je gelijk aan :). Ze is ook een schat. Ik denk dat ik gewoon niet meer gewend ben aan zoveel tegenspraak.

Maar inderdaad. Wat ze doet is belangrijker dan wat ze zegt. En wellicht is dat ook de reden waarom de leraren het geen probleem vinden, omdat ze - ondanks dat ze met heel wat tegenwerpingen komt - gewoon doet wat zij zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij gewoon pubergedrag. Wel vermoeiend.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Ik zou me minder storen aan de kruimels en de 'come-back' maar wel aan het kennelijke idee dat zij van mening is dat moeders verantwoordelijk zijn voor het schoonmaken van de vloer.
Ik zou dus mijn takenpakket als moeder nog eens grondig bekijken en vaststellen dat opvoeding, liefde en geduld daar wel in staan, maar schoonmaken niet. Dat staat in het takenlijstje van alle mensen die gebruikmaken van het huis.
Alle reacties Link kopieren
Over de battles: die kruimels zouden me niet zo veel uitmaken, maar als ze dat over die taak van die moeder ook maar half serieus zou bedoelen dan zou dat wel een battle zijn die ik aanging. Ook als grap wil ik dat niet horen.
Waarom gaat ze niet gewoon naar haar vader?
En verder klinkt het gewoon als puber-eigen.
Gefeliciteerd. Je hebt een gezeglijke puber in huis.
Hier moeten iedereen meedraaien in het huishouden, kleine taken naar gelang de leeftijd. Man en ik zijn hoofdverantwoordelijk maar zijn niet de huisslaaf van de kinderen.
Pick your battles inderdaad maar die vreemde denkwijze zou ik er wel willen uithalen.

Waarom kan ze niet naar haar vader, is hij ziek?
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
29-03-2020 12:59

maar die vreemde denkwijze zou ik er wel willen uithalen.
ik vermoed, dat puber doorheeft dat ze ma hiermee raakt
hoe minder aandacht, hoe beter
lilalinda schreef:
29-03-2020 13:01
ik vermoed, dat puber doorheeft dat ze ma hiermee raakt
hoe minder aandacht, hoe beter
Dat zou niet mijn aanpak zijn.
Denigreren accepteer ik niet.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
29-03-2020 13:01
ik vermoed, dat puber doorheeft dat ze ma hiermee raakt
hoe minder aandacht, hoe beter
Dat vermoed ik ook.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Lillybit schreef:
29-03-2020 13:02
Dat zou niet mijn aanpak zijn.
Denigreren accepteer ik niet.
Zeg je doeislief terug. Zal er vooral geen drama van maken. Werkt alleen maar averechts.
Alle reacties Link kopieren
van mij zou ze de cake weer mogen inleveren met haar grote mond en als ze dan wat blieft dan mag ze eerst stofzuigen
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
29-03-2020 12:51
En hoe eerlijk is dit antwoord? of is het alleen maar grootdoenderij?Vaak zijn ze op een ander toch een stuk braver, maar ja dat laat je niet aan je moeder merken toch.


Ik denk wel dat ze hier eerlijk in is. Ze is geen onzeker type. Ik denk dat dit gewoon een manier is om niet stil te hoeven staan bij iets wat haar toch niets uitmaakt. Meestal als ze iets terugkaatst, dan is de ander even stil en kan zij weggaan en haar ding weer doen. Eigenlijk best handig. 🤔 misschien moet ik het ook maar eens proberen. Ben benieuwd hoe m’n baas reageert😂 of m’n moeder😱.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
29-03-2020 13:02
Dat zou niet mijn aanpak zijn.
Denigreren accepteer ik niet.
geen pubers in huis?

Als puber een rare opmerking maakt zeg ik: Ik houd ook van jou
en dan is het weer over. Maar eigenlijk, zijn mijn pubers erg lief en gemakkelijk
Gewoon mensen
Alle reacties Link kopieren
Hoezo is zeggen dat ze een bordje moet pakken kritiek trouwens?
Honey, you should see me in a crown
Nemain• schreef:
29-03-2020 13:04
Zeg je doeislief terug. Zal er vooral geen drama van maken. Werkt alleen maar averechts.
Een drama niet, je mag van mij alles denken maar let op wat je zegt tegen mij.

Ik had niks gezegd over kruimels en aangegeven dat stofzuigen haar taak van de dag was.
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
29-03-2020 13:04
van mij zou ze de cake weer mogen inleveren met haar grote mond en als ze dan wat blieft dan mag ze eerst stofzuigen
dan wens ik jou veel pubers toe
dat wordt dikke lol

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven