Puberdochter accepteert geen kritiek
zondag 29 maart 2020 om 12:41
Hey hey,
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en ik zit met iets kleins, waar jullie wellicht mij mee kunnen helpen.
Mijn ex en ik heb co-ouderschap over onze dochter. Normaal is ze de ene week bij hem en de andere week bij mij. Nu, vanwege de Corona is ze inmiddels drie weken aaneengesloten bij mij. Ze is een schat en we hebben het gezellig samen. Wel valt me op dat elke keer als ik kritiek heb, ze de bal direct terugkaatst. Meestal gaat dit om kleine dingen. Bijvoorbeeld: als ze een plakje cake pakt, doe er even een bordje onder. Want ze loopt rond met het cakeje en kruimelt de halve vloer onder. Wanneer ik er wat van zeg, dan zegt ze dat het mijn taak als moeder is om de vloer schoon te houden en dat er nog wel meer kruimels liggen. Ondertussen pakt ze wel een bordje overigens.
Maar goed, ik ben met haar het gesprek aangegaan, gevraagd waarom ze moeite heeft met kritiek. Of ze dit ook bij haar leraren doet. Antwoord was: nee geen moeite mee, het interesseert me niets. En ja, ik doe dit ook op school. Leraren vinden het grappig.
Persoonlijk vind ik het van weinig respect getuigen naar leraren en ook mij dat de bal steeds wordt teruggekaatst. Heb haar dat ook gezegd. Maar wat vinden jullie? Doe ik te moeilijk? Misschien is dit ook gewoon normaal pubergedrag natuurlijk. Kan ik haar dit bijbrengen? En hoe dan?? Want ik loop hier een beetje op vast.
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en ik zit met iets kleins, waar jullie wellicht mij mee kunnen helpen.
Mijn ex en ik heb co-ouderschap over onze dochter. Normaal is ze de ene week bij hem en de andere week bij mij. Nu, vanwege de Corona is ze inmiddels drie weken aaneengesloten bij mij. Ze is een schat en we hebben het gezellig samen. Wel valt me op dat elke keer als ik kritiek heb, ze de bal direct terugkaatst. Meestal gaat dit om kleine dingen. Bijvoorbeeld: als ze een plakje cake pakt, doe er even een bordje onder. Want ze loopt rond met het cakeje en kruimelt de halve vloer onder. Wanneer ik er wat van zeg, dan zegt ze dat het mijn taak als moeder is om de vloer schoon te houden en dat er nog wel meer kruimels liggen. Ondertussen pakt ze wel een bordje overigens.
Maar goed, ik ben met haar het gesprek aangegaan, gevraagd waarom ze moeite heeft met kritiek. Of ze dit ook bij haar leraren doet. Antwoord was: nee geen moeite mee, het interesseert me niets. En ja, ik doe dit ook op school. Leraren vinden het grappig.
Persoonlijk vind ik het van weinig respect getuigen naar leraren en ook mij dat de bal steeds wordt teruggekaatst. Heb haar dat ook gezegd. Maar wat vinden jullie? Doe ik te moeilijk? Misschien is dit ook gewoon normaal pubergedrag natuurlijk. Kan ik haar dit bijbrengen? En hoe dan?? Want ik loop hier een beetje op vast.
zondag 29 maart 2020 om 14:10
"fijn dat je een bordje hebt gepakt, schat." En verder negeren. Je bereikt je doel; ze doet wat je wil. De rest is bijzaak en typisch pubergedrag. Ze voelt zich een beetje beledigd, wil het vooral zelf goed doen, weet zich geen houding te geven en doet daarom dit. Waarschijnlijk weet ze zelf ook niet waarom ze het doet.
Dat ze het ook op school doet bij docenten zou ik met een korreltje zout nemen. Als je docenten zich aan je dochter ergeren nemen ze wel contact op of komt het op de ouderavond naar boven.
Als je je er echt aan stoort zou je hooguit aan kunnen geven: "ik vind het vervelend dat je zegt dat het mijn verantwoordelijkheid is om te poetsen, ik ben je poetsvrouw niet", maar dat vooral bij jezelf houden.
Dat ze het ook op school doet bij docenten zou ik met een korreltje zout nemen. Als je docenten zich aan je dochter ergeren nemen ze wel contact op of komt het op de ouderavond naar boven.
Als je je er echt aan stoort zou je hooguit aan kunnen geven: "ik vind het vervelend dat je zegt dat het mijn verantwoordelijkheid is om te poetsen, ik ben je poetsvrouw niet", maar dat vooral bij jezelf houden.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.

zondag 29 maart 2020 om 14:32
Die schaamte herken ik ook van mijn werk. Vermomd als 'wie ben jij'.Adelaide schreef: ↑29-03-2020 13:19Genoeg volwassen die dit nog steeds hebben.![]()
Als leraar VO ken ik dit van mijn leerlingen. Pubers zijn gevoelig, en zeker voor gezichtsverlies; die brutale comeback hebben ze vaak nodig om niet overweldigd te worden door schaamte. Dat klinkt dramatisch, maar pubers zijn ook dramatisch, zelfs de zelfverzekerde. Ze doet wat je vraagt - dat is al pure winst.
Voor de toekomst: pubers die erg gevoelig zijn voor kritiek denken vaak zwart-wit: als ze iets niet goed doen, zijn ze slecht en is daar niets meer aan te doen. Soms draagt de communicatie van volwassen daar aan bij. Vervang complimentjes als jij bent lief / slim / mooi / goed in wiskunde met wat was dat lief van je / wat heb je hard gewerkt / dat heb je goed aangepakt. Misschien doe je dit al, maar zo niet dan zou het kunnen helpen.
Laatst lag er een giechelig meisje tussen de etensresten
(er had een croissantorgie plaatsgevonden ofzo)
naast de vuilnisbak, en sprongen er allemaal jongens tegen haar aan.
Ik zei daar iets van en het kind realiseerde zich ineens waar ze lag en ging VANAF DE GROND MET DE KRUIMELS IN HAAR HAAR 'wie ben jij, wat doe je hier' roepen tegen me. Alsof je attitude kan hebben in die positie.
Ik heb haar maar mijn hand aangeboden,
al blèrend 'ik bepaal zelf wat ik doe bent u de ligpolitie ofzo, ik mag hier gewoon zijn ik betaal kankerschoolgeld, mag ik zelf fokking weten waar ik kankerlig'
kwam ze toch maar overeind en liet zich begeleiden naar het toilet.
Daar huilen, maar ze was niet aan het huilen, en al die troep op d'r jas en rug was ook niet erg. Haar vriendin nam het zwijgend over.
Typisch gedrag, jezelf heel wat vinden, het niet overzien, gecorrigeerd worden en dan jezelf kapotschamen en dat is ook de schuld van de stomme juf/mamma.
Het meisje kwam later keurig haar excuses aanbieden uit zichzelf, ik zat nog wat bij te komen en te bedenken of ik er nog wat mee moest (dit gedrag is niet echt gebruikelijk waar ik werk) maar ze was me al voor. Letterlijk zei ze: ik weet ook niet waarom ik zo lag en u wilde me helpen, ik heb er spijt van dat ik zulk lelijk taalgebruik had.
Ik kende het hele grietje verder niet, geen studente van mij.

zondag 29 maart 2020 om 14:41
Pick your battles.
Daarbij doet ze wel wat je vraagt door een bordje te pakken.
Het is voor niemand makkelijk, ook niet voor kinderen en pubers, eer zijn veel onzekerheden, ze zijn vaak hun sociale contacten kwijt die heel erg belangrijk zijn op die leeftijd. Dat ze dan wat meer dwars kunnen liggen en wat meer kuren hebben is dan ook wel begrijpelijk toch? Wees mild voor jezelf en voor je kinderen op dit moment.
Met wat begrip en zelf rustig te blijven helpt het wel. Wat is meer waard, de sfeer in huis of kruimels? Kruimels zijn sneller opgeruimd.
Daarbij doet ze wel wat je vraagt door een bordje te pakken.
Het is voor niemand makkelijk, ook niet voor kinderen en pubers, eer zijn veel onzekerheden, ze zijn vaak hun sociale contacten kwijt die heel erg belangrijk zijn op die leeftijd. Dat ze dan wat meer dwars kunnen liggen en wat meer kuren hebben is dan ook wel begrijpelijk toch? Wees mild voor jezelf en voor je kinderen op dit moment.
Met wat begrip en zelf rustig te blijven helpt het wel. Wat is meer waard, de sfeer in huis of kruimels? Kruimels zijn sneller opgeruimd.

zondag 29 maart 2020 om 14:51
Over die trillingen: zoon doet vandaag iets voor scouting, hij is daar onzeker over en daarom wil hij het niet doen. Maar hij wil het ook niet overslaan, hij is gewoon onzeker.
Ik begeleid en het wordt eigenlijk best leuk, vind hij ook.
Maar hij wil toch even laten weten dat het moeilijk was dus knakt met zijn vingers. Dat vind ik een rotgeluid.
Ik heb hem een dikke knuffel gegeven en gezegd dat ik ook van hem hou. Dikke knuffel terug en dank voor de hulp.
Hij is negen.
Ruzie maken is nu niet moeilijk.
Gezellig houden wel.
Ik begeleid en het wordt eigenlijk best leuk, vind hij ook.
Maar hij wil toch even laten weten dat het moeilijk was dus knakt met zijn vingers. Dat vind ik een rotgeluid.
Ik heb hem een dikke knuffel gegeven en gezegd dat ik ook van hem hou. Dikke knuffel terug en dank voor de hulp.
Hij is negen.
Ruzie maken is nu niet moeilijk.
Gezellig houden wel.

zondag 29 maart 2020 om 14:56
zondag 29 maart 2020 om 16:16
zondag 29 maart 2020 om 16:17
Mooi! Dan hebben we nog maar 3324 x te gaanTheeMetChocolade schreef: ↑29-03-2020 14:43Dit is geen kritiek, dit is gewoon de normale regels aanstippen. En dat snapt ze want ze pakt een bordje. Missie geslaagd! En na 3456x pakt ze uit zichzelf een bordje.
zondag 29 maart 2020 om 16:23
Ik merk dat de meeste tips inderdaad van het negeren zijn. Ik denk dat dit ook het beste is, en als ze blijft terugkaatsen zeg ik wel iets van: “Ik word niet blij van wat je zegt. Maar wel fijn dat je een bordje pakt”.
Ik mag overigens absoluut geen schat zeggen. Vindt ze stom

zondag 29 maart 2020 om 17:01
Laat alles voor ‘fijn dat je een bordje pakt’ gewoon weg.Dinedi schreef: ↑29-03-2020 16:23Ik merk dat de meeste tips inderdaad van het negeren zijn. Ik denk dat dit ook het beste is, en als ze blijft terugkaatsen zeg ik wel iets van: “Ik word niet blij van wat je zegt. Maar wel fijn dat je een bordje pakt”.
Ik mag overigens absoluut geen schat zeggen. Vindt ze stom. Dus ik probeer haar maar liefdevol aan te kijken.
zondag 29 maart 2020 om 17:46
Ik heb aardig wat mannen opgevoed en daar zijn hun huidige vriendinnen me nog dankbaar voor...
momenteel werk ik aan een kersverse dus ik ben benieuwd wat ik eigenhandig ga verpesten

Degene die het waagt, puber of geen puber, te suggereren dat mijn functie in het leven kruimels van een ander oprapen is, die beleeft wat.
Verder; vind ik dat zogenaamde terugkaatsen een mooi woord voor iets heel erg lelijks en daar zou ik dus niet op willen negeren omdat volgens haar iedereen dat wel best vind. Ik geloof niet dat ik te boek wil staan als de moeder van dat kind dat steeds onaardige dingen zegt in de hoop dat ie dan door kan gaan met wat voor stoms ie wilde doen.
Een kind mag zuchten en zeuren en jaha mam zeggen maar dit is wel van een andere orde. Het gezellig houden is ook heel belangrijk maar niet als vervolgens je normen en waarden gegijzeld worden door een puber die ook wel aanvoelt dat je weinig zin hebt in gedoe.
Maar luister vooral braaf naar je dochter die voorschrijft hoe jij haar mag noemen.... dat helpt ook vast.
Lorem Ipsum

zondag 29 maart 2020 om 18:10
Jouw taak als moeder is niet om de sloof uit te hangen, dat zou ik tegen haar zeggen.
Dit heeft niets te maken met de bal terugkaatsen. Dit heeft te maken met ergens niet voor open staan. Bij de bal terugkaatsen zegt iemand iets terug wat relevant is op je eigen gedrag.
Bovendien is het een erg ongeëmancipeerde houding van je dochter om haar moeder te degraderen tot sloof, en daar zou ik haar op wijzen. Ik zou haar vragen of ze later zelf ook bereid is om als een sloofje alles schoon te maken als haar man en kinderen in huis alles onnodig vervuilen.
Dit is gewoon pubergedrag en daar zul je mee moeten dealen.
Ik kijk trouwens altijd naar "oogappels". Is soortgelijke relatie tussen een moeder, gespeeld door Bracha Doesburg met haar kinderen. Beetje een soortgelijke situatie. Zij weet ook niet wat te zeggen en is eerder nog toegeeflijk dan dat ze haar kinderen wijst op hun egoistische houding.

zondag 29 maart 2020 om 18:14
Dus jij mag kaatsen, maar als zij terugkaatst - omdat ze nu éénmaal geen kleuter meer is - dan "kan ze geen kritiek verdragen"?
Wie kaatst kan de bal terug verwachten.
Choose your battles.
Gezeur om 3 kruimels terwijl er elke dag waarschijnlijk 100 op de vloer belanden zou mij de strijd echt niet waard zijn.
Wie kaatst kan de bal terug verwachten.
Choose your battles.
Gezeur om 3 kruimels terwijl er elke dag waarschijnlijk 100 op de vloer belanden zou mij de strijd echt niet waard zijn.

zondag 29 maart 2020 om 18:16
Als eigengereide puber van 15 wist ik mijn moeder dan toch écht wel te vertellen dat ik én geen man én zeker geen kinderen zou nemeniones schreef: ↑29-03-2020 18:10
Bovendien is het een erg ongeëmancipeerde houding van je dochter om haar moeder te degraderen tot sloof, en daar zou ik haar op wijzen. Ik zou haar vragen of ze later zelf ook bereid is om als een sloofje alles schoon te maken als haar man en kinderen in huis alles onnodig vervuilen.

Die man is er toch gekomen, die kinderen niet.
En ik maal nog altijd niet om 3 kruimels op de vloer.

zondag 29 maart 2020 om 18:20
Alsof een puber daar geen weerwoord op heeftiones schreef: ↑29-03-2020 18:10Jouw taak als moeder is niet om de sloof uit te hangen, dat zou ik tegen haar zeggen.
Dit heeft niets te maken met de bal terugkaatsen. Dit heeft te maken met ergens niet voor open staan. Bij de bal terugkaatsen zegt iemand iets terug wat relevant is op je eigen gedrag.
Dit is gewoon pubergedrag en daar zul je mee moeten dealen.
Ik kijk trouwens altijd naar "oogappels". Is soortgelijke relatie tussen een moeder, gespeeld door Bracha Doesburg met haar kinderen. Beetje een soortgelijke situatie. Zij weet ook niet wat te zeggen en is eerder nog toegeeflijk dan dat ze haar kinderen wijst op hun egoistische houding.

zondag 29 maart 2020 om 18:25

zondag 29 maart 2020 om 20:05

zondag 29 maart 2020 om 20:07
zondag 29 maart 2020 om 22:14
Thanks voor de tips allemaal! Ik denk overigens ook dat het voornamelijk pubergedrag is. Ik heb het overigens getest vandaag. Ik zag haar het glas veel te vol gieten, zou er overduidelijk overheen gaan, wat natuurlijk ook gebeurde. Ik beet op mijn tong om niets te zeggen. Ze pakt vervolgens uit zichzelf een doekje om het schoon te maken, en ik heb alleen maar gezegd: dank je dat je het opruimt!
In plaats van gemor krijg ik een glimlach
Lijkt me een goede aanpak zo. Ik ga mijn best doen om dit vol te houden.
In plaats van gemor krijg ik een glimlach

Lijkt me een goede aanpak zo. Ik ga mijn best doen om dit vol te houden.