Loopfietsje, maar welke?!
dinsdag 21 april 2009 om 19:58
Hallo,
Ik wil voor mijn dochtertje een loopfietsje kopen voor haar 3e verjaardag. Maar na enig zoekwerk op het Internet zijn er zo veel verschillende soort en maten, dat ik een beetje begin te twijfelen over mijn eerste keuze.
Is het bijv. noodzakelijk dat er een handrem opzit?
Voldoen de plastic versies of is hout raadzaam?
Welk merk heb je aangeschaft? Er zijn zoveel prijsklasses, waar zit het verschil dan in?
Nou ja, wie wil er ervaringen met me delen zodat ik een goede keuze kan maken...
Dankjewel!
Ik wil voor mijn dochtertje een loopfietsje kopen voor haar 3e verjaardag. Maar na enig zoekwerk op het Internet zijn er zo veel verschillende soort en maten, dat ik een beetje begin te twijfelen over mijn eerste keuze.
Is het bijv. noodzakelijk dat er een handrem opzit?
Voldoen de plastic versies of is hout raadzaam?
Welk merk heb je aangeschaft? Er zijn zoveel prijsklasses, waar zit het verschil dan in?
Nou ja, wie wil er ervaringen met me delen zodat ik een goede keuze kan maken...
Dankjewel!

dinsdag 21 april 2009 om 20:07
dinsdag 21 april 2009 om 20:08
dinsdag 21 april 2009 om 20:10
Je bedoelt er eentje met 2 wielen denk ik? Hout is nogal zwaar, dus je kunt beter kunststof/aluminium nemen.
Wij hebben er ook eentje voor onze dochter, maar die vindt er niet zo veel aan. Ze heeft nu ook een fiets met zijwieltjes, vindt ze veel leuker.
Wij hebben er ook eentje voor onze dochter, maar die vindt er niet zo veel aan. Ze heeft nu ook een fiets met zijwieltjes, vindt ze veel leuker.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'

dinsdag 21 april 2009 om 20:13
Grappig dat jullie dat zeggen. Ik woon in Duitsland en daar is het heel gewoon een loopfiets te geven om het evenwicht te oefenen (en ook met helm ). Er is een verschil tussen de kleine loopfietsjes vanaf een jaar of één en een echte grotere loopfiets vanaf een jaar of twee (maar daar heb je verschillende maten in). Op deze fietsjes wordt hier haast door alle peuters geoefend, om dan later zonder zijwieltjes heel makkelijk te kunnen fietsen omdat de kinderen dan goed evenwicht kunnen houden.
Google eens op PUKY, dat merk heeft hele goede stabiele loopfietsen.
Google eens op PUKY, dat merk heeft hele goede stabiele loopfietsen.
dinsdag 21 april 2009 om 20:17
Mijn jongste is 2,5 en raust nog regelmatig als een bezetene rond op zo'n plastic 7 euro-ding van de Blokker (zijn driewieler vindt hij niks aan). De oudste van 4 vindt dat zelfs bij tijd en wijle zelfs nog leuk en bij mijn schoonouders heb ik gezien dat hun kleinkinderen er tot 6 jaar nog op rondcrossten.
Ik zou dus bij wijze van loopfiets voor zo'n goedkoop ding gaan (het geval dat wij hier hebben is echt monsterbestendig gebleken) en dan voor iets duurders liever uitkijken naar een goed kinderfietsje met zijwieltjes.
Even gezocht: deze hebben wij dus. Al is íe hier zomaar 50 hele eurocenten duurder.
Ik zou dus bij wijze van loopfiets voor zo'n goedkoop ding gaan (het geval dat wij hier hebben is echt monsterbestendig gebleken) en dan voor iets duurders liever uitkijken naar een goed kinderfietsje met zijwieltjes.
Even gezocht: deze hebben wij dus. Al is íe hier zomaar 50 hele eurocenten duurder.
dinsdag 21 april 2009 om 20:32
Ik bedoel inderdaad het type op het plaatje van @Esmee. Ik zal eens gaan googelen op PUKY. Heb nu vooral gekeken naar First Bikes en Like a Bike, maar vind deze echt heel duur (rond de 200 euro!!).
Wie heeft er nog meer tips en ervaringen? Ik twijfel vooral ook of ik met of zonder handrem moet nemen, juist omdat ze al 3 wordt... Maar zonder handrem lijkt me op de een of andere manier prettiger.
Wie heeft er nog meer tips en ervaringen? Ik twijfel vooral ook of ik met of zonder handrem moet nemen, juist omdat ze al 3 wordt... Maar zonder handrem lijkt me op de een of andere manier prettiger.
dinsdag 21 april 2009 om 20:51
Hier is toevallig net vandaag een puky loopfietsje binnengekomen, omdat dochter van 4 mijn beroerde motoriek geerfd heeft, en wel heel graag zonder zijwieltjes wil maar dat gewoon echt niet redt (haar broertje van 2 jaar en 3 maanden kan nu al net zo goed met de loopfiets overweg als zij, even ter vergelijking ).
Enniewee, wij hadden eerst een Teddy loopfietsje gesteld; werd geleverd met 1 kapot wiel, we kregen meteen een ander toegestuurd en na amper een half uur loopfietsen op dat ding begaf die het ook. Die kan ik je dus in elk geval ernstig afraden!
Enniewee, wij hadden eerst een Teddy loopfietsje gesteld; werd geleverd met 1 kapot wiel, we kregen meteen een ander toegestuurd en na amper een half uur loopfietsen op dat ding begaf die het ook. Die kan ik je dus in elk geval ernstig afraden!
dinsdag 21 april 2009 om 20:52
En over wel of geen rem:
Wel of geen rem op de loopfiets ?
Voor kinderen tot drie jaar is het simpel: geen rem op de loopfiets . Voor hen is sturen met de handen, en stabiliteit en stoppen met de voeten al uitdaging genoeg. Grotere kinderen zullen meer snelheid ontwikkelen, en dus mogelijk een rem nodig hebben.
(er is 1 uitzondering woont u in een heuvelachtig gebied of bij een dijk dan is het noodzaak om uw kind zo snel mogelijk te leren remmen met een loopfiets, datzelfde geldt ook voor een kinderfiets met zijwieltjes)
Waar moet u opletten ?
Altijd op het achterwiel van de loopfiets
het achterwiel mag nooit blokkeren. Ook niet bij een nieuwe loopfiets.
het kind moet te allen tijden de handen aan het stuur kunnen houden. De remhendel moet dus met licht geopende hand kunnen worden gegrepen.
Wel of geen rem op de loopfiets ?
Voor kinderen tot drie jaar is het simpel: geen rem op de loopfiets . Voor hen is sturen met de handen, en stabiliteit en stoppen met de voeten al uitdaging genoeg. Grotere kinderen zullen meer snelheid ontwikkelen, en dus mogelijk een rem nodig hebben.
(er is 1 uitzondering woont u in een heuvelachtig gebied of bij een dijk dan is het noodzaak om uw kind zo snel mogelijk te leren remmen met een loopfiets, datzelfde geldt ook voor een kinderfiets met zijwieltjes)
Waar moet u opletten ?
Altijd op het achterwiel van de loopfiets
het achterwiel mag nooit blokkeren. Ook niet bij een nieuwe loopfiets.
het kind moet te allen tijden de handen aan het stuur kunnen houden. De remhendel moet dus met licht geopende hand kunnen worden gegrepen.
dinsdag 21 april 2009 om 20:54
Mijn dochter is bijna anderhalf en ik wilde een loopfiets of een driewieler aanschaffen. Op de driewieler van het buurmeisje komt ze al aardig weg. Het liefst voor niet al te veel geld (wellicht marktplaats).
Welke loopfietsen zijn geschikt voor kleinere kindjes?
Athena, die loopfiets bij de Blokker heeft toch twee achterwielen en is daardoor stabiel lijkt me. Die valt niet om als je hem stil neerzet. Dan is toch heel het principe van loopfietsen weg?
Welke loopfietsen zijn geschikt voor kleinere kindjes?
Athena, die loopfiets bij de Blokker heeft toch twee achterwielen en is daardoor stabiel lijkt me. Die valt niet om als je hem stil neerzet. Dan is toch heel het principe van loopfietsen weg?
dinsdag 21 april 2009 om 21:01
Ja, dat klopt, op dat loopfietsje kun je gewoon gaan zitten met je pootjes omhoog, maar maakt dat wat uit dan? Zolang de kleinste hier toch nog niet op zijn 'echte' houten loopfiets met 2 wielen past, zijn driewieler niks aan vindt en graag rondrijdt op dit plastic ding vind ik het prima. Dat evenwicht komt toch wel een keer; oudste heeft het precies zo gedaan, keek naar zijn eerste echte kinderfiets met zijwielen nauwelijks om en pas toen we een aantal maanden geleden een groter model kochten, reed hij daar vanuit de fietsenzaak in 1x zo op weg, zonder ook maar te hoeven oefenen.
Een loopfietsje mag wat mij betreft gewoon leuk zijn. Wordt er evenwicht mee geoefend, ook best. Maar is voor ons geen primaire doelstelling van het ding.
Een loopfietsje mag wat mij betreft gewoon leuk zijn. Wordt er evenwicht mee geoefend, ook best. Maar is voor ons geen primaire doelstelling van het ding.
dinsdag 21 april 2009 om 21:01
Hier twee loopfietsjes (tweeling . Dit kon (ivm lengte) vanaf 3 jaar. Ze passen er pas sinds 2 maanden op en ze zijn nu 3.5. Een van de twee heeft in die twee maanden misschien 5 x op de loopfiets gezeten en fietste twee dagen terug zooo weg op een fiets zonder zijwieltjes. De ander heeft iets meer tijd nodig.
De oudste heeft het geleerd met zijwieltjes en was een stuk langer bezig.
Ik heb ze via internet gekocht (nieuw) 25 euro ps. Van aluminium, zonder rem.
Bevallen super!
De oudste heeft het geleerd met zijwieltjes en was een stuk langer bezig.
Ik heb ze via internet gekocht (nieuw) 25 euro ps. Van aluminium, zonder rem.
Bevallen super!
dinsdag 21 april 2009 om 21:06
Het is voor mij ook niet perse een doel dat dochter zo snel mogelijk zonder zijwieltjes kan fietsen (met 1,5 ), maar ik zat te twijfelen tussen een loopfiets en een driewieler. En dan zou het voordeel van een loopfiets het evenwicht zijn.
Athena, ik vind die loopfiets vooral heerlijk goedkoop en dochter kan er waarschijnlijk gelijk op, dus wie weet ga ik deze week nog even naar de Blokker (toch?).
Athena, ik vind die loopfiets vooral heerlijk goedkoop en dochter kan er waarschijnlijk gelijk op, dus wie weet ga ik deze week nog even naar de Blokker (toch?).

dinsdag 21 april 2009 om 21:09
Haha, het voordeel van de loopfiets voor oudste was hier vooral ook dat hij daarop wel kon rijden, hij had het principe van trappertjes (en daarmee dus driewieler) niet effe zomaar door, zeg maar.
Maargoed, da's vast niet gemiddeld, hij kan nogal suf doen soms. En inderdaad is dit ding goedkoop genoeg om te kunnen proberen.
Nadeel is weer dat de neuzen van schoenen echt enorm slijten. Maar dat zal bij alle loopfietsen wel een probleem zijn, gok ik.
Maargoed, da's vast niet gemiddeld, hij kan nogal suf doen soms. En inderdaad is dit ding goedkoop genoeg om te kunnen proberen.
Nadeel is weer dat de neuzen van schoenen echt enorm slijten. Maar dat zal bij alle loopfietsen wel een probleem zijn, gok ik.
dinsdag 21 april 2009 om 21:10
deze site geeft handige info TO en verkoopt ze ook
http://www.loopfietswinke ... IaC2svVgpoCFYE_3godanXsFA
@athena, het fietsje wat jij noemt maakt een enorme herrie op gladde vloeren en op vloerbedekking kom je er niet op weg. Persoonlijk vind ik dat ding ook echt spuuglelijk.
http://www.loopfietswinke ... IaC2svVgpoCFYE_3godanXsFA
@athena, het fietsje wat jij noemt maakt een enorme herrie op gladde vloeren en op vloerbedekking kom je er niet op weg. Persoonlijk vind ik dat ding ook echt spuuglelijk.
Whatever, I do what I want
dinsdag 21 april 2009 om 21:37
quote:crini schreef op 21 april 2009 @ 21:10:
Sja, hier worden de loopfietsjes gewoon alleen buiten gebruikt. Altijd als ik thuis ben en boodschappen gaan doen, racet die jongste naast/voor me mee/uit. Binnen wordt er met die dingen niet gereden. Nergens voor nodig.
En spuuglelijk. Nog een sja. Mooi vind ik hem ook niet, maar dat vind ik het gekregen plastic speelhuis in de tuin ook niet. Kinderspeelgoed in je woonkamer maakt je interieur er ook niet mooier op. Als ze er zoveel lol van hebben als ik hier zie, dan vind ik dat dus echt nul belangrijk. Mooie fietsen komen wel als ze groter zijn (en minder slopen omdat ze er anders mee omgaan).
Sja, hier worden de loopfietsjes gewoon alleen buiten gebruikt. Altijd als ik thuis ben en boodschappen gaan doen, racet die jongste naast/voor me mee/uit. Binnen wordt er met die dingen niet gereden. Nergens voor nodig.
En spuuglelijk. Nog een sja. Mooi vind ik hem ook niet, maar dat vind ik het gekregen plastic speelhuis in de tuin ook niet. Kinderspeelgoed in je woonkamer maakt je interieur er ook niet mooier op. Als ze er zoveel lol van hebben als ik hier zie, dan vind ik dat dus echt nul belangrijk. Mooie fietsen komen wel als ze groter zijn (en minder slopen omdat ze er anders mee omgaan).
dinsdag 21 april 2009 om 21:39
Mijn zoontjes worden ook binnenkort 3 en wij hebben pas geleden 2 nieuwe leuke loopfietsjes gekocht. We zijn uiteindelijk geslaagd bij Bart Smit (online). Wij hebben de blauwe versie, maar er is ook een leuke roze (en volgens mij ook een rode)! Ons neefje (ruim 3,5) heeft ook zo'n fietsje, en die gaat er super snel op. Handrem is dan dus zeker handig. Ook een standaard is erg handig. Wij hebben gekozen voor de stalen versie, omdat de bedoeling is dat ze h'm veel buiten gaan gebruiken. Niks geen getreuzel meer als we 4x per dag zus van en naar school moeten brengen Die van ons waren 39,95 en zien er heel goed uit.
Overigens hebben wij ook 2 van die houten koetjes/giraffen (4 wielen) en dit is mijn inziens gewoon de volgende stap. Goede voorbereiding op het echte fietsen (zonder zijwieltjes!).
Overigens hebben wij ook 2 van die houten koetjes/giraffen (4 wielen) en dit is mijn inziens gewoon de volgende stap. Goede voorbereiding op het echte fietsen (zonder zijwieltjes!).