Zelf babyhapjes maken (weck?)

10-04-2020 15:30 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu onze baby 4 maanden is wordt het tijd na te denken over de eerste vaste voeding. Ik vind Rapley zelf heel interessant, en we zullen dat ook zeker toepassen, maar babypotjes zullen vast ook handig zijn. Ik hou zelf erg van koken en het voelt heel onnatuurlijk om mijn kind dan maar kant-en-klaar potjes te geven. Omdat je die twee theelepels per dag ook niet dagelijks gaat koken vroeg ik me af, hoe doen andere ouders dit? Idealiter sta ik op mijn vrije dag gewoon een paar uur in de keuken, met wippertje op het aanrecht, en kook ik een stapel hapjes bij elkaar. Ik dacht zelf aan om te gaan wecken, maar is dat wel het handigst? Ik hoor graag ervaringen.

Disclaimer: er is he-le-maal niks mis met potjes uit de winkel. Ik vind koken gewoon heel leuk en zoek manieren om voor mijn kind te koken zonder dat ik elke dag een halve druif sta te pureren.
Ik denk dat je met invriezen langer bezig bent dan met bereiden.
Een wortel en/of een stukje bloemkool afsnijden, 10 minuutjes koken, pureren en klaar.
Ik heb twee kinderen grootgebracht zonder pureren of potjes. Ik snap wel dat het je handig lijkt maar het hoeft dus niet. Wij kookten meestal voor de baby voor twee dagen en dan ging de groente in een bakje in de koelkast of inderdaad invriezen. En nu, ze zijn 3 en 5, koken we meestal alles apart en dan kunnen ze zelf aangeven wat ze wel/niet willen. Ze hebben jarenlang geen saus gewild maar de oudste begint nu saus te eten bijvoorbeeld. De jongste eet meestal kale pasta met komkommer en geraspte kaas ;-D

Sommige kinderen eten al wel snel meer dan een ijsblokje, kind 1 bij ons niet maar kind 2 wel.

Oh wacht ze kregen wel knijpfruit, maar toen waren ze ouder.
Het was vooral pure luiheid overigens. Pureren was een extra handeling. Als de broccoli gekookt was konden we de kinderen een roosje geven dat was sneller.
Wat me overigens nog steeds tegenvalt: het avondeten is nog steeds niet relaxt en gezellig. Wel een aaneenschakeling van blijfopjestoelzitten-neejemagnietvantafel-nietmetdepastagooien-blijfopjestoelzitten-ikzegtochblijfzitten!-metjebesteketen-NIETGOOIEN!!!-neewezijnnognietklaarmeteten.

Dus het idyllische kan even op zich blijven wachten, wil ik maar zeggen. Dat is ook oké, maar niet zo idyllisch dus ;-D
lisa_ schreef:
10-04-2020 16:53
Ik denk dat je met invriezen langer bezig bent dan met bereiden.
Een wortel en/of een stukje bloemkool afsnijden, 10 minuutjes koken, pureren en klaar.
Nou, het gaat me er meer ook om dat ik dan met een halve wortel of bloemkool zit. Dat eten we niet perse vaak (wel veel paprika's, courgettes, aubergines, bonen, etc) Sommige dingen wil ik wel graag aanbieden, maar een regelmatig een bloemkool kopen voor de baby, terwijl wij zelf geen echte bloemkool liefhebbers zijn leek me niet handig.
captain_hindsight schreef:
10-04-2020 17:05
Wat me overigens nog steeds tegenvalt: het avondeten is nog steeds niet relaxt en gezellig. Wel een aaneenschakeling van blijfopjestoelzitten-neejemagnietvantafel-nietmetdepastagooien-blijfopjestoelzitten-ikzegtochblijfzitten!-metjebesteketen-NIETGOOIEN!!!-neewezijnnognietklaarmeteten.

Dus het idyllische kan even op zich blijven wachten, wil ik maar zeggen. Dat is ook oké, maar niet zo idyllisch dus ;-D

Ik weet het.. ik weet het... maar een mens mag dromen. Ik denk dat elke ouder in de beginfases bepaalde dromen heeft die later alles behalve uitkwamen. Gezellig koken en eten mijn kind is er een van mij :$
Pergamon schreef:
10-04-2020 17:06
Nou, het gaat me er meer ook om dat ik dan met een halve wortel of bloemkool zit. Dat eten we niet perse vaak (wel veel paprika's, courgettes, aubergines, bonen, etc) Sommige dingen wil ik wel graag aanbieden, maar een regelmatig een bloemkool kopen voor de baby, terwijl wij zelf geen echte bloemkool liefhebbers zijn leek me niet handig.
Je hebt ook van die zakken diepvriesgroenten met bvb bloemkool en broccoli. Pak je daar twee roosjes uit. Deden wij ook vaak.
Pergamon schreef:
10-04-2020 17:07
Ik weet het.. ik weet het... maar een mens mag dromen. Ik denk dat elke ouder in de beginfases bepaalde dromen heeft die later alles behalve uitkwamen. Gezellig koken en eten mijn kind is er een van mij :$
Haha, dat is zeker zo. En sommige kinderen zijn ook echt zo. Ik ken ze! Maar die van mij (nog) niet, en dat duurde ff voordat ik me daarbij neer kon leggen. Bij de oudste begint het nu te komen.
10-04-2020 17:08
Je hebt ook van die zakken diepvriesgroenten met bvb bloemkool en broccoli. Pak je daar twee roosjes uit. Deden wij ook vaak.
Die passen nu nog niet, maar over een tijdje natuurlijk wel :)
10-04-2020 17:09
Haha, dat is zeker zo. En sommige kinderen zijn ook echt zo. Ik ken ze! Maar die van mij (nog) niet, en dat duurde ff voordat ik me daarbij neer kon leggen. Bij de oudste begint het nu te komen.

Wij gaan het vanzelf merken. Als het niet zo is, dan is het niet zo.
Pergamon schreef:
Je weet dat het aangeraden wordt om in het begin een paar dagen achter elkaar hetzelfde te geven om aan de smaak te wennen? Dus met een halve wortel zul je niet zo snel zitten.

IJsblokjes vond ik teveel gepriegel. Voor de eerste hapjes stoomde ik gewoon een stukje pompen en gaf dat 2 dagen.
Toen ze wat meer gingen eten, kookte ik in het weekend 2-3 maaltijden en vroor dat in in kleine bakjes. Xenos had toen fijne.
Ik zou het trouwens ook houden bij wat jullie zelf ook aan groente eten. Het is niet dat bloemkool verplicht is of zo. Wij eten wat we zelf lekker vinden. En de kinderen lusten dat soms wel, soms niet, of ineens wel of niet, nou ja prima.
Ik maak om de zoveel tijd een grote pan pastasaus en vul dan kleine zakjes met geprakte spaghetti en saus en vries dat in als snelle hap. Daarnaast eet ze wat wij eten (vanaf één jaar) en kook ik regelmatig een klein pannetje voor haar naast ons eten. Ik vond het erg leuk om haar als baby elke dag een bordje voor te zetten met van alles wat. Gewoon op de grond zodat ze ermee kon spelen. Uiteindelijk zat dan alles eronder, maar zo zat er altijd iets tussen wat ze lekker vond (dat was dus bijna elke dag weer anders). Oké, we hebben wel veel eten weggegooid als je het allemaal bij elkaar optelt, maar ze had er erg veel plezier in.
Pergamon schreef:
10-04-2020 16:18
Ik wou het lenen in de bieb, maar dat is nu even lastig. Ik zal me er verder in verdiepen voordat ik ergens mee start.
ja balen he...

ik heb het ebook aangeschaft via bol, dat was niet zo duur

heb me trouwens ook wel moeten 'bedwingen' om niet eerder te starten en mijn vriend vond het wel een beetje jammer dat we nooit een 'lepeltjes voeren fase' hebben gehad maar nu we een paar weken bezig zijn met rapley zijn we echt al zo blij, het is echt leuk!
Pergamon schreef:
man lust geen bloemkool, dus eten we niet, ik wilde ook dat baby dat leerde kennen. Olvarit heeft van die kleine potjes met alleen een groente, (bijvoorbeeld bloemkool) en dat kun je prima op een boterham smeren. Dreumes hier vindt boterham met bloemkool een hit.
Ik heb een 4-in-1 stomer/blender combi apparaat van Avent. Groente in stukjes snijden, met wat water in het apparaat gooien, daarna kan omdraaien en pureren en klaar is Klara. Als ik 1 courgette of zo klaar maak is dat veel te veel voor een paar keer eten (baby is nu ruim 5 maanden) dus vries ik het in in een ijsblokjesvorm. Ik meng er na het ontdooien regelmatig pindakaas of ei bij om de kans op allergieën te verkleinen.
Pergamon schreef:
10-04-2020 16:26
Dat het zo kan verschillen. Die biologische potjes heb ik ook zien staan, Ben benieuwd hoe het bij ons gaat lopen.

Oh joh, je hebt geen idee! :D

Ik had bij mijn oudste dezelfde idealen als jij. Vol enthousiasme stoomde, blende en bakte ik de mooiste babygerechten van biodynamische groenten, speciaal van de boerderijwinkel gehaald. En ik kan echt heel lekker koken, al zeg ik het zelf. Rapley erbij. Het boek Opperdepop.

Kind moest er niets, maar dan ook niets van weten. Verdroeg ook absoluut geen structuur. Uit wanhoop potjes geprobeerd maar op 1 a 2 favoriete smaken na was hij op geen enkele manier te bewegen zijn mond open te doen. Brood begon hij pas te eten na 12 maanden. Het enige dat we erin kregen was de fles en pap.

Hij heeft 2,5 jaar geleefd op boterhammen, pap, spaghetti en een paar soorten soep. Nu is hij 6 en eet hij alles. Ik ben er echt wanhopig onder geweest (de geconsulteerde huisarts maakte zich totaal niet druk, kwam vaker voor).

Bij de tweede dacht ik: laat maar zitten. Paar potjes ingeslagen, met 4 maanden een potje fruit gegeven (bij de eerste wilde ik persé met groente beginnen en dat soort kul). Wat schetst mijn verbazing: deze at alles met smaak. Deed zelf zijn mond open, hap hap alles erin. Kon Rapley zonder de moord te stikken, wilde zelf eten. En daar is hij nooit mee opgehouden. o_o

Het lag dus niet aan ons, niet aan een methode. Het maakt allemaal geen bal uit. Elk kind is anders en het spectrum van 'normaal' is echt heel breed.

Dus wacht het lekker af zonder veel verwachtingen. Volg je kind, ook als het iets heel andes wil dan jij bedacht hebt. Echt elk kind is anders daarin.
Overigens kan je beter wel met 4 maanden beginnen (6 maanden is de oude richtlijn), lees je even in over de ei/pinda allergie. Er zijn nieuwe wetenschappelijke inzichten om allergieën te voorkomen.
Ik heb eigenlijk nooit vooraf gekookt en ingevroren. Vooral in het begin zijn het nog kleine hapjes: dus gewoon stukje groente zacht koken, beetje water erbij en fijnprakken. Ik liet ze deels zelf eten (gewoon wat voor hun neus neerleggen) en liet ze deels van een lepeltje eten (yoghurt mogen ze al vrij snel en dat gaat zo lastig met je vingers). En voor noodgevallen voldeed een potje ook prima (op de een of andere manier vonden mijn kinderen sommige potjes verrukkelijk).

Eten was bij mijn kinderen een groot succes. Bij mij mocht het pas met 6 maanden, maar ik heb gesmokkeld en ben bij ruim 5 maanden begonnen, omdat het eten gewoon uit mijn handen gepakt werd. Oudste zoon steeg van geluk bijna op uit zijn stoel toen hij voor het eerst een halve banaan in zijn handen kreeg (en had hem al op voordat ik mijn fotocamera aangezet had).
10-04-2020 18:05
Ik zou het trouwens ook houden bij wat jullie zelf ook aan groente eten. Het is niet dat bloemkool verplicht is of zo. Wij eten wat we zelf lekker vinden. En de kinderen lusten dat soms wel, soms niet, of ineens wel of niet, nou ja prima.
Nouja, ik wil eigenlijk ook gewoon de dingen aanbieden die ik voor mezelf nooit maak. Spruitjes enzo. Gewoon, een zo breed mogelijk palet aan smaken.
Hele goede tips lees Ik trouwens, ik reageer morgen uitgebreider
Ben trouwens niet teleurgesteld als je kind jouw zelfgemaakt hapjes niet wilt en als jouw ideaalbeeld niet lukt. Die van mij at mijn zelfgemaakte hapjes gewoon niet en vond de potjes heerlijk :'(

Maar vanaf 1 jaar at hij gewoon alles (en nu nog steeds). Hij geniet van eten en eet gewoon met de pot mee en wilt alles proeven.
Bij oudste met 4,5 maand begonnen. Ik was al lang blij dat de oppas haar iets kon geven (hardnekkige flesweigeraar) en ze genoot van alles. Ze kreeg eigenlijk ook altijd stukjes (of wat geprakt), net hoe het uit kwam. Met 8 maanden at ze zo goed als met de pot mee en met 10 neem een stopte ze zelf met borstvoeding, at ze volledig mee en ben ik met gewone koemelk gestart.

Jongste is nu 8 maanden maar eet eigenlijk nog amper echt eten. Sinds twee weken lijkt ze het wel meer te waarderen en nu ze sinds een week kan zitten vindt ze vooral het mee mogen doen fantastisch.

Ze krijgt wat wij eten, maar dan apart (eerder uit de pan gevist of even in een steelpannetje). Komt dat een keer niet uit dan gooi ik wat stukjes komkommer, avocado of een cracker op haar blad en is ze ook happy. Dan denk ik maar: "food under one is just for fun". Ze hoeven de eerste maanden ook niet perse elke dag fruit/groente/brood, dat kun je ook prima eens overslaan.

Praktisch vond ik:
- ijsblokbakjes van de Zeeman. Die hebben een zachte onderkant. Beetje opwarmen met je hand en dan kun je ze zo uitduwen. Ze hebben ook allerlei andere handige kleine bakjes.
- grote plastic 'bureau mat' van IKEA voor onder de stoel.
- Bibetta slabbers! Zijn flexibel, houden bijna een volledige beker water tegen en wij hingen ze in de vaatwasser en dan waren ze zo schoon. En dat koppie van mijn dochter als ze in het 'bakje' nog iets lekkers vondt waarvan ze dacht dat het op was :heart:

Tip: als de kleine moeite krijgt met ontlasting door de voeding werkte een lepeltje olijfolie door het eten perfect om de boel een beetje op gang te houden.
Pergamon schreef:
10-04-2020 22:14
Nouja, ik wil eigenlijk ook gewoon de dingen aanbieden die ik voor mezelf nooit maak. Spruitjes enzo. Gewoon, een zo breed mogelijk palet aan smaken.
Doe vooral wat je zelf wil. Tis alleen niet verplicht of zo :)

En ik vind spruitjes heel erg smerig. Maar mijn kinderen lusten het. Zijn teleurgesteld als we geen spruitjes eten :mrgreen:
Wij zijn sinds een paar weken bezig met hapjes.
Ik maak zo'n 5 hapjes in 1 keer waarvab ik er 3 in de koelkast zet en 2 invries. Hij krijgt 's ochtends groente (3 dagen achter elkaar hetzelfde) en 's middags fruit - dat maak ik vers klaar. Hij is nu 5 maanden, met een paar weken willen we wat meer stukjes gaan aanbieden maar nu is nog alles puree

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven