Zelf babyhapjes maken (weck?)
vrijdag 10 april 2020 om 15:30
Nu onze baby 4 maanden is wordt het tijd na te denken over de eerste vaste voeding. Ik vind Rapley zelf heel interessant, en we zullen dat ook zeker toepassen, maar babypotjes zullen vast ook handig zijn. Ik hou zelf erg van koken en het voelt heel onnatuurlijk om mijn kind dan maar kant-en-klaar potjes te geven. Omdat je die twee theelepels per dag ook niet dagelijks gaat koken vroeg ik me af, hoe doen andere ouders dit? Idealiter sta ik op mijn vrije dag gewoon een paar uur in de keuken, met wippertje op het aanrecht, en kook ik een stapel hapjes bij elkaar. Ik dacht zelf aan om te gaan wecken, maar is dat wel het handigst? Ik hoor graag ervaringen.
Disclaimer: er is he-le-maal niks mis met potjes uit de winkel. Ik vind koken gewoon heel leuk en zoek manieren om voor mijn kind te koken zonder dat ik elke dag een halve druif sta te pureren.
Disclaimer: er is he-le-maal niks mis met potjes uit de winkel. Ik vind koken gewoon heel leuk en zoek manieren om voor mijn kind te koken zonder dat ik elke dag een halve druif sta te pureren.
zaterdag 11 april 2020 om 08:13
Oja ik had me ook ingelezen, maar werd vooral zenuwachtig van alle adviezen en dingen die je nu juist écht wel of niet moest doen (zoals wel op niet pureren). Toen dacht ik "het is mijn kind, ik kan wel bepalen wat hij eet". Dus dat doen we nu haha, we doen wat wij denken dat logisch is en goed voelt zonder teveel op de boekjes te letten (natuurlijk wel op voorschriften voor veiligheid!)
zaterdag 11 april 2020 om 09:03
precies dit.meringue-123 schreef: ↑11-04-2020 08:13Oja ik had me ook ingelezen, maar werd vooral zenuwachtig van alle adviezen en dingen die je nu juist écht wel of niet moest doen (zoals wel op niet pureren). Toen dacht ik "het is mijn kind, ik kan wel bepalen wat hij eet". Dus dat doen we nu haha, we doen wat wij denken dat logisch is en goed voelt zonder teveel op de boekjes te letten (natuurlijk wel op voorschriften voor veiligheid!)
en na een tijdje zie je ook gewoon waar hij wel of niet blij van wordt.
Alle boekjes, adviezen etc zijn leuk, maar het moet wel bij je passen, en waarschijnlijk zijn ze gewoon allemaal prima, ook diegene die elkaars tegengestelde zijn. Beetje gezond verstand gebruiken (baby lust geen wijn bijvoorbeeld) en dan komt het gewoon goed.
zaterdag 11 april 2020 om 10:32
Dit is niet waar, dat advies geldt alleen voor babies met een hoog risico op allergie
dus als er al een andere allergie is of een van de ouders heeft een allergie
anders is voor 9 maanden prima
zaterdag 11 april 2020 om 10:34
zaterdag 11 april 2020 om 14:05
Pinda-Kaas schreef: ↑11-04-2020 10:32Dit is niet waar, dat advies geldt alleen voor babies met een hoog risico op allergie
dus als er al een andere allergie is of een van de ouders heeft een allergie
anders is voor 9 maanden prima
Nee hoor. Ik heb indertijd alle recente onderzoeken zelf gelezen en ook het voedingscentrum is er duidelijk over. Dit stellen zij en dat is ook wat ik gelezen heb :
Ons advies om de kans op voedselallergieën bij je baby te verkleinen is: begin zo vroeg mogelijk met het aanbieden van verschillende soorten voedsel, waaronder pindakaas en ei. Vanaf 4 maanden kun je beginnen met de eerste oefenhapjes groente en fruit. Zodra je kind hieraan gewend is kun je pindakaas of ei aan deze hapjes toevoegen. Het advies is om te beginnen met het geven van pindakaas en ei vóór je kind 8 maanden is.
Heeft je baby ernstig eczeem of een voedselallergie? Dan is het extra belangrijk om vroeg te starten met verschillende soorten voeding, zoals ei en pindakaas. Start hiermee vóór de leeftijd van 6 maanden. Overleg wel eerst met de behandelend arts of de diëtist van je kind.
zaterdag 11 april 2020 om 14:12
Nog een paar krantenartikelen over de pinda-ei situatie:
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/03/22/be ... n-a3954242
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/pi ... ~be093a5e/
Wat ik gelezen heb in de onderzoeken is dat de 'window of opportunity' voor pinda en ei precies tussen de 4 en de 6 maanden zou liggen, om allergie te voorkomen. Na 6 maanden beginnen zou geen beschermend effect bieden wat betreft pinda en ei. Aangezien pinda- en ei-allergieën heel heftig zijn en het bijna overal in zit, lijkt het mij wel belangrijk om mee te nemen.
Zeker ook als er geen allergieën in de familie zitten, in dat geval is het extra belangrijk maar dan moet je ook juist voorzichtiger zijn met aanbieden (in overleg met arts).
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/03/22/be ... n-a3954242
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/pi ... ~be093a5e/
Wat ik gelezen heb in de onderzoeken is dat de 'window of opportunity' voor pinda en ei precies tussen de 4 en de 6 maanden zou liggen, om allergie te voorkomen. Na 6 maanden beginnen zou geen beschermend effect bieden wat betreft pinda en ei. Aangezien pinda- en ei-allergieën heel heftig zijn en het bijna overal in zit, lijkt het mij wel belangrijk om mee te nemen.
Zeker ook als er geen allergieën in de familie zitten, in dat geval is het extra belangrijk maar dan moet je ook juist voorzichtiger zijn met aanbieden (in overleg met arts).
zaterdag 11 april 2020 om 14:16
nou ok 8 maanden dan, ik zei 9Dubbeljus schreef: ↑11-04-2020 14:05Nee hoor. Ik heb indertijd alle recente onderzoeken zelf gelezen en ook het voedingscentrum is er duidelijk over. Dit stellen zij en dat is ook wat ik gelezen heb :
Ons advies om de kans op voedselallergieën bij je baby te verkleinen is: begin zo vroeg mogelijk met het aanbieden van verschillende soorten voedsel, waaronder pindakaas en ei. Vanaf 4 maanden kun je beginnen met de eerste oefenhapjes groente en fruit. Zodra je kind hieraan gewend is kun je pindakaas of ei aan deze hapjes toevoegen. Het advies is om te beginnen met het geven van pindakaas en ei vóór je kind 8 maanden is.
Heeft je baby ernstig eczeem of een voedselallergie? Dan is het extra belangrijk om vroeg te starten met verschillende soorten voeding, zoals ei en pindakaas. Start hiermee vóór de leeftijd van 6 maanden. Overleg wel eerst met de behandelend arts of de diëtist van je kind.
en bij eczeem of bestaande allergie voor 6 maanden
dat is toch precies wat ik zei of niet?
woensdag 27 mei 2020 om 11:04
UPDATE
Ik heb het boek van Rapley inmiddels gelezen. We vinden veel dingen heel interessant daaruit en willen dat (hoofdzakelijk) gaan toepassen. Nou vind ik altijd wel dat je niet helemaal strak bij één theorie moet blijven, dus we zullen op bepaalde punten (soms) absoluut afwijken. Baby (ruim 5.5 maand) trok inmiddels het eten van de borden, dus we zijn zo zoetjes aan toch maar gestart. Eerst met harde 'stengels' die niet gegeten konden worden, maar waarmee wel wel 'nagedaan' konden worden (wortel etc, ongekookt). Goed voor de motoriek en het mondgevoel. Inmiddels ook dingen als een stronkje broccoli etc. Alles in de hand en lekker zelf eten. Het gaat er tot nu toe met smaak in (en vooral ook: naast). Af en toe wel een puree, want ook dat is een textuur die de baby moet leren eten. Wel op een lepeltje en de lepel wordt dan zelf vastgehouden (soms met een klein beetje hulp van ons). Alles is tot nu toe leuk en lekker. We letten goed op signaleren dat dingen nog te vroeg zijn, maar tot nu toe geen last van krampjes o.i.d. Eten is voor deze baby een groot feest en het glunderen begint al als de slabber omgaat en we aan tafel gaan. Ook voor ons is dit genieten! Wat een mazzel hebben we hiermee. We proberen er maar een voordeel van te maken en zo divers mogelijk aan te bieden.
Ik heb het boek van Rapley inmiddels gelezen. We vinden veel dingen heel interessant daaruit en willen dat (hoofdzakelijk) gaan toepassen. Nou vind ik altijd wel dat je niet helemaal strak bij één theorie moet blijven, dus we zullen op bepaalde punten (soms) absoluut afwijken. Baby (ruim 5.5 maand) trok inmiddels het eten van de borden, dus we zijn zo zoetjes aan toch maar gestart. Eerst met harde 'stengels' die niet gegeten konden worden, maar waarmee wel wel 'nagedaan' konden worden (wortel etc, ongekookt). Goed voor de motoriek en het mondgevoel. Inmiddels ook dingen als een stronkje broccoli etc. Alles in de hand en lekker zelf eten. Het gaat er tot nu toe met smaak in (en vooral ook: naast). Af en toe wel een puree, want ook dat is een textuur die de baby moet leren eten. Wel op een lepeltje en de lepel wordt dan zelf vastgehouden (soms met een klein beetje hulp van ons). Alles is tot nu toe leuk en lekker. We letten goed op signaleren dat dingen nog te vroeg zijn, maar tot nu toe geen last van krampjes o.i.d. Eten is voor deze baby een groot feest en het glunderen begint al als de slabber omgaat en we aan tafel gaan. Ook voor ons is dit genieten! Wat een mazzel hebben we hiermee. We proberen er maar een voordeel van te maken en zo divers mogelijk aan te bieden.
vrijdag 29 mei 2020 om 16:26
Leuk pergamon!
Onze zoon eet ook zelf grove puree met een lepeltje, ook soms op de opvang omdat ze er niet altijd ruimte voor hebben om stukken te geven. Dus dan scheppen ze op en geven ze aan. Hij probeert nu ook zelf te prikken/scheppen met zijn spork. En als hij het zat is gaat het bestek aan de kant en eet hij zn puree (of yoghurt, pap) volgens de befaamde 'head first' methode
Onze zoon eet ook zelf grove puree met een lepeltje, ook soms op de opvang omdat ze er niet altijd ruimte voor hebben om stukken te geven. Dus dan scheppen ze op en geven ze aan. Hij probeert nu ook zelf te prikken/scheppen met zijn spork. En als hij het zat is gaat het bestek aan de kant en eet hij zn puree (of yoghurt, pap) volgens de befaamde 'head first' methode