Twijfel over schoolkeuze

11-04-2020 19:43 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ongetwijfeld zitten vele van jullie in een lastige situatie nu met Corona (thuis werken icm gezin is gewoon ontzettend zwaar), maar voor ons is dit afgezien van natuurlijk de onrust , juist een periode van ontspanning/bezinning. Dit heeft alles te maken met het feit dat onze zoon (nu ruim 5) tijdelijk niet naar school gaat. Ineens realiseren we hoeveel stress we van school hadden.

Onze zoon heeft een moeilijke start gehad. Het wennen kostte veel tijd en energie en toen hij eenmaal gewend was, waren er verschillende andere zorgen. Om deze reden zijn we begonnen (op advies van school uiteraard) met een onderzoek. Uit het onderzoek is nog weinig gekomen, maar nu school wat op de achtergrond raakt, merken we dat het eigenlijk thuis heel goed gaat! Onze zoon bloeit weer wat op. Hij lacht meer, is meer ontspannen en wordt weer steeds meer 'zichzelf'. Ook wij (als ouders) kunnen over andere dingen praten dan over de 'problemen' rondom onze zoon. Het is echt een last die van onze schouders valt.

Dit maakt dat we nu behoorlijk twijfelen aan onze schoolkeuze. Onze zoon heeft het klaarblijkelijk niet naar zijn zin op school (hij wordt snel onrustig/angstig). Thuis merken we dat, maar ook op school zijn er (zoals eerder aangegeven) veel zorgen. We krijgen vrij vaak te horen wat er allemaal niet goed gaat en eigenlijk ben ik daar wel een beetje klaar mee. Ik zou zo graag vooral horen wat er wel goed gaat en alle dingen die wel goed gaan uit willen vergroten.

Ons laatste gesprek met school en de behandelaar was ook weer redelijk negatief. Zelfs de behandelaar kwam daar later op terug: 'jeetje, hoe was dat voor jullie.. ik vond het (negatieve) vrij heftig'. De leerkracht doet ontzettend haar best, absoluut! Ze wil hem heeeel erg graag verder helpen, maar ze heeft 'het' gewoon nog niet zo gevonden met hem. Daarnaast lijkt ze erg op prestaties gericht te zijn en dat is een slechte combinatie met onze zoon.

Ik twijfel eigenlijk al minimaal een half jaar over onze schoolkeuze. Wat is nu wijsheid? Gaan we niet ergens anders tegen dezelfde problemen aanlopen (ofwel ligt het probleem niet voor het grootste gedeelte aan ons?)? Of ligt dit echt aan de school? Als we overstappen, doen we hier dan wel goed aan voor onze zoon - het wennen was al zo ingewikkeld.

Hier moet ik wel bij zeggen dat onze zoon zich inderdaad anders ontwikkelt dan het 'gemiddelde' kind. Zorgen zijn er.. Die waren er al vanaf de peuterspeelzaal (of eigenlijk al zelfs vanaf de babytijd). Wat vooral op de voorgrond lijkt te staan, is het feit dat hij snel gespannen is (in contact met andere kinderen, volwassenen en ook gewoon overall) en daardoor minder goed tot leren komt. Neemt niet weg dat het in deze (onrustige) tijd juist heel erg goed met hem gaat!

Om eerlijk te zijn krijg ik nu al buikpijn bij het idee dat hij straks weer naar die school terug moet, die school waar hij zich niet goed lijkt te voelen en waar ik me straks weer 24/7 zorgen om hem moet gaan maken.

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken!

Groetjes,
Boysmamma
Zijn er andere reële opties? Andere scholen in de omgeving waar hij zich wel fijn zal voelen? Is het vooral de juf van dit jaar? Of ligt het aan het school beleid? Is het reeel om te verwachten dat het op een andere school beter gaat? En wat zegt de behandelaar hierover?
Hij gaat na de zomer na groep 3 dan is het nu (in ieder geval met de start van het nieuwe schooljaar) misschien wel het moment om te wisselen.
Speciaal onderwijs een optie?
En waarom niet na Corona eerst eens gaan praten met een aantal scholen?

Vragen naar hun beleid, of ze ervaring hebben met een kind met een handleiding, of ze juffen hebben die de nodige ervaring hebben (en niet elk jaar nieuwe juffen binnenhalen) ... en hoe open zij ervoor staan.

Je hoeft hem niet instant over te schakelen, maar ik zou zelf ook geen zin hebben om tot groep 8 zo verder te doen op de huidige school.
Herkenbaar! Zoon (inmiddels 12) had ook een moeizame start op de basisschool. Deze was erg resultaat/prestatiegericht en er waren al snel zorgen, omdat zoon niet voldeed aan de verwachtingen. Hij werd enorm overvraagd wat leidde tot alleen maar meer spanning en onzekerheid bij hem.
Na een half jaar aankijken en enkele gesprekken verder met leerkracht en IBer, zijn we gaan kijken naar andere opties.
Wij zijn terecht gekomen bij de vrije school. Hier mochten kleuters nog gewoon spelen en waren cognitieve resultaten ondergeschikt aan het welzijn van het kind.
Binnen een paar weken zagen we een grote verandering bij hem. Hij ontspande, maakte contact met andere kinderen en ging met plezier naar school.
Ik zeg niet dat per definitie de vrije school voor jullie ook de oplossing is, maar misschien is het onderzoeken van verschillende soorten basisonderwijs in combinatie met de behoefte van jullie zoon wel de moeite waard...
The time is now
Hartelijk bedankt allemaal voor jullie reacties!

Deenje dat zijn dus precies al mijn vragen.. In hoeverre zal het op een andere school beter gaan? De behandelaar is van mening dat hij altijd zichzelf zal meenemen. Op elke school zal het dus wellicht wel (wat) ingewikkeld worden. De hoop is wat mij betreft nog wel dat hij toch iets meer ontspant. Het zou al zo fijn zijn als de leerkrachten zich vooral richten op het positieve - hetgeen hij wel kan. Dit zou mij ook al zoveel meer rust geven.

Nemain van een SBO is op dit moment nog (lang) geen sprake. Hier heb je een indicatie voor nodig en wij hebben nu nog geen diagnose/indicatie. Kleinere klasjes zouden wel erg fijn zijn!

Marnamai dat is een goeie. Hier was ik eigenlijk al mee begonnen voor het corona gebeuren. We zouden tijdens de open dagen een aantal scholen gaan bezoeken (die we al eerst telefonisch hadden benaderd), maar maandag gingen de scholen dicht en onze geplande schoolbezoeken (die woensdag) kwamen dus te vervallen.

Banba heel erg bedankt voor het delen van jouw ervaring. Wat fijn om te lezen dat het nu goed gaat met je zoon. Ook wij wilden heel graag naar een vrije school (onze eerste schoolkeuze). Toen kwam de verhuizing en nu hebben we geen vrije school in de buurt helaas. Next best thing was een Jenaplanschool en hier zit onze zoon nu op. Gekozen voor deze school omdat er meer ruimte is/zou moeten zijn voor zelfontplooiing en kinderen wat langer kleuter mogen zijn. In de praktijk valt me dat behoorlijk tegen. Er wordt al veel verwacht van de oudste kleuters wat betreft werkjes en zelfstandigheid. Ze moeten zelf plannen wanneer ze bepaalde werkjes afronden en ik zie mijn kleuter dat nog (lang) niet doen. Na jouw reactie ben ik toch weer aan het twijfelen over de vrije school. Als ze al plek hebben moeten we dan dagelijks 25-30 minuten heen en ook weer terug rijden.

Nogmaals erg bedankt voor het meedenken!
Altijd je gevoel volgen. Je kunt de schooltijd niet meer over doen, dus kies een plek waar hij zich fijn voelt!

Ik heb zelf als kind op Jenaplan gezeten en dat was toen nog heel kindvolgend. Ik had ook de indruk dat er nu weinig meer van over is (net als op veel Montessorischolen) dus dat viel voor mij al af..

Mijn dochter heeft heel kort op de dorpsschool gezeten, maar wij zagen daar ook al snel een grote verandering in haar gedrag, ze zat daar duidelijk niet op haar plek. Geen moment getwijfeld, maar meteen van school gewisseld.

Ze zit nu al 3 jaar op de vrije school een dorp verderop, wat een verademing. Kleuters worden als kleuters behandeld, een heerlijke warme en veilige sfeer. Dit gun je ieder kind. De ideale school bestaat natuurlijk niet, maar het contrast regulier onderwijs en vrije school is echt héél erg groot, voor sommige kinderen kan dit echt een enorm verschil maken in het gevoel van veiligheid, je gezien voelen, de ruimte om te mogen spelen en leren zonder oordelen of angstdenken en prestatiedruk. .
DeKenau schreef:
12-04-2020 08:43
Altijd je gevoel volgen. Je kunt de schooltijd niet meer over doen, dus kies een plek waar hij zich fijn voelt!

Ik heb zelf als kind op Jenaplan gezeten en dat was toen nog heel kindvolgend. Ik had ook de indruk dat er nu weinig meer van over is (net als op veel Montessorischolen) dus dat viel voor mij al af..

Mijn dochter heeft heel kort op de dorpsschool gezeten, maar wij zagen daar ook al snel een grote verandering in haar gedrag, ze zat daar duidelijk niet op haar plek. Geen moment getwijfeld, maar meteen van school gewisseld.

Ze zit nu al 3 jaar op de vrije school een dorp verderop, wat een verademing. Kleuters worden als kleuters behandeld, een heerlijke warme en veilige sfeer. Dit gun je ieder kind. De ideale school bestaat natuurlijk niet, maar het contrast regulier onderwijs en vrije school is echt héél erg groot, voor sommige kinderen kan dit echt een enorm verschil maken in het gevoel van veiligheid, je gezien voelen, de ruimte om te mogen spelen en leren zonder oordelen of angstdenken en prestatiedruk. .
Dankjewel! Je hebt helemaal gelijk.. Wat fijn om te horen dat de switch zo goed bevalt. Moeten jullie ver voor deze school reizen of valt het mee?
Ik wilde je ook de Vrije school aanraden om eens te bekijken. Wat ik zo hoor klinkt alsof het een goede match zou kunnen zijn. Er is in mijn ervaring (zelf 12 jaar gevolgd en 3 jaar gewerkt) meer ruimte voor het individuele kind en ontwikkeling.
Natte tosti..
boysmamma schreef:
12-04-2020 08:19

Banba heel erg bedankt voor het delen van jouw ervaring. Wat fijn om te lezen dat het nu goed gaat met je zoon. Ook wij wilden heel graag naar een vrije school (onze eerste schoolkeuze). Toen kwam de verhuizing en nu hebben we geen vrije school in de buurt helaas. Next best thing was een Jenaplanschool en hier zit onze zoon nu op. Gekozen voor deze school omdat er meer ruimte is/zou moeten zijn voor zelfontplooiing en kinderen wat langer kleuter mogen zijn. In de praktijk valt me dat behoorlijk tegen. Er wordt al veel verwacht van de oudste kleuters wat betreft werkjes en zelfstandigheid. Ze moeten zelf plannen wanneer ze bepaalde werkjes afronden en ik zie mijn kleuter dat nog (lang) niet doen. Na jouw reactie ben ik toch weer aan het twijfelen over de vrije school. Als ze al plek hebben moeten we dan dagelijks 25-30 minuten heen en ook weer terug rijden.

Nogmaals erg bedankt voor het meedenken!
Praktisch is het inderdaad vaak niet. De vrije school is voor ons ook 10 km (15 min rijden ongeveer) verderop. Ik heb hem dus al 8 jaar op en neer gereden 😁. Om deze reden zijn wij in eerste instantie ook voor de school om de hoek gegaan, maar uiteindelijk ben ik (ondanks de logistieke bezwaren) heel blij dat we de switch hebben gemaakt. Cognitief is zoon nooit een hoogvlieger geworden, maar hij heeft wel de kans gekregen om allerlei andere kanten van zichzelf te leren kennen en ontplooien. Zo blijkt hij toneel geweldig te vinden en hierin een echte uitblinker te zijn. Ook heeft hij door de vele verdieping een passie voor geschiedenis ontwikkeld.

Een keer gaan kijken kan natuurlijk altijd, wij waren meteen om toen we de kleuterklas binnenliepen.
The time is now
Op ‘onze’ school komen trouwens maar nauwelijks kinderen uit de buurt van de school. Voor heel veel klasgenoten geldt ook dat de ze van ver komen.
Het is daarom zeker niet zo dat mijn kids buiten de boot vallen.
Nadeel is wel dat speelafspraakjes wat hoogdrempeliger zijn. Dit moet vaak toch door de ouders geregeld worden ivm halen en brengen. In de vakanties lopen ze ook niet zo even bij klasgenoten langs.
The time is now
Er is veel verschil tussen de verschillende vrije scholen. De een is strenger in de leer dan de ander. Ik zou me daar goed in verdiepen.

Hoewel en veel aandacht is voor de onderlinge sociale omgang en weinig prestatiedruk heerst zijn mijn kinderen er toch niet heen gegaan. Redenen voor mij om mijn kinderen er niet heen te doen:
- Totale gebrek aan gebruik van ICT.
- Overgang van kleuters naar eerste klas bij zes jaar en de oude grens van 1 oktober.
- Het bewust weren uit de kleuterklas van alles wat met lezen en schrijven te maken heeft.
- Pas lezen en schrijven als de voortanden gewisseld zijn.

Vrij houdt in; vrij van overheidsbemoeienis. Voor mij is dat niet altijd een kwaliteitslabel.
Andersom schreef:
12-04-2020 11:29
Er is veel verschil tussen de verschillende vrije scholen. De een is strenger in de leer dan de ander. Ik zou me daar goed in verdiepen.

Hoewel en veel aandacht is voor de onderlinge sociale omgang en weinig prestatiedruk heerst zijn mijn kinderen er toch niet heen gegaan. Redenen voor mij om mijn kinderen er niet heen te doen:
- Overgang van kleuters naar eerste klas bij zes jaar en de oude grens van 1 oktober.
- Het bewust weren uit de kleuterklas van alles wat met lezen en schrijven te maken heeft.

Vrij houdt in; vrij van overheidsbemoeienis. Voor mij is dat niet altijd een kwaliteitslabel.
Veel van wat je schrijft zijn dingen die 20-30 jaar geleden misschien gebeurden, maar nu echt niet meer.

Vrij van overheidsbemoeienis klopt van oudsher, maar tegenwoordig worden de scholen gewoon door de inspectie gekeurd en maken de kinderen vanaf groep 3 (klas 1) ieder jaar de Cito toetsen.
En er zijn gewoon pc’s en laptops aanwezig in de klas.
The time is now
Heb je geen andere keuze dan de vrijeschool die toch een eind weg is?
Een reguliere school die minder prestatie gericht is? Of een Montessori en Jenaplanschool? Mijn kinderen gaan naar een Jenaplanschool en daar zijn we erg blij mee!
Ben je al naar andere scholen wezen kijken? Ga dat sowieso eerst is doen als dat weerk kan.
Banba schreef:
12-04-2020 11:41
Veel van wat je schrijft zijn dingen die 20-30 jaar geleden misschien gebeurden, maar nu echt niet meer.

Vrij van overheidsbemoeienis klopt van oudsher, maar tegenwoordig worden de scholen gewoon door de inspectie gekeurd en maken de kinderen vanaf groep 3 (klas 1) ieder jaar de Cito toetsen.

Er zijn zo veel verschillen onderling. Hier stonden die pc ook in de school, maar die werden alleen in de zesde klas gebruikt.
De kleuterjuf was nog steeds overtuigd van het eerst wisselen dan lezen principe en ging de eerste tien jaar nog niet met pensioen.

Lessen werden erg gericht op het gemiddelde kind. Zij die het al lang snapten moesten vooral mee blijven doen en werden niet uitgedaagd tot niveau hoger. Zij die het niet snapten kregen de troostende woorden dat het niet erg was in plaats van een succeservaringen op hun niveau.
Mijn kinderen zitten op een vrije school. Differentiatie en cognitieve uitdaging is er net zoveel als op de reguliere, prestatiegericht basisschool waar ze eerst zaten. De differentiatie zit er op de bandbreedte tussen een beetje ondergemiddeld en een beetje bovengemiddeld; als je kind teveel afwijkt heeft het in cognitief opzicht op de meeste niet-speciale basisscholen gewoon pech, dat is op een vrije school niet anders. Maar waar het onderwijs op de reguliere basisschool saai, eentonig en simpel was en waar mijn dochter daar niets anders was dan een citoscore is ze nu gewoon een kind. En nu leert ze breien, zingen, fluiten, drummen, houtbewerken, geschiedenis, verhalen, plantkunde, toneel, schilderen en tekenen. Het is voor ons niet de oplossing voor het probleem, maar het is wel de beste oplossing binnen de mogelijkheden die er hier zijn.

Sterkte met het vinden van een fijne nieuwe school!
watdachtjehiervan schreef:
12-04-2020 11:57
Heb je geen andere keuze dan de vrijeschool die toch een eind weg is?
Een reguliere school die minder prestatie gericht is? Of een Montessori en Jenaplanschool? Mijn kinderen gaan naar een Jenaplanschool en daar zijn we erg blij mee!
Ben je al naar andere scholen wezen kijken? Ga dat sowieso eerst is doen als dat weerk kan.
Dank voor het meedenken! Onze zoon gaat ook naar een Jenaplanschool en wij zijn er dus ietsje minder blij mij ;). Heb het gevoel dat het toch behoorlijk prestatiegericht is. Voorbeeldje; een van de oudste kleuters moest binnen op de pc zijn werkje afmaken alvorens hij naar buiten mocht (alle klasgenootjes mochten wél buiten spelen) en dat gebeurde wekelijks. Ook wordt er van hele jonge kinderen al best veel verwacht wat betreft werkjes (weektaken) etc. Kijken naar andere (eventueel vrije) scholen is sowieso iets dat we graag op termijn willen doen
Pandax schreef:
12-04-2020 12:43
Mijn kinderen zitten op een vrije school. Differentiatie en cognitieve uitdaging is er net zoveel als op de reguliere, prestatiegericht basisschool waar ze eerst zaten. De differentiatie zit er op de bandbreedte tussen een beetje ondergemiddeld en een beetje bovengemiddeld; als je kind teveel afwijkt heeft het in cognitief opzicht op de meeste niet-speciale basisscholen gewoon pech, dat is op een vrije school niet anders. Maar waar het onderwijs op de reguliere basisschool saai, eentonig en simpel was en waar mijn dochter daar niets anders was dan een citoscore is ze nu gewoon een kind. En nu leert ze breien, zingen, fluiten, drummen, houtbewerken, geschiedenis, verhalen, plantkunde, toneel, schilderen en tekenen. Het is voor ons niet de oplossing voor het probleem, maar het is wel de beste oplossing binnen de mogelijkheden die er hier zijn.

Sterkte met het vinden van een fijne nieuwe school!
Wat klinkt dat leuk! Bedankt..
Andersom schreef:
12-04-2020 12:01
Er zijn zo veel verschillen onderling. Hier stonden die pc ook in de school, maar die werden alleen in de zesde klas gebruikt.
De kleuterjuf was nog steeds overtuigd van het eerst wisselen dan lezen principe en ging de eerste tien jaar nog niet met pensioen.

Lessen werden erg gericht op het gemiddelde kind. Zij die het al lang snapten moesten vooral mee blijven doen en werden niet uitgedaagd tot niveau hoger. Zij die het niet snapten kregen de troostende woorden dat het niet erg was in plaats van een succeservaringen op hun niveau.
Dat klinkt dan inderdaad weer wat minder uitdagend/goed. Moeilijke keuze...
Banba schreef:

Ja dat klopt natuurlijk ook! Fijn dat jullie in ieder geval een hele positieve ervaring hebben..
Banba schreef:

Ja dat klopt natuurlijk ook! Fijn dat jullie in ieder geval een hele positieve ervaring hebben..
Marnamai schreef:
11-04-2020 22:50
En waarom niet na Corona eerst eens gaan praten met een aantal scholen?

Vragen naar hun beleid, of ze ervaring hebben met een kind met een handleiding, of ze juffen hebben die de nodige ervaring hebben (en niet elk jaar nieuwe juffen binnenhalen) ... en hoe open zij ervoor staan.

Je hoeft hem niet instant over te schakelen, maar ik zou zelf ook geen zin hebben om tot groep 8 zo verder te doen op de huidige school.
Dit is een goede tip.
Overigens doen veel scholen gewoi digitale intakes en denk ik dat je met dergelijke vragen niet eens tot na de corona maatregelen hoeft te wachten.
boysmamma schreef:
12-04-2020 09:00
Dankjewel! Je hebt helemaal gelijk.. Wat fijn om te horen dat de switch zo goed bevalt. Moeten jullie ver voor deze school reizen of valt het mee?
Ong 10 km, 10 minuten met de auto, in de spits 15 minuten. Ik vind het ontzettend meevallen, dochter speelt nog steeds met buurtkinderen, ookal zit ze nu op een andere school.
Yellow002 schreef:
13-04-2020 22:14
Dit is een goede tip.
Overigens doen veel scholen gewoi digitale intakes en denk ik dat je met dergelijke vragen niet eens tot na de corona maatregelen hoeft te wachten.
Ach, ze hebben allemaal een prachtig verhaal, maar in de praktijk werkt het soms héél anders, is mijn ervaring.

Gaan kijken en op je eigen gevoel afgaan, dat is het enige waar je iets mee kan, vond ik.
Andersom schreef:
12-04-2020 11:29

Dat tanden wisselen is alleen voor de die-hards, dat zie je echt nauwelijks meer. Bij ons op school zeer zeker niet. Inspectie komt gewoon ieder jaar langs, hier hebben ze zelfs vanaf 1e klas (gr 3) twee keer per jaar een Cito. Ik zit daar zelf totaal niet op te wachten, maar voor de meer cognitief georiënteerde ouders is dit prettig.

Het weren van ICT is voor mij juist een enorme pre.
Op vrijwel alle scholen die ik heb bezocht zaten de kleutertjes tijdens het gezamelijke eten televisie te kijken op het gigantische digibord. Een mega afknapper vond ik dat. Mijn dochter had een gruwelijke hekel aan dat ding. Ik vind de laatste twee klassen vroeg genoeg om iets digitaals te doen.

Niets met lezen en schrijven in de kleuterklas vond ik ook heerlijk. Mijn dochter heeft zichzelf leren lezen en schrijven als vijfjarige, maar had toen totaal nog geen belangstelling voor verplichte schoolwerkjes, die wilde het liefst de hele dag spelen en tekenen.

En ja, nu ze geen kleuter meer is wordt het ingewikkelder. Maar net als Pandax, weten we dat er voor dochter op cognitief gebied geen passend onderwijs is. De juf noemt haar een 'autodidact'. En ja, er is verveling. Maar wij geven haar thuis cognitieve uitdaging toegespitst op haar interesses. Ze heeft het-ondanks de verveling- reuze naar haar zin op school. Ze mag er complexe liederen zingen, toneelspelen, breien, in de moestuin werken, samen jaarfeesten vieren, vormtekenen en ze wordt als hoofd-kind gestimuleerd om veel te bewegen. Het doet haar goed. Er is zoveel meer te leren dan alleen lezen, schrijven en rekenen..en op veel scholen vind ik dat aanbod te schraal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven