Verlatingsangst? Sprongetje? Dreumes (1) slaapt moeilijk

13-04-2020 19:50 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze kersverse dreumes (net 1) was altijd een voorbeeldige slaper: zowel het in- als doorslapen verliep van een leien dakje. We legden hem in bed, lazen een boekje voor en speelden een muziekdoosje af en hij viel vanzelf in slaap tot de volgende ochtend 07:00. Een maand geleden veranderde dit plots.

Hij wordt een paar keer per nacht huilend wakker, soms één keer kort maar vaker meerdere keren en urenlang, en inslapen is een drama. Zodra we het bekende ritueel uitvoeren gaat hij in zijn ledikant staan en huilen. Dit negeren, wat bij een aantal methoden geadviseerd wordt, resulteert in een kind dat volledig over zijn toeren is. We krijgen hem nu alleen in slaap door met hem (en een mega dosis geduld) op de fauteuil in zijn kamer te gaan zitten, hij valt dan uiteindelijk (na soms wel twee uur keten, kletsen en springen) tegen ons aan in slaap. Deze manier van inslapen is tegenwoordig nodig voor ieder slaapje dat hij doet en duurt iedere keer heel lang.

Belangrijk detail: dit gebeurt sinds we fulltime thuis zitten ivm corona en het moment dat hij over ging naar zijn nieuwe slaapkamer (allemaal ongeveer hetzelfde moment). Volgens Oei ik groei zat hij toen ook nog eens in een ‘sprongetje’. Wij kunnen er zelf niet echt onze vinger op leggen, maar willen er wel héél graag wat aan (proberen te) doen.

Zijn er mensen die dit herkennen? Is het een fase? Een nieuw slaappatroon (ik hoop het niet..)? Een sprongetje? Gebrek aan prikkels? Te druk met ontwikkelen? Tips?
Hoe laat gaat hij avonds naar bed en hoeveel slaapt hij overdag?
Zalmsnipper schreef:
13-04-2020 19:57
Hoe laat gaat hij avonds naar bed en hoeveel slaapt hij overdag?
Een tijdje terug hebben we het ochtendslaapje eraf gehaald omdat hij niet moe leek en steeds vaker wakker bleef, maar sinds een paar dagen hebben we die weer terug geïntroduceerd.

Hij slaapt dus ‘s ochtends en ‘s middags, beiden gemiddeld anderhalf uur. Als hij ‘s ochtends 2.5 uur slaapt zoals vanochtend, krijg ik hem ‘s middags slecht tot niet in slaap ondanks dat hij dan wel weer gaapt. Hij lijkt eenmaal boven heel eigenwijs te gaan doen.

We gaan vanaf 18:30 naar boven en dan het slaapritueel doen. Tegenwoordig is het gemiddeld 20:30 voordat hij slaapt.
Klinkt voor mij als een kind wat teveel slaapt. Wij hadden ook zo'n moment rond z'n eerste verjaardag.
Het hielp om 1x max 2,5 uur te laten slapen en hier ging zoon dan rond 20.00 slapen.
Laatst hadden we weer zo'n fase, en toen hebben we het middagslaapje teruggeschroefd naar 1,5 uur. Zoon is nu 18 maanden.
Heel herkenbaar! Onze, inmiddels kleuter, heeft dit ook heel lang gedaan. Alles om het in goede banen te leiden resulteerde in heel veel drama. Uiteindelijk maar besloten mee te veren en aan te sluiten bij hem. Toen hadden we nog vaak peuter wakker, maar in ieder geval niet brullend en overstuur. Wat wij vaak deden was hem tussen ons in leggen, dan dommelden we in ieder geval zelf nog wat in de uren dat hij wakker was en hij pakte de uren wel weer in zn middagslaapje. Na een tijd knooien en gedoe viel hij dan uiteindelijk tussen ons in wel weer in slaap.
Deze periode heeft zeker een jaar geduurd bij ons en van de een op de andere dag was het ook weer over en sliep hij de nacht door.
Heel veel sterkte, ik vond het vreselijk deze periode! (Achteraf mis ik stiekem het bij ons slapen wel eens.. )
Meauve01 schreef:
13-04-2020 20:02
Een tijdje terug hebben we het ochtendslaapje eraf gehaald omdat hij niet moe leek en steeds vaker wakker bleef, maar sinds een paar dagen hebben we die weer terug geïntroduceerd.

Hij slaapt dus ‘s ochtends en ‘s middags, beiden gemiddeld anderhalf uur. Als hij ‘s ochtends 2.5 uur slaapt zoals vanochtend, krijg ik hem ‘s middags slecht tot niet in slaap ondanks dat hij dan wel weer gaapt. Hij lijkt eenmaal boven heel eigenwijs te gaan doen.

We gaan vanaf 18:30 naar boven en dan het slaapritueel doen. Tegenwoordig is het gemiddeld 20:30 voordat hij slaapt.
Later naar bed?
1x slapen in de middag?
Is kind wel duidelijk moe? Waarom heb je de ochtendslaap teruggebracht?
Ahhh herkenbaar! Onze dreumes (nu 20 maanden) heeft dat ook een tijd gedaan net na zijn 1ste verjaardag.

Het was een sprong, die toch wel een dikke maand geduurd heeft. Gek werden we ervan en hebben de hele trucendoos opengetrokken maar niets werkte echt (behalve een flinke portie geduld en weinig nachtrust).

We legden hem om 19.00 op bed en hij werd om 01.00 wakker en soms rond 04.00 nogmaals. Begon meteen keihard te huilen em wilde alleen maar aan ons hangen en begon te keten/spelen/babbelen tot hij 2 a 3 uur later pas weer in slaap viel.
Doodvermoeiend, maar het gaat vanzelf weer over. Het is geloof ik 1 van de laatste lange heftige sprongetjes. Houd vol! :there:
HennieHen schreef:
13-04-2020 20:09
Later naar bed?
1x slapen in de middag?
Is kind wel duidelijk moe? Waarom heb je de ochtendslaap teruggebracht?
Hij ging een tijdje overdag nog maar één keer slapen, ergens tussen 11:45 en 14:15 ongeveer. Maar we merkten dat hij tussen 10:00 en 11:00 al echt te moe werd: hangen, snel huilen, ogen wrijven. Nu slaapt hij de laatste dagen weer om ongeveer 09:30/10:00/11:00 (en ‘s ochtends om 07:00 eruit).

Ik vind het lastig om te bepalen wanneer hij écht moe is. Nu is hij ook alweer 5 kwartier aan het keten bij man boven, dus kennelijk was hij nog niet moe.
Daanstje schreef:
13-04-2020 20:06
Klinkt voor mij als een kind wat teveel slaapt. Wij hadden ook zo'n moment rond z'n eerste verjaardag.
Het hielp om 1x max 2,5 uur te laten slapen en hier ging zoon dan rond 20.00 slapen.
Laatst hadden we weer zo'n fase, en toen hebben we het middagslaapje teruggeschroefd naar 1,5 uur. Zoon is nu 18 maanden.
Slapen om 20:00 kan inderdaad ook een idee zijn. Ik heb soms de indruk dat hij, wanneer hij heel moe is, juist druk en eigenwijs gaat doen. Lastig om dat van elkaar los te zien.
Wat lastig TO! :(
Moeilijk om dan te achterhalen wat er is he...?!

Wat zijn de tijdstippen van het ochtend en middagslaapje?
Hier zijn we rond 13/14 maanden overgegaan op 1 slaapje maar bij 12 maanden nog wel 2. Wel korten we het laatste slaapje in tot een uurtje zodat ze om uiterlijk 16h wakker was (bij een bedtijd van 19.15) anders was ze echt te wakker.

Verder merkten we ook dat haar taalontwikkeling rond 1 jaar enorm vooruit ging en dat gebruiken we.
Vooral bij dingen die ze normaal niet leuk vind (verschonen, pcm in doen bij ziek zijn, tv uitzetten etc) helpt het haar voor te bereiden. Geen idee of het aankondigen van dat hij bijna naar bed moet kan helpen?

Ik denk dat je een heel belangrijke noemt al zelf, zijn nieuwe kamertje. Volgens mij is een nieuw bed of een nieuw kamertje sowieso in her begin een reden voor slecht(er) slapen en moet je dus even volhouden.

Qua methode; ik adviseer je om je even goed in te lezen en evt pedagogisch advies in te winnen. Kies 1 methode die bij jullie en je kindje her best past en voer die consequent uit. Minimaal een paar weken. Vooral consequent hetzelde reageren zorgt voor voorspelbaargeid en veiligheid.

Vraagje nog; als je kindje snachts wakker wordt, hoe gaat dat dan? Begint hij plotseling te gillen? Laat hij zich troosten?
Suykerspin schreef:
13-04-2020 20:08
Heel herkenbaar! Onze, inmiddels kleuter, heeft dit ook heel lang gedaan. Alles om het in goede banen te leiden resulteerde in heel veel drama. Uiteindelijk maar besloten mee te veren en aan te sluiten bij hem. Toen hadden we nog vaak peuter wakker, maar in ieder geval niet brullend en overstuur. Wat wij vaak deden was hem tussen ons in leggen, dan dommelden we in ieder geval zelf nog wat in de uren dat hij wakker was en hij pakte de uren wel weer in zn middagslaapje. Na een tijd knooien en gedoe viel hij dan uiteindelijk tussen ons in wel weer in slaap.
Deze periode heeft zeker een jaar geduurd bij ons en van de een op de andere dag was het ook weer over en sliep hij de nacht door.
Heel veel sterkte, ik vond het vreselijk deze periode! (Achteraf mis ik stiekem het bij ons slapen wel eens.. )
Wat een herkenning! En pfoe, een jaar. Over twee maanden komt er een baby bij dus ik hoop stiekem zó dat hij dan weer makkelijk slaapt :'(

Afgelopen nacht kwam hij maar 1 keer en hoefde hij niet bij ons in bed (doen we ‘s nachts inderdaad als hij urenlang blijft huilen en blijft staan in zijn eigen bed). Toevallig gisteravond voor het eerst het avondpapje (dreumesmelk met granen) weer terug geïntroduceerd ipv een schaaltje yoghurt of vla. Wie weet geen toeval..
ravenloos schreef:
13-04-2020 20:12
Ahhh herkenbaar! Onze dreumes (nu 20 maanden) heeft dat ook een tijd gedaan net na zijn 1ste verjaardag.

Het was een sprong, die toch wel een dikke maand geduurd heeft. Gek werden we ervan en hebben de hele trucendoos opengetrokken maar niets werkte echt (behalve een flinke portie geduld en weinig nachtrust).

We legden hem om 19.00 op bed en hij werd om 01.00 wakker en soms rond 04.00 nogmaals. Begon meteen keihard te huilen em wilde alleen maar aan ons hangen en begon te keten/spelen/babbelen tot hij 2 a 3 uur later pas weer in slaap viel.
Doodvermoeiend, maar het gaat vanzelf weer over. Het is geloof ik 1 van de laatste lange heftige sprongetjes. Houd vol! :there:
Wat goed om te horen dat het bij jullie tijdelijk was. Ik hoop het zo! :cheer:
En spanning in huis? Hier gaat het leven best "normaal", maar toch is het anders. Zelfs huisdieren schijnen coronastress te hebben. Dan mini-mensjes helemaal.
Veel bij je, papa en mama zijn de veilige basis
Yellow002 schreef:
13-04-2020 20:16
Wat lastig TO! :(
Moeilijk om dan te achterhalen wat er is he...?!

Wat zijn de tijdstippen van het ochtend en middagslaapje?
Hier zijn we rond 13/14 maanden overgegaan op 1 slaapje maar bij 12 maanden nog wel 2. Wel korten we het laatste slaapje in tot een uurtje zodat ze om uiterlijk 16h wakker was (bij een bedtijd van 19.15) anders was ze echt te wakker.

Verder merkten we ook dat haar taalontwikkeling rond 1 jaar enorm vooruit ging en dat gebruiken we.
Vooral bij dingen die ze normaal niet leuk vind (verschonen, pcm in doen bij ziek zijn, tv uitzetten etc) helpt het haar voor te bereiden. Geen idee of het aankondigen van dat hij bijna naar bed moet kan helpen?

Ik denk dat je een heel belangrijke noemt al zelf, zijn nieuwe kamertje. Volgens mij is een nieuw bed of een nieuw kamertje sowieso in her begin een reden voor slecht(er) slapen en moet je dus even volhouden.

Qua methode; ik adviseer je om je even goed in te lezen en evt pedagogisch advies in te winnen. Kies 1 methode die bij jullie en je kindje her best past en voer die consequent uit. Minimaal een paar weken. Vooral consequent hetzelde reageren zorgt voor voorspelbaargeid en veiligheid.

Vraagje nog; als je kindje snachts wakker wordt, hoe gaat dat dan? Begint hij plotseling te gillen? Laat hij zich troosten?
Bedankt voor je fijne tips :). Dat aankondigen neem ik mee, we vertellen hem tijdens het proces al wel wat we doen, wat de bedoeling is en dat we niet weg zijn.

‘s Nachts horen we hem ineens huilen en dat stopt zodra hij opgepakt wordt. Zodra we hem (op de stoel) getroost en wel terugleggen begint het ofwel opnieuw, ofwel hij gaat weer slapen.

‘s Ochtends ergens een slaapje tussen 10:00 en 12:00 (of helemaal niet). Dan ‘s middags rond ca 15:00. Het verschilt nogal. Als hij ‘s ochtends niet geslapen heeft, dan ligt hij er vaak rond 11:45 in en pakt hij een uur of 2/2.5.
lilalinda schreef:
13-04-2020 20:21
En spanning in huis? Hier gaat het leven best "normaal", maar toch is het anders. Zelfs huisdieren schijnen coronastress te hebben. Dan mini-mensjes helemaal.
Veel bij je, papa en mama zijn de veilige basis
Zo nu en dan voelen we wel frustratie als we weer 2 uur bezig zijn om hem in slaap te krijgen, maar dat proberen we niet te laten merken. Verder valt het mee met de stress, ik kan weinig actiefs met hem doen ivm bekkenklachten (dus geen lange wandelingen en niet lang fietsen) maar man doet dit wel dus hij heeft wel een uitlaatklep.
ik kan me ook zoiets herinneren van mn dochter.
gaan kinderen rond die leeftijd niet wat meer/anders/levendiger dromen? dat idee had ik bij haar wel.
Mijn dochter is ook een goede slaper maar ik heb toen wel nachten met haar naast of op me geslapen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Meauve01 schreef:
13-04-2020 20:25
Bedankt voor je fijne tips :). Dat aankondigen neem ik mee, we vertellen hem tijdens het proces al wel wat we doen, wat de bedoeling is en dat we niet weg zijn.

‘s Nachts horen we hem ineens huilen en dat stopt zodra hij opgepakt wordt. Zodra we hem (op de stoel) getroost en wel terugleggen begint het ofwel opnieuw, ofwel hij gaat weer slapen.

‘s Ochtends ergens een slaapje tussen 10:00 en 12:00 (of helemaal niet). Dan ‘s middags rond ca 15:00. Het verschilt nogal. Als hij ‘s ochtends niet geslapen heeft, dan ligt hij er vaak rond 11:45 in en pakt hij een uur of 2/2.5.
De ene 1jarige is de andere ook niet..maar mocht je dit herkennen; Bij mijn dochter gaat alles beter als ze snapt wat er gebeurt (idd taal ergens aan geven) en ze een gevoel van controle heeft. Bijv: We doen nog 1 puzzel en daarna gaan we pyjama aan doen. Ok, nu gaan we gaan we pyjama aan doen. Wil je zelf klimmen of tilt mama je naar boven? Etc.

Is het huilen meer kreunen of meer krijsen zeg maar? Zit er een aanloop in of start het meteen vol volume?
Staat hij in zn bedje of blijft hij liggen?
Doen jullie steeds hetzelde qua testmethode?

Wij hebben een dochter met een slaapstoornis (onderzocht en medisch bevestigt. Ze heeft Night Terrors) maar behalve de night terrors heeft ze ook nachtmerries lijkt het. Ze huilt vaak heel hard om 2 uur en soms ook nog om 5 uur. We hebben nachtenlang haar getroost, met dr gelopen, gesust en bij dr geslapen.
Nu troosten we haar wel in dr eigen bed volgens een vaste manier. We hebben een tijdslimiet (max een uur) en anders slapen we bij dr (1 van ons). We kiezen er dan voor op haar kamer te slapen ipv bij ons zodat haar kamer (hopen we) een veilige plek blijft voor dr. En om de praktische reden dat ze nogal bewegelijk is en makkelijk uit ojs bed valt ;-)

Ik hoop voor jullie gewoon een sprongetje icm wennen aan de nieuwe situatie.

Veel sterkte TO, komt vast goed..jullie hadden altijd een goede slaper..dat is hij vast niet ineens helemaal verleerd ♡
Apatura schreef:
13-04-2020 20:38
ik kan me ook zoiets herinneren van mn dochter.
gaan kinderen rond die leeftijd niet wat meer/anders/levendiger dromen? dat idee had ik bij haar wel.
Mijn dochter is ook een goede slaper maar ik heb toen wel nachten met haar naast of op me geslapen.
Ja klopt..kan vanaf 6 maanden en vaam vanaf 11 maanden meer levendige dromen
Herkenbaar hoor! Hier hielp het om hem in de middag niet tot te laat laten slapen.
Als hij nu om 15.00 naar bed gaat en hij slaapt gemiddeld nog 2 uur dan is hij rond 17.00 wakker en moet na anderhalf uur weer naar bed.
Ik zou proberen om hem in de avond ietsje later naar bed te brengen, heeft hier enorm geholpen.
Wij hadden de mazzel dat hij daardoor in de ochtend ook wat langer bleef liggen en daardoor makkelijker naar 1 slaapje toe konden gaan.
Mijn zoontje is ruim anderhalf en die moet ik echt entertainen anders is hij gewoon niet moe. (Dat is echt 1 bonk energie).
Merk dat het bij hem veel helpt om in de avond even een rondje te lopen buiten na het eten, even frisse lucht. Als ie mazzel heeft mag ie nog even uitrazen op een grasveldje (dat gaat bij die van jou nog niet denk ik)
En wij hebben altijd heel duidelijk gezegd als hij wakker werd en we gingen naar hem toe dat het tijd was om te slapen en niet om te spelen. Anders zaten we waarschijnlijk nachten lang te spelen/ouwehoeren met m, dat vond hij tenslotte veel leuker dan slapen.
Als we m pakten deden we dus niet veel meer dan even een aai geven, knuffelen en zeggen dat ie lekker moest slapen.
Hopelijk gaat het snel weer wat beter met slapen
Spelen en entertainen hebben wij ook niet gedaan idd, vooral daar niet aan laten wennen. Ook gingen we niet naar beneden net hem. Wel zijn we er altijd vanuit gegaan dat je slaap niet kunt afdwingen en dat ie het niet doet om ons te pesten. Nu zijn we sowieso van het volgend begeleiden/opvoeden, dus ook in de nacht.
Ik reageer morgen even, even wat uren slaap inhalen :-D
Meauve01 schreef:
13-04-2020 21:43
Ik reageer morgen even, even wat uren slaap inhalen :-D
Ja ga lekker slapen!
#moet ik ook gaan doen ;-)
In de avond zou ik hem later naar bed doen, zeg 20.00 / 20.30. Dan de rest van de slaapjes (1 of 2) daarop aanpassen.
We gaan hem later naar bed doen (ca 20:00, afhankelijk van zijn signalen) en overwegen om hem weer op zijn oude slaapkamer te leggen. Vannacht was het vanaf 02:30 weer feest (staand, huilend wakker worden en zodra kalm getroost ook niet meer laten wegleggen maar weer huilen) en hielp zelfs bij ons in bed leggen niet, met als gevolg dat niemand van ons drie nog een oog heeft dicht gedaan :whip: Wij hebben geen ‘gezellige’ dingen naar hem gedaan maar zijn puur met hem in ons bed gaan liggen (na 3 uur achterover zitten op de stoel in zijn kamer) en over zijn rug/buik gaan wrijven. Toch zag hij genoeg reden voor een medley van zijn nieuw geleerde klanken en een kleine springsessie tussendoor :facepalm:
Wat vervelend.

Ik zou niet weer van slaapkamer wisselen, dit is nu zijn kamer voor altijd (toch?).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven