Blaffende chihuahua's
woensdag 15 april 2020 om 22:26
Heeey!
Momenteel zit ik met mijn handen in het haar onder andere door m'n blaffende mormeltjes.
Ik heb wat mot met de buren en na een gesprek vandaag is er uit gekomen dat mijn honden echt veel overlast veroorzaken.
Vooral als ik niet thuis ben kunnen ze behoorlijk te keer gaan.
Ze blaffen als er iemand langs loopt
Ze blaffen als ze iemand horen praten
Ze blaffen als er post komt
Ze blaffen als er kattenbrokken vallen
Ze blaffen als er iemand langs komt
Ze blaffen als de buurman thuiskomt..
Ze blaffen als ik thuis kom
Ze blaffen zoveeeel.
Als ik thuis ben corrigeer ik ze natuurlijk maar het houd nooit op.
1 van mijn hondjes heeft ook echt een hele hoge blaf waar je echt knetter van kan worden.
Nu heb ik de buren beloofd opzoek te gaan naar oplossing..
Hoe lastig dit ook gaat worden ben ik bereid alles te proberen om ze te laten stoppen met blaffen..
Het is voor mij,de buren en hunzelf niet fijn.
Heeft iemand DE gouden tip tegen blaffen?
Wat kan ik proberen?
Wat kan ik doen?
Wat moet ik juist niet doen?
Ben echt ten einde raad..
Momenteel zit ik met mijn handen in het haar onder andere door m'n blaffende mormeltjes.
Ik heb wat mot met de buren en na een gesprek vandaag is er uit gekomen dat mijn honden echt veel overlast veroorzaken.
Vooral als ik niet thuis ben kunnen ze behoorlijk te keer gaan.
Ze blaffen als er iemand langs loopt
Ze blaffen als ze iemand horen praten
Ze blaffen als er post komt
Ze blaffen als er kattenbrokken vallen
Ze blaffen als er iemand langs komt
Ze blaffen als de buurman thuiskomt..
Ze blaffen als ik thuis kom
Ze blaffen zoveeeel.
Als ik thuis ben corrigeer ik ze natuurlijk maar het houd nooit op.
1 van mijn hondjes heeft ook echt een hele hoge blaf waar je echt knetter van kan worden.
Nu heb ik de buren beloofd opzoek te gaan naar oplossing..
Hoe lastig dit ook gaat worden ben ik bereid alles te proberen om ze te laten stoppen met blaffen..
Het is voor mij,de buren en hunzelf niet fijn.
Heeft iemand DE gouden tip tegen blaffen?
Wat kan ik proberen?
Wat kan ik doen?
Wat moet ik juist niet doen?
Ben echt ten einde raad..
La vie est belle ♡
woensdag 15 april 2020 om 23:26
OMG ik krijg spontaan flashbacks.
Heb ooit buren gehad met maar liefst 5 chihuahuas, en zodra de mensen van huis waren, werden die honden helemaal gek. Als ze thuis waren, niets aan de hand.
Eerst geloofden de baasjes ons niet, daarna bagatellisseerden ze het, en uiteindelijk vonden ze het ook wel problematisch en vervelend voor ons maar er is nooit een oplossing gekomen, uiteindelijk zijn wij verhuisd. Niet per se daarom, maar storend was het wel.
Vind het goed dat jij je hier zelf iig van bewust bent, en hoop dat er een oplossing is!
Heb ooit buren gehad met maar liefst 5 chihuahuas, en zodra de mensen van huis waren, werden die honden helemaal gek. Als ze thuis waren, niets aan de hand.
Eerst geloofden de baasjes ons niet, daarna bagatellisseerden ze het, en uiteindelijk vonden ze het ook wel problematisch en vervelend voor ons maar er is nooit een oplossing gekomen, uiteindelijk zijn wij verhuisd. Niet per se daarom, maar storend was het wel.
Vind het goed dat jij je hier zelf iig van bewust bent, en hoop dat er een oplossing is!
woensdag 15 april 2020 om 23:29
Ik heb een apparaatje voor in het stopcontact. Als de hond 3 X achter elkaar blaft dan piept dat ding.
Bij mijn hond hoeft dat ding maar 1x in het jaar eens aan. Na de eerste piep wist hij dat dat apparaat ging piepen bij blaffen, dus blaft hij überhaupt niet als dat apparaat in beeld ligt.
Maar ik vrees dat het niet aanslaat op keffen.
Bij mijn hond hoeft dat ding maar 1x in het jaar eens aan. Na de eerste piep wist hij dat dat apparaat ging piepen bij blaffen, dus blaft hij überhaupt niet als dat apparaat in beeld ligt.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
woensdag 15 april 2020 om 23:43
Maar is het je zelf nooit opgevallen dat ze heel veel blaffen? Stoort het je zelf niet dat ze bij elk geluidje het op een keffen zetten? Daar moet je toch zelf knettergek van worden?!Chelss994xx schreef: ↑15-04-2020 23:10Als je mn update zou hebben gelezen uit mijn andere topic had je kunnen lezen dat ik vandaag in gesprek ben gegaan met ze en ze hier dus ook mee kwamen. Dit hebben ze me nooit eerder verteld, ook niet toen we nog op goede voet waren.
Echter hebben ze mn excusses geaccepteerd en probeer ik op zoek te gaan naar een oplossing![]()
Wel fijn dat je inmiddels persoonlijk bij de buren bent langs gegaan. Daar bereik je volgens mij het meeste mee. Overigens wel raar dat je hier zolang mee gewacht hebt en de brieven wel geschreven had niet gegeven.
Zelf zou ik als buurvrouw er wel echt helemaal klaar mee zijn. Het is flinke overlast waarvoor je gezorgd hebt in de tijd dat je er woont. Nu dus zaak je echt van je giede kant te laten zien.
Zorg dat de honden genoeg uitdaging hebben op een dag. Ook kleine honden hebben een leider nodig dus zorg ervoor dat je dat ook zal zijn vanaf nu. Ze behandelen als kinderem en verwennen zal ze qua gedrag geen goed doen. Mocht dit niet helpen, schakel dan een gedragsdeskundige in. Je kan het je niet permiteren deze iverlast nog langer te laten duren.
woensdag 15 april 2020 om 23:51
wiezel schreef: ↑15-04-2020 23:29Ik heb een apparaatje voor in het stopcontact. Als de hond 3 X achter elkaar blaft dan piept dat ding.
Het probleem van dit soort oplossingen is dat je de symptomen bestrijdt, maar niet de oorzaak aanpakt. Een hond blaft om een reden en die reden moet je zien te achterhalen. Blaft de hond uit verveling, onrust, angst...? Als de reden wordt weggenomen, zit de hond uiteindelijk beter in zijn vel, en zijn kunstmatige oplossingen niet meer nodig.
woensdag 15 april 2020 om 23:56
Klopt, snap ik ook. Maar soms heb je even een noodoplossing nodig.Nummer*Zoveel schreef: ↑15-04-2020 23:51Het probleem van dit soort oplossingen is dat je de symptomen bestrijdt, maar niet de oorzaak aanpakt. Een hond blaft om een reden en die reden moet je zien te achterhalen. Blaft de hond uit verveling, onrust, angst...? Als de reden wordt weggenomen, zit de hond uiteindelijk beter in zijn vel, en zijn kunstmatige oplossingen niet meer nodig.
Of iets om het cirkeltje te doorbreken in mijn geval.
Oorzaak uiteraard ook bekeken en opgelost. Want nu dus max 1 X per jaar nodig. (Hij is nu bijvoorbeeld bij mijn ouders en mist mij en blaft dan net zolang tot IK verschijn, maar ik ben nu thuis en niet daar). En ik vind het afschuwelijk, maar het kan even niet anders door ziekte nu.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
woensdag 15 april 2020 om 23:59
wiezel schreef: ↑15-04-2020 23:56Klopt, snap ik ook. Maar soms heb je even een noodoplossing nodig.
Of iets om het cirkeltje te doorbreken in mijn geval.
Oorzaak uiteraard ook bekeken en opgelost. Want nu dus max 1 X per jaar nodig. (Hij is nu bijvoorbeeld bij mijn ouders en mist mij en blaft dan net zolang tot IK verschijn, maar ik ben nu thuis en niet daar). En ik vind het afschuwelijk, maar het kan even niet anders door ziekte nu.
Maar die noodoplossing werkt natuurlijk niet als je twee blaffende honden hebt. Nummer 1 begint, nare piep komt... wat moet hond 2 hiervan leren?
donderdag 16 april 2020 om 00:07
Naast tips als hondengedragskundige.. en niet aanvallend bedoelt.. krijgen ze voldoende beweging / uitdaging? (uitlaten en/of denkspelletjes). Veel mensen denken dat kleine honden maar weinig beweging nodig hebben, maar chihuahua's zijn energieke beestjes die echt wel wat nodig hebben. En honden die veel doen slapen meer en slaan dus minder aan..
every journey starts with a single step
donderdag 16 april 2020 om 00:16
Kunnen ze toevallig ook heel makkelijk uit het raam kijken naar de straat? Is er eentje de ‘leider’ die begint en gaat nummer twee gelijk mee in een duet?
Bij mijn zus in de straat hebben mensen alle ramen op de begane grond tot een bepaalde hoogte met folie moeten beplakken omdat hun chihuahua zichzelf knock-out sprong tegen de ramen op in zijn gifexplosie en geblaf. Die draait dusdanig door dat hij zelfs de eigen baas bijt als die hem wil kalmeren.
Bij mijn zus in de straat hebben mensen alle ramen op de begane grond tot een bepaalde hoogte met folie moeten beplakken omdat hun chihuahua zichzelf knock-out sprong tegen de ramen op in zijn gifexplosie en geblaf. Die draait dusdanig door dat hij zelfs de eigen baas bijt als die hem wil kalmeren.
donderdag 16 april 2020 om 00:33
Ohja! Heel dom van me. Oeps. Sorry.
donderdag 16 april 2020 om 08:37
Het is iets wat je makkelijk kunt missen als je het niet helemaal doordenkt maar daardoor ook helaas een veelgemaakte fout. Je ziet al dat je in dit topic lang niet de enige bent (blafbanden werden ook al genoemd). Nu gaat het nog enkel om een verkeerd advies, maar er zijn dus mensen die de fout daadwerkelijk maken en doodleuk zo'n apparaatje of blafbanden gebruiken terwijl ze twee of meer honden hebben. Dan krijg je dus de situatie dat de blafband van nummer 2 ook afgaat terwijl nummer 1 blaft. En ook al mag het officieel niet meer, er zijn er zat waarbij dat dus (nog steeds) met stroom gaat... Je reinste mishandeling.
donderdag 16 april 2020 om 11:24
Ikzelf werk 4 dagen per week. Ze worden dan rond de middag gehaald door mijn moeder en als ik klaar ben met werken haal ik ze weer.
Puppy training helaas nooit gedaan.
La vie est belle ♡
donderdag 16 april 2020 om 11:29
Tuurlijk ik word er zelf ook knetter van.Tess1981 schreef: ↑15-04-2020 23:43Maar is het je zelf nooit opgevallen dat ze heel veel blaffen? Stoort het je zelf niet dat ze bij elk geluidje het op een keffen zetten? Daar moet je toch zelf knettergek van worden?!
Wel fijn dat je inmiddels persoonlijk bij de buren bent langs gegaan. Daar bereik je volgens mij het meeste mee. Overigens wel raar dat je hier zolang mee gewacht hebt en de brieven wel geschreven had niet gegeven.
Zelf zou ik als buurvrouw er wel echt helemaal klaar mee zijn. Het is flinke overlast waarvoor je gezorgd hebt in de tijd dat je er woont. Nu dus zaak je echt van je giede kant te laten zien.
Zorg dat de honden genoeg uitdaging hebben op een dag. Ook kleine honden hebben een leider nodig dus zorg ervoor dat je dat ook zal zijn vanaf nu. Ze behandelen als kinderem en verwennen zal ze qua gedrag geen goed doen. Mocht dit niet helpen, schakel dan een gedragsdeskundige in. Je kan het je niet permiteren deze iverlast nog langer te laten duren.
Ik ben al met een plantenspuit aan de gang gegaan en zodra ze aanslaan als ik thuis ben krijg ik ze al sneller stil.
Als ik thuis ben zou ik het sneller onder controle kunnen krijgen dan ik niet thuis ben.
De buren hebben in het begin niet aan gegeven dat ze zoveel te horen waren. We hadden hier een gesprek over gehad.
Verder heb ik nu natuurlijk een hoop mot gehad met ze en hierdoor hebben zij mij niet meer willen/kunnen zeggen dat de honden ook een onderdeel van de klachten waren.
Ik kan natuurlijk niet ruiken hoeveel/hoelang ze blaffen wannrr ik niet thuis ben en om welke tijden ze dit doen.
Nu ik een gesprek ben aangegaan met ze is duidelijk voor mij geworden dat ze toch in de loop vd tijd erger zijn geworden dan voorheen en heb dit ook aangegeven bij ze.
Ik merk wel dat je snel oordeeld en dat vind ik jammer. Je weet niet waarom ik de brieven niet eerder ben gaan geven dus dat je dit raar vind is onnodig. Ik vraag om hulp en wil mij beteren. Oordelen en aanvallen heeft geen zin.
La vie est belle ♡
donderdag 16 april 2020 om 12:10
donderdag 16 april 2020 om 12:16
Dat is de reden dat dit ras vaak vreselijk onopgevoede nerveuze luidruchtige mormels zijn, omdat hun baasje ze niet als hond behandelt maar als levende popjes.Chelss994xx schreef: ↑15-04-2020 23:08Hierin geef ik je groot gelijk.
Zijn ook mn babys![]()
Maar is lastig af te leren als je zo ben opgegroeid en het is gewoon heerlijk ze te vertroetelen.
Maar ben zeker van mening dat blaffen wel af te leren valt en je ze alsnog kunt vertroetelen.
Honden hebben een sterke en kalme leider nodig.
Dat je ze je baby's noemt, is meteen de reden dat ze zich misdragen. Ze zijn niet opgevoed als honden.
Misschien is dit wel nep, maar ik erger me in hoge mate aan dit soort hondeneigenaren.
To, neem een deskundige in de arm. Voor jezelf, om te leren die dieren op te voeden.
donderdag 16 april 2020 om 12:21
Een plantenspuit? Echt?
Waarom heb je je vooraf niet even verdiept in de opvoeding? Chihuahuas zijn moeilijke honden om op te voeden. Hebben vaak gedragsproblemen en dat wordt nog versterkt door baasjes die ze niet zien als hond, maar als schattige baby. Het feit dat je een plantenspuit noemt, en geen puppy cursus hebt gedaan, doet me concluderen dat je geen zak van honden weet en dat het hoog tijd is voor een cursus.
Waarom heb je je vooraf niet even verdiept in de opvoeding? Chihuahuas zijn moeilijke honden om op te voeden. Hebben vaak gedragsproblemen en dat wordt nog versterkt door baasjes die ze niet zien als hond, maar als schattige baby. Het feit dat je een plantenspuit noemt, en geen puppy cursus hebt gedaan, doet me concluderen dat je geen zak van honden weet en dat het hoog tijd is voor een cursus.
donderdag 16 april 2020 om 12:49
In tegenstelling tot wat velen hier denken, een gedragstherapeut die helpt of opvoeding om het te verminderen, denk ik dat niets gaat helpen.
We hebben het over chihuahua's, een doorgefokt ras met allerlei problemen. Veel fokkers die maar wat aanrommelen en hondjes uit het Oostblok.
Wat iemand hier al eerder schreef, veel van dat soort hondjes worden als een soort levende pop behandeld. Mijn baby's zeg jij ook. Dat maakt dat gedrag van het vaak gehandicapte hondje niet beter. Het is wat mij betreft ook vaak een bepaald type dat voor dit soort hond kiest. Maar dat geldt natuurlijk voor alle honden.
Dit is geen persoonlijke aanval, maar als je echt van honden houdt neem je geen chihuahua. Dat geldt voor veel rashonden trouwens. De fokker en bloedlijn van de hond zijn erg belangrijk. Ook heeft ieder ras eigen kenmerken. Dit past wel bij chihuahua's dat nerveuze gedrag.
Daarom zie je ze nooit als politiehond, hooguit als undercover hond van de vrouw van een boef.
Maar sterkte ermee, ze zijn vast ondanks moeilijk ook heel leuk en lief. Dit is ook geen aanval op jou.
We hebben het over chihuahua's, een doorgefokt ras met allerlei problemen. Veel fokkers die maar wat aanrommelen en hondjes uit het Oostblok.
Wat iemand hier al eerder schreef, veel van dat soort hondjes worden als een soort levende pop behandeld. Mijn baby's zeg jij ook. Dat maakt dat gedrag van het vaak gehandicapte hondje niet beter. Het is wat mij betreft ook vaak een bepaald type dat voor dit soort hond kiest. Maar dat geldt natuurlijk voor alle honden.
Dit is geen persoonlijke aanval, maar als je echt van honden houdt neem je geen chihuahua. Dat geldt voor veel rashonden trouwens. De fokker en bloedlijn van de hond zijn erg belangrijk. Ook heeft ieder ras eigen kenmerken. Dit past wel bij chihuahua's dat nerveuze gedrag.
Daarom zie je ze nooit als politiehond, hooguit als undercover hond van de vrouw van een boef.
Maar sterkte ermee, ze zijn vast ondanks moeilijk ook heel leuk en lief. Dit is ook geen aanval op jou.
donderdag 16 april 2020 om 13:07
Iemand die haar hondjes wil trainen met een waterspuit heeft juist hulp nodig van een deskundige want dan heb je écht niet begrepen hoe je een hond moet opvoeden.RocketScienceFiction schreef: ↑16-04-2020 12:49In tegenstelling tot wat velen hier denken, een gedragstherapeut die helpt of opvoeding om het te verminderen, denk ik dat niets gaat helpen.
Daarom zie je ze nooit als politiehond, hooguit als undercover hond van de vrouw van een boef.![]()
Zelfs de meest lastige honden zijn te (her)opvoeden.
Onzin natuurlijk, hoe klein ook, een chihuahua is een hond dus. Maar vertel, vanaf welke grootte mag je jezelf pas een hondenliefhebber noemen?
Dat je een chihuahua nooit als politiehond zal zien komt volgens jou door het nerveuze gedrag en doorfokken? Ja echt, dat zal niet vooral te maken hebben met het formaat?
Zie je het voor je, een groep relschoppers in bedwang houden met die kleintjes, hoeveel indruk maakt dat?
En daarnaast: de Duitse Herder heeft ook heel erg doorgefokte bloedlijnen, maar dat telt dan niet mee?
donderdag 16 april 2020 om 13:20
Idd ik heb ook 2 kleine hondjes die onder keffers vallen. Alleen ze blaffen nooit of zelden omdat ik ze dat van het begin af aan heb afgeleerd.
In het begin toen ik hier kwam wonen blaften ze om alles mn kinderen die voorbij lopen maar aan die geluiden zijn ze nu gewend en slaan niet meer aan.
De enige keer dat 1 van de 2 blaft (de ander neemt de moeite niet) is als een vreemde in mijn tuin komt maar dat is ook niet alledaags.
En dit vind ik ook niet erg want het schrikt de inbrekers af.
Kun je de honden niet in een aparte ruimte doen? Een kamer of een gang dat niet grenst aan je buren. Dat scheelt misschien ook al aan geluid waar zij normaal op reageren.
anoniem_395863 wijzigde dit bericht op 16-04-2020 13:27
0.22% gewijzigd
donderdag 16 april 2020 om 13:21
En de gang?Chelss994xx schreef: ↑15-04-2020 23:06Honden lopen los in huis. Vooral in de woonkamer zitten ze en beide buren horen ze.
donderdag 16 april 2020 om 13:27
stellar schreef: ↑16-04-2020 13:07Iemand die haar hondjes wil trainen met een waterspuit heeft juist hulp nodig van een deskundige want dan heb je écht niet begrepen hoe je een hond moet opvoeden.
Zelfs de meest lastige honden zijn te (her)opvoeden.
Onzin natuurlijk, hoe klein ook, een chihuahua is een hond dus. Maar vertel, vanaf welke grootte mag je jezelf pas een hondenliefhebber noemen?
Dat je een chihuahua nooit als politiehond zal zien komt volgens jou door het nerveuze gedrag en doorfokken? Ja echt, dat zal niet vooral te maken hebben met het formaat?
Zie je het voor je, een groep relschoppers in bedwang houden met die kleintjes, hoeveel indruk maakt dat?
En daarnaast: de Duitse Herder heeft ook heel erg doorgefokte bloedlijnen, maar dat telt dan niet mee?
Ik denk dat je niet goed heb begrepen wat ik probeer te zeggen. Veel rashonden hebben problemen, ieder zijn specifieke. Ook dat er in de wereld van de rashonden een hoop beunhazerij is.
Ik heb nergens beweerd dat een hond pas " hond " is vanaf een een bepaalde grootte. Wel denk ik dat veel chihuahua's dusdanig veel problemen hebben dat opvoeding bijna niet te doen is. De meeste die ik ken niet in ieder geval.
Dat je een chihuahua niet tegen komt als politiehond, hooguit als undercover van een gangsterliefje was een grapje om te onderstrepen dat ieder ras zijn eigen kenmerken heeft. Daar is een herdershond meer geschikt voor vanwege het karakter van dat ras. Maar ook bij dat ras veel misstanden ja.
Rashonden hebben vaak problemen. Mensen schaffen een hond impulsief aan of met de verkeerde motieven. Asiels hebben het nu druk. Dat is hoe het gaat. Wat mij betreft zien we veel hondenrassen in de toekomst ook nooit meer terug wegens dierenleed of verkeerd " gebruik ", zoals bij vechthonden. Ook daar leiden de goede onder de kwade.
donderdag 16 april 2020 om 13:39
Of die chi’s nu krijsen omdat ze helse pijnen lijden de hele dag vanwege een misvormde schedel/semi-waterhoofd of omdat het zenuwlijders eerste klasse zijn, TO zal er iets mee moeten. En gezien de antwoorden tot dusver is TO (maar zeker de hondjes) beter af met iemand die zich heeft gespecialiseerd in probleemgedrag bij honden van groot tot toyformaat. Zo iemand zal ook het onderliggende probleem in kaart kunnen brengen of TO overhalen om fysieke oorzaken te laten uitsluiten door een DA.RocketScienceFiction schreef: ↑16-04-2020 13:27Ik denk dat je niet goed heb begrepen wat ik probeer te zeggen. Veel rashonden hebben problemen, ieder zijn specifieke. Ook dat er in de wereld van de rashonden een hoop beunhazerij is.
Ik heb nergens beweerd dat een hond pas " hond " is vanaf een een bepaalde grootte. Wel denk ik dat veel chihuahua's dusdanig veel problemen hebben dat opvoeding bijna niet te doen is. De meeste die ik ken niet in ieder geval.
Dat je een chihuahua niet tegen komt als politiehond, hooguit als undercover van een gangsterliefje was een grapje om te onderstrepen dat ieder ras zijn eigen kenmerken heeft. Daar is een herdershond meer geschikt voor vanwege het karakter van dat ras. Maar ook bij dat ras veel misstanden ja.
Rashonden hebben vaak problemen. Mensen schaffen een hond impulsief aan of met de verkeerde motieven. Asiels hebben het nu druk. Dat is hoe het gaat. Wat mij betreft zien we veel hondenrassen in de toekomst ook nooit meer terug wegens dierenleed of verkeerd " gebruik ", zoals bij vechthonden. Ook daar leiden de goede onder de kwade.
Gewoon zeggen dat niemand dit soort honden moet kopen/aanschaffen helpt die buren van TO niet verder, noch die hondjes zelf.
Dus nogmaals TO: schakel de hulp in van een gedragsdeskundige. Spaart je nog geld uit ook. Uurtarief is lager dan één zo’n speciale stekker met rustgevende feromonen van Bach bloesem therapie (en die sh*t helpt niet kan ik uit ervaring vertellen).
donderdag 16 april 2020 om 13:43
Niet goed begrepen of je hebt niet zo goed beschreven wat je bedoelt.RocketScienceFiction schreef: ↑16-04-2020 13:27Ik denk dat je niet goed heb begrepen wat ik probeer te zeggen. Veel rashonden hebben problemen, ieder zijn specifieke. Ook dat er in de wereld van de rashonden een hoop beunhazerij is.
Maar goed, ik ben het eens met wat Lemoos zegt, een hele verhandeling over de misstanden in de fokkerij gaan haar, de buren en zeker haar hondjes niet verder helpen.
donderdag 16 april 2020 om 13:46
lemoos2 schreef: ↑16-04-2020 13:39Of die chi’s nu krijsen omdat ze helse pijnen lijden de hele dag vanwege een misvormde schedel/semi-waterhoofd of omdat het zenuwlijders eerste klasse zijn, TO zal er iets mee moeten. En gezien de antwoorden tot dusver is TO (maar zeker de hondjes) beter af met iemand die zich heeft gespecialiseerd in probleemgedrag bij honden van groot tot toyformaat. Zo iemand zal ook het onderliggende probleem in kaart kunnen brengen of TO overhalen om fysieke oorzaken te laten uitsluiten door een DA.
Gewoon zeggen dat niemand dit soort honden moet kopen/aanschaffen helpt die buren van TO niet verder, noch die hondjes zelf.
Dus nogmaals TO: schakel de hulp in van een gedragsdeskundige. Spaart je nog geld uit ook. Uurtarief is lager dan één zo’n speciale stekker met rustgevende feromonen van Bach bloesem therapie (en die sh*t helpt niet kan ik uit ervaring vertellen).
Helemaal eens verder hoor, behalve dat ik van mening ben dat dat niet gaat helpen hier. Aard van het beestje.