Kippen voor beginners
donderdag 16 april 2020 om 15:16
Vroeger hadden we kippen in de tuin. Wat vond ik dat als kind gezellig! Mijn vader had zelf een hok in elkaar geknutseld en een omheining gemaakt van ongeveer een meter hoog. Dat werkte toen prima. Nu zou ik ook weer graag kippen in mijn tuin willen. Ik ben alleenstaand dus hoef niet voor een weeshuis aan eitjes, maar kan bijvoorbeeld mijn ouders en de buren wel blij maken als er iets over zou blijven.
In mijn buurt zijn katten en steenmarters. Ik heb dus een omheining nodig met een soort dak erop, zodat er geen roofdieren bij mijn kippen komen.
Graag zou ik tips willen van andere kippeneigenaren; van hok, tot omheining, tot speeltjes en handigheden.
Heb zelf het Eglu hok gevonden, dat goed schoon te maken is. Met de omheining erom heen komt dat echter tot €1700,-! Wat een klap geld! Daar kun je heel wat eitjes voor kopen! Dat zou toch beter moeten kunnen?
In mijn buurt zijn katten en steenmarters. Ik heb dus een omheining nodig met een soort dak erop, zodat er geen roofdieren bij mijn kippen komen.
Graag zou ik tips willen van andere kippeneigenaren; van hok, tot omheining, tot speeltjes en handigheden.
Heb zelf het Eglu hok gevonden, dat goed schoon te maken is. Met de omheining erom heen komt dat echter tot €1700,-! Wat een klap geld! Daar kun je heel wat eitjes voor kopen! Dat zou toch beter moeten kunnen?
Het leven gaat niet over bier en bitterballen.
donderdag 16 april 2020 om 18:14
nee hoor. Maar ook niet iedereen vind het afschuwelijk, verschrikkelijk en wat dies meer zij.
donderdag 16 april 2020 om 18:15
Ik heb 3 kipjes en een haan. En ja, ik woon in een buurt aan de rand van het dorp. Een paar 100 meter verder staan de koeien in het land te loeien, en meer buren hebben kippen. Nooit problemen hier, dit is een plattelandsdorp.
Ik zou een klein ras nemen, geen vliegers. Ik heb zelf Chabo, maar Wyandot is ook leuk. Of kleine Zijdehoenders. Mijn kippen lopen hier los in de tuin, en ik heb de mooiste tuin van de straat, een Chabo is kortbeniger dan andere rassen en krabben niet alles overhoop. Mijn man is handig en heeft een mooi hok gemaakt, maar een klein tuinhuisje kan ook. Die hoeven niet zo duur te zijn. Een paar palen met een stuk gaas erom en het is al heel wat. Mijn kippenhok gaat 's nachts op slot ivm roofdieren, die zitten hier veel. Van katten heb ik nooit last eigenlijk, we hebben zelf 2 katten. Die doen niets met mijn toch best kleine kipjes.
Maar in een buurt waar alles hutjemutje op elkaar staat kun je klagers verwachten. Daar moet je wel rekening mee houden.
Ik zou een klein ras nemen, geen vliegers. Ik heb zelf Chabo, maar Wyandot is ook leuk. Of kleine Zijdehoenders. Mijn kippen lopen hier los in de tuin, en ik heb de mooiste tuin van de straat, een Chabo is kortbeniger dan andere rassen en krabben niet alles overhoop. Mijn man is handig en heeft een mooi hok gemaakt, maar een klein tuinhuisje kan ook. Die hoeven niet zo duur te zijn. Een paar palen met een stuk gaas erom en het is al heel wat. Mijn kippenhok gaat 's nachts op slot ivm roofdieren, die zitten hier veel. Van katten heb ik nooit last eigenlijk, we hebben zelf 2 katten. Die doen niets met mijn toch best kleine kipjes.
Maar in een buurt waar alles hutjemutje op elkaar staat kun je klagers verwachten. Daar moet je wel rekening mee houden.
donderdag 16 april 2020 om 18:43
Wij hebben 2 buren met elk 3 kippen + haan binnen 25 meter en ik vind het hartstikke gezellig dat geluid van die kippen. Alleen de hanen zijn soms irritant, eentje is nogal luidruchtig in de vroege ochtend maar sinds die buren een nachthok hebben gaat dat ook prima. Wij nemen binnenkort ook een paar kippen (geen haan, 2 hanen is wel genoeg), we hebben een omheind stukje tuin van zo'n 80m2 waar ze lekker kunnen scharrelen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
donderdag 16 april 2020 om 19:02
Dat is wel wat anders dan de postzegels bij mijn dochter. En elke ochtend bij zonsopgang wakker worden gekakeld, daar is toch niks gezelligs aan?gioia82 schreef: ↑16-04-2020 18:43Wij hebben 2 buren met elk 3 kippen + haan binnen 25 meter en ik vind het hartstikke gezellig dat geluid van die kippen. Alleen de hanen zijn soms irritant, eentje is nogal luidruchtig in de vroege ochtend maar sinds die buren een nachthok hebben gaat dat ook prima. Wij nemen binnenkort ook een paar kippen (geen haan, 2 hanen is wel genoeg), we hebben een omheind stukje tuin van zo'n 80m2 waar ze lekker kunnen scharrelen.
donderdag 16 april 2020 om 19:19
Inderdaad!
donderdag 16 april 2020 om 20:08
donderdag 16 april 2020 om 20:27
Ik word daar niet wakker van hoor. Toen ik hier net kwam wonen trouwens wel, toen moest ik erg wennen. Maar inmiddels slaap ik er gewoon door heen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
donderdag 16 april 2020 om 20:28
Nee hoor, heb ze hoogstpersoonlijk mee over het hek bij de kinderboerderij gezet.RocketScienceFiction schreef: ↑16-04-2020 18:09Klinkt als het verhaal van Flappie. ' S avonds kip met patat en appelmoes?
donderdag 16 april 2020 om 21:26
vrijdag 17 april 2020 om 00:15
Er is een speciaal forum over kippen, je raadt het niet: kippenforum.nl.
Wij hebben kippen, achter in onze tuin van 50 meter. De buren ook, en die daarnaast binnenkort ook. Geen haan.
Het stuk tuin waar ze mogen scharrelen is wel helemaal kaal, hou daar rekening mee. En alle kant en klare hokjes zijn te klein, zie de adviezen op dat forum. Wij hebben zelf een (mooi!) hok getimmerd.
Lees je ook in over rassen! Ze hebben allemaal zo hun karaktereigenschappen.
Onze katten kijken op afstand maar doen niks. Vorig jaar zijn echter alle 3 onze kippen opgevreten: de eerste is gepakt door een roofvogel, de andere twee een paar weken later uit het nachthok gehaald door een marter ofzo. Inmiddels hebben we weer nieuwe kipjes.
Wij hebben kippen, achter in onze tuin van 50 meter. De buren ook, en die daarnaast binnenkort ook. Geen haan.
Het stuk tuin waar ze mogen scharrelen is wel helemaal kaal, hou daar rekening mee. En alle kant en klare hokjes zijn te klein, zie de adviezen op dat forum. Wij hebben zelf een (mooi!) hok getimmerd.
Lees je ook in over rassen! Ze hebben allemaal zo hun karaktereigenschappen.
Onze katten kijken op afstand maar doen niks. Vorig jaar zijn echter alle 3 onze kippen opgevreten: de eerste is gepakt door een roofvogel, de andere twee een paar weken later uit het nachthok gehaald door een marter ofzo. Inmiddels hebben we weer nieuwe kipjes.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
In memoriam AnnA_C
vrijdag 17 april 2020 om 11:19
Omhein het hele hok, óók aan de onderkant met dubbeltjes gaas. Want kippen trekken ratten aan en die willen graag met ze mee eten. Hoe méér ruimte je kippen hebben, hoe leuker natuurlijk. Ik voer ze één x per dag en controleer het water. Verder gaan allerlei restanten naar de kippen. Als ik bijvoorbeeld aardbeien van het groen ontdoe, en de kiwi's schil voor in de blender, gaan die naar de kippen toe en die vinden dat heerlijk. Als je de buitenste blaadjes van het witlof verwijderd, eten zij dat ook graag, om een voorbeeld te noemen. Wat voor kippen wil je? De gangbare zijn wyandottes, die hebben ze in allerlei kleuren. Zelf vind ik de dubbelgezoomde barnevelder mooi. Je hebt ze in groot en je hebt ze in krielen. Ze hebben altijd die metaalachtige glans over zich.