Te lief vriendje

18-04-2020 19:30 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu hoor ik je denken een te lief vriendje, hoe kan dat nou?
Jaa dat dacht ik ook maar na wat ups and downs in mijn relatie van 5 jaar
ben ik er achter waar ik mij aan erger, hij is te lief..

Mijn vriend en ik wonen nog niet samen, We wonen samen in een klein stadje waar
iedereen elkaar kent. Zo is onze familie bevriend met onze vrienden en kennissen en ga maar door
eigenlijk kent iedereen elkaar dus. Mijn vriend is er altijd voor mij en dat is ook iets waar ik
heel dankbaar voor ben. Als er iets is dan is hij er ook echt met volle aandacht en helpt mij waar nodig is.
Nu ik dit schrijf ben ik er een beetje achter wat het probleem is..

Binnen onze relatie is alles goed, af en toe is hij ook een beetje te lief tegen mij en mag hij wel eens wat
meer zijn mening geven en wat meer tegen gas geven, maar zolang we met elkaar zijn hebben we het
gezellig. Nu waar ik me aan erger is dat hij van zichzelf een hele lieve jongen is en dit ook zoveel
mogelijk wilt laten zien aan mensen om ons heen. Bijvoorbeeld mijn ouders. Ik merk wanneer hij
(zelfs na 5 jaar ) langs komt bij mijn ouders (waar ik nog woon) te lief doet.. En wat bedoel ik met te
lief een beetje slijmerig, perfecte schoonzoon beeld. Deurklinken niet aanraken omdat hij weet dat
mijn moeder veel besmetting wilt voorkomen voor het corona virus ect.

En nu denk je misschien waar maak je je druk om dat is toch lief. Klopt, maar ik merk dat hij
hierdoor ook niet heel serieus wordt genomen, een beetje als een sulletje kan gezien worden,
niet als een jongen die gewoon aardig is maar wel lekker zich zelf en vertrouwen heeft in zijn mening
en die ook niet bang is om te zeggen en niet continu te lief moet doen...

Ik heb het nu al een aantal keer tegen hem gezegd en dat zegt hij dat hij niet mee eens is. Hij wilt
het niet inzien en voor hem is dit gewoon aardig zijn maar ik vindt dat er een verschil zit in gewoon
aardig zijn en te irritant en slijmend aardig zijn. Hij is opgegroeid met een moeder die heel zorgzaam
is en waar nooit ruzie gemaakt mocht worden thuis.. dus die hardheid en verdediging zit er ook niet
in.. Ik wil hem heel graag helpen en uitleggen dat lief zijn en te lief zijn een groot verschil is hoe
mensen met je omgaan. Te lief zijn kan ook gebruik gemaakt van worden of je niet serieus genomen
worden omdat mensen toch denken dat ze altijd alles bij je mogen en kunnen maken

ik hoop dat jullie jullie ervaringen tips en meningen kunnen helpen
Liefs x
Je omschrijft het als "te lief zijn", maar ik denk dat je bedoelt dat hij volgens jou niet assertief genoeg is. Dat zijn twee compleet verschillende zaken. Je kan én vriendelijk/lief zijn én assertief, maar dat laatste is volgens jou blijkbaar niet het sterkste punt van jouw vriend.

Ik weet niet of je gelijk hebt. Misschien is jouw vriend wel assertief als het aankomt op zijn grenzen aangeven, maar liggen die gewoon ver bij hem. Misschien weet hij zelf wel dat mensen hem "een sulletje" vinden, maar vindt hij aardig zijn, conflictvermijdend zijn, belangrijker dan zijn "imago".

Ik denk dat het werkelijke probleem ligt bij jouw beeld van hoe een assertief persoon er moet uitzien en het beeld van jouw vriend daarin. Bepaalde dingen waarin hij bereid is om water bij de wijn te doen, vind jij niet kunnen. Zo komt dat makkelijk over als iemand die over zich heen laat lopen, omdat jullie grenzen daarin verschillen.

Maar dit is toch hoe hij altijd is geweest? Waarom heb je daar na vijf jaar samen ineens zo veel moeite mee?
leeg
Waar je ineens mee kan zitten in deze corona-tijd hè?

Het klinkt als een super attente en vriendelijke jongeman. Zeker niet als een sulletje. Je vindt hem dus irritant en een slijmbal? Ben je misschien jaloers, omdat hij uit een heel fijn en warm gezin komt? Of waar komt je ergernis precies vandaan?

Je zegt: ik wil iemand die vertrouwen heeft in zijn eigen mening.
Vervolgens geef jij een aantal keer aan dat je hem te lief vindt en daar is hij het niet mee eens. Volgens mij heeft hij dan wel vertrouwen in zijn mening, als jij het een aantal keer moet aankaarten en hij bij zijn mening blijft.
Het is ook nooit goed..
es_ schreef:
18-04-2020 19:30
Voor hem is dit gewoon aardig zijn maar ik vindt dat er een verschil zit in gewoon
aardig zijn en te irritant en slijmend aardig zijn.
Ik ga een paar dingen naar je hoofd slingeren en als het blijft plakken, doe er wat mee.

Dus jij haalt eruit wat hij er niet in stopt. Durf jij wel liefde te accepteren?
Meneer Stephen Chbosky zei ooit: “We accept the love we think we deserve.” Hoe we ons door onze partner laten behandelen of niet laten behandelen, is een reflectie van wat we vinden wat we zelf waard zijn.
Jij wil niet lief behandeld worden, dus ik vraag je, vind jij jezelf dat wel waard?
Als je na 5 jaar relatie je lief ‘ vriendje’ noemt dan gaan bij mij alarmbellen af. Tenzij je rond de 20 bent. To: heb je wel respect voor hem? Passen jullie bij elkaar?
Mensch durf te leven
Ik heb het altijd al geweten, vrouwen willen gewoon een klootzak als partner.

En ja, daar lopen er genoeg van rond.
Assertief worden kun je leren. Fijn karakter hebben is een gift uit heaven. Goede opvoeding en fijne (schoon)familie ook. Koester wat je hebt. Misschien als je allebei op jezelf woont in een andere stad werk/opleiding doet je ontwikkeld op gebieden die in je thuissituatie niet nodig zijn maakt ook meer volwassen.
TO ga af en toe met vriendinnen uit een ander dorp of andere kenniskring wat doen waar niet iedereen elkaar kent wat doen. Leef in je leven. Volgens mij heb je een lot uit de loterij. Samen een bucketlist maken?
Ik denk dat jouw reaktie gewoon een gezonde is en je werkelijk goed kan aangeven waar het probleem zit.
Ik denk dat als je echt gek op hem bent en bereid bent te investeren in jullie relatie je ‘risico’s zult moeten nemen. En daarmee bedoel ik dat je wat meer vuur in jullie relatie moet brengen en je stem laat horen.
Laat je irritaties maar oplopen en word uiteindelijk boos.
Dat is helemaal niet slecht. Boos worden geeft juist aan dat je geeft om jullie relatie. Deed je dat niet, dan had je er al een eind aan gemaakt.
patchouli_ schreef:
18-04-2020 21:25
“ Ik heb het nu al een aantal keer tegen hem gezegd en dat zegt hij dat hij niet mee eens is. Hij wilt
het niet inzien en voor hem is dit gewoon aardig zijn”

Hij is het dus niet altijd met je eens, alleen als hij een andere mening heeft, dan is dat voor jou dat hij niet wil inzien dat jij gelijk hebt.

Misschien eens beginnen met hem serieus nemen als hij iets vindt? Hij heeft namelijk wel een eigen mening, alleen wil jij die niet horen omdat het niet in jouw straatje past.
Dit
Lieve Es,

Hopelijk helpt mijn inzicht je een beetje verder in deze relatie reis.

Uit je verhaal merk ik op dat je duidelijk irritatie naar je vriend toe voelt. Die irritatie komt dus vanuit jezelf. Bijv. Door wat jij slijmgedrag vind of "te lief" of whatever. Als je veel van hem houdt -en daar ga ik dus vanuit aangezien je dit een probleem vindt-, dan wil je deze gevoelens veranderen. Om dit echter te veranderen is niet een verandering vanuit hem nodig. Waarom niet? Zul je misschien denken.. dit leg ik simpel uit.. hij vind het geen probleem, hij is gelukkig met wat hij doet, hij voelt zich blijkbaar geen sulletje.. die gevoelens liggen dus duidelijk bij jou.. en als die gevoelens bij jou liggen, is de enige manier om dit te veranderen vanuit jezelf. En aangezien ik er vanuit ga dat je van hem houdt, wil je deze gevoelens dús veranderen bij jou.. je wilt je niet irriteren, je wilt van hem houden zoals hij is, je wilt gewoon gelukkig met hem zijn.. right?

Hoe kun je dit aanpakken vanuit mijn opzicht? Dit is niets iets wat je makkelijk en snel kan oplossen.. stap 1 is het actief herkennen van je irritatie en dit zonder oordeel erkennen. Voel je je geïrriteerd? Merk dit op zónder daar iemand de schuld van te geven. Zoiets als "hé, nu voel ik mij geïrriteerd". Dit is iets wat ikzelf, mijzelf aanpraat en mijzelf laat voelen (Je praat jezelf dit aan door juist hém ergens van de schuld te geven, slijmgedrag, te lief gedrag etc, je hebt een oordeel).
Stap 2: Merk dan vervolgens op dat je dit irritatie gevoel kunt veranderen door je gedachten te veranderen. Zoals als "ik voel mij geïrriteerd, dus ik kan dit ook veranderen. Je kunt bijv. Actief nadenken dat hij eigenlijk gewoon lief wilt zijn, en dat dit juist iets moois is, je hebt geluk met zo'n lieverd, of dat je z'n mond altijd zo leuk vind, of iets anders wat je "vroeger" of nu misschien juist leuk vind aan hem. Of je kan jezelf afleiden en zelf iets leuks denken, bijv. Ik ben blij dat we samen zijn, ik ben blij met het zonnetje, ik zie er goed uit vandaag, of iets anders wat normaal gesproken voor een goed gevoel zou zorgen. (Ik begrijp dat dit in het begin heel tegenstrijdig voelt en dit is normaal!.)
Stap3: Hoe vaker jij erkent bij jezelf dat je irritatie vanuit jezelf komt en jijzelf dus controle hebt over hoe jij je voelt, hoe makkelijker het zou gaan en hoe sneller je jezelf gaat geloven!. Vergt wat oefening en kunst, en is zeker niet een "weekje" werk..maar als je van hem houdt en écht door wilt gaan met hem, is dit wat jullie beide verdienen toch?

Liefs en succes! :redrose:
Mijn vorige relatie, wel al ruim twintig jaar geleden, duurde ook vijf jaar. En ik begon me uiteindelijk ook steeds meer te ergeren. Niet omdat hij te lief was, maar ik ergerde me wel aan dingen die ik eerst leuk aan hem vond.
Het was uiteindelijk toch gewoon een teken dat de liefde op was. Ik hield gewoon niet meer genoeg van hem. Zo simpel kan het zijn. Natuurlijk bracht dat verdriet met zich mee, we woonden samen in een koopappartement, gedoe alom, maar als de liefde over is, houdt het op.
Ode aan de lieve mannen, laten we allemaal gewoon klootzakken worden want lief zijn is ook niet goed meer blijkbaar!
"Het is niet de buitenkant die telt, maar de binnenkant"
DeVerlorenMan schreef:
19-04-2020 16:39
Ode aan de lieve mannen, laten we allemaal gewoon klootzakken worden want lief zijn is ook niet goed meer blijkbaar!
Nee hoor, ik heb een hele lieve vriend en ben daar heel dankbaar voor. Blijf gewoon lekker je lieve zelf.
MissHappy_01 schreef:
19-04-2020 17:37
Nee hoor, ik heb een hele lieve vriend en ben daar heel dankbaar voor. Blijf gewoon lekker je lieve zelf.
Haha natuurlijk zal ik altijd mezelf blijven :) Ik zal altijd lief zijn voor mijn vriendin. Ze verdient de hele wereld en die wil ik haar geven.
"Het is niet de buitenkant die telt, maar de binnenkant"
smulrol schreef:
18-04-2020 21:26
Wat moet hij dan met de deurklinken doen, aflikken zodat jij hem een stoere klootzak kan vinden?
:rofl:
Te lief is niet de juiste omschrijving. Iemand is dan gewoon niet assertief en een deurmat. Dat zou mij ook storen in een partner. Het is namelijk fijner om een aardige assertieve zelfverzekerde partner te hebben. (En dus niet het tegenovergestelde van een deurmat aka een agressieve kloothommel.)
Ik snap het wel. Je wil een vent met ballen, met een mening en geen natte krant die alleen maar wil wat een ander wil.
(Daar zijn hondjes voor.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven