Huurhuis

23-04-2020 00:31 156 berichten
Hoi

Ik heb nooit zelfstandig gewoond daarom weet ik niks af van huren..
Maar als je een huis wil huren,kijken ze dan alleen naar het loonstrookje of naar het totale bedrag ook uit andere inkomsten?en hoeveel moet je per maand verdienen om een huis te kunnen huren?
Alle reacties Link kopieren
Even bellen naar de woningbouw?
Je belastingaangifte van een x aantal jaar.
Sociale huur: dan mag je inkomen niet hoger zijn dan een bepaald inkomen.

Particuliere huur: dan moet je vaak 4/4,5 keer de huur verdienen.

Dus ja, in beide gevallen zal er naar je inkomen gekeken worden.

En hoeveel je moet verdienen om een huis te huren? Dat ligt eraan.
Meestal is je huur 1/3 van je netto maandinkomen als je het haalbaar wil hebben.
Dus ze kijken alleen naar het loonstrookje..
harlekijntjes schreef:
23-04-2020 00:54
Dus ze kijken alleen naar het loonstrookje..
Nee,naar je belastingaangiftes tot een aantal jaar terug. En daarna jaarlijks om te kijken hoe hoog ze je huur mogen verhogen.
Nemain• schreef:
23-04-2020 00:55
Nee,naar je belastingaangiftes tot een aantal jaar terug. En daarna jaarlijks om te kijken hoe hoog ze je huur mogen verhogen.
Stel dat je pas afgestudeerd bent, waarop baseren ze zich dan?
leeg
Helena_z schreef:
23-04-2020 01:04
Stel dat je pas afgestudeerd bent, waarop baseren ze zich dan?
Volgens mij dan alleen je huidige belastingstatus. Moet je ook een verklaring aanvragen bij de belastingdienst. Maar dit staat allemaal uitgebreid op de websites van de verhuurorganisaties, sociaal/particulier en vrije sector. Dus logischer dat TO daar kijkt.
minnimouse schreef:
23-04-2020 00:45
Sociale huur: dan mag je inkomen niet hoger zijn dan een bepaald inkomen.

Particuliere huur: dan moet je vaak 4/4,5 keer de huur verdienen.

Dus ja, in beide gevallen zal er naar je inkomen gekeken worden.

En hoeveel je moet verdienen om een huis te huren? Dat ligt eraan.
Hoe is dat in godsnaam haalbaar als alleenstaande...
leeg
Dus... Toch maar de woningbouw bellen morgen :)
Helena_z schreef:
23-04-2020 01:09
Niet, vandaar de problemen op de woningmarkt.
To, wat bedoel je met bedrag uit andere inkomsten? Over wat voor inkomsten heb je het dan?
Helena_z schreef:
Als je een goed salaris hebt kan dat, maar voor de meeste alleenstaanden is dat niet weggelegd.
Sta je ingeschreven bij de woningbouw? Wat is je bruto jaarsalaris?
Nemain• schreef:
23-04-2020 01:11
Niet, vandaar de problemen op de woningmarkt.
Mja, hier in België is het gelukkig iets anders. In principe mogen private verhuurders niet vragen naar de inkomsten. Dus dan is het wel vlotter om de 1/3e regel toe te passen, wat het toch al iets haalbaarder maakt om iets te vinden..

Gelukkig ook al heel wat cohouse-systemen, georganiseerd door particuliere huurders die samen een huis huren. Dan vind je al snel iets voor 350 euro/maand, vaak ook mooie woningen, maar dan wel gedeeld met een stuk of drie andere singles.
leeg
Lexie72 schreef:
23-04-2020 01:13
To, wat bedoel je met bedrag uit andere inkomsten? Over wat voor inkomsten heb je het dan?
Toeslagen,allimentatie
Helena_z schreef:
23-04-2020 01:19
Mja, hier in België is het gelukkig iets anders. In principe mogen private verhuurders niet vragen naar de inkomsten. Dus dan is het wel vlotter om de 1/3e regel toe te passen, wat het toch al iets haalbaarder maakt om iets te vinden..

Gelukkig ook al heel wat cohouse-systemen, georganiseerd door particuliere huurders die samen een huis huren. Dan vind je al snel iets voor 350 euro/maand, vaak ook mooie woningen, maar dan wel gedeeld met een stuk of drie andere singles.
Daar heeft TO niets aan als ze geen huis in België zoekt.
Saivash schreef:
23-04-2020 01:10
Dus... Toch maar de woningbouw bellen morgen :)
Samen met op de site kijken de enige zinvolle actie.
En huren via sociale huur duurt hier zo’n 13 jaar, dus succes TO.
harlekijntjes schreef:
23-04-2020 01:20
Toeslagen,allimentatie
Alleen partneralimentatie is inkomen.
Belastingaangifte?? Dat is alleen als je zelfstandig ondernemer bent. Ik moest gewoon drie maanden loonstrook overleggen en een werkgeversverklaring.
strings-attached schreef:
23-04-2020 02:21
Belastingaangifte?? Dat is alleen als je zelfstandig ondernemer bent. Ik moest gewoon drie maanden loonstrook overleggen en een werkgeversverklaring.
Nee hoor, je moet een inkomensverklaring bij de belastingdienst aanvragen voor sociale woninghuur. Anders mag je niet online reageren op huizen als je die niet bijgevoegd heb in je account.
Dat heeft niks te maken met je werk, ook al ben je uitzendkracht of in loondienst dan moet dat ook.
Selina0102 schreef:
23-04-2020 02:47
Nee hoor, je moet een inkomensverklaring bij de belastingdienst aanvragen voor sociale woninghuur. Anders mag je niet online reageren op huizen als je die niet bijgevoegd heb in je account.
Dat heeft niks te maken met je werk, ook al ben je uitzendkracht of in loondienst dan moet dat ook.
Inkomensverklaring, die moet je hebben.

Voor de rest kijk op de site van de woningbouw in je omgeving. Het is niet overal het zelfde hoe er gewerkt wordt.
minnimouse schreef:
23-04-2020 00:45
ParticuliereVrije sector huur: dan moet je vaak 4/4,5 keer de huur verdienen.
Ik moest jaren geleden een IB60-formulier kunnen overleggen. Kon de huurder in spé dat niet, dan ging de woning naar de volgende op de lijst. Zodoende heb ik eens een woning gekregen terwijl ik als 5e op de lijst stond.

IB60 is inderdaad een inkomensverklaring van de Belastingdienst.
Helena_z schreef:
Makkelijk, als je een normaal arbeidsverleden hebt. Ik huur particulier, al jaren. Single ook, al jaren. Niets moeilijks aan hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven