Corona-app
woensdag 22 april 2020 om 19:16
Ik ben een complete nitwit op het gebied van smartphones e.d., heb zelfs geen eigen mobiele telefoon omdat ik die niet nodig heb, dus als ik vragen stel die héél dom zijn: vergeef me.
Maar wat ik me dus afvroeg:
Die app moet aangeven of jij al dan niet in de buurt bent geweest van iemand die besmet is. Maar hoe weet de mobiele telefoon van die persoon dan dat zijn eigenaar besmet is? Stel dat je herpes hebt, of hiv, of chlamydia, dan weet jouw telefoon dat toch niet? Dus hoe kan die dan een "besmet" signaal uitzenden?
En stel dat dat wél kan en dat je in de supermarkt zomaar iemand bent gepasseerd die besmet is (of, wat ook mogelijk is, die persoon liep door een heel ander gangpad dan jij en je bent nooit echt in de buurt van die persoon zelf geweest), hoezo zou jij dan opeens een risico zijn?
En nog wat van die dingen. Hoe wéét zo'n app dat nou?
Maar wat ik me dus afvroeg:
Die app moet aangeven of jij al dan niet in de buurt bent geweest van iemand die besmet is. Maar hoe weet de mobiele telefoon van die persoon dan dat zijn eigenaar besmet is? Stel dat je herpes hebt, of hiv, of chlamydia, dan weet jouw telefoon dat toch niet? Dus hoe kan die dan een "besmet" signaal uitzenden?
En stel dat dat wél kan en dat je in de supermarkt zomaar iemand bent gepasseerd die besmet is (of, wat ook mogelijk is, die persoon liep door een heel ander gangpad dan jij en je bent nooit echt in de buurt van die persoon zelf geweest), hoezo zou jij dan opeens een risico zijn?
En nog wat van die dingen. Hoe wéét zo'n app dat nou?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
woensdag 22 april 2020 om 20:27
PJK heeft geen smartphone, dus ook geen instagram of whatsapp. En iets zegt me dat hij ook geen FB heeft. Dus je rant snijdt totaal geen hout.RodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑22-04-2020 20:13Lieverd, de hele wereld weet allang waar jij bent, met wie, hoelang enz. Die toestemming heb je allang gegeven bij gebruik van whatsapp, instagramm, facebook, google, en ander apps. Dus wat kan het je schelen dat nog 1 andere app dat ook weet? Bovendien, je hoeft de app niet te installeren he?
woensdag 22 april 2020 om 20:27
Als er massaal en frequent wordt getest, dan is er helemaal geen app nodig.granny71 schreef: ↑22-04-2020 20:09Wat heb je nu aan mogelijk?
Loop al dagen te hoesten en dochter te niezen.
Volgens de symptomen zou ik het kunnen hebben maar het is waarschijnlijker dat het bij mij een (ex) rokershoestje is en bij mijn dochter hooikoorts.
Zo lang er niet massaal wekelijks getest wordt heeft zo'n app helemaal geen zin.
woensdag 22 april 2020 om 20:31
Als men mij een (extra) telefoon met abonnement geeft, wil ik die best meenemen zodra ik deur uit ga.
Dat volstaat dat toch voor het doel om te kunnen traceren of ik volgens bluetooth in de buurt van een besmet iemand ben geweest?
Die tweede app, die is bedoeld om mijn gezondheid te monitoren als k besmet ben en thuis in quarantaine moet blijven, mag wat mij ook op die telefoon worden geïnstalleerd. Maar dan niet onder mijn naam, geboortedatum of BSN nummer. Dan geeft men iedereen maar een code waarmee je moet rapporteren als je dagelijks al je medische gegevens op die app moet zetten.
Dat volstaat dat toch voor het doel om te kunnen traceren of ik volgens bluetooth in de buurt van een besmet iemand ben geweest?
Die tweede app, die is bedoeld om mijn gezondheid te monitoren als k besmet ben en thuis in quarantaine moet blijven, mag wat mij ook op die telefoon worden geïnstalleerd. Maar dan niet onder mijn naam, geboortedatum of BSN nummer. Dan geeft men iedereen maar een code waarmee je moet rapporteren als je dagelijks al je medische gegevens op die app moet zetten.
woensdag 22 april 2020 om 20:33
Hij, of zij? Dat is mij namelijk na al die jaren nog steeds niet duidelijk. Ook Pejeka zelf houdt zich op dat punt op de vlakte. maar als dan: snap ik niet waar PJK zich uberhaupt zorgen om maakt. Tenzij, om te rellen?Lady*Voldemort schreef: ↑22-04-2020 20:27PJK heeft geen smartphone, dus ook geen instagram of whatsapp. En iets zegt me dat hij ook geen FB heeft. Dus je rant snijdt totaal geen hout.
woensdag 22 april 2020 om 20:38
PJK is een hij en daar houdt ie zich helemaal niet over op de vlakte. En waarom zou een man zich geen zorgen hoeven te maken over een app en een vrouw wel? Ik snap werkelijk geen reet van je post hoor, of het moest zijn dat je zin hebt in ruzie zoeken.RodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑22-04-2020 20:33Hij, of zij? Dat is mij namelijk na al die jaren nog steeds niet duidelijk. Ook Pejeka zelf houdt zich op dat punt op de vlakte. maar als dan: snap ik niet waar PJK zich uberhaupt zorgen om maakt. Tenzij, om te rellen?
woensdag 22 april 2020 om 20:38
Als het om niet-bevestigde klachten gaat dan zet je totaal voor niets iedereen in quarantaine met wie je een praatje hebt gemaakt. Zelfs iedereen die getest wordt blijkt slechts in ongeveer een kwart van de gevallen corona te hebben. Driekwart niet. Dus een positief testresultaat én door een arts geaccordeerd is echt nodig.
Maar als het goed was zou je anderhalve meter afstand hebben aangehouden dus:
a. je zou nooit corona hebben kunnen oplopen volgens Van Dissel en
b. jij zou ook nooit een ander kunnen besmetten als je maar die afstand aanhoudt; Bovendien, je moet toch met klachten thuisblijven?
dus die app slaat nergens op.
Maar als het goed was zou je anderhalve meter afstand hebben aangehouden dus:
a. je zou nooit corona hebben kunnen oplopen volgens Van Dissel en
b. jij zou ook nooit een ander kunnen besmetten als je maar die afstand aanhoudt; Bovendien, je moet toch met klachten thuisblijven?
dus die app slaat nergens op.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
woensdag 22 april 2020 om 20:47
Wat wél kan dat is als iemand met Corona wordt opgenomen in het ziekenhuis hij dit zelf in zijn app kan invoeren met een bepaalde code die het ziekenhuis hem geeft. De app herkent de code en gaat dan iedereen waarschuwen waarmee je de laatste weken contact hebt gehad. En dan maar hopen dat die personen thuisblijven.
woensdag 22 april 2020 om 20:56
woensdag 22 april 2020 om 22:06
Als je in het ziekenhuis wordt opgenomen heb je vast wel andere dingen aan je hoofd dan een app in vullen.retrostar schreef: ↑22-04-2020 20:47Wat wél kan dat is als iemand met Corona wordt opgenomen in het ziekenhuis hij dit zelf in zijn app kan invoeren met een bepaalde code die het ziekenhuis hem geeft. De app herkent de code en gaat dan iedereen waarschuwen waarmee je de laatste weken contact hebt gehad. En dan maar hopen dat die personen thuisblijven.
donderdag 23 april 2020 om 09:19
Een kant-en-klare code inscannen zou toch wel moeten kunnen. In ieder geval was het al praktijk om door middel van speurwerk uit te zoeken met wie jij in contact bent geweest, alleen door die app wordt het geautomatiseerd.redbulletje schreef: ↑22-04-2020 22:06Als je in het ziekenhuis wordt opgenomen heb je vast wel andere dingen aan je hoofd dan een app in vullen.
donderdag 23 april 2020 om 09:35
Ik zou meer zijn voor een app waar je elke dag moet ingeven of je symptomen hebt. Heel quick en dirty. Ben je verkouden, hoest je en/of heb je koorts? Dan krijg je een red flag en de boodschap om thuis te blijven.
En als je dan die dag naar de kapper, tandarts of fysio gaat kan de ander je vragen om je dagstaat te zien voor hij/zij je behandelt.
Hopelijk maakt het mensen zich er dan bewust van dat ze thuis moeten blijven als ze klachten hebben. Ik wandel veel en zie nog elke dag mensen hoesten en neus snuiten op straat. En iedereen heeft zo zijn eigen redenen dat dat ok is, want hooikoorts of ik hoest altijd wel of ik weet zeker dat het een gewone verkoudheid is, etc.
Ik denk echt dat daar de grootste winst valt te behalen.
En als je dan die dag naar de kapper, tandarts of fysio gaat kan de ander je vragen om je dagstaat te zien voor hij/zij je behandelt.
Hopelijk maakt het mensen zich er dan bewust van dat ze thuis moeten blijven als ze klachten hebben. Ik wandel veel en zie nog elke dag mensen hoesten en neus snuiten op straat. En iedereen heeft zo zijn eigen redenen dat dat ok is, want hooikoorts of ik hoest altijd wel of ik weet zeker dat het een gewone verkoudheid is, etc.
Ik denk echt dat daar de grootste winst valt te behalen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
donderdag 23 april 2020 om 09:52
boannan schreef: ↑23-04-2020 09:35Ik zou meer zijn voor een app waar je elke dag moet ingeven of je symptomen hebt. Heel quick en dirty. Ben je verkouden, hoest je en/of heb je koorts? Dan krijg je een red flag en de boodschap om thuis te blijven.
Jij denkt dat iemand die kiespijn heeft en graag naar de tandarts wil, dan eerlijk zal invullen dat hij die ochtend een keer heeft geniesd, wetend dat hij dan niet naar de tandarts kan?
donderdag 23 april 2020 om 10:07
Met zo'n app is het best handig om af en toe de eigenaar van de phone te berispen: "je bent vandaag al drie keer en langer dan een minuut te dicht bij iemand in de buurt geweest, en wel daar, daar en daar". Of je geeft een zoemtoontje zodra dat gebeurt met een boodschap die hij moet aftikken zodat hij het wel verder uit zijn hoofd laat.
Maar ja, dan gaat hij de app deïnstalleren.
Niet dat ik zelf de app installeer trouwens.
Maar ja, dan gaat hij de app deïnstalleren.
Niet dat ik zelf de app installeer trouwens.
donderdag 23 april 2020 om 10:08
En jij bepaald/weet dat dat niet zo is?boannan schreef: ↑23-04-2020 09:35
donderdag 23 april 2020 om 10:16
Ik weet wel zeker dat ik geen Corona heb (want altijd De Richtlijnen opgevolgd) maar ik moet heel vaak niezen bij het paprika-schap in sommige supers. En ook in winkels met een airco die koude lucht blaast heb ik het moeilijk.
donderdag 23 april 2020 om 11:09
Dochter heeft vreselijk last van hooikoorts maar wordt als ze niest echt met dodelijke blikken aangekeken.
Gelukkig kan ze er zelf om lachen en kucht ze nog een keer extra maar mensen worden echt gek gemaakt door de media
donderdag 23 april 2020 om 11:10
Inderdaad, dat vult niemand eerlijk in als ie daar zelf nadeel van ondervindt.
donderdag 23 april 2020 om 11:21
Ik zie de goede uitwerking van de app ook nog niet. Je krijgt een melding. En dan? Werkgever bellen: ja, ik heb geen klachten, maar mijn app zegt dat ik in de buurt ben geweest van een besmette persoon. Hij ziet me aankomen. Of wachten totdat ik ga hoesten en dan thuisblijven? Dat is al een richtlijn, geen app voor nodig.
En als Google de app zou invoeren, hadden ze geen bluetooth nodig. Google weet toch al alles van me.
En als Google de app zou invoeren, hadden ze geen bluetooth nodig. Google weet toch al alles van me.
donderdag 23 april 2020 om 18:52
Ik heb geen mobiele telefoon. Ik heb dus ook geen Whatsapp, ik heb geen Instagram, ik doe niet mee aan Facebook, enz. En de enige plaats waar ik mijn email lees of op een forum inlog, is thuis.RodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑22-04-2020 20:13Lieverd, de hele wereld weet allang waar jij bent, met wie, hoelang enz. Die toestemming heb je allang gegeven bij gebruik van whatsapp, instagramm, facebook, google, en ander apps. Dus wat kan het je schelen dat nog 1 andere app dat ook weet? Bovendien, je hoeft de app niet te installeren he?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!