Financiële support van dochter

23-04-2020 09:27 76 berichten
Goedemorgen allemaal.

Ik heb een account geregistreerd hier om anoniem mijn verhaal te delen.

De situatie is dat mijn dochter mij al jaren financieel support en ik mij daar flink bezwaard over voel. Ik heb als alleenstaande moeder mijn dochter opgevoed en een goede opleiding heb ik niet genoten, ik werk al mijn hele leven voor iets meer dan het minimum. Spontane dingen doen of vakanties plannen is dus nauwelijks mogelijk. Dat is voor ons als gezin altijd wel lastig geweest maar we hebben hier het beste van gemaakt.

Mijn dochter heeft een prachtige universitaire studie gedaan en werkt al een aantal jaar in het medisch veld en heeft een erg goed inkomen. Al deze tijd support ze mij en geeft ze mij enkele maand een leuk bedrag waardoor ik een vrijer leven kan lijden zonder constant over geld na hoeft te denken. Ze heeft zelf geen gezin en kan het makkelijk missen zegt ze, ze merkt er niets van en wil er niks van horen als ik zeg me schuldig te voelen. Wij hebben altijd een vier handen op 1 buik band gehad, een soort beste vriendin en gaan vaak leuke dingen doen samen. Ze zegt jij hebt mij met alles wat je had een geweldige jeugd gegeven en hebt mij op nummer 1 gezet, laat mij dit voor je terugdoen.

Ik voel me desondanks schuldig en gefaald dat mijn dochter mij financieel ondersteund.

Wilde weten wat jullie hiervan vinden.
Alle reacties Link kopieren
je hebt een fijne dochter, je hebt haar prima opgevoed en de kans geboden een mooie opleiding te doen
Geniet er lekker van
Super dochter.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Ik vind dat je een geweldige dochter hebt (opgevoed).
Ik zou hetzelfde doen als je dochter. Het zou mij een enorm rotgevoel geven dat ik lekker vrij en luxe kan leven, terwijl mijn moeder zich nooit wat extra's kan veroorloven. Als je je waardering naar haar uitspreekt en ook toont in actie, lijkt me dit prima zolang zij dit wil.
Als iemand je graag iets wil geven, is het een blijk van liefde om dat aan te nemen.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Ik kan me voorstellen dat het voelt alsof je het geld voor niets krijgt en je er niets voor terugdoet. Zo voel jij dat nu eenmaal. Jouw dochter doet het met alle plezier voor jou en die wil jou waarschijnlijk gewoon een fijn leven geven zonder de financiële stress die zij waarschijnlijk in het verleden ook ervaren heeft. Misschien kun je eens haar strijkwerk mee naar huis nemen of af en toe eens lekker voor haar koken? Dan heb je misschien toch het gevoel dat het enigzins gelijkwaardig is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Wat lief van je dochter!
Jij hebt er wel voor gezorgd dat ze de opleiding heeft kunnen doen en is waar ze nu is! Als jij geen goede moeder was geweest voor haar had ze nu niet haar goede inkomen gehad.
Je hebt je taak (je kind groot brengen) prima volbracht.
:)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Prima toch. Geniet ervan. Je dochter kan het blijkbaar missen. Win-win!
Ik doe hetzelfde bij mijn moeder ook al heeft die mij er bijna in gemanipuleerd.

Maar als jij een goede band hebt: accepteer het nou maar gewoon. Je verdient het misschien ook wel he? Van jezelf houden is ook een kunst.
Hartstikke fijn toch?
Ik kan me voorstellen dat je je bezwaart voelt, maar ik kan me ook voorstellen dat je dochter zich bezwaart voelt als zij een luxe leven kan leiden terwijl jij de eindjes aan elkaar moet knopen (ondanks dat je hard werkt).

In sommige landen is het heel normaal om op o.a. deze manier voor de ouders te zorgen.
Wat heb jij een prachtige dochter!
Geweldig, je kunt heel trots zijn op je dochter :)
Wij supporten mijn schoonvader ook, hij doet af en toe een klusje of past eens op kind. Niet omdat dat moet maar omdat hij dat fijn vindt.
Je hebt je dochter goed opgevoed en zij wil nu graag goed voor jou zorgen. Je hebt haar niet om het geld gevraagd en haar niet gemanipuleerd zodat ze jou geld geeft. Het is helemaal haar eigen initiatief en ze doet dat met liefde voor jou, haar lieve moeder van wie ze veel houdt. Als zij meer dan voldoende geld heeft en ze weet dat haar lieve moeder altijd en nog steeds zuinig moet leven en er weinig overblijft voor genieten, dan snap ik heel goed dat zij jou wil meenemen in haar rijkdom. Het kost haar 'niets' maar levert haar een moeder op die gelukkiger in haar vel zit omdat ze nu ook kan genieten. Voel je niet bezwaard, maar geniet ervan en ga door met het zijn van de moeder die je altijd al was. Zo'n moeder-dochter band is de echte rijkdom.
Ik begrijp je wel!
Maar denk nog meer dat het niet nodig is!
Wat jij gedaan hebt is aan de ene kant gewoon je plicht als ouder. Je zorgt zo goed als je kan voor je kind. In alle opzichten.
Maar....
Het is ook fijn dat zij ziet dat het niet altijd gemakkelijk was.

En als dochter. Ik zou het ook zo doen als ik jou als moeder had gehad.
Je bent haar dierbaar en dan wil je dat jij het goed hebt.
Ze geeft het met liefde zo te lezen. Niet omdat het moet of zo hoort of wat dan ook.

Jij laat, schat ik zo in, op allerlei manieren weten dat je dit waardeerd.

Probeer je schuldgevoel los te laten.
Wat Westerpaviljoen zei... Van jezelf houden is ook een kunst.

( bedankt, ik zal het weer naar mezelf herhalen!)
Bulbul schreef:
23-04-2020 10:10
Als iemand je graag iets wil geven, is het een blijk van liefde om dat aan te nemen.

Mooie! Het is inderdaad soms ook lastig om iets aan te pakken. Maar mooi dat je dochter dat doet, kan me voorstellen dat wat jij veel vindt voor haar geen wezenlijke bedragen zijn. Iemand een plezier doen door iets te geven is ook leuk, je dochter geniet er ook van.
Jullie mooie reacties ontroeren me echt. Ik zal proberen mij niet langer schuldig te voelen. Ik help haar inderdaad zelf ook met huishouden en koken. De band die wij hebben is ook onbetaalbaar en ben ontzettend trots op haar.
Fijn dat je dochter je steunt. Misschien kan je een keer met je dochter praten over een plan. Hoe kan je eventueel meer inkomsten genereren of juist je uitgaven beperken. Afspraken maken over het geld dat je dochter je geeft, hoeveel en voor welk doel. Gaat het om geld voor vervanging van je wasmachine, of wekelijks een bepaald bedrag voor boodschappen, etc.

Maak duidelijk afspraken zodat jij je niet schuldig hoeft te voelen en ook dat je niet afhankelijk moet zijn van dit bedrag.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik snap je dochter en vind het ook heel erg lief van haar.
Zelf ben ik ook alleenstaande moeder van twee kinderen en heb ook heel lang heel krap gezeten financieel gezien.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar als ik jou was zou ik toch proberen om je eigen inkomen omhoog te krijgen, al is het maar voor je eigen gevoel.
hamerhaai schreef:
23-04-2020 10:29
Fijn dat je dochter je steunt. Misschien kan je een keer met je dochter praten over een plan. Hoe kan je eventueel meer inkomsten genereren of juist je uitgaven beperken. Afspraken maken over het geld dat je dochter je geeft, hoeveel en voor welk doel. Gaat het om geld voor vervanging van je wasmachine, of wekelijks een bepaald bedrag voor boodschappen, etc.

Maak duidelijk afspraken zodat jij je niet schuldig hoeft te voelen en ook dat je niet afhankelijk moet zijn van dit bedrag.
Wel nee zeg. Waarom zou je afspraken moeten maken over waar het geld aan besteed wordt? Blijkbaar gunt de dochter het haar moeder om wat vrijer te kunnen leven en eet ze er zelf geen boterham minder om. Juist door afspraken te maken creëer je het risico van schuldgevoel, want wat nou als moeders een beetje van het geld spaart en daar van op vakantie gaat (heerlijk!) in plaats van een wasmachine kopen?
Gewoon afspraakloos houden dit en van genieten!
Fijn, TO. Niet meer schuldig voelen! Ik zou dat ook onmiddellijk voor mijn ouders doen als ze het moeilijk hadden.

Je dochter doet het met liefde, daar mag je trots op zijn, want jij hebt haar opgevoed.
Life is short. Eat dessert first.
Kokoro schreef:
23-04-2020 10:09
Ik zou hetzelfde doen als je dochter. Het zou mij een enorm rotgevoel geven dat ik lekker vrij en luxe kan leven, terwijl mijn moeder zich nooit wat extra's kan veroorloven. Als je je waardering naar haar uitspreekt en ook toont in actie, lijkt me dit prima zolang zij dit wil.
Dit. Het is gewoon fijn om te kunnen delen.
Ik geef mijn ene ouder ook geld en regel van alles voor haar. Ik zou het niet prettig vinden als ik een leuk leven zou hebben en die ouder geen boodschappen zou kunnen doen.
Daarnaast heeft die ouder ook gewoon goede spullen nodig en die worden anders niet gekocht.
Je kunt niet op een scootmobiel zitten in de winter met een longaandoening in een slechte jas bijvoorbeeld.
Ik merk het niet eens en eet er geen boterham minder om.
Dus geniet ervan to.
Wat een ontroerend topic en wat een lieve geste van je dochter. Niet schuldig over voelen, je dochter is oud en ook wijs genoeg zo te horen dat ze zelf deze beslissing maakt, en niet te vergeten mede dankzij jou heeft ze natuurlijk ook bereikt wat ze heeft bereikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven