Groep 8 overslaan, iemand ervaring?

23-04-2020 15:14 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dochter is van juni 2008 en heeft groep 1 destijds 2x jaar gedaan. Dus in totaal 3 jaar gekleuterd. Juf dacht toen dat dochter een moeilijk lerende leerling zal worden (praktijk meisje) en haar spraak was ook niet goed. De Cito's waren ook te slecht gemaakt (B rekenen en D taal) waardoor ze ook niet door kon naar groep 2. Ze zou behoorlijk ondergesneeuwd worden. Dus op advies van juf hebben we haar laten zitten/doorkleuteren.

In groep 4 is ze gewisseld van basisschool om verschillende redenen.

Nu zit ze in groep 7 en is volgens juf de groep totaal ontgroeid. Ze is 1.75 m al een half jaar aan het menstrueren en totaal geen zin meer om op school en buiten schooltijd te spelen met meiden uit haar klas. Ook cognitief loopt ze erg voor. Ze wordt ook behoorlijk uitgedaagd, ze krijgt Spaans, rekentijgers en een Plusklas en nog steeds verveeld ze zich. Volgens juf is het nog een hele weg op deze manier om nog een jaar door te gaan. Ze is ook niet het type die van musicals en kamp houdt.

Nu is het aan ons om te beslissen of haar naar het voortgezet onderwijs door te laten gaan of netjes groep 8 afmaken. Heeft iemand hier ervaring mee? Vindt het heel lastig, ze heeft omdat het een grote school is verder ook geen/weinig contact met groep 8 kinderen.
Wil ze het zelf?
Oriander schreef:
23-04-2020 15:15
Wil ze het zelf?
Nou dit.

En kan ze het cognitief aan?
Als ik jou zo hoor heeft ze toch niets te verliezen? Als ze het zelf ook wil natuurlijk... Je kunt misschien de afspraak maken dat ze tot de herfstvakantie mag proberen?
Als ze naar het voortgezet onderwijs zou gaan nu is dat naar een passend niveau?
Heeft ze de groep 8 Cito’s gemaakt?
wat wil ze zelf, is haar niveau al bekend?
heeft ze contacten via sport oid, meisjes met wie ze dit jaar of volgend jaar naar de brugklas zou gaan?
Als ze het zelf wil, waarom niet?
lisbeth schreef:
23-04-2020 15:19
Als ze naar het voortgezet onderwijs zou gaan nu is dat naar een passend niveau?
Heeft ze de groep 8 Cito’s gemaakt?
Als ze al jaren 1+ zou scoren zou ik het in dit geval misschien wel aandurven. Als ze alleen maar schijnvoorloopt omdat ze een jaar ouder is dan wordt het juiste niveau zoeken lastig.
Ben je niet te laat? Hier in de regio is de loting al geweest en ook de 2e ronde. Alle leerlingen zijn geplaatst op een vo-school. De aanmeldingsprocedure is in principe gesloten.
De ene keer wil ze heel graag en dan andere keer zit ze te twijfelen. Haar niveau zal HAVO/VWO zijn volgens juf. Mocht ze er zelf aan toe zijn dan willen ze haar na de meivakantie testen wat haar uiteindelijke niveau zal zijn.
digijuf schreef:
23-04-2020 15:29
Ben je niet te laat? Hier in de regio is de loting al geweest en ook de 2e ronde. Alle leerlingen zijn geplaatst op een vo-school. De aanmeldingsprocedure is in principe gesloten.
zat scholen die voldoende plek hebben hoor en ook mensen aannemen na de einddatum
Ik had vorig jaar een zoon in groep 8 en zowat alle meiden ontgroeiden de jongens in lengte en gedrag. Als je de eerste bent kan ik me voorstellen dat het eenzaam is.

Maar praktisch gezien, weet je al een middelbare school en is daar nog plaats, of moet je genoegen nemen met een derde keus?
Mijn dochter zou groep 8 overslaan, maar heeft nu in Coronatijd besloten dat ze zo niet haar basisschooltijd wil afsluiten, dus ze gaat alsnog groep 8 doen. Ze heeft haar eindadvies gekregen op basis van de inschatting van haar leerkracht en haar Cito‘s tot nu toe. En hier genoeg scholen die nog na de aanmeldingstermijn aannemen, dus dat is niet zo’n punt.
Wat zegt de middelbare?

Willen die haar wel als ze geen groep 8 heeft gedaan?
Op bepaalde gebieden zoals aardrijkskunde of biologie zal ze immers toch echt wel manko's hebben door dat jaar te skippen?

Als ze groep 8 wel doet zullen er volgend schooljaar nog wel zijn die de hoogte inschieten, gaan menstrueren en niet meer geïnteresseerd zijn in echt "spelen".
Mijn dochter doet dit jaar groep 8 vanwege het sociale aspect, haar leeftijd en de musical. (Die nu dus helaas niet doorgaat.) Ze werkt nu thuis op brugklasniveau. Achteraf had ik haar liever groep 7 over laten slaan. Maar goed, daar is nu niks meer aan te doen.
Overigens zou mijn dochter veel jonger zijn. Maar het overslaan van groep 8 lijkt me ook niet zo'n probleem in jullie situatie.
Mijn oudste zoon zit ook in groep 7.
Heeft de laatste Cito vrijwel alles +1 gehaald, zijn school advies is al vanaf groep 5 VWO ( althans dit is altijd benoemd in de oudergesprekken).
Zijn Cito’s zijn altijd A of 1, er zijn geen stijgende lijnen meer te behalen, want hij werkt al jaren op het hoogst haalbare.

School doet er alles aan hem uit te blijven dagen, plusklas, levelwerk, wiskunde, Duits, Engels, projecten maken, programmeren etc etc.

Maar nu voor groep 8 komend jaar gaat het wel ophouden met de goocheldoos van school, hij werkt namelijk al op groep 8 niveau.

Om groep 8 over te slaan zou hij makkelijk kunnen qua werk en leer niveau.
Maar qua gedrag is hij nog niet toe aan de middelbare, dan zie je echt nog een heel speels jongetje, en hij zou daar nog niet op z’n plek zijn.

Gelukkig is er bij ons de oplossing dat hij in groep 8 naar het Pre VWO mag.
Dat zijn 2 dagen vwo en 3 dagen basisschool, hij komt dan in een klas op het vwo met nog meer leerlingen uit groep 8 van andere basisscholen.

Hij heeft dan de tijd om het hele schooljaar te groeien op zijn niveau, en deze combinatie is voor hem een mooie kans.

Al zijn resultaten die hij op pre vwo behaald neemt hij ook weer mee in de 1e klas, dus hoeft het ook niet over te doen.

Is deze mogelijkheid er ook voor je dochter ?
Marnamai schreef:
23-04-2020 16:09
Wat zegt de middelbare?

Willen die haar wel als ze geen groep 8 heeft gedaan?
Op bepaalde gebieden zoals aardrijkskunde of biologie zal ze immers toch echt wel manko's hebben door dat jaar te skippen?

Als ze groep 8 wel doet zullen er volgend schooljaar nog wel zijn die de hoogte inschieten, gaan menstrueren en niet meer geïnteresseerd zijn in echt "spelen".

Welnee. Vooral bij spelling, grammatica en rekenen wordt bepaalde voorkennis verwacht. De meeste zaakvakken beginnen gewoon weer bij het begin met met verdieping.
Ik heb ooit in de jaren '90 groep 8 overgeslagen, maar dat was in combinatie met een verhuizing, dus dat is weer net even anders. Anders had ik groep 8 het laatste jaar op een nieuwe school moeten doen. Ik kwam er al voor in aanmerking en heb toen nog extra toelatingsexamen gedaan voor mijn middelbare school.

Qua schoolwerk in de brugklas en sociaal was het verder allemaal prima te doen. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Een vriendje van mijn kind heeft dat vorig jaar gedaan, en dat gaat prima. Zijn ouders namen het besluit ook pas rond deze tijd van het jaar, misschien nog iets later.
Dit jaar zou het denk ik wel lastiger geweest zijn dan vorig jaar; geen idee hoe het komt, maar de scholen voor vwo zitten nu veel voller.
Quincy2 schreef:
23-04-2020 15:37
Ik had vorig jaar een zoon in groep 8 en zowat alle meiden ontgroeiden de jongens in lengte en gedrag. Als je de eerste bent kan ik me voorstellen dat het eenzaam is.

Maar praktisch gezien, weet je al een middelbare school en is daar nog plaats, of moet je genoegen nemen met een derde keus?
Ze vindt het heel vervelend dat ze fysiek gezien veel verder/groter is dan de rest. Ze is 1.75 m en de rest plm. 1.50 m. Ze is echt een kop groter. De meeste meiden worden in deze periode 11 terwijl zij over 2 maanden 12 wordt. Ze wordt ook weleens gepest met "moedertje", vanwege haar lengte. Ze lijkt ook nog eens ouder dan wat ze is.

Voor de plaatsing in het v.o. maakt het niet uit, volgens juf.
Ik snap dat de eerste redenen die je noemt enorm opvallen. Ze is groot en menstrueert al. Toch zou ik haar juist daarom nog een jaar op de veilige basisschool laten.
Moet je je voorstellen: ze is straks de allerjongste in de brugklas en zal haar best moeten doen om aansluiting te vinden bij de wat oudere kinderen in haar klas. Met een beetje pech wordt ze daar erg onzeker van en tadaaa, een gewillig slachtoffer voor loverboypraktijken is geboren.
De basisschool is nog overzichtelijk en klein, ze valt straks helemaal weg op de middelbare school.
Ik zou hier erg, erg voorzichtig mee zijn. Een kind dat lichamelijk voorlijk is, lijkt dat geestelijk al snel ook te zijn, maar het is natuurlijk gewoon nog een klein kind, met kleine kinderonzekerheden.
ninanoname schreef:
23-04-2020 16:33
Ik snap dat de eerste redenen die je noemt enorm opvallen. Ze is groot en menstrueert al. Toch zou ik haar juist daarom nog een jaar op de veilige basisschool laten.
Moet je je voorstellen: ze is straks de allerjongste in de brugklas en zal haar best moeten doen om aansluiting te vinden bij de wat oudere kinderen in haar klas. Met een beetje pech wordt ze daar erg onzeker van en tadaaa, een gewillig slachtoffer voor loverboypraktijken is geboren.
De basisschool is nog overzichtelijk en klein, ze valt straks helemaal weg op de middelbare school.
Ik zou hier erg, erg voorzichtig mee zijn. Een kind dat lichamelijk voorlijk is, lijkt dat geestelijk al snel ook te zijn, maar het is natuurlijk gewoon nog een klein kind, met kleine kinderonzekerheden.
In dit geval heeft ze door het langere kleuteren ook daadwerkelijk de leeftijd op de anderen voor. Dus niet alleen lichamelijk. Misschien sluit ze dus qua ontwikkeling wel precies aan bij brugklassers.

Hoewel ik zelf daadwerkelijk een jaar jonger was en lichamelijk ook nog niet ver ontwikkeld was toen ik naar de brugklas ging. Ik herken bovenstaand rampscenario niet.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 23-04-2020 16:40
11.28% gewijzigd
ninanoname schreef:
23-04-2020 16:33
Ze is dus niet de allerjongste.

Aangezien ze eerder een jaar gedubbeld heeft, is ze dus nu even oud als de gemiddelde groep 8'er en straks even oud als de gemiddelde brug-klasser. Of soms zelfs ouder dan de brugklasser die pas jarig is in september / oktober.

Zowat 90 % van voorjaar en zomer 2008 gaat nu door naar de middelbare.

Daar zou ik dus geen schrik voor hebben.
Mijn zoon in de brugklas heeft nu al een paar kinderen van 2008 in de klas, dus de jongste zal ze niet zijn.
quincy2 wijzigde dit bericht op 23-04-2020 17:11
2.33% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven